Královský majestát Krista Krále (2009)
Plinio Correa de Oliveira
Idea
královského majestátu Našeho Pána Ježíše Krista je v Církvi přítomná od
počátku Jeho života na zemi. Například to byl On Sám, kdo jej potvrdil, když se
Jej Pilát zeptal: „Ty jsi král židovský?“ A On mu odpověděl a řekl: „Ano, já
jsem.“ (Lk 23:3)
Pod
různými tituly nacházíme projevy Krista jakožto Krále přítomné v Církvi od
jejího počátku. Existuje velmi stará úcta ke zpodobnění, které se nazývá
Kristus Pantokrator – což je řecké slovo pro Krista jako Pána všech věcí. Sedí
v majestátu na trůně a je obklopen kruhovou duhou nebo elipsovitou
svatozáří.
Duha
v Písmu svatém symbolizuje smlouvu, kterou Bůh uzavřel s člověkem po
potopě světa; elipsovitá svatozář je symbolem, který byl vyhrazen k tomu,
aby naznačoval, že On vstal z mrtvých. Ze Svého trůnu na výsostech vládne
nad vším. To jest, vládne nad Církví vítěznou a Církví bojující, které vládne
jako Král od Svého Nanebevstoupení do konce časů, a od té doby navždy. On je
vládcem a pánem všeho.
Kristus si zasluhuje titul Krále ze
dvou různých důvodů
Tato
představa Krista Krále znamená, že není jen Králem všeho, ale především každého
člověka. Zasluhuje si titul Krále jako Vtělený Syn Boží a také jako náš
Vykupitel. Tato dvě práva královského majestátu, která nad námi má, nejsou
totožná. První je, jak můžeme říct, vrozené právo; druhé je právo získané.
Duha na obraze Krista Pantokratora
symbolizuje smlouva Boha s člověkem po potopě světa
Je
naším Králem vrozeným právem, protože existuje zásada, která stanovuje, že když
je jedna bytost nezměrně nadřazená jiné, pak ta první nabývá pravomoc nad tou
druhou. Náš Pán má nekonečnou nadřazenost nad námi, protože je Člověk
hypostaticky sjednocený s Druhou osobou Nejsvětější Trojice. Svým Lidstvím
stejně jako Svým Božstvím je Králem a hlavou celého lidstva.
Je
také Králem lidského druhu jakožto Vykupitel, protože vykoupil lidstvo:
obětoval Sám sebe, obětoval se na Kříži a Svou obětí spasil lidstvo před peklem
a otevřel nebeské brány. Svou Krví si podrobil veškeré lidstvo. Získal
královské právo nad všemi lidmi. Proto se o královském majestátu Krista Našeho
Pána může rozjímat vzhledem k Němu na Jeho Trůně nebo na Jeho Kříži,
protože tato dvě práva, i když jsou odlišná, jsou nicméně oboustranná.
Král Církve a Král Státu
Lidstvo
může být nahlíženo ve dvou druzích společnosti: duchovní společnost (Církev) a
světská společnost (stát).
Náš
Pán je Králem duchovní společnosti, katolické Církve. Byl jejím zakladatelem;
je zdrojem veškeré milosti a pocty; On stanovil její pravidla. On je Hlavou
této monarchické společnosti nazývané také Jeho Mystickým Tělem. Proto je
Králem Církve v pravém a skutečném smyslu toho slova.
Papež
je Králem Církve, přičemž je Kristovým náměstkem, zástupcem Krista. Královská
moc, kterou uplatňuje – moc klíčů – je mocí, kterou Kristus delegoval Svému
náměstkovi.
Kristus jako král v apsidě
katedrály sv. Marka na Sicílii
Nepřesná
představa často rozšířená mezi katolíky ohledně odluky Církve a státu tvrdí, že
Církev slouží duchovnímu cíli, zatímco stát se obrací k světskému cíli.
Církev vede lidi do nebe; stát se stará o lidi v jejich materiálních
životech, aby mohli praktikovat ctnosti, aby se dostali do nebe.
Kdyby
měl člověk chápat tuto odluku v takovémto jejím plném rozsahu, mohl by
říct, že Náš Pán je pouze Králem Církve a že stát nemá krále. To by také
nepřímo znamenalo, že katolické státy nemusí uznávat Našeho Pána jako svého
Krále. Takové užití je mylné. Světské státy musí svou povahou mít Našeho Pána
jako svého Krále. Každý stát má povinnost uplatňovat zákony Našeho Pána Ježíše
Krista, a pokud tak nečiní, je to stát v nějaké fázi vzpoury vůči svému
pravému Králi.
Je
možné prokázat, že Náš Pán je pravým Králem státu? Už jsme to učinili. Má právo
nad všemi lidmi, kvůli Svému narození jakožto Vtělené Slovo a kvůli Svému
vítězství při Spáse lidstva.
Stát
tedy musí uznat katolickou Církev jako jedinou pravou a oficiální Církev.
Nemůže dovolit proselytismus falešných náboženství, ačkoliv jim přiznává jejich
patřičné místo ve společnosti – což není významné místo – a toleruje je, když
neexistuje žádné jiné řešení. Například: Brazilský stát by se vždy měl vyhýbat
povolení imigrace protestantů nebo schizmatiků do naší země. Jestliže však neexistuje žádné jiné řešení,
může ji tolerovat. Měl by se ji však vyhnout, jak jen může, protože jinak by to
šlo proti královské důstojnosti Našeho Pána Ježíše Krista.
Všechny
zákony státu by měly být inspirovány Církví, jako tomu bylo před Francouzskou
revolucí. A skutečně, když Církev promulgovala nějaký zákon, byl v té době
také aplikován ve státě, aniž by bylo potřeba jej ratifikovat. Řekněme, že by
Církev stanovila nové zákony týkající se porodů, sňatků nebo výchovy: stát by
je také automaticky přijal a zavedl.
Náboženské
autority byly předmětem veřejné úcty a cti, protože to byly autority pravé
Církve pravého Boha, který byl Králem státu.
Aby
stát demonstroval svou úctu k Církvi, musí organizovat všechen občanský,
kulturní i umělecký život v souladu se zákonem Našeho Pána Ježíše Krista.
To je důsledek principu, že je Náš Pán Králem lidských společností.
Tyto
představy jsou nám důvěrně známé, i když dnes byly všeobecně zapomenuty. Vše,
co slyšíme z kazatelen nebo od progresivistických autorit, nás vede nejen
k tomu, abychom zapomněli, ale také popřeli tyto principy. V důsledku
toho si my katolíci zvykáme na mylnou ideu, že stát by měl být přirozeně
nenáboženský a neměl by mít co do činění s Naším Pánem Ježíšem Kristem. A
tak dnes vidíme, jak občanský stát neustále ignoruje a popírá Našeho Pána.
Toto
je princip královské důstojnosti Našeho Pána ve dvou sférách.
Praktický důvod pro zdůrazňování
těchto pravd
Jedna
věc je věřit těmto pravdám teoreticky, jiná žít s trvalým vědomím, že jsou
pravdivé. Vždy, když vidíme, že se královská důstojnost Našeho Pána
v občanské společnosti popírá, musíme si toho být vědomí, cítit kvůli tomu
žal a být pro takové popírání rozhořčení. Tato pravda v nás musí být živá,
jako by byla součástí naší kůže. Měl bychom být smutní, když jsme svědky
laicismu, který vstupuje do každé společenské aktivity a vede k ateismu.
Měli bychom snášet život v současné společnosti jako exil, protože popírá
královskou důstojnost Ježíše Krista a všechno obrací vzhůru nohama. Měli bychom
vznášet neustálý vnitřní protest proti této situaci.
Jedině
s takovým stavem mysli můžeme být pravými vojáky Krista Krále.
Například
jdeme do brazilské soudní síně a na zdi nalezneme krucifix. Jsou dva způsoby,
jak se na to dívat. Jeden je sentimentální – trochu pošetilý – kdy si člověk
pomyslí: „Ach, jaká krásná věc mít tu Našeho Pána! Uplatňuje Svůj vliv nad
soudci a rozsudky. Podívejte na toho soudce – jaký dobrý prorodinný muž to musí
být a vždy pohlíží na Krista na kříži! A ten obhájce – kolik milostí musí
dostávat díky přítomnosti Našeho Pána tady… A považte jeho [krucifixu] vliv na
ty vážené členy poroty… Ach, jak krásné to je mít tu Krista!“
Italské soudy si také ponechávají
krucifix, ale zákony urážejí Našeho Pána
Jsem
přesvědčen, že toto je sentimentální a liberální způsob, jak se vyhýbat vidění
reality a pravého utrpení, jež Kristus zakouší skrze popírání Své královské
důstojnosti, které se děje v oné soudní síni. Realita je vlastně docela
odlišná od toho, co si myslí sentimentální katolík. I když je to stále dobré
mít zde krucifix, celý systém zákona a spravedlnosti naší země ignoruje Ježíše
Krista. A tak střet onoho zbytku starého řádu s laicismem, který
v současnosti vládne systému zákona a spravedlnosti, uráží Našeho Pána.
Proto
pravý a věrný poddaný Krista Krále, pravý bojovník Krista Krále, musí stále
zastávat úplné pojetí toho, co se kolem něj děje, a vidět všechno to, co popírá
královskou důstojnost Našeho Pána a hořekovat nad tím. Nemá žádný užitek mít
jen všeobecné abstraktní ideje, nejsou-li aplikovány na praktické situace
našeho života.
Katolík,
který si neosvojil postoj žalu a hořkosti, když vidí, že je dnes královská
důstojnost Našeho Pána popírána, není pravým vojákem Krista Krále. Měli bychom
být známí stálým zaujímáním tohoto postoje hořkého žalu, když vidíme práva
Našeho Pána popírána kolem nás. Neměla by to být sterilní, akademická věc, ale mužné
pobouření, které připravuje protiútok, aby věci uvedlo do svého pravého
pořádku, co nejrychleji.
Když
si osvojíme tento stav lidí v exilu, měli bychom se modlit k Našemu
Pánu a prosit Jej, aby nám dovolil obnovit Jeho Království na zemi co
nejautentičtějším a nejvznešenějším možným způsobem, tj. skrze královskou
důstojnost Naší Paní. Je to Království Naší Paní, které se objevuje na
horizontu, jak bylo předpovězeno ve Fatimě.
Zdroj:
Tradition
In Action
Překlad:
D. Grof