(470)
16. července
2016
Existuje
taková věc jako je „Zeitgeist“ neboli duch doby. Důkazem může být analogie,
kterou lze narýsovat mezi britskou volbou z 23. června vzdát se
komunistického sevření Evropské unie, a setkáním představených FSSPX 25.-28.
června, včetně komuniké biskupa Fellayho z 29. června prohlašujícího,
že se Bratrstvo nyní vzdává sevření neomodernistického Říma – zkráceně
„Spexit“. Protože stejně jako „Komentář“ z minulého týdne tvrdil, že
Brexit byl obdivuhodný, ale s pochybným účinkem, tak se může člověk
obávat, že odchod Bratrstva sv. Pia X. 29. června možná ujistil mnoho dobrých
katolíků, že Bratrstvo zase funguje správně, zatímco během několika dní
oficiální Řím řekl, že rozhovory pokračují...
Základem
této analogie je apostaze charakterizující pátý věk Církve, od roku 1517 do
roku 2017 (nebo dále), skrze niž se národy světa pomalu, ale trvale, otáčely
zády k Bohu, aby jej nahradily člověkem. Jejich svědomí však není
v tomto procesu klidné. Proto navenek vzdávají hold starému dobrému řádu,
ale vnitřně prahnou po svobodě od Boha a po materialistických výhodách nového
světového řádu. A tak starý dobrý instinkt přivedl Brity k tomu, aby
zvolili nezávislost na komunismu, ale protože jsou takřka všichni ateistickými
materialisty, jsou komunisty bez tohoto jména, a tak nyní sotva vědí, co dělat
s Brexitem. Podobně se člověk může obávat toho, že i ve „Spexitu“ je víc,
než co oči vidí.
Například
vynikající španělsky psané webové stránky „Non Possumus“ poukázaly na to, že
když komuniké z 29. června očekává papeže, „který hmatatelně upřednostňuje
návrat k posvátné Tradici“ (2+2=4 nebo 5), není to stejná věc jako
papež, „který se vrátil k Tradici“ (2+2=4 a výlučně 4). Není ani uklidňující,
že 2. července biskup Fellay vyzval k pátému růžencovému křížovému tažení,
jež jako možnost 24. června předvídal P. Girouard ze Západní Kanady. Když
P. Girouard vzpomíná, jak biskup Fellay prezentoval jako dva dary Matky Boží
pochybné osvobození pravého mešního ritu skrze Summorum Pontificum v roce 2007 a v roce 2009 „snětí“
neexistujících „exkomunikací“, obává se, že jednostranné uznání Bratrstva ze
strany oficiálního Říma by mohlo být podobně prezentováno jako její odpověď na
toto nové růžencové křížové tažení. Takto si P. Girouard představuje, jak bude
toto uznání prezentovat biskup Fellay:
„V křížovém tažení jsme žádali o ochranu Bratrstva.
Díky 12 milionům růžencům pro nás blahoslavená Panna Maria získala, ze Srdce
Svého Syna, tuto zvláštní ochranu! Ano, Svatý otec podepsal tento dokument, kde
nás uznává a slibuje nám dát svou osobní ochranu, takže budeme moci pokračovat
„jací jsme“. Tento nový dar od Boha a blahoslavené Panny Marie je skutečně
novým prostředkem, který nám dala Boží Prozřetelnost, abychom lépe pokračovali
ve svém díle pro rozšíření společenského království Krista! Je to také náprava
závažné nespravedlnosti! To je skutečně znamením, že Řím se změnil
k lepšímu! Náš ctihodný zakladatel, arcibiskup Lefebvre, by tento dar
Prozřetelnosti přijal. Vskutku si můžeme být jistí, že sjednotil své modlitby
s modlitbami blahoslavené Panny Marie, aby jej od Našeho Pána získal, a že
se nyní spolu s ní raduje v nebi! Jako díkůvzdání za tento báječný
dar Prozřetelnosti obnovme oficiálně zasvěcení Bratrstva Srdci Ježíšově a
Mariině, a ať se ve všech našich kaplích zpívá Te Deum!“
V takové
vizi, jak dodává P. Girouard, bude kdokoliv odmítající znovusjednocení
Bratrstva s Římem vypadat, jako že odporuje Bohu a pohrdá jeho Matkou.
Takové obavy
jsou v tuto chvíli jen pomyslné. Jisté však je, že „Spexit“ z 25.-28.
června nijak neotřese odhodláním biskupa Fellayho směrovat arcibiskupovo
bratrstvo do náručí neomodernistického Říma. Pro něj je to jediná cesta vpřed,
v protikladu k urážení dobrých Římanů a stagnování v odporu,
který je přežitý a není již relevantní k vyvíjející se situaci.
Kyrie
Eleison
Zdroj: The St. Marcel Initiative
Překlad: D. Grof