Bergogliova
revoluce: šest klíčových bodů (2013)
P. Anthony Cekada
Poznámka překladatele: Jsem si vědom, že P. Cekada je
sedesvakantistou a osobně tento postoj nezastávám, nicméně si myslím, že si
tento článek zasluhuje pozornost.
***
Hned po svém zvolení v březnu
2013 začal Jorge Bergoglio („papež František“) naznačovat svůj úmysl popohnat
revoluci Druhého vatikánského koncilu světelnou rychlostí. Tam, kde se Jan
Pavel II. a Benedikt XVI. spokojili s tím, že „spěchali pomalu“ a obecně byli
ochotni následovat jisté zvyklosti, aby vyvolali zdání „kontinuity“, tam
Bergoglio zcela jistě ochotný není.
Jak si po devíti
měsících stojí Bergogliova revoluce? Jaká jsou doposud některá z jejich
hlavních témat?
- Oslabit papežství
Dle signálů, které
František vyslal během svých prvních pár dnů v úřadě, jsme biskup Sanborn
a já na základě naší zkušenosti těch, kteří přežili první dekádu po Druhém
vatikánském koncilu, den po jeho zvolení v pořadu na Restoration Radio předpovídali, že jedním z jeho zásadních
cílů bude oslabit a podkopat tradiční pojetí papežství.
A právě to znovu a
znovu dělá, verbálně i skrze symbolická gesta. Odmítá oblékat si tradiční
papežský oděv (mozetu, rochetu a štólu), jel s kardinály autobusem, udělal
velké „haló“, když si osobně zaplatil hotelový účet, opustil papežské apartmá a
šel do vatikánského hotelu, jezdí ve Fordu nebo omšelém Renaultu, odstranil
z hlavní stránky papežské ročenky všechny papežské tituly s výjimkou titulu
„biskup římský“, rozčiluje „hierarchicky podřízené“ svým falešným předváděním pokory
při biskupských svěceních, odmítá oblékat si ozdobná liturgická roucha, potřásá
si rukou s rozpačitou švýcarskou gardou, která se mu pokouší salutovat,
umístí nafukovací míč a mikinu na oltář v Bazilice Panny Marie Sněžné,
nosí pektorál, který vypadá jako otvírák na pivo, nasazuje si legrační klobouky
a nakonec si nasadí klaunský nos.
Jedna či dvě věci
z výše zmíněných by se snad daly pominout jako výstřelky. Protože však
obyčeje a ukázněnost papežovy osoby, které Bergoglio zavrhnul, byly všechny
zakořeněny v jedné ústřední myšlence – důstojnosti papežského úřadu kvůli
jeho ústřední roli v životě Církve – byl jeho krok k jejich odvržení
vědomým a záměrným útokem proti tomuto úřadu a samozřejmě proti dogmatickým
postulátům [stojícím] za ním.
Oslabení monarchického
papežství jde ruku v ruce s jeho plánem...
- Dát biskupským
synodám zmocnění jakožto nástrojům revoluce
Jak jsem poukázal
v příspěvku z 30. července, Bergogliova agenda zahrnuje celkovou
revizi církevního zákonodárství a řízení skrze to, co nazval „vztahem mezi
synodalitou a primátem“, což předjímá biskupské synody (ne-li klérus a laiky),
jimž bude dána legislativní pravomoc.
Toto bylo velkou
nerealizovanou nadějí všech církevních revolucionářů Bergogliovy generace – že
by se mohlo učení Druhého vatikánského koncilu o kolegialitě biskupů rozvinout
do mnoha mezinárodních a národních shromáždění, která by demokratizovala Církev
a zbavila „majestátní papežství“ moci.
Mezinárodní biskupské
synody, které se doposud od Druhého vatikánského koncilu konaly, byly
nedůležitými událostmi, na nichž účastníci pouze odkývali dokumenty
vyprodukované Kurií (papežským aparátem) Pavla VI., JP2 nebo B16.
Můžete si být jistí, že
to se nestane za Bergoglia, který dal víc než jasně najevo, že nesnáší Kurii,
chce decentralizovat rozhodování v Církvi a zamýšlí přenést jisté výsady
na biskupy. Rozhodl o konání „Mimořádné mezinárodní synody“ pro biskupy
v říjnu 2014 před konáním řádné synody v roce 2015. Komentátoři
říkají, že tento proces o dvou krocích umožní biskupům vyměnit si návrhy během
zasedání v roce 2014 a schválit je na zasedání v roce 2015.
Zatímco dle Kodexu
kanonického práva z roku 1983 tyto synody nemají skutečnou legislativní
pravomoc, může to Bergoglio změnit jedním škrtem pera. Vsadím se, že to udělá.
Předpovídám také, že
Bergoglio zavede synody i na národní úrovni. JP2 přistřihnul křídla národním
biskupským konferencím. Bergoglio byl na druhou stranu hlavním hráčem
v CELAM, radikální latinskoamerické biskupské konferenci. A skutečně
pronesl 28. července v Riu proslov k této skupině o své strategii a
oznámil svou agendu „synodality“.
Až bude dovoleno, aby
byla legislativní pravomoc přenesena na národní synody, vypukne skutečně
ohňostroj, protože davy laiků zaměstnaných nyní jako administrátoři na plný
úvazek a jako ti, kdo rozhodují až na nejnižší úrovni v Novus Ordo farnostech
a diecézích, budou mít ohromný vliv. A z větší části si již osvojili
modernistická nauková a mravní klišé.
- Používat dialog a
konzultace k podkopání mravních zásad
Opět, kdokoliv přežil
60. léta, rozpozná taktiku revolucionáře volajícího po „dialogu“ či
„konzultacích“ ohledně věroučných nebo morálních otázek. Funguje na skrytém
principu, že všechny strany „konverzace“ (což je další populární obrat
aplikovaný na tentýž proces) ať již je to Pius XII. nebo jeptišky
v autobuse, mají rovné právo, aby byly vyslechnuty jejich myšlenky, a že se
šťastnou syntézou vyvodí nová „pravda“.
Důležitou částí
revolučního procesu je zorganizování tlaku na změnu zezdola od veřejnosti. V rámci
přípravy synody, jejímž tématem jsou „Pastorační výzvy pro rodinu
v kontextu evangelizace“ tedy dal Vatikán do oběhu sadu 38 otázek pro
klérus a laiky dotazující se na názory ohledně „manželství stejného pohlaví“,
rozvod/nový sňatek a antikoncepci.
Jémine, co si myslíte,
že papíroví katolíci – které po padesát let neučili základy katolické věrouky
či morálky, kteří žijí v sexem nasáklé kultuře, kteří polykají
antikoncepční pilulky jako lentilky, jejichž předměstské farnosti jsou řízeny
ženskými komisařkami nenávidějícími patriarchát, kteří věří, že každý „smýšlí
dobře“ a jejichž papež jim řekl, aby „nebláznili“ a „nesoudili“ – co myslíte,
že do dotazníku odpovědí?
A co se pak řekne nám?
Že jejich nápady jsou hlasem Božího lidu, v němž působí Duch Svatý díky
kněžství jejich křtu a že nás to povolává k přezkoumání krutých ideologií
minulosti ve světle nového, milosrdného náhledu našeho milovaného Svatého Otce
Františka.
Modernisté v dresu
National Catholic Report, kteří jsou
bojem 60. let zocelenými bojovníky dialogu, nad těmito možnostmi pomlaskávají.
- Podkopat jistotu
učení Magisteria
Jak jsem poukázal
v článku Františkovy
rozhovory: 11. září pro Magisterium, toto je souhrnným účinkem celé řady
Bergogliových výroků v kázáních, rozhovorech a veřejných rozpravách.
Žádný
katolický Bůh, žádná věroučná jistota, odmítání „nesouvislé“ mravní nauky,
vyhlašování, že duchovní zasahování do osobního života je nemožné, „kdo jsem,
abych soudil“ atd. – takovými a podobnými prohlášeními Bergoglio sděluje
jednoduché poselství: Magisterium Církve již nemůže předkládat jistotu o tom,
čemu věřit nebo jak jednat.
„Levice“
v koncilní Církvi toto poselství chápe. Bergogliovy poznámky jako jsou
tyto „budou citovány po dlouhou dobu v budoucnosti“, řekl Richard Rohr, a
jsou nyní „součástí směrodatných fakt“.
Italský prezident to
také chápe, když Františkovi veřejně říká: „Děkujeme vám za to, že na nás
děláte dojem absence jakéhokoliv dogmatismu, že ponecháváte prostor pro
pochyby.“
A účinky? Postačí jen
ocitovat titulek jednoho nedávného článku: „Illinoiské shromáždění schvaluje
svatbu homosexuálů, řečník cituje papeže Františka“. Onen řečník, který sám
sebe označuje za katolíka, „použil papežova slova, aby vyjádřil své vlastní
důvody pro podporu tohoto zákona“.
Čekejte víc podobných
věcí, mnohem víc.
- Hodit občasnou
kost do „prava“
Zatímco levičáci tyto
signály chápou a církevní revoluce nabírá na rychlosti, je jen prozíravé hodit
občasnou kost skleslým konzervativcům.
Bergoglio tedy pronese
vágní tvrzení, že je „věrným synem Církve“, pokud jde o morální učení, kardinál
Müller napíše dopis údajně obhajující tradiční kázeň u svátostí u rozvedených a
nově sezdaných, Bergogliův inkriminovaný rozhovor zmizí z vatikánského
webu, „ukvapené byrokratické odsudky“ ohledně anulací jsou kritizovány, kolují
„obavy“ ohledně Bergogliova údajného strachu, že je „nepochopen“, Bratrstvu sv.
Petra se nabídne nevýrazná pochvala za to, že se stará o „citlivost“ lidu vůči tradiční
latinské mši a František zveřejní dopis oceňující spisovatele, který obhajuje
„hermeneutiku reformy v kontinuitě“ (tj. konzervativní výklad) Druhého
vatikánského koncilu.
A čerstvá kost: Jak
informoval blog Rorate Caeli, Bergoglio telefonoval italskému
tradicionalistickému spisovateli Mariu Palmarovi, který byl neprodleně vyhozen
z italské rozhlasové stanice poté, co napsal článek kritizující Bergoglia,
a který je nyní těžce nemocný.
Bergoglio nabídnul
Palmarovi svůj soucit a dodal, jak „důležité“ pro něj bylo, že obdržel
Palmariovu kritiku.
Hovoříme o „dvou věcech
za cenu jedné“! Zaprvé, kost tradicionalistům – a [k tomu] získáte oslabení
papežství tím, že řeknete, že jeho kritika je „důležitá“!
Tato gesta nestojí
revolucionáře, jakým je Bergoglio, nic. Protože postup, který sledují, je
poháněn dialogem mezi protikladnými idejemi, z nichž se vyvinou nové
„pravdy“. Několik idejí ve starém stylu tu směs jen okoření.
Ačkoliv někteří
konzervativní apologetové vychvalují občasná tradičně znějící prohlášení („To
je ohromné!“, řekl P. Zuhlsdorf o dopisu o „kontinuitě“.), jejich nadšení zní
nevěrohodně.
- Požehnat rozvodu
tím, že zvedne laťku pro manželský souhlas
Ve svém červencovém
rozhovoru v letadle zpět z Brazílie Bergoglio hovořil obšírněji o
otázce poskytování svátostí rozvedeným a znovu sezdaným. Nedávná kniha Paula
Vallelyho podává zprávu o tom, že Bergoglio, když byl arcibiskupem Buenos Aires,
tak ve skutečnosti činil. Má tuto myšlenku v hlavě a tato myšlenka bude
jedním z hlavních diskuzních témat pro nadcházející synody.
Katolická nauka byla
vždy jasná a zakládá se na Božím zákoně: „ Koho Bůh spojil, člověk nerozlučuj.“
V souladu s tím katolík, který uzavře sňatek v kostele, rozvede
se a pak znovu uzavře sňatek s někým jiným, nemůže při zpovědi dostat
rozhřešení a pak Svátost oltářní. Důvod je prostý: první manželství stále
existuje, takže strana, která to ignoruje a znovu uzavře sňatek, se dopouští
cizoložství.
Bergogliův červencový
rozhovor ukazuje, že se to bude snažit obejít.
„Církev se velmi
pečlivě dívá na pastorační podněty pro manželství. Můj předchůdce v Buenos
Aires, kardinál Quarracino, vždy říkával: ´Považuji polovinu dnešních
manželství za neplatná, protože lidé se berou, aniž by si uvědomovali, že to
znamená navždy. Dělají to kvůli sociální užitečnosti atd...´ Na otázku neplatnosti je také potřeba se
podívat.“
Mnohem lákavější tipy
nedávno nabídnul kardinál Sean O´Malley z Bostonu, člen Bergogliovy
osmičlenné poradní rady:
Svatý Otec „chce, abychom nalezli způsoby, jak pomoci lidem
v druhém manželství vrátit se ke svátostem a ke smíření, a abychom
zjistili, jestli může být anulační proces uživatelsky přívětivější.“
Pravděpodobně spíše
cizoložně přívětivější.
Myslím si, že cesta,
kterou Bergoglio zvolí, aby umožnil svátosti rozvedeným a znovu sezdaným, bude
ta, že nově definuje kritéria požadovaná
pro pravý manželský souhlas. Jestliže 1) ohledně toho, co se očekává, že
musí osoba uzavírající sňatek vědět a chápat o této svátosti a 2) ohledně
volního aktu, který má učinit, zvednete laťku dostatečně vysoko, můžete
anulovat takřka jakékoliv katolické manželství.
Následně přišly další
takové tipy a tato otázka bude něčím, co se bude řešit při započetí synody
příští rok.
***
TO VŠE naznačuje jediný
závěr: naše počáteční vnímání Bergoglia bylo správné. Je odhodlaný dohnat
ideály 60. let a na všech úrovních provést revoluci Druhého vatikánského
koncilu.
Zdroj:
Quidlibet
Překlad:
D. Grof