Prohlášení
otců Faureho a Rioulta (2013)
Odpor ve Francii
21. listopadu 2013
„Každý
člověk, který něco dělá, má proti sobě ty, kteří by chtěli dělat totéž, ty,
kteří dělají přesný opak a zvláště pak velkou armádu lidí, mnohem významnější,
kteří nedělají nic.“ (J. Clarétie)
Nejprve několik
informací k pochopení, že se situace (uvnitř FSSPX) dále zhoršuje.
Pomaličku v určitých školách vidíme, že již lidé netolerují kritiku papeže
Farntiška: „je potřeba vidět ty dobré věci“. Při hodině věrouky se dítě vkládá do
hovoru: „Bylo mi řečeno, že dnešní biskupové a papež mají blízko k protestantům...“
Odpověď sestry: „soudíš biskupy a papeže, to dělat nemůžeš“.
Matka generální
představená při návštěvě jednoho ze svých domů hovoří k děvčatům o
„blahoslaveném“ Josém-Gabrielu Brocherovi, který je novou „blahořečenou osobou“
papeže Františka (14. září 2013). Jak přimějeme děti chápat, že Františkovi
„svatí“ (Jan XXIII., Jan Pavel II.) nejsou světci?
V klášterech a
priorátech čteme a cenzurujeme maily. Jistí představení jsou čím dál úsečnější
a odmítají jakoukoliv diskuzi. Mnoho lidí ocenilo jasnou intervenci otce
Rousseaua ohledně skandálního podvodu při ohlášení svatořečení
internacionalistů Jan XXIII. a Jana Pavla II. Jeho pobouření bylo omluvitelné a
normální. Generální dům však dal otci Rousseauovi na srozuměnou, že by neměl
hovořit ve hněvu!
Menzingen se stahuje
zpět pouze zdánlivě a pod tlakem.
V srpnu 2012
jmenoval biskup Fellay otce Pierra-Marie Berteho profesorem semináře ve
Flavigny. Otec de Cacqueray (představený Francouzského distriktu FSSPX) tomu
odporoval a dokazoval, že jestliže má tento kněz své kvality, má také liberální
slabosti, které jej činí nezpůsobilým pro formování budoucích kněží. Menzingen
na tyto námitky nedbal! Během jednoho roku tento profesor v semináři šířil
skandální učení, jak o tom podalo zprávu několik otřesených seminaristů: debaty o novém postoji k přijetí skupin
Ecclesia Dei, rozjímání nad encyklikami Benedikta XVI. a nad texty Druhého
vatikánského koncilu... Navíc tento profesor neváhal veřejně před seminaristy
napadnout otce de Cacqueraye tím, že řekl, že je nepružný, striktní a
neústupný. Jen kvůli společnému tlaku několika kněží a tváří v tvář
rostoucímu skandálu biskup Fellay akceptoval jeho přeložení.
Dokonce i seminář
v Econe navzdory poctivosti svého představeného (otce de Jorna) není
ušetřen. Otec Quilton je profesorem morální filozofie: ospravedlňuje a bez
jakéhokoliv problému aplikuje nový Kodex kanonického práva (1983). Byl také
jmenován žalobcem v procesu s otcem Pinaudem: omluvil krádež privátní
korespondence mezi kněžími Odporu, kterou provedli otec Wailliez a otec
Thouvenot (Cíleně použili falešné emailové adresy na falešná jména
k oklamání dalších kněží, aby získali informace o tom, kdo patří mezi 37 francouzských
kněží FSSPX nespokojených se směřováním Menzingenu. – pozn. překl). Ještě
závažnější je, že ve výčtu obvinění v procesu s otcem Pinaudem
(jedním z kněží usvědčeným na základě zmíněné krádeže privátní
korespondence z toho, že podepsal spolu s 37 dalšími francouzskými
kněžími protestní dopis proti novému směřování FSSPX – pozn. překl.) otec
Quilton o možné dohodě s Římem tvrdí: „Toto nebezpečí pro Víru, i kdyby
bylo reálné, vás neopravňovalo podněcovat podřízené ke vzpouře.“ Otec Cadiet
tvrdí, že [koncilní text] Dignitatis Humanae, chápe-li se ve správném omezení,
není proti Tradici Církve...
Soudní tribunál
ustanovený biskupem Fellayem, aby soudil otce Pinauda, jej odsoudil
k suspenzi a divinis.. Otec
Wuilloud (soudce) mu zakazuje sloužit dokonce i soukromou mši, zpovídat,
kázat... Soudce obviňuje otce Pinauda, že se odvážil ve své poslední obhajobě
napsat: „Už jen kvůli početným ústupkům, které Věroučná deklarace z 15.
dubna 2012 učinila vůči Druhému vatikánskému koncilu a nepřijatelným koncilním
reformám, vytváří nebezpečí pro Víru, které legitimizuje vzpouru, protože tato
Věroučná deklarace není „minimalistický“ text, jak píše biskup Fellay
v úvodníku Cor Unum č. 102.“
Nemylme
se v tom, generální dům (Menzingen) se nezměnil, jen se přizpůsobil novým
okolnostem. Nový duch se plynule šíří. Vnější zdání klame ty naivní a
uklidňuje ty, kteří chtějí být uklidněni. Proto chápete,
že je nutné přemýšlet o budoucnosti. Pokud úctyhodný a čestný generální
představený nepřivede FSSPX zpět k zásadám svého zakladatele, musíme jednat.
Proto teď vydáváme tuto
výzvu k věřícím: přemýšlíme o ustavení Odporu ve Francii ve
strukturovanější podobě. Již máme čtyři možné projekty. Jestliže máte také vy
projekty (kaple, motivované skupiny věřících, mladé lidi, kteří přemýšlí o tom,
že by se oddali Bohu, školy), neváhejte nás s nimi obeznámit tím, že do
24. prosince 2013 napíšete Otci Oliveru
Rioultovi – 18 avenue des Acacia – 59320 Sequedin.
V průběhu ledna
2014 provedeme vyhodnocení, navštívíme vás a bude-li to možné, učiníme nejlepší
rozhodnutí o projektech. V této době zbabělosti a liknavosti je utrpení
Našeho Pána Ježíše Krista naší útěchou. Kéž nám dobrota evangelia Boha, který
nás miloval tolik, že dal svůj život za nás a aby se stal potravou v našem
vyhnanství, pomáhá sloužit Mu horlivě a s vděkem.
S přáním dobré
adventní doby a Svatých Vánoc,
Otcové J.M.Faure a O.
Rioult
Zdroj:
La Sapiniére
Překlad:
D. Grof