(299)
6. dubna 2013
GREC III
Protože chce moderní člověk zaujmout místo Boha,
snaží se nahradit Boží řád světa svým vlastním. Boží řád je však skutečný, vně
lidského myšlení a na něm nezávislý. Moderní člověk tedy odpoutává své myšlení
od této skutečnosti a vybírá si z ní jen takové části, které chce
zabudovat do své vlastní představy. Nejvyšší řád Božího stvoření je nejlépe
vyjádřen v nauce jeho Církve. Proto všichni duchovní či laici procházející
dnes vlivem všeho „normálního“ ve světě okolo nich, trpí hlubokým odmítáním či
opomíjením povahy a nutnosti nauky.
Zde je zásadní problém GREC, jak byl představen
ve dvou předešlých vydáních „Komentářů Eleison“ (294 a 295). Groupe de
Réflexion Entre Catholiques byla založena v roce 1997 v pařížských
salónech, aby prosazovala přátelská setkání a výměny mezi katolíky Tradice a
katolíky konvenční Církve, aby se vytvořila atmosféra oboustranné důvěry a
respektu, která by usnadnila smíření mezi nimi a ukončila jejich zbytečné
odcizení. Takový záměr, nikoliv předem nutně se zlým úmyslem, vážně přehlíží důležitost
nauky, jíž je Bůh soudcem. Ať si však pošetilí lidé mohou myslet cokoliv, nauka
nemůže být opomíjena o nic více než skutečnost.
V knize P. Lelonga o GREC, Pro nutné
smíření, vypráví, jak dva kněží Bratrstva sv. Pia X. a jeho generální
představený „rozhodně přispěli ke spuštění a pokračování GREC“. Dokonce ještě
než byl GREC spuštěn, přijal P. Du Chalard přátelsky P. Lelonga na svém
priorátě FSSPX a „v následujících letech nikdy nepřestal podporovat GREC
diskrétním a pozorným způsobem“. Při spuštění GREC P. Lorans, tehdejší rektor
Institutu FSSPX v Paříži a z Paříže uplatňující rozhodný vliv na
publikace FSSPX od tehdy až do nynějška, uvítal myšlenku „dialogu mezi
katolíky“ a velmi brzy obdržel od generálního představeného FSSPX ve Švýcarsku
souhlas pro svou účast v GREC. Od té doby hrál P. Lorans vůdčí roli ve
všech jeho aktivitách.
Tyto aktivity začaly v malém rozsahu a
v soukromí. V květnu 2000 se konalo první veřejné setkání GREC,
k němuž přispěl P. Lorans, a navštívilo jej 150 lidí. Setkání se stala
stále častějšími a s účastí kněží FSSPX. Církevní autority na nejvyšší úrovni
byly pravidelně konzultovány a informovány. P. Lorans ze své strany umožnil
„kontakt prohlubující se důvěry“ a přátelských výměn s generálním
představeným FSSPX. Od roku 2004 byla setkání GREC ještě šířeji otevřená
veřejnosti a v září toho roku byla ustavena „teologická pracovní skupina“,
na níž se účastnil P. Lorans a další kněz FSSPX a teolog z Říma,
z nichž se oba později účastnili věroučných rozhovorů mezi Římem a FSSPX
od roku 2009 do roku 2011. GREC mohl v těchto rozhovorech docela dobře
vidět uskutečnění svých nejbláhovějších nadějí – nakonec se teologové setkávali
v atmosféře, pro kterou GREC tolik učinil, aby ji vytvořil „pro nutné
smíření“.
Díky Bohu rozhovory vrátily nauce její náležitou
prvořadost. Názorně předvedly, že mezi katolickou a koncilní naukou je
nepřekonatelná propast. Byl však tehdy způsob myšlení GREC v FSSPX
zablokován? Ani zdaleka! Vedení FSSPX se přes noc přesunulo od „Neusilujeme o
žádnou praktickou dohodu bez věroučné shody“ k „Nemůže dojít k žádné
věroučné shodě, tak usilujeme o praktickou dohodu“! Bohužel jarní protestní
vzpoura uvnitř FSSPX minulý rok byla zadušena a opět zmatena na červencové
generální kapitule. Pokračující snaha vedení FSSPX o dosažení praktické dohody
však byla zadušena jen stěží.
„Naše pomoc je ve jménu Pána“, zvláště v zasvěcení Ruska. Nikde
jinde.
Kyrie eleison.
Překlad: D. Grof