Komentář Eleison CCCXXIII – Hrozný pád III (2013)
(323)
21. září
2013
HROZNÝ PÁD III
Letos v červnu
byl čtenářům těchto „Komentářů“ slíben třetí článek o hrozném pádu Bratrstva
sv. Pia X., aby mohli zvážit, co se dá dělat. Jen nedávno se na webových
stránkách „Avec l´Immaculée“ objevil článek s některými dobrými odpověďmi
na tuto otázku a začínal otázkou, zda katolíci mohou navštěvovat mše FSSPX.
Shrnuji a upravuji:
V roce 1984
indult z Říma dovolil, aby se za jistých podmínek v rámci oficiální
Církve sloužila tridentská mše. Když se arcibiskupa Lefebvra ptali, zda mohou
katolíci navštěvovat tyto mše, odpověděl brzy poté, že by je neměli
navštěvovat, protože znovuvstoupení těchto katolíků do konvenčního rámce za
těchto podmínek by se rovnalo přijímání Druhého vatikánského koncilu a
následných reforem. Kněží sloužící indultní mše nemohli hovořit svobodně a tím,
že indultem nepřímo přijímali novou mši, riskovali sklouznutí do nového koncilního
náboženství a to, že s sebou stáhnou své lidi.
V roce 2012
biskup Fellay prohlásil, že nová mše byla legitimně promulgována, což se rovná
tomu, jako by řekl, že je legitimní. Potlačuje kritiky Druhého vatikánského
koncilu, a zatímco ohledně toho, o co mu jde, pořád udržuje kněze a lidi
natolik v temnotě, nakolik je to možné, vytrvale prosazuje myšlenky své
prokoncilní Deklarace z dubna 2012. Proto stejně jako arcibiskup vylučoval
návštěvy indultních mší, i nyní by jako obecné pravidlo měla být
vyloučena návštěva mší FSSPX, protože i když je tato konkrétní mše stále
slavena v souladu s Tradicí, je FSSPX celkově přetvářeno jako
struktura v rámci níž se stále méně odmítá nové koncilní náboženství,
takže existuje větší a větší nebezpečí při navštěvování jeho mší.
Konkrétní kněží FSSPX
se však různí od ryze tradičních po prakticky koncilní. Očividně existuje menší
nebezpečí navštěvovat mše těch prvních, než těch druhých, ale pokud dotčený
kněz buď obhajuje a schvaluje nové směřování vedení FSSPX, nebo pokud
perzekuuje a vylučuje ze svátostí kohokoliv, kdo se účastní Odporu, jsou to dvě
znamení, že bychom se měli takových mší vyvarovat, zvláště, je-li zde docela nablízku
mše vzdorujícího kněze. Do hry však vstupují také okolnosti, takže když
například člověk riskuje, že bude jeho dítě vyhozeno ze stále ještě slušné školy
FSSPX, může to ospravedlnit, že pořád ještě navštěvuje místní mši FSSPX. Hnije-li
kmen stromu, stále ještě mohou existovat větve, které nesou zelené listy.
Zůstává
faktem, že kmen FSSPX je smrtelně napaden, lidsky řečeno, bez naděje na
zotavení. Stejně jako Synagoga mezi smrtí Našeho Pána na Kříži a zničením
Jeruzaléma v roce 70 po Kr., nese v sobě FSSPX smrt, ale ještě neumřelo.
Apoštolové tam učili a dobří Židé ji stále navštěvovali, byli však všichni
pronásledováni a nakonec vyhozeni. Jestliže dnes katolík vidí, že tělem FSSPX
proniká od hlavy dolů smrtící virus skrytého koncilního způsobu myšlení, musí
podniknout kroky na pomoc k záchraně tolika duší, kolik je možné, předtím než
ztroskotají ve víře spolu s potápějícím se záchranným člunem.
Nechme tohoto
katolíka vytvářet si svá vlastní přesvědčení, číst vše, nač dosáhne, počínaje
výměnou dopisů mezi třemi biskupy a biskupem Fellayem v dubnu 2012. Nechme
jej hovořit ke kněžím a svým spolufarníkům, koordinovat například shánění útočiště
pro kněze, kteří by se k akci jinak neodhodlali. Je toho potřeba udělat mnoho,
jakkoliv je zde, alespoň v tuto chvíli, málo těch, kteří by to učinili.
Bůh je s těmito nemnohými.
Kyrie
Eleison
Zdroj: http://www.dinoscopus.org
Překlad: D. Grof