pátek 10. května 2024

Sedm dní v týdnu a sedm proseb modlitby Páně (2024)

Sedm dní v týdnu a sedm proseb modlitby Páně (2024)

Výňatek z překladu německého kázání P. Aloise Brühwilera v Praze 5. května 2024

Neděle 5. po Velikonocích

***

1.  Neděle a 1. prosba modlitby Páně „Posvěť se jméno tvé!“

1) Naši pohanští předkové tento den zasvětili uctívání slunce; odtud „Den slunce“ [Sonntag].

Naším „sluncem“ je však náš Pán Ježíš Kristus. Po šesti dnech práce je předmětem našeho hlubokého uctívání.

Přestože toto duchovní slunce (náš Spasitel) také jednou zapadlo, o to slavněji opět vyšlo:

• v den vzkříšení, který byl prvním dnem týdne, a

• o svátku Letnic se světlo stalo dokonalým; od té doby bude toto slunce svítit až do konce časů.

2) Neděle tedy odpovídá první prosbě modlitby Páně: „Posvěť se jméno tvé!“

• Kéž světlo, slunce spásy, vyjde pro nevěřící; kéž se u nich stane „nedělí“.

• A nechť my křesťané odhodíme skutky temnoty a chodíme ve světle. Toto slunce chce osvítit naši mysl, abychom nikdy neztratili ze zřetele svůj věčný úděl. A tak ať je v neděli Pán Ježíš, jeho zásluhy a jeho milost předmětem našich myšlenek a našeho díkůvzdání. Nedělní světlo by mělo oživit naši vůli, abychom jednou mohli slavit věčnou neděli.

2.  Pondělí a 2. prosba modlitby Páně „Přijď království tvé!“

1) Pondělí je „Den měsíce“ [Montag], kterému pohanští předkové zasvětili druhý den v týdnu.

Měsíc je jistě prospěšný pro zjemnění přechodu z oslnivého slunečního světla do noční tmy. Měsíc je však také proměnlivý – je věrným obrazem naší země, kde se vše mění a nic nezůstává stejné.

2) „Den měsíce“ odpovídá 2. prosbě: „Přijď království tvé!“ Tato prosba nás odkazuje na věčně nepomíjivé a neměnné království, na království Pána Ježíše Krista:

• v nás – království milosti a pravdy;

• na zemi – království jeho svaté Církve;

• v nebi – království věčné blaženosti.

3.  Úterý a 3. Prosba „Buď vůle tvá!“

1) „Den služby“ [Dienstag]. Služba, to znamená, že všechny živé i neživé bytosti, všichni rozumní i nerozumní tvorové, všichni slouží jednomu nejvyššímu Pánu. Služebník však musí svou vůli podřídit vůli Pána. A na konci služby obdrží služebník odměnu, kterou si zaslouží.

2) A proto třetí prosba „Buď vůle tvá!“ je výrazem:

• naší bezpodmínečné povinnosti sloužit a naší poslušnosti;

• ale také naší slabosti a bezmoci; bez vyšší pomoci nemůžeme tuto povinnost splnit.

Třetí prosba modlitby Páně je také vyjádřením naší ochoty dovolit, aby se pro nás stala Boží vůle:

• být „dobrými a věrnými služebníky“ (Mt 25, 21).

4.  Středa a 4. prosba „Dej nám dnes!“

1) Tři dny v týdnu už skončily, další tři následují. Středa stojí mezi minulostí a budoucností [Mittwoch], je také přítomností, „dnes“.

2) A proto 4. prosba „Dej nám dnes!“.

Tato prosba je výrazem:

• důvěry – tři dny už nám Bůh s láskou zajistil, nezapomene na nás ani dnes;

• skromnosti a spokojenosti; vždyť toužíme jen po chlebu (po tom nejnutnějším) a jen pro dnešek (ne pro zítřek). „Zítřek bude pečovati sám o sebe.“ (Mt 6, 34).

„Dej nám dnes“ je také připomínkou pomíjivosti života; možná jsme právě v polovině života, nebo snad už za ní!

„Dej nám dnes“ je zároveň připomínkou chleba pro duši, čímž je míněna Nejsvětější svátost oltářní, ale také každá milost, moudrost a síla k dobrému.

5.  Čtvrtek a 5. prosba „Odpusť nám naše viny!“

1) „Den hromobití“ [Donnerstag], Božího hněvu, protože kdyby duchovní slunce na nás svítilo marně („neděle“), jestliže by nám měsíc marně připomínal pomíjivost všech pozemských věcí („pondělí“); a jestliže jsme neplnili vůli našeho Pána („úterý“) a středa už minula, pak se vyčerpala i Boží trpělivost.

Boží trpělivost je vyčerpána; rozhněvaný otec volá na své hříšné děti hromovým hlasem soudce: „Nebudete-li činiti pokání, všichni podobně zahynete.“ (Lk 13, 3).

2) A proto je tato pátá prosba velmi vhodná: „Odpusť nám!“

K usmíření Otcova hněvu přispíváme tím, že

• uznáme a vyznáme své špatné skutky;

• slibujeme vážnou a upřímnou nápravu – „jako i my odpouštíme...!“.

6.  Pátek a 6. prosba „A neuveď nás v pokušení!“

1) Pátek je „Dnem svobody“ [Freitag], osvobozením z otroctví hříchu.

V tento den nás totiž Kristus na Golgotě osvobodil z otroctví Satana, když zaplatil výkupné svou krví.

I my bychom nyní měli zůstat svobodní a přivlastňovat si zásluhy našeho Spasitele svobodnou činností. Satan nás však stále pronásleduje, proto je šestá prosba opět tak vhodná:

2) „Neuveď nás v pokušení!“ – jako připomínka a předsevzetí, abychom se nestali otroky světa, nízkých tužeb, ďábla, a také abychom utíkali před pokušením, které nás k tomu vede.

Šestá prosba je také povzbudivým odkazem na Pána Ježíše a jeho pomoc; on přemohl svět a jeho knížete a neopustí nás v boji, který je svatý a krátký.

7.  Sobota a 7. prosba „Ale zbav nás od zlého!“

Sobota, den odpočinku. Je to poslední den v týdnu, sváteční večer.

1) Pán Ježíš v tento den našel odpočinek – v hrobě – pro nás tu však stále nenastal dokonalý odpočinek. Je narušován různými zly a pohromami, zejména největším zlem, hříchem; a přesto duše touží po odpočinku a pokoji.

2) Proto sedmá prosba zní: „Zbav nás od zlého!“. Tato prosba je tak blízká neklidné, utrápené mysli; ale odpočinutí se nám dostane pouze:

• až od nás bude hřích odňat, až nás nic nebude oddělovat od Boha;

• a až budeme věčně odpočívat v Bohu skrze blaženou cestu. Teprve tehdy budeme vykoupeni od všeho zla, až bude smrt – poslední zlo – překonána. Pak bude sobota, skončí velký týden života; bude následovat věčná neděle, v níž pro nás vyjde věčné slunce ve věčné kontemplaci Boha.

Prosme nebeského Otce o tyto milosti ve jménu Pána Ježíše Krista, jeho milovaného Syna, a ve jménu jeho milované dcery Panny Marie.

Ve jménu Otce i Syna i Ducha Svatého. Amen.

Překlad: L.S.