středa 22. května 2024

Příhodné úvahy o fatimském poselství (2024)

 

Příhodné úvahy o fatimském poselství (2024)

Prof. Plinio Correa de Oliveira

13. května 2024

Tento článek byl poprvé publikován v roce 1967 na 50. výročí prvního zjevení Naší Paní ve Fatimě. Jako rozbor mnoha aspektů důležitých projevů Panny Marie ve Fatimě v roce 1917 bude pro čtenáře jistě stále aktuální a užitečný.

***

1. Předpoklady a obecné rysy zjevení

Abychom pochopili souvislost vidění a sdělení, jimiž byli Lucie, František a Jacinta obdařeni, musíme vzít v úvahu především katolické učení o společenství svatých. Modlitby a zásluhy jednoho člověka mohou prospět druhému. Je tedy logické, že modlitby, oběti a dokonce i obětování vlastních životů, které tyto tři děti přinesly, mohou prospět mnoha duším i celým národům.

Naše Paní přišla tyto tři děti požádat o modlitby a oběti. Hyacintu a Františka také požádala o obětování vlastního života jako smírné oběti za hříchy lidí. Lucii požádala, aby na tomto světě zůstala a naplnila poslání, o němž řekneme více později.

 

Prostřednictvím třech malých pasáčků z Fatimy Naše Paní oslovila celý svět

2. Univerzální prostřednictví Nejsvětější Panny Marie

Dalším vstupním pojmem pro pochopení fatimských událostí je pojem univerzálního prostřednictví Nejsvětější Panny Marie. Z Boží vůle působí jako nejvyšší a nutná prostřednice mezi uraženým Vykupitelem a hříšným lidstvem. Dále je prostřednicí, která je vždy vyslyšena, a jako taková skutečně řídí události.

Ona je královská Prostřednice, která bude oslavena skrze vítězství svého mateřského Srdce, jež bude nejvyšším vyjádřením vítězství samotného Boha.

3. Nemluvila jen k Portugalsku, ale k celému světu

Svými slovy k malým pasáčkům chtěla Naše Paní promluvit k celému světu a vybídnout všechny lidi k modlitbě, pokání a nápravě života. Zvláštním způsobem hovořila k papeži a posvátné hierarchii a žádala je o zasvěcení Ruska Jejímu Neposkvrněnému Srdci.

4. Mimořádně neutěšená situace dnešního světa

Matka Boží tyto požadavky vznesla s ohledem na náboženskou situaci, v níž se svět nacházel v době zjevení v roce 1917.

Jak varovala, 25. ledna 1938 ozářila oblohu od Evropy až po Austrálii velká polární záře

Naše Paní na tuto situaci poukázala jako na velmi neutěšenou. Už tehdy na zemi vládla bezbožnost a nemravnost do té míry, že musela vypuknout skutečná hekatomba k potrestání lidí, kterou se stala první světová válka. Tento velký požár brzy skončí a hříšníci budou mít čas se napravit a vyhovět požadavku z Fatimy.

Když bude tato žádost vyslyšena, lidstvo pozná mír. Když ne, přijde další ještě strašnější [druhá světová] válka.

A v případě, že svět bude nadále hluchý k hlasu Královny, postihne všechny lidi největší hekatomba [třetí světová válka] s ideologickými kořeny a univerzálních rozměrů včetně závažného náboženského pronásledování Církve... Svatý otec bude mnoho trpět.

5. Po této nejvyšší hekatombě přijde vláda Panny Marie

Poté, co „neohebný krk“ současného lidstva zlomí celý řetěz pohrom, dojde k velkému obrácení duší. Toto obrácení bude výslovně vítězstvím Neposkvrněného Srdce Matky Boží: „Nakonec Mé Neposkvrněné Srdce zvítězí...“ To bude vláda Panny Marie nad celou zemí.

6. Dnešní lidé musí přemýšlet o pekle

Naše Paní chtěla živě demonstrovat existenci pekla a mnoha duší, které do něj jdou

S úmyslem účinněji podnítit lidstvo, aby toto poselství přijalo, ukázala Naše Paní svým třem mladým přátelům duše odsouzené do pekla. Tento tragický obraz popsali obdivuhodným způsobem, který byl užitečný k tomu, aby zatvrzelé duše hříšníků přivedl ke ctnosti. Tato ponurá vize jasně ukazuje, že ti, kteří tvrdí, že přemýšlení o věčných mukách už není pro lidi tohoto století vhodné, se hluboce mýlí.

7. Pravost poselství

Aby se prokázala pravdivost zjevení a tím i pravost poselství, chtěla Panna Maria, aby se staly tyto věci:

a) Shromáždění velkého počtu přihlížejících

I když bezprostředními příjemci zprávy byly pouze ony tři děti, přihlížející mohli pomocí běžného psychologického vhledu zjistit, že děti nelhaly, ani nebyly předmětem klamu, když tvrdily, že jsou v kontaktu s Naší Paní, ale že skutečně slyšely bytost, která byla pro ostatní neviditelná, a hovořily s ní.

Velký zázrak byl potvrzen mnoha tisíci lidmi, kteří mu byli svědky i z velké dálky

b) Barevné změny na obloze a pohyb slunce

Tento zázrak byl viditelný z velké vzdálenosti od místa zjevení, a to do té míry, že jej nebylo možné vysvětlit fenoménem kolektivní sugesce [což by mimochodem bylo velmi obtížné při počtu 50–70 tisíc lidí, kteří byli v Cova da Iria přítomni].

c) Potvrzení: první světová válka skončila krátce po zjeveních ve Fatimě

Naše Paní dětem řekla, že pokud se lidstvo nepolepší, vypukne další světová válka. I to se potvrdilo. Mimořádné světlo, které ozářilo oblohu v Evropě před druhým válečným požárem, bylo pozorovatelné v mnoha zemích a všeobecně se o něm vědělo. Naše Paní varovala vizionáře, že to bude znamením hrozícího trestu. A trest přišel krátce nato.

d) Největší trest, rozšíření komunismu

To se začalo skutečně odehrávat krátce po zjeveních. Je důležité poznamenat, že blahoslavená Panna Maria ohlásila, že Rusko rozšíří své omyly po světě. Když ale bylo toto proroctví 13. července 1917 oznámeno, komunismus byl ještě více méně neznámý.

Komunismus se měl stát nástrojem k šíření omylů po světě

Ve skutečnosti právě padl carský režim a byl nahrazen buržoazním režimem Kerenského. Nebylo tedy možné vědět, co bude těmito omyly Ruska, ačkoliv bylo zjevné, že se nebude jednat o šíření východního schizmatického náboženství, jež bylo mumifikované a zbavené veškeré své rozpínavé síly.

Ruská komunistická strana okamžitě začala po celém světě šířit své omyly, což ještě víc zvýraznilo shodu mezi tím, co Panna Maria ohlásila, a průběhem událostí. Po druhé světové válce se komunistická expanze ještě zvýraznila, protože mnoho národů, zotročených prostřednictvím klamu a síly, padlo pod sovětskou vládu. Rusko se tak stalo globální hrozbou.

8. Dvě skupiny duší v dnešním světě

Vzhledem k těmto apokalypticky velkolepým prohlášením je na místě poznámka. Dnešní svět se stále více dělí na dvě skupiny duší.

Jedna z nich se domnívá, že lidstvo je obětí řetězce omylů a nepravostí, který začal v náboženské a kulturní oblasti díky humanismu, renesanci a protestantské pseudoreformaci.  Tyto omyly ještě zhoršilo osvícenství a racionalismus a v politické sféře vyvrcholily Francouzskou revolucí. Ze sféry politiky se v 19. století dostaly do sféry společenské a ekonomické díky utopickému socialismu a tzv. vědeckému socialismu.

S nástupem komunismu v Rusku začalo docházet k počátečnímu, ale zřetelnému přenášení celé řady omylů do konkrétního řádu skutečností a vznikla komunistická říše, moloch, který sahal od srdce Německa až po Vietnam. Zároveň s tím začala zvláště po první světové válce děsivou rychlostí upadat morálka na Západě a připravovat jej na kapitulaci před nejtroufalejším doktrinálním a institucionálním projevem amorálnosti, kterým je komunismus.

Dvě skupiny duší: nahoře, procesí poutníků ve Fatimě na místě zjevení; dole, světská mládež podléhající špatné módě a nemravnosti

Pro nespočet duší, přináležejících do všech stavů a životních podmínek, i národů, které sdílejí tento způsob myšlení, je fatimské poselství v největším možném souladu s katolickým učením a skutečností.

Existuje také druhá skupina duší, která si myslí, že problémy současného světa nemají žádný nebo jen malý vztah k nemravnosti a bezbožnosti. Problémy spíše vznikají výhradně z nechtěných nedorozumění, která může rozptýlit dobré šíření vědy a objektivní poznání skutečnosti. Jedním z důvodů těchto nedorozumění jsou ekonomické problémy. Komunismus například nezmizí dříve, než už ve světě nebude hlad.

S pomocí vědy a technologie bude krize lidstva vyřešena. Navíc po odstranění faktoru viny jako pozadí katastrof a nebezpečí, s nimiž se potýkáme, je idea univerzálního trestu nepochopitelná. Tím spíše, že pro tuto skupinu duší není komunismus ve své podstatě špatný a kompromisy s ním jsou možné, aby se zabránilo nepříjemnému pronásledování.

V zájmu stručnosti slouží tento popis dvou skupin duší k tomu, aby se obraz trochu schematizoval. Mezi jednou a druhou skupinou existuje široká škála. Není naším záměrem popisovat ji. Různé proudy více či méně snadno pochopí fatimské poselství podle toho, zda jsou blíže jednomu nebo druhému pólu. Fatima je tedy v tomto smyslu skutečným zlomem pro současný způsob myšlení.

V každém případě s výjimkou části poselství, která je stále utajená, se požadavky, napomenutí a proroctví z Cova da Iria realizují a plně potvrzují. Skeptikům říkáme: Qui vivra verra... (Kdo žije, uvidí).

9. Svět na fatimské poselství neodpověděl

Naplní se události, před nimiž nás Fatima varovala, a jež se ještě nenaplnily? Na to se ptá současný člověk.

V zásadě by o tom nemělo být pochyb, neboť některá proroctví se již s působivou přesností uskutečnila, což prokazuje jejich nadpřirozenou povahu. A vzhledem k takovým důkazům nelze pochybovat o tom, že se poselství z nebe vyplní až do konce.

Morálka se zhoršuje – stejnopohlavní páry přijímají „požehnání“ s papežovým tichým souhlasem

Někdo by však mohl namítat, že proroctví z 13. července 1917 má podmínečnou povahu. To znamená, že Trest přijde pouze pokud papež a biskupové nezasvětí Rusko a svět Neposkvrněnému Srdci Panny Marie.

V Cova da Iria Naše Paní formulovala dvě podmínky, jež jsou obě zásadní pro snětí trestů, jejichž naplněním hrozila.

Jednou z těchto podmínek bylo zasvěcení. I kdybychom v rámci argumentace připustili, že hypoteticky bylo provedeno podle požadavku Panny Marie, stále chybí druhá podmínka. Tou je rozšíření praxe kajících Svatých přijímání o prvních pěti sobotách [v měsíci]. Je zjevné, že tato pobožnost se po celém katolickém světě nerozšířila v takovém rozsahu, jak si to Matka Boží přála.

A pak je tu ještě jedna podmínka, která je v poselství obsažena implicitně, ale je také nezbytná. Je to vítězství Víry a mravů nad tisíci formami bezbožnosti a nemravnosti, které vládnou. Vše naznačuje, že tohoto vítězství nebylo dosaženo, a že se naopak stále víc blížíme vrcholu těchto zel. Proto se změna ve směřování lidstva stává čím dál nepravděpodobnější. A jak se tomuto vrcholu přibližujeme, tresty se stávají pravděpodobnějšími...

10. Posvátná záře úsvitu království Panny Marie

Na závěr těchto úvah je vhodné zastavit se u závěrečné perspektivy fatimského poselství.

Po utrpení a velmi pravděpodobném Trestu, k němuž kráčíme, nás čeká posvátná záře úsvitu království Panny Marie: Nakonec Mé Neposkvrněné Srdce zvítězí. Je to velkolepá perspektiva univerzálního vítězství královského a mateřského Srdce blahoslavené Panny Marie. To je uklidňující, přitažlivý a především velkolepý a vzrušující příslib.

Máme příslib úsvitu vítězství Naší Paní a Její vlády, která nastane

Co tedy můžeme udělat, abychom se vyhnuli trestu do té omezené míry, do jaké je to možné? Usilovat o dosažení obrácení lidí v té skromné míře, jakou je podle běžné ekonomie milosti možné dosáhnout ještě před trestem? Urychlit co nejvíce počátek vlády Panny Marie a pomoct nám projít hekatombami, jež nás tak vážně ohrožují? Naše Paní nám dala odpověď. Měli bychom Jí být horlivě oddaní a měli bychom se modlit a činit pokání.

Aby nás Naše Paní povzbudila k modlitbě, při posledním zjevení se postupně oděla tak, aby to odpovídalo těmto titulům, pod nimiž Ji vzýváme: Královna svatého růžence, Panna Maria Sedmibolestná a Naše Paní z hory Karmel, čímž nám naznačila, jak je pro Ni příjemné být takto poznávána, milována a uctívána.

Stejně tak Panna Maria z Fatimy velmi naléhala na úctu ke Svému Neposkvrněnému Srdci. Na Své Srdce se v poselstvích odkazovala sedmkrát. Proto již dříve prokázaná teologická hodnota úcty k Neposkvrněnému Srdci Panny Marie nalézá ve Fatimě působivé potvrzení. Na druhou stranu naléhání Panny Marie více než dostatečně dokazuje, že tato pobožnost je mimořádně aktuální.

Proto ten, kdo bere fatimská zjevení vážně, musí si z úcty k Neposkvrněnému Srdci Panny Marie učinit jeden z nejvyšších cílů pravé zbožnosti.

Zdroj: Tradition In Action

Překlad: D. Grof