Komentář Eleison DCLXXXV – Má být Viganó oslaben? (2020)
(685)
29. srpna
2020
MÁ
BÝT VIGANÓ OSLABEN?
Díky řadě
nedávných veřejných prohlášení, zvláště díky prohlášení z 8. června,
italský arcibiskup Carlo Viganò, dodnes člen oficiální církevní hierarchie, vyčnívá
mezi většinou svých kolegů z téže hierarchie tím, že zastává kritický
názor vůči Druhému vatikánskému koncilu. Nyní přichází italský teolog P.
Alfredo Morselli, který se snaží zmírnit kritičnost arcibiskupa ne přímo tím,
že by koncil hájil, ale tím, že například argumentuje, že to není jen koncil,
který je zodpovědný za tuto krizi, která postihla Církev v letech po
koncilu. Podívejme se na jeho „Teze ke koncilu“, které zveřejnil v devíti
hlavních bodech a osmi podbodech, jež zde zkracujeme:
1.
Současná krize má bezprecedentní závažnost, je v podstatě
neomodernistická, ale je mnohem závažnější než původní modernistická krize na
počátku 20. století.
2.
Druhý vatikánský koncil však prostě není příčinou této současné krize, protože:
2.1
Tato krize začala již dávno před rokem 1960,
2.2
její neomodernismus by se nikdy nezakořenil bez hlubokého zkažení moderního
člověka a
2.3
stejně tak i pontifikát papeže Františka byl připravován dávno před 21.
stoletím.
3.
Musíme rozlišovat mezi koncilem samotným a následky koncilu nebo dobou po
koncilu:
3.1
Koncil nelze vinit ze všech omylů, které mu jsou připisovány, i když byly realizovány
jeho jménem,
3.2
Duch Svatý na koncilu byl, takže člověk nemůže říkat, že na koncilu nebylo
vůbec nic dobrého.
4.
Koncilní texty skutečně zahrnují dvojznačné formulace, které dávají
neomodernistům vhodnou příležitost.
5.
Takřka všechny tyto problémy byly následně vyřešeny oficiálními církevními
deklaracemi.
6.
Tyto problémy nepředstavují ani tak omyly, jako přání být zahrnující spíše než
vylučující.
7.
Tragickým příkladem tohoto přání je odmítnutí odsouzení komunismu ze strany
koncilu.
8.
Nazvat koncil „pastoračním“ neznamená, že v jeho prohlášeních není nic
dogmatického.
9.
Koncil lze kritizovat pouze v souladu s církevní naukou o Víře. Proto
9.1
Víra znamená věřit Bohu, tj. přijímat a ne si vybírat, kterým pravdám bude
člověk věřit.
9.2
Magisterium katolické Církve je tím hlavním, kdo rozhoduje, které jsou ty
pravdy, jimž se má věřit.
9.3
Toto Magisterium není otevřené osobní interpretaci. Jen ono samo může
interpretovat svá vlastní rozhodnutí.
A nyní velmi stručné
komentáře ke každé pozici P. Morselliho:
1. Tento úvodní bod
stanovuje, jak moc P. Morselli souhlasí s arcibiskupem Viganò. Výborně!
2. Kdo by
z výbuchu vinil výlučně rozbušku? Samozřejmě, že musí existovat výbušniny.
2.1 Druhý vatikánský
koncil má skutečně dlouhý rodový původ, zvláště protestantskou „reformaci“ a
[Velkou francouzskou] revoluci z roku 1789.
2.2 Naprostá pravda.
Hluboké zkažení moderního člověka probíhá po staletí.
2.3. Také pravda. Pět
neomodernistických papežů zcela bezostyšně v podstatě připravilo
v praxi šestého.
3. Pozor! – Cožpak ten,
kdo otevře dveře stáje, není vinen za to, že kůň uteče?
3.1 „Nikdy jsem nechtěl,
aby kůň utekl. Chtěl jsem jen, aby se svobodně proběhl na slunci!“
3.2 Duch Svatý zabránil
tomu, aby byl koncil ještě horší, ale biskupům ponechal jejich svobodnou vůli…
4. Smrtící
dvojznačnosti [do něj] vložili neomodernisti, ale „katolíci“ jim dovolili
projít.
5. Tato „vyjasnění“,
v něž P. Morselli věří, obvykle nevyjasňují, ale udržují problém.
6. Bohužel je to právě
přání být zahrnující, které kdysi pevně zavřené dveře znovu otevírá omylu.
7. Arcibiskup Lefebvre
řekl, že odmítnutí odsoudit komunismus tento koncil poznamená navždy.
8. Děsivá dvojznačnost:
„pastorační“ koncil nebyl dogmatický, ale musel být následován jako dogma!
9. „Jed je
v ocasu“ – nakonec se P. Morselli uchyluje k argumentu autority! –
9.1 Samozřejmě, že
musíme věřit tomu, co skutečně pochází od Boha a nevybírat si, čemu budeme
věřit.
9.2 A samozřejmě, pokud
Bůh vyžaduje víru, což vyžaduje, zavazuje nás neomylným Magisteriem, které
rozhoduje.
9.3 Toto Magisterium
však sestává z omylných oficiálních církevních představitelů se svobodnou
vůlí, kterou jim Bůh nevezme, a pokud výjimečně selžou ve svých povinnostech,
Bůh očekává, že je ovce budou posuzovat podle jejich
ovoce.
Stručně řečeno, kritičnost
arcibiskupa Viganò, když soudí Druhý vatikánský koncil po jeho ovoci, převyšuje
autoritu P. Morselliho.
Kyrie Eleison
Zdroj: The St. Marcel Initiative
Překlad: D. Grof