Synoda, ženatí kněží a jáhenky (2019)
Atila Sinke Guimarães
4. listopadu
2019
Dvě velké
novinky ze Závěrečného dokumentu Amazonské
synody se bezesporu staly dveřmi, které se otevřely pro ženaté kněze a jáhenky.
Dnes rozeberu, nakolik a zda vůbec tyto věci dokument dovolil. V jiném
článku se chystám krátce zaměřit na další zisky, kterých progresivismus
v synodním dokumentu dosáhl.
Protože až
do včerejška, kdy jsem tento článek dokončil, existovaly oficiální vatikánské
verze tohoto Závěrečného dokumentu
pouze ve španělštině a italštině (L´Osservatore
Romano, 29. října 2019), předkládám čtenářům své vlastní překlady do
angličtiny.
Ženatí kněží
Pod záminkou
nedostatku kněží v Amazonii a potřeby učinit svátosti dostupnějšími žádala
Synoda svěcení ženatých mužů.
V § 111 Závěrečného dokumentu se skutečně píše:
„Když uvážíme, že oprávněná rozmanitost neškodí společenství a jednotě Církve,
ale naopak ji vyjadřuje a slouží ji (Lumen
gentium 13, Orientalium Ecclesiarum
6), což ztělesňuje pluralita existujících ritů a disciplinárních nařízení, navrhujeme, aby byla, na základě Lumen gentium 26, ze strany příslušné autority zavedena kritéria a dispozice světit na
kněze seriózní muže známé ve svém společenství, kteří mají trvalé jáhenství
a dostanou přiměřenou formaci ke kněžství, a zároveň mají rodinu založenou v souladu se zákonem, aby se – díky
zvěstování Slova a slavení svátostí – zachoval křesťanský život tohoto
společenství v odlehlých územích Amazonské oblasti.“
Atmosféru Amazonské synody na jejím začátku vytvářelo
chaotické kmenové „procesí“
Tento text
je celkem jasný a nenechává žádný prostor pochybám. Je jen potřeba, aby ho
papež František oficiálně přijal, a stane se novým zákonem.
Pokud papež
František tento požadavek přijme, stane se historickým textem, který poruší
dvoutisíciletou tradici katolické Církve, která trvala na tom, že celibát je na
Západě od kněžství neoddělitelný. Od koncilu progresivisté bušili beranidlem do
této brány. Čas od času jsem na některé takové pokusy v průběhu let
poukazoval ([česky] zde,
[anglicky] zde, zde, zde, zde a
zde).
Díky tomuto dokumentu, který papež František inspiroval, povzbuzoval a plně
podporoval, tato brána praskla a oficiálně byl vynesen trest smrti pro kněžský
celibát na Západě.
Výmluva, že
to je výjimka, která bude přísně aplikována pouze v Amazonii na těch
několik viri probati (ženatých mužů
osvědčené víry), může přesvědčit pouze naivní lidi. Viděli jsme, jak se během
tohoto pontifikátu – i těch předcházejících – otevírají dveře výjimkám, jež se
brzy staly pravidlem. Případ podávání
Svatého přijímání rozvedeným a civilně „znovusezdaným“ katolíkům je jen
jedním z mnoha.
Ve
skutečnosti se tedy zamýšlí to, že svěcení ženatých mužů se za obdobných
podmínek stane všeobecným. To znamená, že se i v jakékoliv jiné oblasti,
kde není dostatečný počet kněží, aby sloužili věřícím, bude aplikovat stejný
argument, aby se dosáhlo téhož výsledku – odstranění kněžského celibátu. Protože
je v Církvi obecně nedostatek kněží, vidíme, že totéž řešení se bude dříve
či později aplikovat v celé Církvi.
Co je tou
v dokumentu zmiňovanou příslušnou
autoritou, která má zavést kriteria a dispozice pro svěcení viri probati? S největší pravděpodobností
to bude orgán navrhovaný v § 115, který bude novým nadnárodním nezávislým
organismem, jenž bude vytvořen výlučně pro to, aby se zabýval „misijním“ dílem
v Amazonii. Tento orgán pravděpodobně bude onou zmiňovanou příslušnou
autoritou.
Jáhenky
Ačkoliv Závěrečný dokument vyvíjí silný tlak na
to, aby ženy obdržely svěcení na jáhenky, text uznává, že to není tak
jednoduché, jak prohlašují média, protože existují dokumenty koncilních papežů,
jež tomuto kroku odporují.
Paragrafy,
které se rolí žen v Církvi zabývají, jsou paragrafy 101-103. Přepíšu a
okomentuji podstatné části každého z nich.
Projekt jáhenek nabývá na síle
§ 101 –
„Žádáme, aby hlas žen byl slyšet, aby byly konzultovány a účastnily se
rozhodování, a mohly tak svou citlivostí přispět k církevní synodalitě.
Ceníme si role ženy a uznáváme její fundamentální roli při formování a
kontinuitě kultur, spirituality, komunit a rodin. Je nutné, aby nabyla silnější
vůdčí postavení v nitru Církve, a aby to Církev uznala a podpořila tím, že
posílí její účast v pastoračních radách farností a diecézí včetně řídících
institucí.“
Je to
příslib silněji feminizovat Církev, pokud jde o její řídící funkce. Tato
feminizace je v souladu s všeobecnou
linií rozhodnutí koncilních papežů v posledních padesáti letech.
V podstatě nic v tomto paragrafu není nového.
Další
paragraf se více orientuje na učitelskou pravomoc a svátost svěcení.
§ 102 –
„Uznáváme službu, kterou Ježíš vyhradil ženám. Je nutné podporovat formaci žen
při studiu biblické teologie, systematické teologie a kanonického práva a vážit
si jejich přítomnosti v [církevních] organizacích i jejich vůdčích
schopností uvnitř i vně církevního
prostředí. ...Požadujeme, aby bylo
přehodnoceno Motu Proprio Ministeria
quedam sv. Pavla VI., aby náležitě formované a připravené ženy také mohly
přijmout svěcení lektora a akolyty...“
Pokud se povolí jáhenky, bude nevyhnutelné mít také
kněžky
První část
tohoto textu prosazuje to, aby byly ženám svěřeny učitelské posty v Církvi
– tj. v seminářích a na univerzitách – což je snaha, která už se
v pokoncilních letech trvale realizuje. Nový je opět jen důraz na to, co
potřebuje Amazonie.
Druhá část
textu, kterou jsem tučně zvýraznil, se vztahuje k udělování svěcení
lektora a akolyty ženám, což jsou svěcení, která se tradičně nazývala nižší svěcení, dokud Pavel VI. jejich název
nezměnil na služby. Zde je něco
nového. Viděli jsme v Církvi mnoho žen zastávat roli lektorů a akolytů,
ale činily tak ve většině případů bez toho, že by obdržely odpovídající nižší
svěcení nebo služby. Tato de facto
realita připravila cestu pro to, co se dnes oficiálně požaduje ze strany 182
biskupů, kteří tento Závěrečný dokument
podepsali.
Dokument
tedy požaduje revizi či anulaci předešlého rozhodnutí, jež vydal Pavel VI.,
které potvrzovalo, že tato nižší svěcení nelze udělovat ženám.
U toho se
však § 102 nezastavuje. Pokračuje:
„V kontextu
nové evangelizace a pastorační služby v Amazonii, kde je většina
katolických komunit vedena ženami, požadujeme,
aby byla vytvořena služba pro „ženské vedení komunity“ a uznána v rámci
služby měnících se požadavků evangelizace a komunitní péče.“
Protože
Církev nemá svěcení/službu „vedení komunity“, lze tento požadavek chápat nejen
jako požadavek na zavedení jáhenek, ale také ženských farních „kněžek“.
Slovo jáhenka se doposud neobjevilo. Objevil
se však důvod, proč by jáhenky měly být zavedeny: Tím by se situace, která již
v Amazonii de facto existuje,
stala oficiální.
Slovo jáhenství pro ženy se objevuje v § 103.
Podívejme se, jak se tento termín používá. Přetlumočím celý paragraf:
§ 103 – „Při
mnoha konzultacích v Amazonii byla uznána a zdůrazněna fundamentální role,
kterou sehrávají řeholní i laické ženy v Církvi. V mnoha těchto konzultacích bylo požadováno trvalé jáhenství pro
ženy. Z tohoto důvodu bylo toto téma také velmi přítomné na Synodě.
Papež František již v roce 2016 vytvořil „Studijní komisi pro jáhenství
žen“, která došla k dílčímu závěru založenému na realitě jáhenství žen
v raných stoletích Církve a jeho implikaci dnes. Proto bychom rádi sdíleli
své zkušenosti a úvahy s touto Komisí a očekáváme její výsledky.“
Kmenová synoda k zničení toho, co koncilní
revoluce doposud nechala existovat
Jde o silný
nátlak vyvíjený na tuto vatikánskou Komisi, aby schválila jáhenky. Není to však
ještě rozhodnutí oficiálně zavést jáhenství žen, jak média a někteří
tradicionalisté tvrdí, že už Synoda učinila.
Krátce
řečeno, víme, že většina biskupů přítomných na Synodě, byla otevřená diskuzi o
jáhenkách – zprávy dílčích závěrů různých synodních skupin publikované
v novinách L´Osservatore Romano
(19. října 2019, str. 3-10), jsou v tomto ohledu jasné. Víme také, že
papež František je příznivě nakloněn ženskému jáhenství a založil
Komisi, která má možnost jeho zavedení prostudovat. Překážkou
tedy je římská Kurie, kde proti tomu existuje silná reakce. Proto vidíme tlak
shora, od papeže, i zdola, od synodních biskupů, jej zavést.
Nevím, jak dlouho
tato zádržná zeď vydrží takový ohromný tlak. Modlím se, aby vydržela dlouho,
ale bojím se, že padne brzy.
Vím však, že
v tuto chvíli nebylo dovoleno, aby ženám bylo oficiálně propůjčeno
jáhenství jako vyšší svěcení/služba, a ani nižší svěcení/služby pro funkce
lektora a akolyty.
Zdroj: Tradition In
Action
Překlad: D. Grof