Komentář Eleison DCXXIII – „Prométheus“ – Nový člověk (2019)
(623)
22. června
2019
„PROMÉTHEUS“ – NOVÝ ČLOVĚK
Ve své knize „Prométheus, náboženství člověka“ P. Alvaro Calderón
prezentuje Druhý vatikánský koncil, jako že je ve své podstatě humanismem, maskovaným
oficiálními představiteli Církve za katolicismus. Toto maskování dalo
bezprecedentní autoritu humanismu a vyžadovalo bezprecedentní zručnost dát jej
dohromady. Humanismus povstal ve 14. století, aby hájil čistě lidské hodnoty
vůči údajně nelidským požadavkům chudoby, čistoty a poslušnosti katolického
středověku, a také vůči církevní autoritě, která údajně zacházela s lidmi
jako s dětmi. A tak, aby humanismus potvrdil lidskou důstojnost, vyhlásí
lidskou svobodu a ta dá vzejít liberalismu v 17. a 18. století, [a]
superliberalismu ve 20. a 21. století. Této falešné svobodě onoho
superliberalismu se Druhý vatikánský koncil pokusí přizpůsobit pravou Boží
Církev. A tak tento koncil „osvobodí“ myšlení člověka skrze subjektivismus,
jeho vůli skrze „svědomí“ a jeho přirozenost tím, že jí bude milost posluhovat
namísto toho, aby byla milostí pozdvižena.
Subjektivismus je omyl toho, že se pravda činí nezávislou na objektu a
namísto toho závislou na lidském subjektu. To nakonec ústí do čirého šílenství,
jemuž se chtěl Druhý vatikánský koncil vyhnout, chtěl však dostatek
subjektivismu, aby zaručil svobodu myšlení. Uchýlil se tedy k „nedostatečnosti
dogmatického formulování“. Je pravda, že žádný člověk asi nemůže slovy říct
nebo vyjádřit plnost Boží skutečnosti, slova však mohou něco
říct, například „Bůh existuje“, je pravda, zatímco „Bůh neexistuje“ je mylné. A
tak slova nejsou zcela nedostatečná, aby vyjádřila dogmata, ve skutečnosti,
když věřím v množství dogmat vyjádřených slovy, jak Církev po katolíkovi
vyžaduje, mohu spasit svou duši. Druhý vatikánský koncil (Dei Verbum) však říká, že Bůh sám sebe vyjevuje, nikoliv nauka ve
slovech, a On sám je poznáván skrze subjektivní zkušenost, nikoliv skrze
objektivní slova. A tak nauky mohou přicházet a odcházet aniž by se dotkly
skutečností za nimi, a tak Druhý vatikánský koncil může měnit dogmata, aniž by
se údajně rozešel s Pravdou či Tradicí! A proto jsou všechny druhy
teologie a všechny druhy náboženství přípustné! Takže nadřazenost křesťanství
je pouze kulturní!
Jak tedy Druhý vatikánský koncil osvobozuje vůli? Ta je již osvobozena.
Jestliže již neexistuje žádná pravda nebo klam, pak je stejně pravdivé či
mylné, že kradení a lhaní jsou špatné. Nakonec tento postoj opět končí
v čirém šílenství. Jak tedy Druhý vatikánský koncil vyhlásí svobodu
myšlení a jak se přesto vyhne zničení všech mravů? Skrze „svědomí“.
V srdci každého člověka, ale beze slov, hovoří Bůh skrze mravní sklon
k dobru a pryč od zla způsobem, jemuž žádná slova nemohou být dostatečná,
přesto však po staletí s neměnnou podstatou. A tak moje vůle není
omezována Desaterem přikázání z mého vnějšku, ale budu se [k němu]
svobodně přiklánět z nitra, a tak zůstanu svobodný činit to, co je
správné. Budu tak však činit ve skutečnosti? – co prvotní hřích? Ve skutečnosti
jsou mravy objektivní, jsou racionální a mohou a musí být vyjádřeny
v univerzálních pravidlech. Pouhé subjektivní „svědomí“ je příliš slabé,
aby se vzepřelo prvotnímu hříchu.
A konečně, jak Druhý vatikánský koncil klade Boží milost pod namísto nad
lidskou přirozenost? „Milost zdokonaluje přirozenost“ je klasická katolická
zásada, takže milost zdokonaluje člověka skrze obnovování jeho nejvyšší kvality,
jeho svobody, která je zotročená hříchem. A tak Kristova milost osvobozuje
přirozenost člověka a posluhuje jí a odhaluje člověka sobě samému (Gaudium et Spes č. 24) skrze Vtělení.
Neodhaluje však Vtělení nejprve Boha člověku?
V závěru P. Calderón ukazuje, jak Druhý vatikánský koncil, i když je
v jádru humanistický, přikrášluje humanismus katolickými ozdobami:
svoboda, ano, ale v Božím obrazu! Subjektivismus, ano, ale z vnitřní
pravdy zahrnující Boží tajemství, které odhaluje vlastní tajemství člověka!
Svědomí, ano, ale přirozeně se podílející na Věčném zákonu, aby jej lidé
přirozeně naplňovali, aby Boží vůle musela být v souladu s lidskou
vůlí! Milost, ano, ale zdokonalující lidskou přirozenost tím, že nás osvobozuje
od otroctví hříchu! A takto bohatství a dědictví Církve o mnoho zkrášluje
humanismus!
Kyrie Eleison
Zdroj: The St. Marcel Initiative
Překlad: D. Grof