Komentář Eleison DXCIV – Obnovené rozhovory? – I (2018)
(594)
1. prosince
2018
OBNOVENÉ ROZHOVORY? – I
Poslední
tiskové prohlášení, které minulý týden přišlo z vedení Bratrstva sv. Pia
X., týkající se setkání, jež se předešlého dne odehrálo mezi generálním
představeným Bratrstva a hlavou římské Kongregace pro nauku Víry, dává vzejít
opatrnému optimismu. Samozřejmě opatrnému, protože jak říká přísloví „Opařená
kočka se bojí (i) studené vody“ a tradiční katolíci jsou po větší část
posledních dvaceti let opařováni zrádnou politikou Menzingenu, která klade
koncilní uznání nad katolickou Víru, zatímco pořád předstírá, že dělá opak. Existuje
však prostor pro záblesk optimismu, protože toto tiskové prohlášení klade nauku
Víry zpět na první místo, kam patří.
Dvě další
přísloví říkají: „Dobrý je, kdo dobré činí“ a „Činy mluví hlasitěji než slova“.
A tak katolíci, kteří dělají, co umí, aby si udrželi Víru, budou ještě chvíli,
dokonce delší chvíli, ostražití, přinejmenším, dokud neuvidí činy, a ne jen
pěkná slova přicházející z Menzingenu, zvláště, když praktický závěr
tiskového prohlášení je, že naukové rozhovory mezi Římem a Bratrstvem se musí
znovu otevřít. Naukové rozhovory? Ale ty už se konaly mezi lety 2009 a 2011, a
byly dost dlouhé na to, aby se prodiskutovaly všechny hlavní záležitosti, a
dost jasné na to, aby ukázaly nemožnost jakékoliv naukové dohody mezi
katolickou Tradicí a Druhým vatikánským koncilem. Na základě nich Menzingen
opustil v roce 2012 zdravý rozum arcibiskupa Lefebvra – „Žádná praktická
dohoda BEZ naukové shody“ a nahradil jej bláznovstvím jeho nástupce – „Žádná
nauková shoda, Z TOHO DŮVODU praktická dohoda“, což je pravý opak! A toto
zrádné vedení bylo poslušně následováno velkou částí toho, co kdysi bylo
arcibiskupovo Bratrstvo…
V této
změně dvou formulací leží podstata té zrady, což není příliš silné slovo,
protože arcibiskupova formulace klade nauku Víry před uznání ze strany římských
konciliaristů, zatímco člověk může říct, že ta druhá formulace klade Víru na
druhé nebo třetí místo. A tak teď může být po několik let Bratrstvo obviňováno,
že jako o své priority usiluje zaprvé o oficiální uznání ze strany koncilního
Říma, zadruhé o jednotu v rámci Bratrstva a s Římem, a za třetí o Víru.
Jaký je však katolický význam uznání ze strany nekatolíků, např. stoupenců
Druhého vatikánského koncilu, a jaký je pro katolíky užitek jednoty
s konciliaristy v jakékoliv podobě, míře nebo formě? To, co bylo v roce 2012 zklamáním, byla
nedostatečná reakce na straně tolika kněží vyučených pod arcibiskupem. My
všichni však žijeme ve světě, v němž se „indoktrinace“ stala sprostým
slovem, a v němž chce většina lidí ve svých hlavách zednářskou kaši,
protože ta je osvobozuje od všech Deseti přikázání…
Nehledě na
to, katolíci, kteří se přesto chtějí dostat do nebe stále chtějí Víru, protože
Všemohoucí Bůh nám v Písmu svatém říká, že bez víry je nemožné Jej
uspokojit. A jak by se člověk mohl dostat do Jeho nebe, aniž by Jej uspokojil
(Žid. XI, 6)? Takoví katolíci opaření ve všepohlcující apostazi, jež je
obklopuje, si mohou z onoho tiskového prohlášení zmíněného výše vzít
alespoň záblesk naděje, protože přinejmenším slovně oznamuje úmysl Menzingenu položit
nauku Víry zpět na první místo, jak budou tyto „Komentáře“ citovat příští
týden. (Zatím by jedním činem, který by mohl nový generální představený předložit
okamžitě, bylo to, že zveřejní jasný a pravdivý záznam naukových rozhovorů
z let 2009-2011, který nám byl v té době slíben, a tento slib nebyl
nikdy splněn.)
Bude však mít
P. Pagliarani vizi a odvahu předložit činy odpovídající jeho slovům? To poví
jen čas. Upřímně, stále ještě se mu musí dát čas, pokud má obrátit velkou
tankovou loď na moře, a dle názoru těchto „Komentářů“ jistě – nebo
v každém případě – potřebuje naše modlitby. Kéž je při něm Naše Paní,
pokud skutečně zamýšlí vzít na sebe těžký úkol, jež před ním je, srovnat
Bratrstvo. Riskuje, že to bude boj!
Kyrie Eleison
Zdroj: The St. Marcel Initiative
Překlad: D. Grof