Co je synodální Církev? (2018)
30. listopadu 2018
Atila Sinke
Guimarães
Jedním z Františkových cílů,
jejž často zmiňuje, je ustavit synodální Církev, demokratičtější Církev. Již
jsme o tom psali dříve, nyní je zde však k tomuto tématu něco nového, co
stojí za pozornost našich čtenářů.
Naslouchání
mladým na synodě jako rovnoprávným
Synoda mládeže, jejíž finální
dokument byl zveřejněn 27. října 2018, se v různých pasážích zaměřil na
téma synodální Církve. Detailněji mohu komentovat tento dokument později. Dnes
chci analyzovat zvláště výmluvný úvodník londýnského The Tablet o tom, co je synodální Církev.
Jak je známo, The Tablet je jeden z nejvýznačnějších progresivistických
[„katolických“] evropských časopisů dneška. Jsem přesvědčen, že je vhodné
poukázat na to, co si progresivisté myslí o budoucnosti katolické Církve a o
tom, kam směřuje. Takto bude mít náš kontrarevoluční čtenář k ruce
dokument, aby si domyslel, co chce nepřítel učinit.
Přepíšu výňatky z tohoto
úvodníku (The Tablet, 2. listopadu
2018, str. 2) a pak je stručně okomentuji.
Úvodník píše: „Synoda biskupů, která
právě skončila, by se mohla přejmenovat na synodu biskupů a mladých lidí,
protože ačkoliv posledně jmenovaní nehlasovali o finálním dokumentu, dychtivě
přispěli k debatám. Jejich přítomnost, reprezentující mladé katolíky
z celého světa, byla významným precedentem, ale znamenala také jistou fázi
na cestě.“
„Dalším krokem určitě musí být synoda biskupů, kléru a lidu, protože
nově se formující teorie synodality – což je oblíbené téma papeže Františka
– je o účasti všeho Božího lidu a o sdílení
odpovědnosti na všech úrovních.“
Zde tedy máme od úplně
nejpovolanějšího zdroje to, co je cílem progresivismu a co očekává, že
v krátké době dosáhne: povýšit laiky na úroveň kléru a klérus na úroveň
episkopátu. Nebo, lépe řečeno, znamená to snížit biskupy na úroveň kléru a pak
biskupy i kněze na úroveň laiků.
Biskupové
koncipují dokument, který má za cíl zničit jejich vlastní moc; dole, přísaha v míčovně, kde Francie začala
rušit svou aristokracii
Onen úvodník
mluví o „sdílení odpovědnosti na všech úrovních“. Nějaký konzervativní čtenář
by si mohl myslet, že to znamená proporční sdílení, kde biskupové by měli váhu,
řekněme, 70 %, kněží 30 % a laici 10 %. Výňatek výše nechává tuto možnost
otevřenou. Podívejme se, jestli onen článek potvrzuje nebo vyvrací takovou
domněnku, když budeme číst dál.
The Tablet pokračuje: „Dny, kdy se vláda nad Církví omezovala pouze na biskupy, musí skončit. Důvěra
v biskupy jednající osamoceně byla vážně oslabena jejích rolí ve skandálu
zneužívání dětí klérem, zvláště tím, že jej zakrývali spíše, než aby napnuli
veškeré biskupské síly, aby jej vymýtili.“
Je zajímavé
povšimnout si naléhavého tónu tohoto tvrzení. „Dny, kdy se vláda nad Církví
omezovala pouze na biskupy, musí skončit.“
Je to výkřik laiků proti biskupům spoléhající se na autoritu papeže, který
podpoří jejich tvrzení. Připomíná mi to Serment
de la Cour de Jeux de Paume – neboli přísahu
v míčovně. V onom sále zástupci tří stavů Království Francie,
duchovenstvo, šlechta a měšťané, složili slavnostní přísahu, že se nerozejdou,
dokud nenapíšou ústavu. To byl klíčový okamžik k odstartování Francouzské
revoluce, která vypukla o měsíc později, a vypořádala se s předchozí
šlechtickou vládou Francie.
Nepodložené
tvrzení, že skandál skrývaní sexuálního zneužívání dětí kněžími ospravedlní
ukončení vlády biskupů se rovná tomu, jako by se řeklo, že nevýkonnost a
zkaženost členů Sněmovny reprezentantů ospravedlní zrušení Sněmovny jakožto
části americké vlády. Zneužití instituce nebo zákona neznamená, že by již neměl
existovat nebo být uplatňován.
Úvodník
využívá i další argument: „Papež František Církvi připomíná náhled Druhého
vatikánského koncilu, že základní
křesťanskou svátostí není svěcení na kněze nebo biskupa, ale křest. Všichni
pokřtění jsou zodpovědní za blaho domu víry. Takže misijní a pastorační
priority Církve již nemohou být ukládány shora, ale [musí být] rozpoznávány
skrze konzultace s věřícími dolů do úrovně farnosti.“
Sofizmatem
zde je to, že křest je nejzákladnější svátostí, a tudíž jsou si všichni jako
katolíci rovni – papež, biskupové, kněží i laici. Ano, křest je základnější, ale
pak zde existují případky [akcidenty] – jako je svátost svěcení – které zcela
mění onu základní rovnost a přetvářejí Církev na strukturovanou společnost
skládající se z hierarchie a věřících. Klamně tvrdit, že katolická Církev
je společností rovných a že moc biskupů pochází od lidu, jsou omyly odsouzené
Piem VI. v roce 1794, kdy Pistojská synoda hájila podobné hereze. (DR
1502) V roce 1786 tentýž papež odsoudil omyl hájený febronianismem, že by
Církev měla být řízena jako republika. (DR 1500)
Toto nicméně
The Tablet prezentuje jako cíl papeže
Františka a jemu blízkých: progresivismus.
Posledním
výňatkem z onoho úvodníku, který budu analyzovat, je tento: „Synodalita, slovo, které to vše
popisuje, musí teď být převzato do
struktur Církve na národní, diecézní a farní úrovni. To je ohromná výzva.“
Radikální
cíl progresivismu se zde objevuje ve své úplnosti: Rovnostářství musí být
vnuceno do všech řad Církve a rozšířeno do každé malé farnosti. Je to výzva
k převládajícímu a všeobecnému rovnostářství. Toto je synodalita dle
všeobecně uznávaného hlasu The Tablet.
V souladu s tím papež František také touží po stejném ideálu.
Je dobré mít
seriózní progresivistický zdroj potvrzující to, co tvrdíme již mnoho let.
Zdroj: Tradition In Action
Překlad: D. Grof