Komentář Eleison CCCXCV – Myšlení Novobratrstva (2015)
(395)
7. února
2015
MYŠLENÍ NOVOBRATRSTVA
Na konci
minulého roku poskytl druhý muž ve vedení Novobratrstva sv. Pia X., P. Niklaus
Pfluger, rozhovor německému časopisu Der
Gerade Weg [česky zde],
v němž zodpověděl sedm otázek týkajících se Církve, Tradice, „Odporu“ a
ex-FSSPX. Vzhledem k jeho významné pozici nemůže jeho myšlení zůstat bez
zájmu. Jeho hlavní myšlenky jsou představeny níže, a poté i to, co je jejich
hlavní vadou.
Katolická Církev je široká, mnohem širší než jen
tradiční hnutí. Toto hnutí započalo v 70. letech jako pochopitelná reakce
katolíků, které koncilní revoluce připravila o domov, nikdy však Tradici
neuděláme přitažlivou nebo přesvědčivou, jestliže myšlenkově uvízneme
v 50. či 70. letech. Katolická Tradice je ohromným pokladem, jenž se
neomezuje jen na odsouzení, která byla běžná v 19. a 20. století,
odsouzení modernismu, liberalismu a svobodného zednářství. V 70. a 80.
letech FSSPX fungovalo jako záchranný člun pro tonoucí duše, ale v roce
2014 je „naše doba jiná, nemůžeme zůstat na místě“. Tradice Církve je jedna,
ale tradicí je mnoho a mnohé z toho, co je moderní, není nemorální.
A tak se „musíme ustavičně posouvat“, někde mezi
popíráním toho, že vůbec existuje jakákoliv krize modernismu v Církvi, a
popíráním reality Církve, jak to činí „Odpor“. Oni převracejí čistě praktický
problém (posunu) v otázku víry, tato „víra“ je však jejich vlastním výmyslem,
subjektivním, osobním a v krajnosti je i popíráním reality – jak může Řím nebýt
katolický? Jak může být biskup Fellay nepřítelem číslo jedna? Absurdní! „Odpor“
je sektářský, úzkoprsý, zlovolný a vyvolává rozpory.
Pokud jde o to, že vedení FSSPX zradilo v roce
2012 Tradici, jeho kroky byly napadány z obou stran, jednalo tedy s rozumnou
umírněností. Jeho texty nebyly dogmatické, jen odpovídaly na okolnosti. [Vedení]
se odchýlilo od závěrů generální kapituly z roku 2006, ale kdo si tehdy
býval mohl představit, jak bude Řím mnohem méně agresivní vůči FSSPX
v roce 2012? V roce 2014 už mohli naši tři biskupové všichni sloužit
mše v bazilice v Lurdech!
Stručně řečeno, FSSPX následuje Ducha, čerpá
z Tradice. Zachránilo liturgii (díky arcibiskupu Lefebvrovi). Není ani monopolní
ani nejednotné ani poražené, jak se může zdát. Bouře v Církvi pokračují,
ale pryč s konspiračními teoriemi a apokalypticismem, vzhůru s vírou,
nadějí a novou mládeží! (Viz německý originál a francouzský překlad na francefidele.org nebo anglický překlad na cathinfo.com.)
Kde je tedy
vada v myšlení P. Pflugera? Nejjasněji je vidět v prvním odstavci
nahoře, kde naznačuje, že Tradice může prospívat vně „odsouzení modernismu, liberalismu a svobodného zednářství z 19. a
20. století“. Pro P. Pflugera, jako pro všechny liberály, nejsou tato odsouzení
nedílnou součástí katolické Víry, ale jsou pouze „základními ukotveními“
(vlastní vyjádření kardinála Ratzingera), jež může loď Církve v odlišné
době opustit, když již neodpovídají odlišným okolnostem. Proto, i když P.
Pfluger nemá odlišnou víru od arcibiskupa Lefebvra, Pia IX., sv. Pia X., Pia
XII. atd., má určitě odlišné pojetí této Víry a toto odlišné pojetí je základem
všech jeho poznámek v citovaném rozhovoru.
Proto je
tento problém něčím mnohem víc než jen „praktickým posouváním“. Dnešní Řím
vskutku není katolický. Biskup Fellay je ohromným problémem. Generální kapitula
z roku 2006 byla implicitně dogmatická. Tradice se nemá dělat přitažlivou
pro lidi, ale má být věrnou Bohu (který byl v rozhovoru zmíněn jen jednou
a letmo). „Odpor“ je dalek toho vytvářet si svou vlastní „víru“. A tak dále a
tak dále.
Kyrie
Eleison
Zdroj: The St. Marcel Initiative
Překlad: D. Grof