Postní menu (2024)
P. Karl Claver
Když je něco obtížné nebo se to dá těžko provést, přirovnává se to k tomu, že je to jako dostat zubní pastu zpátky do tuby. Jiným přirovnáním je, že je to jako dostat divoké koně zpátky do ohrady, když se brána otevřela a oni utekli. Stejně jako tyto dva příklady ilustrují, že mnohé věci nejsou nemožné, ale jsou velmi obtížné, bylo by dost obtížné pokoušet se obracet Novus Ordo katolíky k tradičně katolickým praktikám. Kromě toho, že jsem jako tradičně katolický kněz oddaný Bohu a mám hlavní starost o katolické praktiky, svátostiny a další náboženské věci, jsou mým koníčkem také psi a o osobní vlaky. Před pár dny upoutalo mou pozornost staré menu jídelního vozu železniční společnosti Southern Pacific Railroad, v němž byla přidána stránka s postními jídly. Nabízelo se zde několik bezmasých jídel a kalendář s daty, kdy se vyžaduje půst zdrženlivosti. Vzhledem k tomu, že katolicismus nebyl ve Spojených státech nikdy většinovým náboženstvím a že toto menu bylo z konce 40. let 20. století, ukazuje to, jak důležitá zdrženlivost pro katolíky byla.
Po mém vysvěcení na kněze byly bezmasé pátky ve většině amerických diecézí pozůstatkem minulosti, protože se právě chystal nový kodex kanonického práva, který však ještě nebyl v platnosti. Mnozí kněží mi vyprávěli, že během této doby několik farních hospodyní odmítalo vařit bezmasá jídla v pátek dokonce i v postním období, protože bylo všem řečeno, že byl půst od masa zrušen. S výjimkou Popeleční středy a Velkého pátku se katolíci mohli oddávat jezení masa každý pátek dokonce i v postním období.
Když byl [v roce 1983] zveřejněn a zaveden do praxe nový kodex kanonického práva, byly znovu zavedeny předpisy ohledně půstu újmy a zdrženlivosti. Protože však předtím byla udělena všechna ta povolení a dispenze, bylo takřka nemožné vymáhat nové církevní předpisy. Jakmile se jednou něco povolí, je velmi obtížné to vzít zpět. Jedinou výjimkou se zdá být tradiční latinská mše, kdy se jí biskupové snaží opět potlačit.
Když uvážíme, že při respektování a propagování katolických postních obyčejů napomáhalo i několik železničních společností, je vskutku pohoršlivé, že většina současné hierarchie již nepropaguje a nectí tradiční katolickou víru a namísto toho nás povzbuzuje k tomu, abychom se stali pohanskými ateisty, jakými se stal zbytek světa. Prokazují tím, že ďábelské zmatení je v plném proudu. Jen Boží milost prostřednictvím přímluvy naší blahoslavené Matky může „dostat zubní pastu zpět do tuby a přivést divoké koně zpět do ohrady“.
Zdroj: Servants of Jesus and Mary, Issue 77, February 2024, str. 5
Překlad: D. Grof