úterý 30. ledna 2024

Proč existuje Odpor? (2024)

 

Proč existuje Odpor? (2024)

J. E. Dom Tomas Aquinas OSB


 

25. ledna 2024

Důvod, proč existuje Odpor, není žádný jiný než biskup Fellay a jeho slova a skutky.

Jeho slova bagatelizovala vážnost krize a koncilu. Jeho skutky vystavovaly Tradici tomu, že bude mít tentýž osud jako komunity Ecclesia Dei.

Biskup Fellay nehovořil jako arcibiskup Lefebvre. Arcibiskup Lefebvre tvrdě odsuzoval chyby koncilu a také ty, kdo byli příčinou těchto chyb. Vlastně všechny papeže upozorňoval na jejich odpovědnost. Janu Pavlu II. řekl, že pokud bude pokračovat na cestě ekumenismu, už nebude dobrým pastýřem a na komiksové kresbě týkající se Assisi [viz níže] bylo obrazem a slovem vyjádřeno, že Jan Pavel II. půjde do pekla, pokud bude dále ekumenikem. Kardinálu Ratzingerovi řekl, že je [Ratzinger] proti pokřesťanštění společnosti. Odsuzoval apostazi koncilního Říma. Odsuzoval chyby a ty, kdo je dělali, ať už byli kýmkoliv. Bránil kněze a věřící před modernistickou nákazou. Byl vystaven neplatné, ale neblaze proslulé exkomunikaci. Nevzdal se při obraně Francie tváří v tvář muslimskému nebezpečí.  Chránil nás proti blízkému pokušení ze strany Dom Gérarda. Krátce řečeno, byl jako dřívější biskupové: obránce křesťanství a základu křesťanství, kterým je víra. Byl mužem teologických ctností, který udržoval naši víru a všechny ctnosti.

A biskup Fellay? Pokračoval v jednání arcibiskupa Lefebvra? Ne. Slovem i činem se biskup Fellay od Msgr. Lefebvra distancoval.

Pokud jde o náboženskou svobodu, bagatelizoval závažnost toho, co prohlásil koncil. Neříkal papežům to, co jim říkal arcibiskup Lefebvre. Neodsuzoval omyly jako arcibiskup Lefebvre. Nehovořil o dvou církvích jako arcibiskup Lefebvre. Nerozlišoval jasně mezi oficiální církví a katolickou Církví, ale mluvil o „skutečné církvi“ a mátl věřící a dokonce i kněze.

Jaká přesně je konkrétně tato církev? Musíme v této církvi být? My jsme v katolické Církvi. Uznáváme papeže, ale ne koncilní církev, o které hovořil kardinál Benelli. Uznáváme papeže, ale ne jeho nauku nebo jednání odporující Tradici. Takové kroky nejsou katolické, ale protikatolické.

Generální kapitula [FSSPX] v roce 2012 pod vlivem biskupa Fellayho změnila princip formulovaný kapitulou z roku 2006: Nemůže existovat praktická shoda bez věroučné shody. To se biskupu Fellaymu nelíbilo a změnilo se to. V rámci nových podmínek teď může Bratrstvo dosáhnout praktickou shodu bez věroučné shody. Jedná se o právní mezeru. Právní mezeru, která by Bratrstvo mohla zavést na cestu komunit Ecclesia Dei. Nezašel tak daleko, ale snížil ostražitost a Řím toho využil.

Biskup Fellay v Bratrstvu potlačil vnitřní opozici tím, že vyloučil biskupa Williamsona a některé kněze a pak potrestal jiné, jako například sedm děkanů, kteří právem protestovali proti dokumentu o manželství, který vydal Řím. Biskup Fellay dezorganizoval Tradici, opustil linii arcibiskupa Lefebvra a přiměl i druhé, aby ji opustili. To byl důvod pro existenci Odporu – odporování takovéto odchylce.

My chceme ve všem následovat arcibiskupa Lefebvra, protože, jak učí Aristotelés i sv. Tomáš, starobylé příklady slouží jako zásady jednání. Následujeme arcibiskupa Lefebvra v nauce i jednání, zvláště ve vztahu k modernistickému Římu, abychom byli věrní věčnému Římu, učiteli pravdy a svatosti.

Zdroj: Non Possumus

Překlad: D. Grof