Proč existuje Odpor? (2024)
J. E. Dom Tomas Aquinas OSB
25. ledna 2024
Důvod, proč existuje Odpor, není žádný jiný než biskup Fellay a jeho slova a skutky.
Jeho slova bagatelizovala vážnost krize a koncilu. Jeho skutky vystavovaly Tradici tomu, že bude mít tentýž osud jako komunity Ecclesia Dei.
Biskup Fellay nehovořil jako arcibiskup Lefebvre. Arcibiskup Lefebvre tvrdě odsuzoval chyby koncilu a také ty, kdo byli příčinou těchto chyb. Vlastně všechny papeže upozorňoval na jejich odpovědnost. Janu Pavlu II. řekl, že pokud bude pokračovat na cestě ekumenismu, už nebude dobrým pastýřem a na komiksové kresbě týkající se Assisi [viz níže] bylo obrazem a slovem vyjádřeno, že Jan Pavel II. půjde do pekla, pokud bude dále ekumenikem. Kardinálu Ratzingerovi řekl, že je [Ratzinger] proti pokřesťanštění společnosti. Odsuzoval apostazi koncilního Říma. Odsuzoval chyby a ty, kdo je dělali, ať už byli kýmkoliv. Bránil kněze a věřící před modernistickou nákazou. Byl vystaven neplatné, ale neblaze proslulé exkomunikaci. Nevzdal se při obraně Francie tváří v tvář muslimskému nebezpečí. Chránil nás proti blízkému pokušení ze strany Dom Gérarda. Krátce řečeno, byl jako dřívější biskupové: obránce křesťanství a základu křesťanství, kterým je víra. Byl mužem teologických ctností, který udržoval naši víru a všechny ctnosti.
A biskup Fellay? Pokračoval v jednání arcibiskupa Lefebvra? Ne. Slovem i činem se biskup Fellay od Msgr. Lefebvra distancoval.
Pokud jde o náboženskou svobodu, bagatelizoval závažnost toho, co prohlásil koncil. Neříkal papežům to, co jim říkal arcibiskup Lefebvre. Neodsuzoval omyly jako arcibiskup Lefebvre. Nehovořil o dvou církvích jako arcibiskup Lefebvre. Nerozlišoval jasně mezi oficiální církví a katolickou Církví, ale mluvil o „skutečné církvi“ a mátl věřící a dokonce i kněze.
Jaká přesně je konkrétně tato církev? Musíme v této církvi být? My jsme v katolické Církvi. Uznáváme papeže, ale ne koncilní církev, o které hovořil kardinál Benelli. Uznáváme papeže, ale ne jeho nauku nebo jednání odporující Tradici. Takové kroky nejsou katolické, ale protikatolické.
Generální kapitula [FSSPX] v roce 2012 pod vlivem biskupa Fellayho změnila princip formulovaný kapitulou z roku 2006: Nemůže existovat praktická shoda bez věroučné shody. To se biskupu Fellaymu nelíbilo a změnilo se to. V rámci nových podmínek teď může Bratrstvo dosáhnout praktickou shodu bez věroučné shody. Jedná se o právní mezeru. Právní mezeru, která by Bratrstvo mohla zavést na cestu komunit Ecclesia Dei. Nezašel tak daleko, ale snížil ostražitost a Řím toho využil.
Biskup Fellay v Bratrstvu potlačil vnitřní opozici tím, že vyloučil biskupa Williamsona a některé kněze a pak potrestal jiné, jako například sedm děkanů, kteří právem protestovali proti dokumentu o manželství, který vydal Řím. Biskup Fellay dezorganizoval Tradici, opustil linii arcibiskupa Lefebvra a přiměl i druhé, aby ji opustili. To byl důvod pro existenci Odporu – odporování takovéto odchylce.
My chceme ve všem následovat arcibiskupa Lefebvra, protože, jak učí Aristotelés i sv. Tomáš, starobylé příklady slouží jako zásady jednání. Následujeme arcibiskupa Lefebvra v nauce i jednání, zvláště ve vztahu k modernistickému Římu, abychom byli věrní věčnému Římu, učiteli pravdy a svatosti.
Zdroj: Non Possumus
Překlad: D. Grof