Komentář Eleison DCCCXLI – Ženy v Písmu svatém – II (2023)
(841)
26. srpna 2023
ŽENY V PÍSMU SVATÉM – II
Jistě si jen nemnoho čtenářů před přečtením Komentáře z minulého týdne uvědomovalo, na jak mnoha místech se Nový zákon přímo vyjadřuje k otázce dnes tak znepokojivé, jakou je otázka muže a ženy; nebo když se tyto citáty shromáždí, jak se navzájem shodují, a jak moc se to, co říkají, odchyluje od učení a praxe současného muže a ženy. Pojďme si ty citáty okomentovat:
Gen. II, 18–24: Pomocnice
Ještě než byla úplně první žena stvořena, Bůh ji naplánoval tak, že se bude orientovat na svého muže, aby byla jeho věrnou manželkou („budou dva tělem jedním“), aby mu umožnila mít děti a vytvořit rodinu (což žádný jiný muž udělat nemohl), aby vytvořila novou generaci („opustí otce svého i matku“), aby lidstvo pokračovalo, a konečně, aby zalidnila Zemi (a nikoliv vylidnila: Gen. IX, 1, 7). To vše Adam okamžitě pochopil. Dnešní feministky se snaží této orientace na muže oprostit, ale ta je až příliš hluboko v jejich přirozenosti, a pokud se jim to podaří, je to pro ženy i muže pohroma. Viz hnutí MIGTOW [„Muži, kteří jdou svou cestou“ – antifeministické hnutí, které zastává názor, že muži se mají oddělit od žen a od společnosti, která je podle nich zkažená feminismem. – pozn. překl.], což je reakce mužů na feminismus, který zbavuje ženy jejich přirozenosti. Muž a žena jsou Bohem navrženi s úžasnou komplementaritou. Stejně jako hlava a srdce u lidské bytosti se navzájem potřebují a přirozenost je vždy svede dohromady.
Gen. III, 16: Pád: trest, podrobení
Dokonce ještě před pádem byla Eva podřízena Adamovi, protože v Božím stvoření je všude řád a hierarchie, nikoliv rovnost a neřád. Muži dává Bůh dary rozumu, aby z něj udělal hlavu rodiny a společnosti, ženě dává dary lásky, aby z ní udělal srdce rodiny a domova. Ale zatímco před pádem bylo toto přirozené podřízení ženy bezbolestné, po pádu, kdy Eva přiměla Adama padnout, se toto podřízení jako část jejího trestu ze strany Boha stalo bolestným. Díky nadpřirozené milosti je v křesťanském manželství tato bolest zmírněná. Ve feminismu se však tato bolest stává ještě horší.
1 Kor. XI, 3–9: Hierarchie
Učení sv. Pavla je víc než jasné: 1. Bůh. 2. Kristus. 3. Muž. 4. Žena. Zde je klíč k feminismu. Jestliže se muž zbaví Boha a Krista, žena se přirozeně zbaví muže. Pokud chce muž obnovit pořádek ve svém domově a ve společnosti, musí začít tím, že se podřídí Bohu skrze Krista. Je tedy docela rozumné argumentovat, že skutečnými autory dnešního katastrofálního feminismu jsou spíše muži než ženy.
Efes. V, 21–33: Manželství
A tak v tomto delším citátu, který slouží jako epištola při katolické svatební mši, připomínají verše 24 a 33 budoucí ženě její povinnost být poslušná a uctivá vůči svému muži, všechny ostatní verše však směřují na muže a říkají mu, že se má starat o manželku, jako se Kristus stará o Své vlastní Tělo, o Církev. To je vznešený příklad pro manželství, který máme následovat. Na muži záleží, aby správně vedl svou ženu.
Kolos. III, 18–21: Rodina
Zde je podstata komplementarity: Muži milujte své manželky, ženy buďte poddány svým mužům.
1 Tim. II, 9–15: Spása prostřednictvím mateřství
Když jsou muži bezbožní jako je tomu dnes, ženy převezmou vedení ve společnosti i doma a někdy to učinit musí. Má to nešťastné následky, které pozorujeme všude kolem sebe, protože ženy nemají přirozenost vykonávat autoritu, ale dávat a dostávat lásku, zvláště prostřednictvím toho, že jsou matkami.
Tit. II, 4-5: Zaměřené na domov
Jako musí být muž tvořivý skrze svou práci, tak musí být žena tvořivá skrze vytváření rodiny a domova.
I Pet. III, 1–7: Dva další důvody, aby se ženy podrobily
Za prvé: neposlušnost manželek je tak nepřirozená, že když ji budou praktikovat křesťané, bude to diskreditovat Krista.
Za druhé: ženy jsou slabší než muži, a tak by měly ustoupit, zatímco muži by se měli postarat o jejich slabost.
Kyrie eleison
Zdroj: The St. Marcel Initiative
Překlad: D. Grof