Komentář Eleison DXXXVII – Nadvláda čarodějů? (2017)
(537)
28. října
2017
NADVLÁDA ČARODĚJŮ?
V nedávném rozhovoru generální
ředitel Mercedes Benzu, supermoderní německé firmy na výrobu vysoce kvalitních
automobilů, vykreslil obrázek blízké budoucnosti lidstva, v níž počítačový
software naruší nejtradičnější průmyslová odvětví, a v níž jejich hlavními
konkurenty již nebudou jiné automobilky, ale Google, Apple a Amazon! Zákon – říká
– ošetřovatelství, řízení auta, pojištění, reality budou všechny podstatně ovlivněny
počítači. Do roku 2027 bude 10% všeho vyráběného vytištěno na 3D tiskárně. Do
roku 2037 vymizí 70-80% zaměstnání. Levné chytré telefony učiní prvotřídní
vzdělání celosvětově dostupným atd. atd. Takové dramatické předpovědi je však
nutné zařadit na své místo, které je druhotné. Stroje jsou pouze stroje a
počítače jsou pouze počítače.
Již od průmyslové revoluce, která
pro lidstvo vypukla v 18. a 19. století začali lidé přemýšlet nad tím, co nehumánní
stroje znamenají pro budoucnost lidí. Od té doby mnozí moudří pozorovatelé
vznesli vážné pochyby, pokud jde o konečný dopad materiálně stále skvělejších
vynálezů, ale lidstvo jako celek se jen žene vpřed a věří, že nápor strojů sestavených
elektronikou a počítači by mohl být jen stále prospěšnější. Je to však moudrý
či šťastný člověk, jehož nos je vždy zabořen do jeho chytrého telefonu?
Základním problémem je, že stroje
jsou čistě materiální, zatímco lidé jsou primárně spirituální. Takže i ty
nejužitečnější stroje mohou pouze posloužit tomu, co je primární nebo
nejdůležitější v životě lidí. Člověk se ve skutečnosti skládá z hmotného
těla a spirituální duše, takže materiální stroje mohou zajisté sloužit jeho
tělu, ale toto tělo je pouze nositelem jeho spirituální duše po dobu trvání
jeho krátkého života na zemi, a pak při smrti buď duše bez nadpřirozené milosti
stáhne tělo do věčných pekelných muk, nebo duše s Kristovou milostí
pozvedne tělo, obvykle skrze dočasná muka v očistci, k trvalé nebeské
blaženosti. Buď jak buď, ať už tělo učinilo nebo neučinilo duši během života
cokoliv, po smrti je to stav duše, který určuje osud těla, a nikoliv naopak.
V naší strašlivé době však i
katolíci mohou ztratit chápání těchto základních skutečností těla a duše, života
a smrti, obraťme se tedy k hudbě, aby nám názorně ukázala omezení hmoty a
strojů. V moderním nahrávacím studiu mohou být desítky vysoce výkonných
strojů a tisíce skvělých tlačítek, knoflíků a ciferníků tvořících stále
dokonalejší stroje k nahrávání čeho? Stále věrnější reprodukce zvuku?
Jakého zvuku? Zvuku lidí, kteří buď zpívají, nebo hrají na hudební
nástroj. A proč jej nahrávat? Protože nahrávka se prodá a vydělá peníze. A proč
vydělá peníze? Protože hudba je jedinečným jazykem k vyjadřování emocí
v lidské duši, a ať je to Furtwängler dirigující klasický orchestr,
nebo Beatles brnkající na kytary, lidští hudebníci svým hudebním nadáním
vyjadřují skrze materiální prostředky orchestru nebo kytary
materiálně-spirituálním jazykem hudby ony spirituální emoce, jež si celá
veřejnost přeje, aby je pro ni vyjadřovali. A jsou-li hudebníci bez duše, ani
nejskvělejší nahrávací technici si nikdy nevydělají na živobytí. V každém
lidském umění je mechanika nutně podřízená umělcům.
Proto čím spirituálnějšími jsou
životy a aktivity lidí, tím méně vážně budou brát čistě materiální otřesy
v lidských záležitostech, jaké evokuje generální ředitel Mercedes Benzu.
Na druhou stranu, čím více se lidé odvrátí od Boha, tím rozsáhleji takové
otřesy zatíží jejich životy. Čtenáři, vezměte si spirituální růžence do svých
hmotných rukou a zanechte daleko za sebou rýsující se pohromy naší
materialistické „civilizace“.
Kyrie
Eleison
Zdroj: The St. Marcel Initiative
Překlad: D. Grof