Nový krok Vatikánu ke svěcení žen (2017)
Atila Sinke Guimarães
31.
července 2017
Kongregace
pro bohoslužbu a svátosti povolila, aby řeholnice oddávala. 20. července 2017
opravdu sestra Pierrette Thiffaultová z vesnice Lorainville v regionu
Québec v Kanadě nahradila kněze a oddala v tomto farním kostele Cindy
a Davida.
Sestra Thiffaultová pózuje poté, co
se stala precedentem; dole, od roku 1984 křtí
Sestra
Thiffaultová patří do Řádu sester Prozřetelnosti a dlouhou dobu působí
v roli učitelky katechismu. David, ženich na svatbě, u níž nedávno
asistovala, byl od pěti let jedním z jejích žáků. Později kvůli nedostatku
kněží přijala od místních náboženských autorit roli plnit některé kněžské
povinnosti ve farnosti Moffet.
Dle
tisku biskup Dorylas Moreau z Rouyn-Norandu povolal sestru Thiffaultovou a
požádal ji, aby asistovala tomuto sňatku. Nejprve odmítla a argumentovala, že
nemá žádná svěcení a že tak nemůže učinit bez zvláštního povolení od Svatého
stolce. Po patřičné žádosti ze strany biskupa, přišlo v dopise datovaném
23. května 2017 povolení z Kongregace pro bohoslužbu a svátosti, jejímž
prefektem je kardinál Robert Sarah, který je médii obvykle prezentován jako lev
konzervativismu.
Asistence
sestry Thiffaultové u sňatku vyvolala mnoho reakcí veřejnosti, což diecézi
přimělo zveřejnit prohlášení generálního vikáře Gillese Chauvaina.
V prohlášení stálo: „V katolické Církvi je toto předsedání [u sňatku]
vykonáváno pouze knězem, ale mohou existovat výjimky a to, co se dnes stalo, je
jednou z nich.“ (Radio
Canada, 20. července 2017)
Výjimka předpokládaná v novém
Kodexu
Když
budeme pátrat, co k tomuto tématu říká Kodex
kanonického práva z roku 1983, dočteme se:
Kánon
1112 - § 1: „Kde chybí kněží a jáhni, může diecézní
biskup po předchozím příznivém vyjádření biskupské konference a obdržení
dovolení od Apoštolského stolce, zmocnit laiky, aby oddávali.“
Někdo
se tedy může zeptat: Povolili kanadští biskupové tento druh výjimky? Odpověď:
Ano, povolili. 16. září 1983 kanadská biskupská konference přijala výnos
dovolující laikům svědčit při sňatcích ve všech kanadských diecézích. (srovej
Canon Law Society of America, New
Commentary on the Code of Canon Law, New York, NY, 2000, str. 132)
Komentátoři,
kteří analyzují tento kánon, mohou bezpečně potvrdit, že jakmile biskupská
konference vydá dovolení a biskup se dotáže a obdrží dovolení od Svatého
stolce, může si [biskup] zvolit jakéhokoliv laika, muže či ženu, jehož považuje
za vhodného, aby oddával ve jménu Církve.
Povinnosti,
které tato osoba může vykonávat, mohou být dokonce ještě rozšířeny oproti těm,
o nichž podává zprávu tisk v případě sestry Thiffaultové. Aby je čtenář
mohl posoudit, přepisuji zde komentáře Společnosti kanonického práva (Canon Law
Society) ke kánonu 1112:
„Měla
by se věnovat péče výběru laiků pro asistování při uzavírání manželství. Měli
by mít osobní kvality, jež je činí vhodnými pro tento úkol a schopnost provést
patřičné předmanželské poučení snoubenců a řádně vykonat liturgii uzavření
manželství. Při samotném sňatku předsedá laický delegát liturgii slova, během
níž může kázat a požádat o manželský slib a obdržet jej.“ (tamtéž) [Tento
komentář přímo vychází z § 2 téhož kánonu – pozn. překl.]
Biskup Dorylas Moreau podporuje při
svých mších „ministrantky“
Takže
kromě toho, o čem média podala zprávu, že to sestra Thiffaultová učinila, mohla
také snoubencům přednést kázání, když je oddávala.
Rád
bych čtenářům připomněl, že Kodex
kanonického práva z roku 1917 dovoloval slavit sňatky pouze biskupům a
kněžím (srovnej kánon 1094-1096).
Byl
to Kodex kanonického práva z roku
1983, který otevřel dveře pro výjimku, kterou dnes vidíme zavádět do praxe v Kanadě.
Proto
těm, kteří obviňují biskupa Moreaua z Royun-Norandy nebo kardinála Saraha
z Kongregace pro bohoslužbu a svátosti za to, co se stalo v Kanadě,
radím, aby se do své analýzy ponořili o něco hlouběji. Výjimka, že žena může oddávat,
byla přítomná v aktuálním textu kánonu 1112 Nového kodexu, který byl zaveden Pavlem VI., a schválen a
promulgován Janem Pavlem II. v roce 1983.
To,
co vyvolalo pobouření mnohých, kteří četli o sestře Thiffaultové, jež
celebrovala sňatek, byly nové principy, které směřují Nový kodex kanonického práva, jež nejsou ničím jiným než
progresivistickými principy, které inspirovaly Druhý vatikánský koncil.
Otevírání dveří pro jáhenky
Případ
sestry Thiffaultové je nicméně velice důležitý, protože je to první precedens
oficiálně povolený Svatým stolcem, dovolující ženě nahradit kněze v jeho
kněžské úloze při uskutečňování svátosti manželství. Kromě toho, že žena může
provádět křest, asistovat při Eucharistii a kázat, je jí nyní také dovoleno
svědčit při svátosti manželství.
Tento
případ sestry Thiffaultové se zdá být povolen, aby se podnikl další krok ke
svěcení žen na jáhenky, což je otázka, která byla znovu otevřena více než před
rokem, kdy František ustanovil komisi k prostudování této možnosti.
Slova
sestry Thiffaultové jdou stejným směrem. Když pro tisk komentovala precedens,
který při vysluhování svátosti manželství nastavila, řekla: „Je to velká služba
poskytnutá Církvi i mně. Představuje otevřenost vůči ženám v našem
společenském prostředí a také v diecézi.“
Měla
pravdu. Je to obří krok k zavedení ženských jáhenek a pak ženských kněží.
Zdroj:
Tradition In Action
Překlad:
D. Grof