Sedesvakantismus
a zjevný heretik III (2013)
Série článků proti
sedesvakantismu.
27.3.2013
Robert J. Siscoe
Hypotetický
vs. praktický
Ale i když člověk sdílí
názor sv. Bellarmina, konkrétně že papež, který se stane zjevným heretikem,
automaticky ztrácí úřad – je to jen hypotetická otázka a jako taková je
předmětem spekulativního myšlení, které se týká čistě přemýšlení o pravdě. (19)
Když však čelí aktuální situaci – ne pouze hypotetické otázce – vyvstává potíž
s tím, jak aplikovat tento princip v praxi, včetně toho, kdo má autoritu vydat nezbytný soud a deklaraci. Jsou
to dvě odlišné otázky: jedna hypotetická a druhá praktická. Jestliže bychom se
setkali s heretickým papežem nebo alespoň s papežem, který se zdá být
heretikem, kdo by měl v praktické rovině autoritu určit, že překročil
hranici ke zjevné herezi a tím ztratil svůj úřad?
V následujícím
citátu převzatém ze Základů církevního práva (1895) rozebírá Sebastian B. Smith,
pokud jde o hypotetickou otázku heretického papeže, dvojí názor a pak
vysvětluje, jak by byla řešena na praktické úrovni.
„Otázka: Je papež, který upadne do hereze, zbaven ipso jure papežství?
Odpověď: Existují dva názory:
jeden zastává, že je vzhledem k Božskému jmenování ipso facto zbaven papežství; druhý, že je jure divino pouze odstranitelný. Oba názory se shodují, že musí být [papež] přinejmenším Církví
prohlášen za provinivšího se herezí, tj. ekumenickým koncilem nebo kolegiem
kardinálů. Otázka je hypotetická spíše než praktická.“ (20)
Jak můžeme vidět,
zatímco existují dva obecné názory, co se týče hypotetické otázky, „oba názory se shodují“, když přijde na
praktický aspekt. A to, na čem se oba názory shodují je, že v praktické
rovině by to, aby byl papež odvolán, vyžadovalo deklaraci o herezi ze strany
Církve.
Sedesvakantističtí apologetové
často citují sv. Františka Saleského, který řekl: „Když je [papež] nepokrytě
heretikem, odpadá ipso facto od svého úřadu a z Církve...“ Tento citát
obvykle končí uprostřed věty s výpustkou. Je však zajímavé, že když si
přečtete celou větu, uvidíte, že činí narážku na oba hypotetické názory zmíněné
výše a také na praktickou aplikaci. To je evidentní, protože tento světec
okamžitě říká, že Církev jej [papeže] musí buď zbavit funkce, nebo jej
prohlásit za zbaveného funkce. Zde je celý citát:
„Neříkáme, že se papež
nemůže mýlit ve svých soukromých názorech, jako se mýlil Jan XXII.; nebo být
úplně heretikem, jak byl asi Honorius. Když je tedy nepokrytě heretikem, odpadá
ipso facto od svého úřadu a z Církve a
Církev jej buď musí zbavit funkce, nebo jak někteří říkají, prohlásit jej za
zbaveného jeho Apoštolského stolce a musí říci, jako řekl sv. Petr: Jeho
pověření ať převezme jiný. – Skutky 1 (Sv. František Saleský, Učitel
Církve). (21)
Všimněte si, že říká
„Církev jej musí zbavit funkce“ nebo „jej prohlásit za zbaveného funkce“.
Každopádně to vyžaduje soud a deklaraci ze strany Církve. Takže ať již člověk
zastává názor, že papež automaticky ztrácí svůj úřad zjevnou herezí, nebo
názor, že je pouze odvolatelný, neznamená to, že jednotliví laici nebo i jednotliví
kněží mají pravomoc učinit takový soud a prohlášení. Bez ohledu na to, jaký
názor člověk zastává, musí být v praktické rovině odsouzeno provinění a
takové odsouzení náleží pouze příslušným autoritám.
Aby sv. Tomáš potvrdil
tento bod, učí, že jedné a téže autoritě náleží psát zákon, vykládat zákon a
aplikovat jej na konkrétní případy:
Sv. Tomáš: „Protože by
měl být vydán soud podle psaného zákona, jak bylo řečeno výše, ten, kdo vynáší
soud, vykládá svým způsobem literu zákona tím, že ji aplikuje na nějaký
konkrétní případ. Protože téže autoritě náleží vykládat a vydávat zákon, tak
stejně jako nemůže být zákon vydán nežli veřejnou autoritou, tak ani soud
nemůže být vynesen nežli veřejnou autoritou, který se vztahuje na ty, kteří
tomuto společenství podléhají.“ (22)
Jednotliví laici a
jednotliví kněží nemají žádnou autoritu vykládat a aplikovat kanonické právo
nebo Boží zákon na konkrétní případy, tím méně vydávat veřejné deklarace.
Takové soudy a deklarace náleží příslušným autoritám.
Když Jan od sv. Tomáše
komentoval slova sv. Jeronýma, který učil, že heretik se sám odděluje od těla
Církve, vysvětluje, že to předem nevylučuje soud ze strany Církve. Pak to
konkrétně aplikuje na heretického papeže. Napsal:
„Sv. Jeroným – když
říká, že se heretik sám odděluje od Těla Kristova – předem nevylučuje soud Církve, zvláště v tak závažné věci, jakou
je zbavení funkce papeže. Namísto toho se zmiňuje o povaze tohoto přečinu,
který je jako když se někdo sám odřízne od Církve a bez další dodatečné cenzury
– přesto [se o tom zmiňuje] pouze potud, že by to mělo být deklarováno
Církví... Pokud nám nebyl soudně prohlášen za nevěřícího nebo heretika, ať již je zjevně heretický dle soukromého
soudu, zůstává, pokud se nás týče, členem Církve a v důsledku toho její
hlavou. Požadován je soud Církve. Teprve tehdy, pokud se nás týče, přestává být
papežem.“ (Jan od sv. Tomáše) (23)
Historické
příklady
Byly doby
v minulosti, kdy pohoršliví papežové zastávali úřad; a existovaly případy,
kdy lidé, kteří v těch dobách žili, věřili, že papež není pravým papežem.
Jedním příkladem je Girolamo Savonarola, který žil v době papeže Alexandra
VI. – skutečně hanebného papeže. Nejenže Savonarola obvinil Alexandra VI.
z toho, že je nevěřící, ale obvinil ho také, že získal papežství za pomoci
simonie. Toto napsal Karlovi VIII.:
„Církev je od hlavy
k patě zaplavená hanbou a zločinností... Prohlašuji vám ve jménu Božím, že
tento Alexandr VI. není papežem a nemůže se za něj vydávat. Kromě hanby, kterou
spáchal tím, že si koupil papežský stolec aktem simonie ... (a) jeho jiných
neřestí, které jsou každému dobře známé, prohlašuji, že není křesťan, že
dokonce ani nevěří v existenci Boží, což překračuje všechny meze nevíry.“
(24)
To byl názor člověka,
který žil v době papeže Alexandra VI. Přesto na vzdory výše zmíněnému
svědectví od jednoho z jeho současníků a také všemu, co nám historie říká
o skandálech papeže Alexandra VI., Církev nikdy nedeklarovala, že není pravým
papežem, nebo že ztratil svůj úřad. Mohl získat papežství skrze simonii, mohl
ztratit víru a „překročit všechny meze nevíry“, přesto proti němu nikdy nebyl
Církví vynesen rozsudek a Církev jako taková nikdy neučila, že přestal být
papežem.
A mělo by se také
poznamenat, že Savonarola – přímo ten muž, který se pokoušel přesvědčit Karla
VIII., že Alexandr VI. „není papežem“ – se podvolil exkomunikaci, kterou mu
přivodil Alexandr VI., a těsně předtím než byl zabit, poklekl k nohám
biskupa Romolina, aby obdržel požehnání a odpuštění udělené mu týmž papežem.
Na druhou stranu máme
příběh papeže Liberia, který dle soudu svých současníků upadl do ariánské
hereze. Jaká byla odpověď jeho současníků? Římské duchovenstvo – které
v té době bylo zodpovědné za volbu papeže – reagovalo tak, že zbavilo
papeže Liberia funkce a zvolilo na jeho místo papeže Felixe II. Ačkoliv byl
tento krok v té době kontroverzní, sv. Bellarmin tento čin vykonaný
římským duchovenstvem obhajoval. Napsal toto:
Sv. Bellarmin: „Pak o
dva roky později přišlo selhání Liberia, o němž jsme mluvili. Tehdy skutečně
římské duchovenstvo zbavilo Liberia jeho papežského úřadu a přešlo
k Felixovi, o kterém vědělo, že je katolík. Od té chvíle začal být Felix
pravým papežem. Protože ačkoliv Liberius nebyl heretik, byl za něj nicméně
považován kvůli smíru, který uzavřel s ariány, a za tohoto předpokladu mu
papežství mohlo být oprávněně odňato.“ (25)
Zde máme případ platně
zvoleného papeže, který je zbaven úřadu „soudem a rozsudkem“ příslušných
autorit a nový papež je zvolen na jeho místo. To však nepodporuje
sedesvakantistický postoj, protože tento akt provedli ti, kteří měli pravomoc
jej učinit. To nikterak neznamená, že jednotliví laici mají pravomoc prohlásit,
že papež ztratil svůj úřad kvůli herezi. Ukazuje to jen, že jsou taková
opatření pro příslušné autority možná.
Budoucí papež nebo
koncil může posmrtně odsoudit posledních několik papežů za herezi, jako to
učinil Třetí konstantinopolský koncil u papeže Honoria I. (26) Takové kroky
jsou však na odpovědnosti příslušných církevních autorit samotných. Předtím,
než se jakýkoliv takový krok podnikne, je vysoce opovážlivé a neuvážené, aby si
laici nebo jednotlivý kněz uzurpovali pravomoc, která jim nepatří, tím, že by
vynášeli soudy a veřejné „deklarace“, jež nemají pravomoc vydávat.
Sv. Tomáš zmiňuje tři
případy, kdy je soud nezákonný. Jeden z nich je nazýván „soud uchvácený“ a
nastává, „když člověk soudí o těch záležitostech, v nichž nemá moci“. (27)
Jednou věcí je mít osobní názor o
věci, jíž člověk nemá pravomoc soudit, a docela jinou prohlásit osobní názor za
fakt. Takový nespravedlivý akt je dále zhoršen, když pak zahrnuje to, že druzí
mají povinnost přijmout tuto „deklaraci“. Takové uzurpování si pravomoci je,
jak učí sv. Tomáš, v rozporu se spravedlností:
Sv. Tomáš: „A proto
jako by bylo nespravedlivé, kdyby někdo nutil jiného k dodržování zákona,
který by nebyl potvrzen veřejnou mocí, tak je také nespravedlivé, nutit někoho
vykonat soud, jaký veřejné moci nepřísluší.“ (28)
Dokonce i Savonarola, jenž
osobně věřil, že Alexandr VI. je nevěřící, který si koupil papežský úřad skrze
simonii, požadoval, aby deklaraci vydal koncil. Uvědomoval si, že ačkoliv
osobně věří, že papež není skutečným papežem, nemá žádnou pravomoc učinit
takový definitivní soud a vydat formální prohlášení; ani nenaznačoval, že mají
druzí povinnost souhlasit s jeho osobním názorem. Ani netvrdil, že se
druzí musí oddělit od společenství s Alexandrem VI., jinak že budou vinní
tím, že zůstanou ve společenství s „veřejným heretikem“. A jak jsme viděli
výše, Savonarola nakonec uznal, že Alexandr je pravým papežem, když poklekl u
nohou biskupa Romolina, aby obdržel papežské požehnání Alexandra VI.
Heretik
nemůže být zvolen papežem
Poslední bod, který probereme,
je nauka, že heretik nemůže být zvolen papežem. Zastánci sedesvakantismu
předkládají mnoho citátů na podporu tohoto názoru. Následující je jedním
z takových citátů:
„Jmenování do
papežského úřadu. Co je k tomuto jmenování vyžadováno Božím zákonem:
Jmenovaná osoba musí být člověkem, který má užívání rozumu, musí být biskupem
nebo být okamžitě vysvěcen za biskupa. To je požadováno pro platnost jmenování.
Pro platnost se také požaduje, aby byl jmenovaný muž členem Církve. Heretici a
apostatové (alespoň veřejní) jsou tudíž vyloučeni.“ (29)
Takovéto citáty nemluví
o členu Církve, který ztratil Víru, protože de
internis ecclesia non judicat (Církev nesoudí vnitřní obor). Vztahují se na
člověka, který je veřejným heretikem.
Takže například pastor Bob z první baptistické římské církve by nebyl
způsobilý být zvolen papežem, protože heretici (alespoň ti veřejní) nejsou
členy Církve. Zvolení veřejného heretika za papeže by odporovalo Božímu zákonu,
protože ten, kdo není viditelným členem Církve, nemůže být jeho hlavou. Ale
kardinál, který přichází na konkláve v dobrém postavení v Církvi
(alespoň vnějškově), i když vnitřně ztratil víru, je zajisté způsobilý být
zvolen papežem. Kdyby ne, člověk by nikdy s jistotou nevěděl, zda osoba
zvolená papežem, je pravým papežem, protože nikdo ani Církev nemůže soudit
vnitřní obor.
Aby Pius XII. odstranil
jakékoliv pochyby, že člověk zvolený konklávem se stává pravým papežem, vydal
následující výnos, který odstraňuje jakékoliv „exkomunikace, suspenze nebo
interdikt“, které by zabránily kandidátovi, aby byl platně zvolen.
Papež Pius XII.: „Žádný
kardinál nemůže být pod záminkou nebo z důvodu jakékoliv exkomunikace,
suspenze nebo interdiktu nebo jakýmkoliv jiným církevním překážkám vyloučen
z aktivní a pasivní volby Nejvyššího pontifika.“ (30)
Aktivní
volba se vztahuje na akt volení papeže; pasivní
volba se vztahuje na akt být zvolen. Protože Církev nesoudí vnitřní obor a
protože víra není nezbytně nutná pro papežský úřad, tento výnos Pia XII., který
se podobá předešlým výnosům Pia X., Klementa V. (1317), Pia IV. (1562) a Řehoře
XV. (1621), odstraňuje jakékoliv pochyby, že člověk, který je konklávem zvolen,
se stává pravým papežem.
Závěr
Těsně před svým
umučením řekl Kristus Svým učedníkům: „Vy všichni ode mne této noci odpadnete,
neboť je psáno: Budu bít pastýře a rozprchnou se ovce stáda.“ (Mt. 26:31) Dle
tradice bude život Církve paralelou života Krista a na konci Církev zakusí
umučení podobné umučení její hlavy. Církev dnes následuje svého Pána skrze Jeho
utrpení. Můžeme dokonce rozpoznat, že probíhá mystická smrt v tom, co se
zdá být oddělením těla a duše od Církve. Na konci Pánova umučení se oddělila
Jeho lidská duše od Jeho těla a smrt jako taková byla okamžitá. Ale u Církve mystická
smrt – oddělení těla od duše – trvá v čase, jak čím dál více jejích
viditelných částí vnitřně odpadá od Víry.
Za takových neobvyklých
okolností jako jsou tyto, je jistě pochopitelné, že katolíci budou zmatení; a
stejně tak je pochopitelné, že budou pohoršeni činností i nečinností posledních
papežů, kteří skutečně mohli ztratit Víru. Jak jsme však viděli, ztráta víry
sama o sobě a v sobě nemá za následek ztrátu papežského úřadu. A ani kroky,
které činí papeže podezřelým z hereze. A dokonce, i kdyby byl papež
zjevným heretikem (což vyžaduje veřejné napomenutí), existuje dvojí názor na
to, zda by automaticky ztratil svůj úřad nebo ne, nebo zda by se stal
sesaditelným. Přesto, jak jsme viděli, v praktické rovině oba názory
vyžadují soud a deklaraci ze strany Církve. Protože žádný z posledních
papežů nedostal veřejné varování a protože žádný z nich nebyl prohlášen
heretikem příslušnými autoritami, nejsou kvalifikováni jako zjevní heretici. Proto,
i když si člověk myslí, jak moc špatní jsou, zachovávají si svůj úřad.
Než skončíme, je jeden
závěrečný bod, u nějž by bylo ledabylé, kdybychom se jím nezabývali, když
pojednáváme o otázce sedesvakantismu. Protože sám Náš Pán nám dal kritérium, na
základě nějž bychom měli soudit, neměli bychom skončit, aniž bychom nezvážili
plody, které jsou v sedesvakantismu takřka všeobecné. „Soud uchvácený“,
který je v rozporu se spravedlností i křesťanskou láskou, sahá až za
soukromé jednotlivce vydávající „deklarace“, že papež ztratil svůj úřad, až k
postavení jiných katolíků včetně svých kolegů sedesvakantistů, které zbrkle
obviňují z toho, že jsou heretiky. Takové ukvapené soudy ze strany těch,
kteří nemají žádnou autoritu takové deklarace vyhlašovat, mají za následek
jedno dělení za druhým až do bodu, kdy kněží z jedné sedesvakantistické
skupiny nyní odmítají společenství s těmi, kteří jsou součástí jiných
sedesvakantistických skupin.
Dnes pravděpodobně
existuje více rozdělení mezi sedesvakantisty než existovalo v rámci
protestantismu padesát let poté, co se Luther odtrhnul od Církve. A je
zajímavé, že základní příčinou takového rozdělení je totéž, konkrétně osobní
soud. Zatímco si Luther a jeho stoupenci uzurpovali autoritu Magisteria při
vyučování Víry a nahrazovali ji svým soukromým výkladem Bible,
sedesvakantistické skupiny si uzurpují autoritu Magisteria při výkladu a
aplikaci kanonického práva a nahrazují ji svým soukromým výkladem – opět, nejen
co se týče papeže, ale i katolických kněží a laiků. Často, když někdo nepřijme
jejich osobní „deklaraci“, chovají se k němu s nejvyšší neúctou, a
často jej obviňují ze schizmatu nebo hereze. Vynášejí „závazné“ deklarace ke
všemu, od křtu touhy a krve až po to, které nové svátosti jsou platné a které
ne, a běda tomu, kdo s nimi nesouhlasí.
Někteří z nich
nejen odmítli navštěvovat mše, kde je zmiňováno jméno Benedikta XVI., ale také
odmítají navštěvovat mše sloužené sedesvakantistickými kněžími, protože tito
postrádají nezbytnou jurisdikci. Takoví lidé jsou zadušeni literou zákona,
v době, kdy „litera zabíjí“. (2 Kor. 3:6) Je zajímavé, že Makabejští na
určitou dobu upadli do stejného omylu, smrt
je však přiměla znovu promyslet jejich postoj. (1 Mak. 2:38-41) Makabejští
skončili tím, že došli k závěru, který by mohl učit sv. Tomáš o čtrnáct
století později: „Pročež vyskytne-li se případ, ve kterém by zachování takového
zákona bylo škodlivé obecnému blahu, nemá se zachovati.“ (31)
Některé
sedesvakantistické „výnosy“ se vydávají se zdánlivou jistotou, že nový
biskupský světící ritus je naprosto neplatný, jako by forma této svátosti byla dána in
specie (jako v případě křtu a dvojí konsekrace při mši), spíše než in genere (32) (čímž se vysvětluje
odlišnost jednoho přijatého ritu od jiného); a jako by Církev neměla žádnou moc
měnit materii nebo formu (33) požadovanou pro platnost, když tak byla ustanovena vůlí Církve (34), spíše než
přímo Kristem.
Vydávají ukvapené
deklarace, které nemají pravomoc vydávat, a často odsuzují ty, kteří nesdílejí
jejich názor. Za použití týchž kritérií, konkrétně osobního soudu, jdou někteří
tak daleko, že deklarují, že Pius IX. (+ 1878) byl posledním pravým papežem, a
tvrdí, že všichni papežové od Lva XIII. byli vzdoropapeži! Každý [z nich] věří,
že je jeho osobní názor správný a musí být všemi přijat, přesto jejich odlišné
názory ústí v neustálé dělení. A
stojí za to poznamenat, že tyto shnilé plody se obvykle nenacházejí
v tradičních řádech v jednotě s Římem.
Skončím s touto
myšlenkou na rozloučenou pro ty tradiční katolíky, kteří jsou pohoršeni Umučením
a blízkou smrtí Církve a činy posledních papežů, kteří se zdají následovat
příkladu sv. Petra během Umučení Našeho Pána (Mt. 26:74); pro ty, jež si
zakrývají oči, když čtou teologické argumenty se zdánlivě nekonečnými rozdíly a
kategoriemi, a kteří si stále nejsou jistí, co si myslet o sedesvakantismu.
Těm, nabízím následující radu: Uplatněte Bohem inspirované kritérium, které nám
dál Náš Pán, a suďte sedesvakantistický strom dle jeho „trní“ a jeho „bodláků“
(Mt. 7:16) a jeho shnilých a hořkých
plodů.
Kéž nás Nejsvětější
Srdce Ježíšovo a Neposkvrněné Srdce Panny Marie všechny bezpečně vedou skrze
současnou bouři a kéž nás světlo Ducha Svatého vede po rovné a úzké cestě a
nedovolí nám odchýlit se od pravdy ani doleva, ani doprava. Amen.
Postskriptum:
Existují další argumenty předkládané na obhajobu sedesvakantistického postoje,
jako jsou otázky vztahující se k papežské neomylnosti, všeobecné kázni, Kodexu
kanonického práva z roku 1983 a k Novus Ordo Missae. Nedostatek místa
mi nedovoluje přezkoumání těchto bodů; ani nutně nespadají do sféry nastolené
teze. V budoucnu se možná objeví článek, v němž se těmto dodatečným
bodům budu věnovat.
Poznámky
19) viz sv. Tomáš
20) Základy církevního
práva, 1895
21) Sv. František
Saleský, Katolické kontroverze, str. 306
22) ST, Pt II-II, Q.
60, A. 6
23) Jan od sv. Tomáše,
Disp. II, čl. III 26
24) Victim of the
Borgia Pope: Jerome Savonarola, str. 106
25) De Romano
Pontifice, kniha 2
26) Koncil
konstantinopolský: Ze svaté Církve Boží bude vyloučen a proklet: Honorius,
který byl po nějakou dobu papežem starého Říma, kvůli tomu, co jsme zjistili,
že napsal Sergiovi, tj. že ve všech ohledech zastával jeho názor a stvrzoval
jeho bezbožné nauky... Honorius, heretik, budiž proklet!
27) ST, Pt II-II, Q.
60, A. 2
28) tamtéž A. 6
29) Institutiones Iuris
Canonici, 1950
30) Vacantis
Apostolicae Sedis, 1945
31) ST, Pt I-II, Q. 96,
A. 6
32) Vezmeme-li, že
Kristus ustanovil všechny svátosti, nutně to neznamená, že osobně určil všechny
detaily...a zevrubně předepsal každou čárku vztahující se k materii a
formě, která má být užívána. ... Pro některé svátosti (např. křest,
Eucharistie) zevrubně určil (in specie) materii a formu: pro jiné určil pouze
všeobecným způsobem (in genere), že by měl existovat vnější obřad skrze nějž
mají být zvláštní milosti poskytovány a ponechal
na apoštolech neboli na Církvi pravomoc určovat cokoliv, co neurčil,
např. stanovovat materii a formu svátosti biřmování a kněžského svěcení.
(...) Toto ... může vyřešit historické obtíže, které se v první řadě
vztahují k biřmování a kněžskému svěcení.
33) „Okamžitě vyvstává
otázka toho, co náleží k materii konkrétní svátosti a odpověď závisí na
tom, zda ji Náš Pán ustanovil všeobecně (in
genere) nebo konkrétně (in specie).
... Pokud jde o formu svátosti [danou in
genere], někteří katolíci mylně ztotožnili formu samotnou s konkrétní formulací
užívanou Církví k jejímu vyjádření a dospěli k závěru, že tato
formulace nemůže být změněna bez zneplatnění svátosti. Proto upadli do omylu,
kdy věří, že Církev nemá žádnou moc dělat změny v materii a formě
jakékoliv svátosti a mylně ztotožnili v současnosti užívanou materii a
formu se substancí svátosti samotné,
o níž Tridentský koncil učil, že nemůže být změněna.“ (The Order of
Melchisedech)
34) Pius XII.: „traditio instrumentorum není vyžadováno
pro materii a validitu této svátosti skrze vůli Našeho Pána Ježíše Krista
Samotného. Kdyby to bylo v nějaký moment nutné i pro validitu skrze vůli a nařízení Církve, každý ví, že Církev má moc
změnit a odvolat to, co sama ustanovila (Sacramentum Ordinis).
Zdroj:
The Remnant Newspaper
Překlad:
D. Grof