Radikální
synoda plánovaná na říjen (2014)
Pracovní dokument
odhaluje revoluční cíle
John
Vennari
26. června Vatikán
vydal svůj Pracovní dokument (Instrumentum
Laboris) pro nadcházející říjnovou synodu o rodině. Je to nezáživný text,
který má více než 25 tisíc slov.
Je to zcela koncilní
rukopis. Nezmiňuje se v něm jakýkoliv dokument církevního Magisteria před
Druhým vatikánským koncilem. Kromě citací z Písma sv. jsou všechny odkazy na Druhý
vatikánský koncil a pokoncilní texty.
Dokument obsahuje jak dobré
názory, tak velké nedostatky i děsivé návrhy. Tři nejradikálnější návrhy jsou:
1)
Nové „pastorační řešení“, aby se
povolilo přijímání Svátosti oltářní rozvedeným a znovu sezdaným katolíkům.
2)
Nový „pastorační přístup“, který
umožňuje křest dětí párů stejného pohlaví, čímž nepřímo legitimizuje tyto
svazky.
3)
Přepracování přirozeného zákona do
„nového jazyka“, což hrozí tím, že dojde k podkopání celého našeho základu
pravé morálky.
Pracovní dokument
synody vskutku podrobněji ukazuje vítězství nové teologie nad dnešním
Vatikánem; stejné nové teologie, která napáchala spoušť na Druhém vatikánském
koncilu a dodneška pokračuje ve své ničivé cestě.
Detaily,
detaily, detaily
Když čteme Pracovní
dokument synody, je snadné nechat se zahltit lavinou detailů. Dokument vypočítává
nesčetné problémy a anomálie, které v současnosti postihují manželství a
rodinný život. Bere si toho na sebe příliš – víc, než lze kdy vyřešit tím, že
se osloví stovky jednotlivců v subjektivistické „pastorační“ struktuře.
Skutečné řešení volá po
všeobecných zásadách zakořeněných v objektivní pravdě, neměnném Magisteriu
staletí a scholastické tradici Církve.
Protože je však nová
teologie zakořeněna v modernistické nestálosti, subjektivismu a je od
základu protitomistická, tato skutečná řešení nebudou pravděpodobně nikdy zvažována.
Výsledkem této synody tak bude ještě nepřetržitější
aggiornamento, další experimentování, více „nového jazyka“, více zmatení,
více revoluce.
Jak si v době Druhého
vatikánského koncilu povšiml otec dominikán Anthony Lee: „Duch revoluce umírá
pomalu, zvláště když se může vychytrale spojit s ryzí reformou.“ (1)
Důvody pro přehnané
detaily v Pracovním dokumentu lze pochopit, když se podíváme na to, jak
dokument vznikl.
V listopadu 2013
Vatikán rozeslal biskupům světa, jakož i různým sdružením, komunitám a
jednotlivcům dotazník ohledně nauky Církve, který měl 39 otázek.
Těchto 39 otázek bylo
rozčleněno do devíti oblastí: 1) „Rozšíření nauky o rodině v Písmu svatém
a církevním Magisteriu.“ (Všimněte si, že jediné dva dokumenty „Magisteria“
zmíněné v tomto oddíle byly Gaudium
et Spes Druhého vatikánského koncilu a Familiaris
consortio Jana Pavla II.); 2) „Manželství podle přirozeného zákona“; 3)
„Pastorační péče o rodinu při evangelizaci“; 4) „Pastorační péče v jistých
obtížných manželských situacích“; 5) „O svazku osob stejného pohlaví“; 6)
„Výchova dětí v neregulérních manželstvích“; 7) „Otevřenost manželského
páru k životu (se zaměřením na Humanae
Vitae“; 8) „Vztah mezi rodinou a osobou“; 9) „Další výzvy a návrhy“. (2)
Reakce, které následovaly,
byly předvídatelné, vezmeme-li v potaz současný stav manželství a
rodinného života v rámci pokoncilní církve: naprosté zmatení, nedostatek
jednotné vize, přehnané zdůrazňování trendů doby, odmítání základní nauky. Byly
tu i pozitivní reakce od katolíků, kteří lépe chápou Víru, celkový obrázek je
však roztříštěnost, zmatení a ignorance, pokud jde o mravní nauku Církve.
Pracovní dokument
synody odráží tuto disharmonii pohledů. Čteme o těch, kteří odmítají nauku
Církve ohledně kontroly porodnosti, protože to vnímají jako narušení svých
osobních životů; také vnímají praktikování kontroly porodnosti jako část
uplatňování „odpovědného rodičovství“. Vyskytují se zde náznaky široce
rozšířeného soužití „na hromádce“, rozvodů a nových manželství, mnoha náctiletých
matek, kanonických neregulérností, vzrůstu párů stejného pohlaví adoptujících
děti. A seznam pokračuje.
Jak o tomto dokumentu
informovaly zprávy Ansa: „Mnozí
katolíci mají ‘potíže‘ při akceptování nauky Církve o ‘kontrole porodnosti,
rozvodu….homosexualitě, nesezdaných párech, nevěře, předmanželském sexu a in vitro oplodnění‘.“ (3)
Ignorování katolického
mravního učení se ukazuje v prohlášeních rozvedených a znovu sezdaných
katolíků, kteří „si lámou hlavu nad tím, proč hříchy druhých mohou být odpuštěny
a jejich ne.“ [bod 92] (4) Příklad jednoho z dobrých názorů
z dokumentu zmiňuje, že pro většinu lidí se to, co se považuje za
„legální“ kryje s tím, co je „mravné“ a tak nárůst zákonů, které
podkopávají manželství a rodiny, mate a dezorientuje věřící. (5)
Jsou tu i problémová
prohlášení, týkající se svazků stejného pohlaví, kterým se budeme raději
věnovat později.
Jak jsem již dříve
poznamenal, je fatální zabývat se nesčetným množstvím detailů Pracovního
dokumentu. Kdokoliv, kdo má sílu číst celý tento text, tak může svobodně
učinit, je to však nudný úkon. (6) Většinou se neshodnu s liberálním otcem
Thomasem Reesem z National Catholic
Reporter, byl jsem však pobaven jeho postřehem: „Je-li manželský život tak
nudný a neradostný jako tento dokument, jsem šťastný, že jsem celibátník.“ (7)
Přejděme k tomu,
co považuji za tři nejradikálnější návrhy zmíněné dříve a začněme s možným
novým „pastoračním řešením“ pro rozvedené a znovu sezdané katolíky.
Manželství
a pastorační aggiornamento
Pracovní dokument
obsahuje dva oddíly, které otevírají dveře pro nový přístup. Když dokument
hovoří o rozvedených a znovu sezdaných katolících, říká: „…reakce a postřehy od
některých biskupských konferencí zdůrazňují, že Církev se potřebuje vybavit
pastoračními prostředky, které poskytují možnost, aby mohla šířeji uplatňovat
slitování, milosrdnost a shovívavost vůči novým svazkům.“ [bod 93]
Dále, když se zabývá
rozvedenými a znovu sezdanými katolíky, kteří žádají přijímání Svátosti
oltářní, dokument říká: „V tomto ohledu někteří doporučují zvážit praxi
pravoslavné církve, která dle jejich názoru otevírá cestu pro druhé či třetí
manželství kajícího charakteru.“ [bod 95]
Když se tyto výroky
vezmou samy o sobě a zváží se vůči zbytku verbální nosnosti tohoto dokumentu,
nezdá se, že váží mnoho. Je však pohoršující poznamenat, že katoličtí biskupové
by mohli ve skutečnosti zvažovat přijetí praxe pravoslavných, která odporuje
katolické nauce a jasným slovům Našeho Pána.
Nicméně návrh ohledně
rozvodu / Svatého přijímání je přísně sledován ve světle posledních šokujících
prohlášení na únorové konzistoři, kdy kardinál Kasper diskutoval možnost
připuštění rozvedených a znovu sezdaných ke Svatému přijímání.
Dalšího dne následovalo
nevýslovné pohoršení, když papež František veřejně pochválil Kaspera za jeho
jedovaté návrhy před všemi ostatními kardinály, z nichž dle zpráv 85%
ostře nesouhlasilo s Kasperovou lehkovážností. (8) „Nacházím hlubokou
teologii a klidné myšlenky v této teologii,“ rozplýval se František nad
Kasperem. „Tomu říkám dělat teologii v kleče. Děkuji vám, děkuji vám.“ (9)
Otec Thomas Reese
z NCR v narážce na tuto epizodu řekl: „Pracovní dokument také
poznamenává, že ‘někteří doporučovali zvážit praxi některých pravoslavných
církví, která podle jejich názoru, otevírá cestu pro druhé a třetí manželství
kající povahy.‘ [Dokument] Nezmiňuje, že
papež František je mezi těmi, kteří navrhují zvážení pravoslavné praxe.“
(10)
Ve stejném tónu řekl ve
svém rozhovoru z 27. června pro Zenit
kardinál Lorenzo Baldiserri, sekretář Synody biskupů: „Pokud jde o ‘pravoslavný
model‘, je doporučován jako návrh v Instrumentum
Laboris a Synoda otců jej také bude diskutovat.“
To se rovná otevření
diskuze o tom, zda někdo, kdo zemře bez lítosti ve smrtelném hříchu, může jít
do nebe. Na základě Tridentského koncilu (11) platí de fide, že svátostné, dovršené manželství je nerozlučitelné. Otec Ludwig Ott učí: „Z posvátné manželské smlouvy
vyplývá manželské pouto, které
zavazuje oba sezdané partnery k celoživotnímu nerozdělitelnému soužití.“
(12)
Spolu s kánony o manželství
Tridentský koncil neomylně v kánonu 2 prohlašuje: „Jestliže někdo říká, že
je pro křesťany zákonné mít několik manželek zároveň, a že to není zakázáno
jakýmkoliv Božím zákonem [Mt 19:4]: budiž
proklet.“ (13)
Proto nelze připustit
ke svátostem kteréhokoliv katolíka, který je rozvedený, znovu sezdaný a jehož
původní manželka stále žije. Takový katolík porušil své manželské sliby a,
v objektivním řádu, žije ve smrtelném hříchu. Pro katolíky to není
otevřená otázka, ale slavnostně ustanovená pravda, která jde zpět až
k samotnému Našemu Pánu: „Kdo propouští svou manželku a bere si jinou,
cizoloží.“ (Lk 16:18) Ten, kdo žije ve hříchu, nemůže dostat Svaté přijímání.
Možnost jiného přístupu nemůže být věcí diskuze, ani pod klamným názvem „nového
pastoračního přístupu“.
Proč tedy kardinál
Kasper, kardinál Baldiserri a papež František zvažují heterodoxní pravoslavný
model namísto toho, aby opakovali slavnostní učení neomylného Tridentského
koncilu? Proč neušetřit ohromné množství času a proč se tím zatěžovat? Proč se
nevyhnout nevýslovnému zmatení a pohoršení? Proč veřejně znovu nepotvrdit
definované pravdy katolické Víry v této věci, spíše než předstírat, že
může existovat jakýkoliv jiný než katolický pohled?
Jak názorně ukazuje
smršť odpovědí na vatikánský dotazník, mezi dnešními katolíky se nyní masově
ignoruje Víra. Přesto, jak se zdá, naši vůdcové zamýšlejí držet je
v nevědomosti kvůli schválení nových „pastoračních řešení“, která zásadně odporují
Víře všech časů. Opět cituji otce Anthony Leeho: „Duch revoluce umírá pomalu,
zvláště když se může vychytrale spojit s ryzí reformou.“
Pravděpodobně není náhoda,
že Pracovní dokument neobsahuje žádné odkazy na Tridentský koncil, na Arcanum papeže Lva XIII. a Casti Connubii Pia XI. (česky zde), které všechny
opakují naprostou nerozlučitelnost manželství. Nepodněcují dnešní pastýři
zmatek tím, že odmítají zopakovat tyto základní pravdy se všemi jejich
důsledky? Co to vypovídá o vlastnostech našich vůdců jakožto pastýřů? Co to
vypovídá o jejich tvrzení, že chtějí být skutečně pastoračními?
Zlé
„neodsudky“
Dokonce ještě předtím,
než kardinál Kasper učinil svůj lehkovážný návrh, otevřel tehdejší arcibiskup
Baldiserri dveře pro nový přístup.
Jak informoval Vatican Insider vloni 28. listopadu,
arcibiskup Baldsierri, nově jmenovaný sekretář Generální synody biskupů, řekl,
že bude téma Svatého přijímání pro rozvedené a znovu sezdané diskutováno „bez
tabuizování“. Baldiserri také naznačil, že synoda může nalézt domnělé řešení
tak, že se podívá na praxi pravoslavných, která za jistých okolností dovoluje
nový sňatek. (14)
Baldiserriho opakované
návraty k tomuto tématu, stejně jako nadšení papeže Františka pro
Kasperovy návrhy, zaručuje, že toto bude ústředním bodem diskuze na říjnové
synodě.
Ve skutečnosti již máme
předběžný náhled toho, jak se nový přístup k manželství bude odehrávat.
Jak jsem poznamenal,
Pracovní dokument synody volá po „širším uplatňování slitování, milosrdnosti a
shovívavosti vůči novým svazkům“. V dokumentu se na nás naléhá, abychom
uplatňovali tzv. „neodsuzující“ přístup vůči různým neregulérním svazkům.
Zdá se však, že
jakýkoliv kněz, který upřednostňuje tradiční katolickou nauku Církve před tímto
novým přístupem, bude utlučen způsobem, který neukazuje žádné slitování,
milosrdnost či shovívavost.
Na počátku července
vatikánský novinář Sandro Magister informoval o případu otce Tarcisia Vicaria,
farního kněze z italské diecéze Novaro, který znovu opakoval tradiční
katolickou nauku ohledně Svatého přijímání pro rozvedené a znovu sezdané
katolíky. Vicariův biskup zuřil. Sám kardinál Baldiserri se zapojil do
následného povyku a odsoudil slova otce Vicaria jako „šílená“, což je jen stěží
„neodsuzující“ terminologie. (15)
Ve svém kázání otec
Vicario učil: „Pro Církev, která jedná ve jménu Syna Božího, je manželství mezi
pokřtěnými vždy svátostí. Občanský sňatek a soužití „na hromádce“ nejsou
svátostmi. Zde ti, kteří se vydělují mimo svátost tím, že uzavírají občanský
sňatek, žijí v trvalém cizoložství. Nejedná se zde totiž o hřích spáchaný jednorázově
(například vraždu) ani cizoložství skrze lehkomyslný zlozvyk, kde nás svědomí
v každém případě volá zpět k povinnosti prostřednictvím upřímného
pokání a skutečného a pevného úmyslu se zříci hříchu a okolností, které
k němu vedou.“
Biskup z Novara
vztekle reagoval a kritizoval slova otce Vicaria jako „nepřijatelné srovnání ačkoliv
bylo uvedeno jako příklad mezi soužitím „na hromádce“ a vraždou. Použití tohoto
příkladu, i když byl uveden v závorce, prokazuje, že je nevhodný a zavádějící a
tudíž mylný.“
Přesto nebylo
v kázání otce Vicaria nic nepatřičného. Pouze poukázal na rozdíl mezi
jakkoliv vážným jednorázovým hříchem, jejž lze vyřešit zpovědí, a horší potíží
opravdového žití v hříchu
v pokračujícím vztahu. Otec Vicario v podstatě odpověděl těm
rozvedeným a znovu sezdaným katolíkům, kteří, jak čteme v Pracovním
dokumentu, „si lámou hlavu nad tím, proč hříchy druhých mohou být odpuštěny a
jejich ne“.
Kardinál Baldiserri pak
začal jednat.
Ačkoliv se Novaro
nachází poblíž švýcarské hranice a více než 650 kilometrů od Říma, ačkoliv
tento vatikánský prelát nemá žádné právo zasahovat do této věci, dokonce
ačkoliv Vatikán neustále přivírá oči nad nesčetnými zneužitími hereze, apostaze
a pohoršení ze strany početných kněží po celé Itálii, vzal si kardinál
Baldiserri za své kritizovat slova otce Vicaria jako „šílená a jako striktně
osobní názor farního kněze, který nikoho nereprezentuje, dokonce ani sám sebe“.
(„una pazzia, un´opinione strettamente
personale di un parroco che non rappresenta nessuno, neanche se stesso“)
Domnělý „osobní názor“
otce Vicaria nereprezentuje dokonce ani samotného otce Vicaria? Blíží se to
vzteklému výkřiku vzrušeně vyřčenému v doběla rozžhaveném výlevu emocí.
Mimoto výroky otce
Vicaria nejsou pouze osobními názory, ale neměnným hlasem Církve. Proč tedy
Baldiserri vrčí a prská na Vicariův katolicismus jako upír před krucifixem?
Kdo je tím, kdo je zde
šílený? Z těch dvou vychází Baldiserri jako člověk, který potřebuje
polstrovanou celu. Přesto je Baldiserri prelátem osobně vybraným Františkem,
aby byl vůdčí silou nadcházející synody.
Myslím, že nyní máme
předběžný náhled na Františkovu postsynodální Církev. Bude-li současná dráha
pokračovat beze změny, očekávejte, že uvidíte, jak jsou kněží, kteří obhajují
plnost učení o manželství, napadáni a pokořováni v novém režimu typu „kdo jsem
já, abych soudil?“.
O
nepřirozených svazcích
Oddíl Pracovního
dokumentu o homosexualitě ve skutečnosti opakuje jisté zásady katolické mravní
nauky, ale také zde vidíme opakované volání po „neodsuzujícím“ přístupu. Vidíme
také otevřené dveře křtům dětí párů stejného pohlaví, čímž se nepřímo
legitimizují tyto svazky.
V bodě 113 čteme:
„Každá biskupská konference vznesla námitku vůči ‘redefinování‘ manželství mezi
mužem a ženou skrze legislativu dovolující svazek mezi dvěma lidmi stejného
pohlaví. Biskupské konference hojně ukazují, že se snaží nalézt rovnováhu mezi
naukou Církve o rodině a uctivými, neodsuzujícími
postoji k lidem žijícím v takových svazcích.“
Znovu v bodě 115:
„Biskupské konference podávají rozličné informace o svazcích mezi osobami
stejného pohlaví. V zemích, kde existují zákony o občanských svazcích, se
mnozí věřící vyjadřují ve prospěch uctivého a neodsuzujícího postoje vůči těmto lidem a duchovního úřadu, který
se je snaží přijímat.“ (16)
Bohužel termín
„neodsuzující“ není vysvětlen a pomáhá živit světskou pověru, že katolicismus
je přehnaně „odsuzující“, pokud jde o homosexualitu. Katolická Církev přesto
jen opakuje nauku Starého a Nového zákona a stejně tak nauku svatých, Učitelů a
Otců Církve. Homosexuální akty jsou svou podstatou zlé; žádný soubor okolností
tyto akty nikdy neospravedlní, protože jsou těžkým hříchem proti přirozenosti,
těžkým hříchem proti Bohu, smrtelným hříchem, který posílá duši do pekla na
věčnost, pokud se nekaje a je jedním ze čtyř hříchů, které volají do nebe po
odplatě.
Mnoho současných
katolíků a velké množství moderních jezuitů by se otřáslo hrůzou při tomto
poctivém zopakování katolické mravní nauky. Přesto se pravda nemění. Jak si
všiml G. K. Chesterton: „Mylné představy nepřestanou být mylnými
představami proto, že se staly módou.“
Co se týče „soudu“,
ano, vskutku můžeme odsoudit homosexuální akty jako hříšné (dokonce i
katechismus z roku 1992 zmiňuje termín „velká mravní spoušť“) (17), ale
pokud jde o subjektivní vinu homosexuála, tu soudit nemůžeme, protože taková
vnitřní hnutí duše jsou známá jen Bohu samotnému.
A tak, jak bylo na CNF dříve zmíněno (18), můžeme soudit
objektivní mravní skutky a to, zda se
tyto skutky řídí Božím zákonem nebo ne, ale nemůžeme soudit mravní pohnutky člověka. (19) Toto prosté, ale
zásadní rozlišení se nikde v Pracovním dokumentu nenalézá. Navíc je termín
„neodsuzující“ spíše termínem současných médií, který má rozněcovat emoce,
nikoliv časem prověřeným precizním termínem scholastické teologie.
Stojí za poznámku, že
bychom neměli být přespříliš tvrdí k těm, kteří bojují s pokušeními,
které nás nesužují. Církev má pozoruhodné apoštoláty jako byl apoštolát
zesnulého otce Jamese Harvey Courage
(Odvaha) (20), který je cílen na ty,
kteří trpí náklonností ke stejnému pohlaví a pomáhá jim překonat tyto hříchy a
pokušení. Courage je katolický a
soucitný přístup. „Neoslavuje“ homosexuální životní styl, jako to činí mnohé
„gay a lesbické katolické duchovní spolky“ (takové, jaké se zakládají na
různých amerických jezuitských a jiných „katolických“ univerzitách, které
pořádají slavnostní dny, kdy se lidé přiznávají k homosexuální orientaci).
Na webových stránkách Courage nejsou
žádné duhové vlajky. Apoštolát pomáhá těm, kteří uznávají homosexualitu jako
mravní poruchu a kteří se snaží překonat tyto hříchy a žít katolický život
posvěcující milosti.
Křest?
Mnohem více lze říci o
oddílu Pracovního dokumentu o „stejném pohlaví“ (21), ale v zájmu věci se
posuneme k finálnímu bodu: ke zpracování problematiky křtu dětí u párů
stejného pohlaví v Pracovním dokumentu.
V bodě 120 čteme:
„Odpovědi jasně odporují legislativě, která by dovolovala adopci dětí osobami
ve svazku stejného pohlaví, protože vidí riziko pro integrální dobro dítěte,
které má právo na matku a otce… Požádají-li však lidé žijící v takovém
svazku o křest dítěte, takřka všechny odpovědi vyzdvihují, že dítě musí být
přijato se stejnou péčí, něhou a zájmem, které jsou dávány jiným dětem.“
Tento dvojznačný oddíl
končí tak, že výslovně nepodporuje křest, ale poselství je jasné. Dveře pro
křest dětí párů stejného pohlaví jsou otevřené. Není to jen zneužitím svátosti
křtu, ale bude to dále „legitimizovat“ homosexuální svazky a novou definici
„rodiny“.
Účelem křtu není jen
prostě podstoupit obřad; je to vstup do života posvěcující milosti a první krok
k tomu, abych byl vychováván v katolické Víře. To nutně zahrnuje
dodržování všech dogmatických a morálních pravd Církve, a nikoliv to, že
ponechám dítě v domácnosti, kde se žije v nemorálním životním stylu,
jako by byl legitimní.
Ve své skvělé
čtyřsvazkové řadě Moral and Pastoral
Theology (Morální a pastorační teologie) otec Henry Davies vysvětluje: „Je
v rozporu s myšlením Církve pokřtít dítě, které nebude vychováváno
katolicky. Mylně se tato žádost prosazuje s tím, že křest mu dá milost, dá mu
právo na nebe a pravděpodobně jej povede ke katolické Víře.“
Otec Davies pokračuje:
„Tatáž pravidla, jako ona výše zmíněná, se aplikují na děti heretiků,
schizmatiků a katolíků, kteří se stali apostaty, heretiky a schizmatiky,
protože tyto děti jsou závažným způsobem vystaveny nebezpečí zvrácenosti.“ (22)
Tyto katolické zásady
se odrážely v kanonickém právu. Jak mi řekl jeden učený kněz: „Zásady pro
rozřešení tohoto případu pocházejí z kánonu 751 a 750 Kodexu kanonického
práva z roku 1917,“ který zakazuje křest dětí heretiků, schizmatiků a
apostatů. A tak při aplikaci těchto neměnných zásad takové osoby [páry stejného
pohlaví] musí být považovány za formální apostaty, protože otevřeně odmítly
morální učení Církve o sexu a manželství, a to zvláště platí, jestliže se
pokusily o tzv. „manželství“ stejného pohlaví. Přinejmenším musí být takové
páry považovány za veřejné hříšníky, protože otevřeně žijí životním stylem,
který Církev vždy odsuzovala jako těžký hřích. Cožpak homosexuálové (kteří
přijali tento životní styl) neodmítli mravní zákon Církve a neodpověděli:
„nebudu sloužit“?
Uznáváme, že Církev
někdy připouští křest dětí apostatů a heretiků atd., jestliže lze předvídat, že
získají skutečně katolické vzdělání a výchovu. Je však zřejmé, že homosexuální
páry žijí v rozporu s katolickou Vírou. A tak, abychom použili slova
otce Davise: „Tyto děti [z těchto svazků] jsou závažným způsobem vystaveny
nebezpečí zvrácenosti.“
Dokonce i „Pokyny ke
křtu nemluvňat“ Jana Pavla II. z 20. října 1980 znovu opakují tuto zásadu:
„Musí být zajištěno, že tento poskytnutý dar [křest] může růst autentickým
vzděláváním ve víře a křesťanském životě, aby byl naplněn skutečný smysl této
svátosti. Tato ujištění mají být zpravidla dána rodiči nebo blízkými
příbuznými, ačkoliv jsou v rámci křesťanské komunity možné různé náhražky.
Nejsou-li však tato ujištění vážná, může
to být základem pro pozdržení této svátosti a neexistují-li jistě, svátost by
se měla dokonce odmítnout.“ (23)
Přesto za úřadování
papeže Františka, dá-li se věřit Pracovnímu dokumentu, máme nyní většinu
biskupů světa otevřených křtu dětí párů stejného pohlaví.
Jak daleko jsme odpadli
od těchto zásad, které se nacházejí dokonce i v raných protestantských
bostonských školách, kde zákon z roku 1789 říká: „Každému městu nebo
okresu v rámci tohoto společenství...bude poskytnut vyučující nebo [více]
vyučujících dobrých mravů...“ (24)
Neměli by naši moderní duchovní požadovat od katolických poručníků tytéž dobré
mravy, které určovaly protestantské instituce?
Nakonec, jak bylo
poznamenáno, křest dětí takových „párů“ nemůže pomoci, ale musí být
interpretován jako tichý souhlas s protikatolickým životním stylem, který je
neslučitelný s jakýmkoliv pojetím pravé katolické výchovy a vzdělání dětí.
Skutečnost, že je
většina biskupů nakloněna takovým křtům, odráží naukovou bídu lidí, kteří jsou
produktem zmrzačené formace, nebo kteří dovolili sami sobě odklonit se
k moderní dezorientaci.
Okamžitě přichází na
mysl varování papeže Pia VIII.: „Nic
nepřispívá ke zničení duší více, než bezbožní, slabí nebo nevzdělaní duchovní.“
(25) O co hůř, když slabí a nevzdělaní duchovní se stali většinou biskupů?
Přirozený
zákon a nový jazyk
Otázka přirozeného
zákona je větší téma, než máme čas pokrýt v tomto čísle. Pro teď stručně
zmíníme jeden bod.
Pracovní dokument
popisuje, že většina katolíků asi nechápe přirozený zákon. Nevyjadřuje se však
k příčině této neznalosti: Katolíci nechápou přirozený zákon, protože je
ho nikdo neučil.
Tento nedostatek je z
důvodu široce rozšířeného zmatení týkajícího se nauky a mravů, které pramení
z Druhého vatikánského koncilu, nespočtu nepravověrných „teologů“, kteří
nyní zamořují „katolické“ univerzity a semináře, zatímco zůstávají kněžími
v dobrém postavení, kteří zlehčují tomistickou filozofii a teologii,
z čehož plyne vymizení tradičních, uspořádaných, systematických
scholastických učebnic filozofie a teologie, zvláště v oboru etiky a
morální teologie.
Ve skutečnosti člověk
nemůže správně pochopit přirozený zákon bez znalosti scholastické etiky a
celkového tradičního tomistického rámce.
Spíše však než by
Pracovní dokument vyzýval k návratu k opětnému potvrzení scholastické
preciznosti, plánované řešení způsobí ještě více zmatku.
Dokument navrhuje: „Měl
by se zlepšit jazyk tradičně používaný pro vysvětlování pojmu ‘přirozený
zákon‘, aby se hodnoty evangelia mohly lidem dneška předávat srozumitelnějším
způsobem.“ (bod 30)
Tady to máme: „nový
jazyk“, aby se hovořilo způsobem srozumitelným modernímu člověku.
To byl také slib
Druhého vatikánského koncilu.
Všichni víme, že
domnělé „aktualizování“ a „zlepšení“ tradičního katolického jazyka bylo od
Druhého vatikánského koncilu principem subverze. Druhý vatikánský koncil sám
odmítnul použít preciznost scholastického jazyka a rozhodl se pro nový a volný
„pastorační jazyk“. (26) Koncil vyprodukoval dvojznačné dokumenty, které
připouštějí liberální i konzervativní výklad. Následuje pokračující zemětřesení
v Církvi.
K odmítnutí tomismu na
koncilu došlo kvůli vítězství „nové teologie“. Vymezujícím znakem nové teologie
je odpor k tomismu, což byl skrytý problém rozběhnutý již před koncilem.
Papež sv. Pius X. poznamenal, že nenávist ke scholasticismu je typickou známkou
modernismu. Když otec Anthony Lee hovořil o modernistické nové teologii,
poznamenal v době koncilu toto: „Do roku 1946 dosáhlo zničení scholastické
filozofie a teologie rozměrů vítězného křížového tažení.“ (27)
Přesto sami teologové,
kteří vedli toto křížové tažení proti tomismu, byli týmiž muži, kterým Jan
XXIII. dovolil stát se teologickými „experty“ na Druhém vatikánském koncilu, a
vést tak směřování koncilu a Církve až do dneška. Neomodernističtí stoupenci
koncilu nyní připravují říjnovou synodu, která má všude na sobě napsáno „nepřetržité aggiornamento“.
Jestliže se dnešním
šiřitelům nové teologie dovolí podkopat přirozený zákon, zničí všechno.
Poznámky:
1.
„Thomism and the Council”, Otec Anthony
Lee, z knihy Vatican II: The Theological Dimension, [Washington: Thomist
Press, 1963] str. 743
2.
Přípravný dokument: Pastorační výzvy vůči
rodině v kontextu evangelizace, listopad 2013
3.
„Synod Opens to Rethink Unwed, Divorce,” Ansa
News, 26. června 2014
4.
Pro ty, co to nevědí, aby člověk došel při
zpovědi odpuštění, musí pojmout pevný úmysl napravit hřích. Pro rozvedené a
znovu sezdané páry to nutně znamená oddělit se, dokud (je-li to možné) nebude
manželství legitimně regularizováno, nebo oddělit se trvale (nebo skutečně žít
jako bratr a sestra).
5.
Oddíl o internetu, společenských médiích a
tříštění rodiny byl překvapivě dobře zpracovaný. [body 68-69]
6.
Dokument lze nalézt na vatikánském webu (A
ano, četl jsem Pracovní dokument celý. - JV)
7.
„Synod Working Paper is Boring and
Joyless,” Thomas Reese, National Catholic Reporter 27. června 2014.
8.
„The Secret Consistory: What Happened?”, La
Stampa, 14. března 2014.
9.
Pro shrnutí vystoupení Kaspera na
konzistoři viz Catholic Family News, duben 2014 str. 6 & 7 (články Otce
Briana Harrisona a profesora Roberto de Matteie); a závěr článku „Traditional
Catholics and Noah’s Nakedness,” str. 16-17 v témže čísle.
10.
„Synod Working Paper is Boring and
Joyless,” Reese (zvýraznění přidáno).
11.
K této věci Tridentský koncil XXIV.
sezení (11. listopadu 1563) neomylně učí: „První rodič lidské rasy vyjádřil
věčný a nerozlučitelný svazek manželského stavu pod vlivem Ducha Svatého, když
řekl: Toto je „kost z mých kostí a
tělo z mého těla.“ „Proto opustí člověk otce svého i matku svou a přidrží
se své manželky; a ti dva budou jedním tělem.“ [ Gen. 2:23; srovnej Efes.
5:31]. Ale že tímto svazkem jsou pouze dva sjednoceni a svázáni učil otevřeněji
Pán Ježíš Kristus, když odkazoval na tato poslední slova, jak je vyslovil Bůh. Řekl:
„Nejsou tedy již dva, nýbrž jedno tělo.“ [Mat. 19:6], a okamžitě potvrdil sílu
téhož svazku, vysloveného tak dávno Adamem, těmito slovy: „Proto, co Bůh
spojil, člověk nerozlučuj!“ [Mt 19:6; Mk10:9.]” Denzinger 969
12.
Fundamentals of Catholic Dogma, Otec
Ludwig Ott [Rockford: Tan, nové vydání 1974], str. 467 (zvýraznění přidáno).
13.
Denzinger 972.
14.
„Církev by měla zaujmout nový postoj
k otázce Svatého přijímání znovu sezdaných katolíků”, Vatican Insider,
28. listopadu 2013.
15.
Anglická zpráva o Magisterově recenzi je
na webu: http://the-hermeneutic-of-continuity.blogspot.com/2014/07/italian-parish-priest-deemed-crazy-for.html
16.
Zvýraznění přidáno v obou citátech.
17.
Odst. 2357.
18.
„Judge Not”, J. Vennari, Catholic
Family News, březen 2014.
19.
Pokud nám nejsou motivy otevřeně řečeny
osobou páchající tyto činy.
20.
„Odvaha“ je pro ty, kteří trpí
přitažlivostí ke stejnému pohlaví. „Povzbuzení“ je pro ty, kteří mají přítele,
milého, člena rodiny, chotě atd., který je homosexuál. Skupina byla založena
otcem Jamesem Harveyem, OSFS, a pojednává o homosexualitě v rámci tradice
katolické mravní nauky a praxe. „Odvahu“ lze dohledat online na http://couragerc.org
21.
Pokud to čas dovolí, budeme detailněji
diskutovat tento oddíl Pracovního dokumentu příští měsíc.
22.
Moral and Pastoral Theology, svazek III, Otec Henry Davis, SJ [New York: Sheed and Ward, 1943], str. 52.
23.
Pastorační jednání, „Pokyny ke křtu
nemluvňat“, Posvátná kongregace pro nauku Víry, 20. října 1980, bod 28 (zvýraznění
přidáno).
24.
Massachusetts School of Law, 1789, citováno
z The Story Killers, Dr. Terrence O. More, [Lexington, KY: 2014], str.
19 (zvýraznění přidáno).
25.
Traditi Humilitati, „ O programu jeho
pontifikátu”, inaugurační encyklika papeže Pia VII., 24. května 1829.
26.
Nedílné
problémy „pastoračního jazyka“ předvídal arcibiskup Lefebvre dokonce již před
zahájením koncilu. Na schůzi přípravné komise arcibiskup Lefebvre navrhnul, aby
Druhý vatikánský koncil připravil dvě sady dokumentů: jednu sadu
v precizním scholastickém jazyce pro teology a druhou v jednodušším
(pastoračním) jazyce pro průměrného člověka. Precizní scholastické texty by
sloužily jako oficiální interpretace pastoračních textů. Tento návrh byl
okamžitě zamítnut. Arcibiskup Lefebvre tuto lest prohlédl: „Liberálové a
progresivisté rádi žijí v ovzduší dvojznačnosti. Idea vyjasnění cíle
koncilu je nesmírně rozčílila. Můj návrh byl proto zamítnut.” „I Accuse the
Council, Marcel Lefebvre, rev. ed. [Kansas City: Angelus Press, 2009], str.
4.
27.
„Thomism and the Council,” str. 465.
Překlad: D. Grof