středa 24. července 2024

Jaký byl skutečný postoj biskupa Huondera? (2024)

 

Jaký byl skutečný postoj biskupa Huondera? (2024)

Poznámka REX!: Tento telefonický rozhovor se odehrál v září 2023 a zveřejněn byl v březnu 2024 pod názvem „Jaký je skutečný postoj biskupa Huondera?“. Poznámky do něj vložila původní autorka, korespondentka anglického webu The Recusant ve střední Evropě. Rozhovor dokumentuje postoje tohoto preláta koncilní církve, který několik posledních let svého života dožil v rámci nového FSSPX, což jistý aktivistický představený hodnotil tak, že Huonder toto nové FSSPX „v posledních letech hájil“ a dokonce se podílel na jeho „boji za obnovu víry a autentického kněžství [sic]“. Huonder údajně i českým věřícím při své návštěvě „objasnil svoji cestu k vyznání plnosti tradice [sic]“. (Citace viz prohlášení „Msgr. Vitus Huonder – Requiescat in pace“.)

V této souvislosti stojí za porovnání nedávné chladné oficiální prohlášení nového FSSPX k „exkomunikaci“ biskupa Vigana, kterého lze navzdory zjevnému sedeprivacionismu označit za bojovníka za autentické kněžství a plnost Tradice mnohem spíše než dubiózního biskupa Huondera (kterému nutně neupíráme možnou dobrou vůli). Bohužel je zjevné, že nové směřování FSSPX v posledních více než deseti letech přijala značná část jeho kněží. Jejich postoje jsou ovšem jen stěží kompatibilní s tím, co zastával arcibiskup Lefebvre po biskupských svěceních v roce 1988 až do své smrti.

***

Zdravím vás, Vaše Excelence biskupe Huondere. Z hloubi srdce vám děkuji, že jste si na mě udělal čas při příjezdu do Schönenbergu! Jsem matkou dětí ze zdejšího gymnázia Theresiengymnasium. Pokud s tím nemáte problém, mohu vám položit několik otázek? Bohužel jsem nemohla do Schönenbergu na tuto velkou krásnou oslavu jet. Slyšela jsem a četla, že jste byl pozván a i my jsme obdrželi pozvání! Zůstanete tam až do neděle, že?

 Ano.

Znám vás z videí The Great Wound na kanálu youtube Certamen. Je velmi známý a velmi se rozšířil!... a já jsem se vás vlastně chtěla ptát osobně, bohužel však nejsem v Schönenbergu, takže jsem se odhodlala k tomuto telefonátu.

Ve videu citujete arcibiskupa Lefebvra, Druhý vatikánský koncil a nový Kodex kanonického práva! Odmítáte oficiálně nové kanonické právo, nebo jej podporujete?

 Ano, ale musí být aplikováno správně!

Takže ho kategoricky neodmítáte nebo co?

Ne, to ne, to nemůžete!

V kanonickém právu po Druhém vatikánském koncilu je mnoho paragrafů, které nejsou katolické! Mnohé bylo změněno!

Ano, samozřejmě, musela byste se konkrétně podívat, které paragrafy to jsou, kde musíte být poněkud skeptická a kde ne! Obecně můžeme říct, že je toto kanonické právo v pořádku, ale aplikace zákona, to je otázka.

Dobře, chápu. A Druhý vatikánský koncil? Někteří ho považují za Francouzskou revoluci v katolické Církvi! Ten je také třeba kategoricky odmítnout a novou mši zavrhnout, nebo ne?

No, nemůžete ji odmítnout. Ale má problémy.

Problémy, aha, opravdu? Ale nemůžete ji odmítnout? Může tedy chodit na novou mši, zejména, když nemáte poblíž tradiční mši?

ANO! Můžete, ano, ano!

Dobře, chápu. Jsem z Chorvatska a je tu problém, že například v blízkosti místa, kde žijí moji přátelé není žádná tradiční mše. Říkáte tedy, že je lepší jít na novou mši než vůbec ne?

Ano, ano. Pokud je sloužena řádně, je stejná! (1)

Napsal jste dvě knihy. Nalezla jsem jednu s názvem „Izrael, Syn Boží“.

Ano, to je moje disertační práce.

Byla to vaše doktorandská práce, že?

Ano.

Proč se jmenuje „Izrael, Syn Boží“? Cožpak není Synem Božím Ježíš?

Protože ve Starém zákoně je pasáž, kde se říká: Izrael je můj syn!

Ale v Novém zákoně je Synem Božím Ježíš. Takže jste si to spojil, nebo jak to bylo?

Ano, ano, ano. (2)

Teď mám otázku, něco nepříjemného, je to pro mě skutečně obtížné, protože stále existují různé názory, zprávy z obou stran. Tak jsem si říkala, že prostě seberu odvahu a zeptám se vás přímo, protože je v tom bohužel zmatek, každý v Bratrstvu sv. Pia X. říká něco jiného a nikdo o tom nic neví!

Jde o to, že když přicházejí noví kněží, a vy jste teď první biskup, ale když přicházejí noví kněží, podmínečně se přesvěcují. Všichni se ptají: Je biskup Huonder platně vysvěcený nebo ne? A nikdo to neví! Ani kněží to nevědí! Člověk by si myslel, že se něco utajuje! Takže, co říkáte, jak by se s tím měl člověk vypořádat? Máme dovoleno se ptát, můžeme vůbec vědět, zda jste byl podmínečně přesvěcen, nebo ne?

Ne, nejsem přesvěcen, protože moje biskupské svěcení je platné!

Takže nové svěcení, ano?

Nová svěcení jsou také platná!

Nová svěcení jsou také platná, dobře. Ale papež svatý Pius X. požadoval podepsání Protimodernistické přísahy!

Ano, ano, ano.

A podepisuje se také u nových svěcení?

Ehm, také musíte něco podepsat, je to poněkud upravené. Je tu však také vyznání víry a také ho musíte podepsat.

Ale původní Protimodernistická přísaha sv. Pia X. se nepodepisuje?

Ne, ta ne. Ani není podmínkou svěcení. (3)

Byla tedy takříkajíc zrušena?

Ano, ano. Nikdy vlastně nebyla podmínkou, prostě se vyžadovala, ale svěcení je platné bez ohledu na ni!

Další věc, na kterou se chci zeptat. Napsal jste knihu „Izrael, Syn Boží“. Jaký je váš postoj vůči izraelskému národu?

Je to samozřejmě vyvolený národ a já prostě zaujímám postoj, jaký naleznete v Pavlových epištolách. Pavel o tomto národě píše v listu Římanům, to je můj postoj, postoj sv. Pavla. Můžete si ho tam přečíst. Myslím, že je to 11. kapitola, musíte si přečíst, co píše o Židech.

Děkuji vám, udělám to. Inspirovalo vás to 20. března 2011 k zavedení svátku Dies Judaicus, nebo jak to je?

Ano, Dies Judaicus vlastně oficiálně zavedla církev, abychom se modlili za Židy!

Aha, dobře. Takže tento den má být připomínkou židovských kořenů křesťanské víry? Byl jste první, kdo ho zavedl?

Ne, přišlo to z Říma.

Aha, přišlo to z Říma? Takhle to chtěli a pak to zavedli. Bylo to ve Švýcarsku, že?

No, my jsme to také přijali v biskupské konferenci a pak se 2. neděli postní modlíme zvláště za Židy!

Aha, dobře. A za co se modlíte? Aby se obrátili?

Ano, ano, za to samozřejmě také, aby se obrátili, ano. (4)

Poslední otázka. Co si myslíte o přijímání na ruku?

Odmítám ho!

Takže ho odmítáte! I nekatolíkům? Kdysi jsem někde četla, teď si nevzpomínám kde, že jednou byla ekumenická bohoslužba a vy jste byl také pozván a zeptali se vás, zda mohou všichni přijímat, a vy jste tehdy jednoduše řekl: „Ano, ti, kdo věří v Ježíše Krista v chlebu, mohou přijímat!“ Nebo něco takového.

To jsem samozřejmě neměl na mysli. Přijímají pouze katolíci.

Biskup Huonder

V minulosti jste vždy podával Přijímání na ruku?

Samozřejmě ano, protože to ve farnostech jinak nešlo.

Litujete toho?

Ano! (5)

Dobře. Myslím, že mám vše. Chtěla jsem se vás na to vše zeptat osobně, ale jak jsem řekla, bohužel jsem nemohla přijet na svátek sv. Terezie, takže jsem si říkala, že vám zavolám. Stálo to hodně úsilí, ale velice vám děkuji, že jste si na mě udělal čas. Bůh vám žehnej a přeji vám šťastnou cestu, vše nejlepší a Boží požehnání.

Velmi vám děkuji!

Děkuji! Brzy na shledanou!

Poznámky:

1) To je zcela odlišné od toho, co jsem se dozvěděla na exerciciích u FSSPX a v mnoha kázáních a přednáškách našeho drahého arcibiskupa Lefebvra, které jsem obvykle poslouchala při žehlení, zejména, když jsem si byla nejistá ve své víře!

2) Podívejte se, co tento rabín říká v knize „Izrael Syn Boží“, str. 191, kapitola 1.2 „Rabbi Selomo ben Jicbag (Rasi)“, 104–105!

3) Moje úvaha: Náš drahý a pro mne také svatý arcibiskup Lefebvre říkal něco jiného, bojoval za pravé katolické kněžské svěcení, byl dokonce „exkomunikován“, protože vysvětil biskupy, dělal všechno tak, jak BŮH CHTĚL! Bylo všechno, co dělal, nakonec špatně? Nebo je špatně to, co se děje v FSSPX nyní? Je to zrada našeho arcibiskupa Lefebvra? Viz např.:

• Kázání arcibiskupa Lefebvra v Écône 30. června 1988. Arcibiskup říká, že nová kněžská a biskupská svěcení jsou pochybná, protože existuje pochybnost o intenci těch, kdo je udělují.

Consagraciones Episcopales de Pablo VI - P. Calderón – P. Calderon (prorektor semináře FSSPX v La Reja v Argentině) napsal v roce 2014 článek, který se objevil v Si Si No No, v němž došel k závěru, že existují pochyby ohledně nových obřadů.

https://rexcz.blogspot.com/2022/08/museji-byt-knezi-kteri-prejdou-k.html – článek z Amerického distriktu FSSPX z roku 2007, v němž P. Peter Scott říká, že nelze ani přijímat všechna moderní svěcení jako platná příliš lehkovážně, ani je všechna odmítat jako stoprocentně neplatná. 

https://dominicansavrille.us/questionable-priestly-ordinations-in-the-conciliar-church/ –článek obsahuje fotografii vlastnoručního dopisu arcibiskupa Lefebvra [česky zde]

Souhlasím s Vaším přáním podmínečně přesvětit tyto kněze; já jsem činil takové přesvěcení mnohokrát. Všechny svátosti od modernistických biskupů či kněží jsou nyní nejisté. Změny narůstají a jejich intence již nejsou katolické.“

https://fsspx.de/de/news-events/news/priesterweihen-ec%C3%B4ne-16857 – Biskup Tissier de Mallerais komentoval obřad kněžského svěcení ve svém kázání 29. června 2016 v Écône:

Je jasné, že nemůžeme přijmout tento zfalšovaný nový obřad svěcení, který zpochybňuje platnost mnoha svěcení udělených podle nového obřadu.  Tento nový obřad svěcení proto není katolický. A tak samozřejmě budeme i nadále věrně předávat pravé a platné kněžství prostřednictvím tradičního obřadu svěcení.

4) Zdroj: Římskokatolická církev v bernském kantonu viz dokument datovaný 17.3.2011 „Der Dies Judaicus kommt spät, aber er kommt“ („Dies Judaicus přichází pozdě, ale přichází“):

Prostřednictvím tohoto dne chce katolická Církev vyzdvihnout dialog s Židy... tento den by nám měl připomínat židovské kořeny křesťanské víry a přimět nás si uvědomovat zvláštní pouto mezi křesťany a židovským národem a židovské kořeny křesťanství...“ – řekl biskup Huonder. Ve své biskupské promluvě zdůraznil skutečnost, že křesťanská víra je vystavěna na židovských základech, a že na to apoštol Pavel jasně upozorňoval. Huonder zdůraznil „trvalou a stále přítomnou odpovědnost Církve vůči židovskému národu“ – zejména po strašlivých útocích na tento národ během druhé světové války. Vzhledem k tomu, že je dnes antisemitismus znovu na vzestupu, biskup nám připomíná povinnost katolické Církve zaujmout pevný postoj proti všem vzplanutím nenávisti, perzekuce a projevů antisemitismu, a vyzývat k míru, smíření, respektu a úctě ke všem lidem.“

5) Zdroj: https://www.kath.ch/newsd/auch-vitus-huonder-gab-reformierten-die-kommunion/ Březen 2021: „B. Huonder gab auch Reformierten die hl. Kommunion“ („Biskup Huonder podával Svaté přijímání také protestantům“) – „Vitus Huonder byl v roce 2012 biskupem v Churu a přijel do Samstagernu v Curychu 12. února kvůli posvěcení kostela Sv. Marie. Pastor Mario Pinggera vzpomíná:

Před začátkem svěcení se mě biskup Vitus Huonder zeptal, zda budou přítomni také protestanti a zda přistoupí ke Svatému přijímání. Řekl jsem mu, že máme velmi dobré ekumenické vztahy. A doufám, že tomu tak bude i po posvěcení kostela!

Před Přijímáním prý biskup řekl:

Každý, kdo věří, že Kristus je v tomto chlebu skutečně přítomen, ať přistoupí.“

 Mario Pinggera říká:

Později jsem ho za to v sakristii pochválil: to je dobrá věc.“

Zdroj: The Recusant

Překlad: D. Grof