Rabíni v Papežské akademii pro
život (2017)
Poznámka
REX!: V oficiální zprávě (zde) bylo nedávno oznámeno, že
František do Papežské akademie pro život mezi 45 nově jmenovanými řádnými členy a 5
čestnými členy jmenoval dva talmudské rabíny (sic). Tato akademie byla založena
v roce 1994 Janem Pavlem II. ke studiu a řešení etických problémů,
týkajících se zacházení se životem, přičemž má sloužit k podpoře a obraně
života. Akademie často řeší problematiku potratů, umělého oplodnění, genetické
manipulace, eutanázie apod.
Prvním z těchto dvou rabínů je
argentinský profesor Fernando Szlajen a druhým je profesor Avraham Steinberg
z Izraele. Je to poprvé, kdy byli za členy této akademie jmenováni rabíni.
Následující článek se podrobněji zabývá aktivitami jednoho z nich.
***
Rabín Avraham Steinberg
Proč
František jmenoval dva talmudské
Židy do Papežské akademie pro život? My na blogu Call Me Jorge jsme
přesvědčení, že odpověď je jednoduchá. Je to proto, aby se napomohlo procesu,
kdy katolíci budou vzhlížet k rabínovi jako k rozhodující autoritě
v náboženství, etice a mravech. V tomto příspěvku se zaměříme na
rabína Avrahama Steinberga a jeho třísvazkovou Encyklopedii židovské lékařské etiky. Ve dvou nedávných příspěvcích
na twitteru od [uživatelů] Maurice Pinay
a gem, bylo
odhaleno něco málo z ďábelské vyšinutosti talmudského náboženství obsažené
v tomto díle. Níže předkládáme tyto citáty a několik dalších, které jsme
nalezli, když jsme tuto encyklopedii pročítali. Mějte na paměti, že František
pohlíží na rabína Avrahama Steinberga a talmudský judaismus jako na autority.
Podle wikipedie:
Rabín profesor Avraham Steinberg,
MD, (narozen 25. srpna 1947), je lékařským etikem, pediatrickým neurologem,
rabínem a vydavatelem talmudské literatury.
Profesor Steinberg je ředitelem
Oddělení lékařské etiky v lékařském středisku Shaare Zedek
v Jeruzalémě a spolupředsedajícím v Izraelské národní radě pro
bioetiku. V roce 1999 obdržel Izraelskou cenu za původní rabínskou literaturu
za svou sedmisvazkovou Encyklopedii Hilchatit Refuit v hebrejštině, což je
nejúplnější učebnice všech dob sestavená k tomuto tématu. Do angličtiny
byla přeložena profesorem Fredem Rosnerem jako Encyklopedie židovské lékařské
etiky.
Steinberg je ředitelem skupiny Yad
HaRav Herzog, která vydává literaturu Tóry; je hlavou redakční rady Talmudské
encyklopedie a šéfredaktorem Talmudské mikropedie.
Výňatky
z Encyklopedie židovské lékařské etiky od rabína Avrahama Steinberga, MD:
Jen
Nežidé podléhají trestu smrti za potrat, Židé nikoliv.
V židovském
zákoně má-li dospělý muž pohlavní styk s nedovolenou příbuznou [incest],
která je starší než tři roky a jeden den, je potrestán podle míry nedovoleného
příbuzenství, dívka je však zproštěna. Je-li mladší tří let, jsou oba
zproštěni. Tak také má-li nezletilý hoch starší než devět let a jeden den
pohlavní styk se ženou, je ona náležitě potrestána, ale on je zproštěn. Je-li
mu méně než devět let, oba jsou zproštěni.
Má-li
muž pohlavní styk s nezletilým hochem, kterému je devět let a jeden den,
nebo způsobí-li, aby s ním měl tento nezletilý pohlavní styk, je tento
dospělý kamenován, zatímco nezletilý je zproštěn. Je-li nezletilému devět let
nebo méně, oba jsou zproštěni. Soud je však povinován nechat dospělého zmrskat
za neposlušnost, protože měl homosexuální vztahy s chlapcem, i když ten
byl mladší než devět let.
Dalším
důvodem zákazu konzumace krve je, že nám byla dána, abychom ji používali na
oltáři za smír za naše hříchy a proto, že je Božským produktem. Navíc, když Bůh
povolil lidem, aby jedli maso, povolil pouze tělo zvířat, ale jejich duše mají
usmiřovat za hřích člověka tím, že je [člověk] obětuje jako obětiny. Pro
lidskou bytost [doslova: vlastníka duše] není patřičné, aby konzumoval duši
zvířete.
Tento
zákaz konzumovat krev je specifický pro
židovský lid a nenachází se v zákonech jiných národů. Prolití krve
slouží jako usmíření a jako rituální
očištění za různých okolností:
- Krev obětí je prolita na oltáři a to je hlavní část usmíření.
- Krev je vylita na malomocného, aby jej očistila.
- Krev je vylita na dům malomocného, aby jej očistila.
Zdroj: Krev,
sv. 1, str. 114-115
Talmudští
mudrci obšírně diskutují statut hermafrodita a zákonů vztahujících se
k takové osobě. Nicméně v Talmudu
neexistuje žádný jiný popis takové osoby, než je midrašický výklad: Když Svatý – budiž požehnán – stvořil Adama,
stvořil jej jako hermafrodita, protože je psáno: „Stvořil je jako muže a ženu.“
Talmudští mudrcové
věnují v Mišně celou kapitolu
výčtu zákonů hermafrodita.
Zdroj:
Hermafrodit,
sv. 2, str. 465
Mléko jako omamný nápoj
Na
mnoha místech Talmud popisuje mléko jako omamný
nápoj. Proto židovský zákon nařizuje, že jestliže kněz slouží
v Chrámu, zatímco je omámen mlékem, je zbičován. Podobně je zakázáno, aby
rabín vydával rabínské usnesení, jestliže by byl omámen lihovinou. Jeden rabín
však tvrdí, že Tóra používá termín „mléko“ pro bílé víno. To může být oním
nápojem, který podala Jael Siserovi, aby jej vypil. Nicméně v talmudské a rabínské hantýrce
se termín mléko odkazuje na mléko a nikoliv víno. Avšak dnes se ví, že mléko
neomamuje. Proto někteří rabíni píšou, že povaha se změnila a dnešní mléko není
z hlediska zákona považováno za omamný nápoj.
Pouštění žilou
bylo v talmudských časech široce praktikovanou a přijímanou léčbou. Někteří
rabíni píšou, že lidé v dřívějších časech vyžadovali pouštění žilou, ale
v pozdějších generacích může být nebezpečné, protože se povaha lidí
změnila.
Talmud
zakazuje vaření ryb a masa ve stejném
hrnci, kvůli nebezpečí aroma a malomocenství. V židovském zákoně mudrcové
vydali výnos, že člověku není dovoleno jíst společně rybu a maso kvůli
nebezpečí. Někteří rabíni píšou, že dle názoru Maimonida neexistuje vůbec žádné
nebezpečí při pojídání ryb a masa společně, protože povaha se změnila.
Židovský
zákon vyžaduje, aby si člověk umyl ruce
mezi tím, co jí maso a rybu, protože jinak může dostat malomocenství. Dnes
však neexistuje nebezpečí, protože povaha se změnila.
Talmud
tvrdí, že člověk by měl konzumovat sůl po
každém jídle. Někteří rabíni píšou, že dnes si člověk nemusí v této
věci dávat pozor, protože povaha se změnila.
Pokud jde o obřízku
Talmudští
mudrci vyžadují vysátí rány (metzitzah)
po obřízce, aby nebylo ohroženo dítě.
Někteří
rabíni píšou, že vysátí je pouze z lékařských důvodů. Jiní rabíni však
tvrdí, že vysátí je částí rituálu obřízky a mohou mít jiné důvody. Proto pojetí
„povaha se změnila“ zde není aplikovatelné. Avšak lékaři v dřívějších
dobách tvrdí, že zde nejen neexistuje nebezpečí, je-li vysátí opomenuto, ale že
samo vysátí může představovat nebezpečí pro dítě, jímž je nebezpečí infekce.
Navzdory tomu pozdější rabínská usnesení nařizují, že by vysátí nemělo být
rušeno, i když si dnešní lékaři myslí něco jiného. Člověk by neměl říkat, že
časy se změnily. Ačkoliv je pravděpodobné, že talmudští mudrci vydali svá
nařízení pouze pro svou dobu a povahu lidí ve své době, neměl by se člověk
v této věci spoléhat na lékaře, protože i když existuje pouze možnost
nebezpečí, nenásledujeme nařízení většiny tváří v tvář možnému nebezpečí.
V Bibli
a Talmudu se diskutuje mnoho příčin
slepoty.
- Boží vůle – a obecně Boží trest.
- Trest za specifické hříchy – jako je braní úplatků, předstírání slepoty, nedbalost při sycení chudých, nevhodné chování během pohlavního styku a špatná výchova svého syna nebo žáka.
- Lidský trest – Ve starém nežidovském světě bylo pro hříšníky a nepřátele trestem odnětí jejich očí. Takové činnosti však Židé nikdy nevykonávali. Také je popisováno přímé poranění očí.
- Nutriční příčiny – Talmud vypočítává množství jídel a rostlin, které mohou způsobit slepotu včetně následujících: hrubozrnný chléb, čerstvé pivo a syrová zelenina, sodomská sůl, babylonských kutach, víno ze sudu a tuňák. Také vnější jedy.
- Špatné hygienické podmínky – jako jsou dotýkání očí špinavýma rukama, česání vlasů, jsou-li suché, a nazouvání bot, když jsou chodidla ještě vlhká, strupy na hlavě, což možná odkazuje na vši ve vlasech, a špinavá voda.
- Stáří.
- Nepatřičné pohledy – jako je pohled na chování zlého člověka, zírání na duhu, na vladaře nebo kněze.
- Jiné důvody zahrnují následující: pláč, dělání obřích kroků, neobvyklost v mozkovém centru, které kontroluje vidění, tj. korová slepota.
Zdroj:
Slepota,
sv. 1, str. 107
Výše
uvedené je jen malý vzorek vyšinutého myšlení rabínů a jejich člověkem
vytvořených tradic. Kde je u amerických čtenářů, kteří se obávají práva šaría, znepokojení
ohledně halachického zákona, který do Novus
Ordo vstupuje zadními dveřmi s posledními Františkovými jmenováními
[do Papežské akademie pro život] jako jsou tato? V předešlém příspěvku
jsme ukázali, jak halacha již ovlivňuje americké soudy. Jsou řadoví věřící
zpracováni do té míry, že si myslí, že výše zmíněné je přijatelné pro jejich
křesťanskou víru? Pokud ne, kde je něčí hlasitý protest, s výjimkou
několika „hlasů...volajících na poušti“? (Jan 1:23)
Zdroj:
Call Me Jorge
Překlad:
D. Grof