Komentář Eleison DXVII – Rafinovaná licoměrnost (2017)
(517)
10. června
2017
RAFINOVANÁ LICOMĚRNOST
Předpokládejme tedy s prvním
článkem P. Gleizeho v „Komentáři“ (KE
511) před šesti týdny, že není jisté, že papež nemůže upadnout do
hereze. Aby Bůh spasil duše od Luthera až po dnešek, mohl dát autoritám Své
Církve úpadkového pátého věku zvláštní milosti vzdorovat tomuto úpadku, tento
věk však v podstatě skončil s Druhým vatikánským koncilem. Koncilní papeži
jsou smrtí Církve. Jsou však formálními heretiky? Zájmem druhého článku P.
Gleizeho je poukázat právě na to, jak se tito papeži pokoušeli zabít Církev
podkopáváním katolické nauky, přičemž se však zdáli zůstat katolickými. Jaká je
jejich technika? P. Gleize zkoumá případ pěti „dubií“ neboli nejistých tvrzení,
vzneseného čtyřmi kardinály proti textu Amoris
Laetitia papeže Františka: Činí jej tato tvrzení vědomým a tvrdošíjným
popíračem nauky Církve? Zdánlivě ne, říká P. Gleize, ale v podstatě ano.
Zdánlivě ne, protože v každém
z těch pěti tvrzení papež František přímo nepopírá nauku Církve, spíše ji
nechává dvojznačnou, nebo ji opomíjí. První z pěti tvrzení je příkladem
dvojznačnosti, papež neříká: „Rozvedení mohou dostat Svaté přijímání,“ ale: „V
jistých případech mohou rozvedení dostat Svaté přijímání.“ Zde je ono „v
jistých případech“ otevřeno širší či užší interpretaci. Je to dvojznačné a tato
dvojznačnost má sklon podkopávat církevní zákon, protože existuje mnoho
rozvedených a až příliš mnoho kněží a prelátů, kteří si s radostí vyberou
tu širší interpretaci. Ve všech čtyřech zbývajících tvrzeních papež podkopává
katolickou nauku nikoliv popíráním, ale vynecháním. Například (čtvrté tvrzení),
neříká: „Neexistuje žádná taková věc jako objektivně hříšný skutek,“ protože
Církev vždy, počínaje Desaterem Božích přikázání, vyjmenovávala řadu objektivně
hříšných skutků. Papež spíše říká: „Objektivní hříšnost nutně neznamená
subjektivní vinu.“ Církev samozřejmě nikdy nepopírala, že mohou u toho či onoho
skutku existovat okolnosti, jež odnímají jeho vinu, postavit však subjektivní
omluvu do popředí, znamená odsunout objektivní hřích do pozadí. To se bude
líbit hříšníkům!
Doposud katolická Církev vždy řadila
objektivní povahu a morální správnost nebo špatnost skutků nad subjektivní
provinění té či oné osoby, která tento skutek koná. „Výjimka potvrzuje
pravidlo,“ říká jedno přísloví, a jiné říká: „Krajní případ je špatným základem
obecného zákona.“ Právě naopak, subjektivismus papeže Františka podkopává církevní
zákon (a zdravý rozum) krajními případy, i když se vyhýbá tomu, aby přímo
odporoval církevnímu zákonu. P. Gleize dochází k závěru, že pět dubií čtyř
kardinálů je plně oprávněných.
Avšak papež za sebou zametá stopy
tím, že nečiní dogmatická či antidogmatická prohlášení. On sám v Amoris Laetitia píše, že účelem je
„sesbírat vstupní informace ze dvou synod o rodině spolu s hlubšími
úvahami schopnými provázet myšlení nebo dialog nebo pastorační praxi.“ To je
zdánlivě nedogmatický účel. Proto je obtížné přilepit na papeže Františka nálepku
„formální heretik“. Ale stejně jako Druhý vatikánský koncil prohlašoval, že je
pouze „pastoračním“ koncilem, tj. ne věroučným, a přesto rozmetal katolickou
nauku a Církev, tak papež František v Amoris
Laetitia netvrdí, že učí nauku, a přesto rozmetává katolické mravy a
rodinu. Je to klasický komunistický či neomodernistický prostředek podvratné
činnosti používající praktické záležitosti k podkopání pravdy, nikoliv
v principu, ale v praxi. Porovnejte Řím směrem k biskupu
Fellaymu: „Získejte nejprve praktické uznání, o nauce budeme mluvit potom.“ Porovnejte
biskupa Fellayho směrem k FSSPX: „Neměníme nauku,“ přičemž on sám už sotva
řekne slovo kritiky k ničení Církve ze strany papeže Františka. Mlčel by
arcibiskup Lefebvre? Položit otázku znamená si na ni odpovědět.
P. Gleize dochází k závěru, že
papež František možná není „formální heretik“, ale jistě je „nakloněný herezi“.
„Formální heretik“ by byla ta horší ze dvou nálepek, ale ne na tomto špatném
konci pátého věku Církve, kdy licoměrnost nepřátel Církve je rafinovanější než
kdy dřív. Nebe nám pomáhej víc než kdy jindy! Modlete se patnáct tajemství
růžence každý den!
Kyrie
Eleison
Zdroj: The St. Marcel Initiative
Překlad: D. Grof