Očišťování
(2019)
Kázání P. Martina Fuchse
v Praze 3. února 2019
***
Čtvrtá neděle po
Zjevení Páně
Drazí věřící,
včera jsme slavili
svátek Očišťování Panny Marie. Proto chci mluvit o zákonech týkajících se
očišťování ve Starém zákoně.
Proč zákony očišťování?
Cožpak není všechno, co Bůh stvořil, dobré? Není čisté vše, co pochází
z nejčistšího?
Ano, vše, co Bůh
stvořil, je dobré. Není to jen dobré; je to velmi dobré. Vše, co Bůh stvořil,
je čisté; je to skutečně čisté.
To, co nepochází od
Boha, činí věci nečistými, a tím je hřích.
Důvod proč Bůh
prohlásil některé věci za nečisté, byl kvůli jejich vztahu k prvotnímu
hříchu.
V Písmu svatém
čteme, že Bůh prohlásil za nečisté:
- mrtvoly a zdechliny
- malomocenství
- pochody v pohlavním životě
- některé druhy jídla
- pohany
V první knize
Písma svatého čteme, že Bůh vzal člověka a usadil jej do zahrady Eden, aby ji
obdělával a střežil. Hospodin Bůh člověku přikázal: „Z každého stromu v zahradě
můžeš svobodně jíst, kromě stromu poznání dobra i zla. Z toho nejez, neboť v
den, kdy bys z něj jedl, jistě zemřeš.“ (Genesis 2:15-17)
Smrt
byla následkem hříchu. Proto Náš Pán prohlásil, že člověk
nesmí mít kontakt s mrtvolou nebo zdechlinou.
A
všechny druhy nemocí jsou posly smrti. Zvlášť dobře se to
ukazuje na malomocenství nebo malomocných. Lidé, kteří trpěli malomocenstvím,
byli drženi stranou od ostatních: „Na cestě do Jerusalema šel mezi Samařskem a Galilejí. Když vcházel do jedné
vesnice, potkalo se s ním deset malomocných. Ti zůstali daleko státi a volali
silným hlasem: „Ježíši, Mistře, smiluj se nad námi!“ Když je uzřel, řekl jim:
„Jděte, ukažte se kněžím!“ Když šli, uzdravili se. Jeden z nich, když viděl, že
je uzdraven, vrátil se a velebil Boha hlasitě.“ (Lk 17:11)
Bůh
stvořil člověka ve stavu posvěcující milosti. Tato milost by
měla být rodiči předávána jejich dětem skrze plození. Ale po prvotním hříchu
Adam a Eva ztratili milost posvěcující. A tak nemohli milost posvěcující předat
svým dětem. Proto Bůh prohlásil některé pochody pohlavního života za nečisté:
„Hospodin promluvil k
Mojžíšovi: „Mluv k synům Izraele: Když žena počne a porodí chlapce, bude po
sedm dní nečistá, stejně jako v době svého pravidelného krvácení. Osmého dne
bude chlapec obřezán, ale matčino očišťování od krve potrvá ještě třicet tři
dny. Dokud se nevyplní doba jejího očišťování, nedotkne se ničeho svatého a
nepřijde ke svatyni. Porodí-li dívku, bude po dva týdny nečistá jako při svém
krvácení a její očišťování od krve potrvá ještě šedesát šest dní.
Když uplyne doba jejího
očišťování po narození syna nebo dcery, přivede knězi ke vchodu do Stanu
setkávání ročního beránka k zápalné oběti a holoubě nebo hrdličku k oběti za
hřích.“ (Leviticus 12:1-6)
„Kterýkoli muž by trpěl
výtokem ze svého údu, bude pro ten výtok nečistý.“ (Leviticus 15:2)
Náš
Pán prohlásil také některé druhy jídel za nečisté,
protože prvotní hřích pocházel od snězení zakázaného ovoce, a protože chtěl
ukázat Svému lidu, že jsou vyvoleným národem. Nebylo jim dovoleno jíst to, co
jedly druhé národy.
Proto si Judita vzala
své vlastní jídlo, když šla do Holofernova tábora. (Judita 12:2)
A Tóbijáš také nejedl
s pohany: „Všichni mí bratři a příbuzní jedli pohanské pokrmy, ale já jsem si dával
pozor, abych pohanské pokrmy nejedl. A že jsem celou svou duší
pamatoval na svého Boha…“ (Tóbijáš 1:12)
V druhé Knize
Makabejské čteme následující příběh: „Eleazarovi, jednomu z předních znalců
Písma, muži pokročilého věku a vznešeného vzhledu, násilím otevřeli ústa a
nutili ho pozřít vepřové maso. On však zvolil raději
slavnou smrt než poskvrněný život. Dobrovolně šel na mučidla a to sousto vyplivl.
(A tak by se při vší lásce k životu měli zachovat všichni, kdo vytrvale
odmítají pozřít pokrmy, které je zakázáno jíst.)
Ti, kdo měli ony
nemravné obětní hody na starosti, si ho vzali stranou, a protože ho znali ještě
ze starých dob, domlouvali mu, ať si přinese maso, které jíst smí, sám si je
připraví a předstírá, že jí maso z oběti nařízené králem. Tak by se prý vyhnul
smrti a díky jejich starému přátelství by se s ním zacházelo vlídně. On však
učinil ušlechtilé rozhodnutí hodné svého věku, důstojnosti stáří, ušlechtilosti
svých šedin a vzorného života už od dětství, a hlavně v souladu se svatým Božím
Zákonem. Bez váhání jim odpověděl, ať ho pošlou na onen svět:
„K našemu věku se nehodí přetvářka. Mnoho mladých by si mohlo pomyslet, že devadesátiletý Eleazar přestoupil k cizáckým způsobům. Kdyby kvůli mé přetvářce pro chvilku pomíjivého žití sami zbloudili, přivolal bych na své stáří jen hanbu a poskvrnu.
„K našemu věku se nehodí přetvářka. Mnoho mladých by si mohlo pomyslet, že devadesátiletý Eleazar přestoupil k cizáckým způsobům. Kdyby kvůli mé přetvářce pro chvilku pomíjivého žití sami zbloudili, přivolal bych na své stáří jen hanbu a poskvrnu.
I kdybych teď unikl
lidskému trestu, rukám Všemohoucího přece neuniknu, ať živý, či mrtvý. Když se
teď statečně rozloučím se životem, osvědčím důstojnost stáří a mladým zanechám
ušlechtilý příklad, jak ochotně a ušlechtile umřít za vznešené a svaté zákony.“
(2. Kniha Makabejská 6:18-28)
Požívat jídlo pohanů znamenalo
spoluúčast na modlářství.
A i svatý Petr odmítl
nečisté jídlo, jak je psáno ve Skutcích apoštolských: „[Petr] vystoupil na
střechu se pomodlit. Bylo to kolem hodiny šesté. Měl hlad a chtěl pojísti. Když mu (něco) chystali, dostal se do vytržení
mysli.
I uzřel nebe otevřené a jakousi schránu dolů se snášející jako veliké
prostěradlo; byla spouštěna za čtyři cípy s nebe na zem. V ní byli všichni
čtvernožci a pozemští plazi a nebeští ptáci. I zazněl k němu hlas: „Vstaň,
Petře, zabíjej a jez!“ Ale Petr řekl: „Ne, Pane, neboť nikdy jsem nejedl nic
poskvrněného a nečistého!“ A hlas opět k němu po druhé (řekl): „Co Bůh
prohlásil za čisté, ty nenazývej poskvrněným!“
To se stalo po třikrát, a hned nato byla vzata schrána do nebe. Zatím co
byl Petr sám u sebe na rozpacích, co znamená to vidění, které měl, hle, poslové
od Kornelia doptali se na dům Šimonův a stanuli přede dveřmi. Tázali se
hlasitě, je-li tu hostem Šimon příjmením Petr. Mezitím co Petr přemýšlel o
vidění, řekl mu Duch: „Hle, tři muži tě hledají! Vstaň tedy, sestup dolů a jdi
s nimi beze všech rozpaků, neboť já jsem je poslal!“ (Skutky apoštolské 10:10-20)
Židovský
lid nechtěl mít kontakt s pohany, s lidmi, kteří nebyli poslušní
Desatera přikázání. Proto svatý Jan ve svém Evangeliu
zmiňuje: „I přivedli Ježíše od Kaifáše
do soudní budovy. Bylo ráno. Sami nevstoupili do soudní budovy, aby se
neposkvrnili, ale aby mohli jísti velikonočního beránka.“
(Jn 18:28)
Shrňme si: Bůh stvořil
dobrý svět. Pak však Adam a Eva zhřešili.
Bůh prohlásil za
nečisté věci jako jsou mrtvoly a zdechliny, malomocenství, pochody pohlavního
života, některé druhy jídla a styk s pohany, s lidmi, kteří
neuctívají pravého Boha. Tyto věci mají určitý vztah k prvotnímu hříchu.
Kromě vztahu
k prvotnímu hříchu byly zákony očišťování zavedeny i z jiných důvodů:
Chránily život ženy po porodu. Manžel neměl dovoleno přiblížit se k ní
kvůli její nečistotě a skrze poslušnost připravovaly lid na Vykupitele. První
hřích přišel na svět skrze neposlušnost. Spása přichází skrze poslušnost.
Maria, Matka Boží, byla
prostá prvotního hříchu a jakéhokoliv osobního hříchu. Neměla být očišťována,
ale i Ona sama chtěla být poslušná zákonů Starého zákona.
Budeme ji žádat o
pomoc, abychom vyplnili Boží vůli všude a vždy. A budeme přemýšlet o hříchu a
následcích hříchu, abychom činili pokání. Amen.
Překlad: D. Grof