Komentář Eleison DXXX – Přívětivý spojenec? II (2017)
(530)
9. září 2017
PŘÍVĚTIVÝ SPOJENEC? II
Když minulý rok biskup Athanasius
Schneider z Astany z Kazachstánu v rozhovoru pro Adelante la Fe vyjádřil mnoho názorů ve
shodě s katolickou Tradicí a s postoji zastávanými arcibiskupem Lefebvrem,
tázal se tento „Komentář“ (498
ze 17. ledna 2017), zda je skutečným spojencem arcibiskupova Bratrstva.
V červenci tohoto roku schválil zveřejnění článku vyjadřujícího
jeho názory, které jsou dokonce ještě katoličtější a ještě více podporují
Tradici. Jestliže ještě nebyl skutečným spojencem, stal se jím? Aby člověk na
tuto otázku odpověděl, musí rozlišovat: subjektivně je jeho srdce na správném
místě, protože chce spasit duše věrným uplatňováním neměnné Tradice, ale
objektivně tam jeho myšlení ještě úplně není, protože si stále myslí, nebo
říká, že si myslí, že původním úmyslem Druhého vatikánského koncilu nebylo
vytvořit novou Církev. Ale, Vaše Excelence, Náš Pán řekl, že po ovoci poznáte
je.
A tak mnohé z toho, co biskup
Schneider o katolické Tradici říká tentokrát, je katolickou naukou a zcela
pravou. Například (odstavec 6), že Tradice je kritériem, jímž se posuzuje
veškerá pozdější nauka, a (8) v případě pochyb vyvstalých skrze
dvojznačnost nebo novoty, má Tradice přednost. Existují dvojznačnosti a novoty
Druhého vatikánského koncilu, které se střetávají s Tradicí (10) a
„hermeneutika kontinuity“ k vyřešení tohoto střetu nedostačuje. Bohužel
(19) padesát let nomenklatura (byrokracie komunistického stylu) v rámci
Církve používala tyto dvojznačnosti Druhého vatikánského koncilu, aby
překroutila původní úmysl koncilu, a aby vytvořila novou církev
relativistického a protestantského typu. Dnes vrcholí (20) využívání koncilních
objektivních dvojznačností a odchylek od Tradice, aby se zablokovala veškerá
diskuze tak, že se prohlásí, že jsou „neomylné“. Ale toto „zneomylňování“
koncilu musí přestat (22) a ustoupit svobodné a otevřené teologické diskuzi,
k níž (24) by mohlo kanonicky uznané FSSPX cenným způsobem přispět. Pravá
nauka je sama skutečně pastorační, a sama je Boží vůlí ke spáse duší. Potud
biskupův poslední článek.
Ale Vaše Excelence, co vás činí tak
jistým, že původní úmysl koncilu nebyl vytvořit neoprotestantskou Novocírkev?
Myslíte, že tyto dvojznačnosti nebyly úmyslné? Nečetl jste například, jak P.
Schillebeeckx připustil, že byly nastraženy jako časované bomby, aby se
odpálily po koncilu? Možná mohlo mnoho koncilních otců po koncilu jako Vilém
II. říct: „Ich habe es nicht gewollt.“ To jsem nechtěl (první světovou válku).
Určitě ne všichni však nechtěli Novocírkev, „mocní a vlivní“ ji chtěli.
Nemůžete si myslet, že „nová církev“, jak ji sám nazýváte, vzešla
z koncilu náhodou! Prostudujte si knihy o koncilu jako „Rýn se vlévá do Tibery“ od Ralpha
Wiltgena. Koncil byl epickou bitvou a katolíci prohráli.
A jestliže je Novocírkev ovocem spiklenecké
menšiny směřující k ní masu kardinálů, biskupů, kněží a laiků, kteří
příliš sledují televizi a dostatečně se nemodlí, opravdu si myslíte, že
„svobodná a otevřená teologická diskuze“ ten problém vyřeší? Půl roku před tím,
než arcibiskup Lefebvre zemřel, řekl, že skutečným problémem u Druhého vatikánského
koncilu, dokonce nebyly ani hlavní identifikovatelné omyly jako náboženská
svoboda, kolegialita a ekumenismus, ale všeprostupující subjektivismus,
který z katolické nauky vyprazdňuje všechnu její objektivní sílu a
tím rozrušuje katolickou Církev. A otázkou dokonce ani není, zda to arcibiskup
[skutečně] řekl, ale zda je to pravda. A je to velká pravda. Myšlení moderního
člověka se zredukovalo na kaši z jeho vlastní viny a obzvláště z viny
svobodného zednářství. Vaše Excelence, víte něco o svobodném zednářství, nebo
si myslíte, jako se přimělo mnoho ubohých duší si myslet, že je to neškodná
organizace dobrodinců, která je nespravedlivě očerňována?
Mezi lety 2009 a 2011 proběhlo
půltuctu sezení „svobodné a otevřené teologické debaty“ mezi čtyřmi teology
z Říma a čtyřmi z FSSPX (před jeho zradou na generální kapitule
v roce 2012). Výsledek? Nic! Menzingen slíbil, že obsahy těchto rozhovorů
budou zveřejněny. Stále čekáme. Aby potěšil Řím, chce někdo v rámci
FSSPX zamést Tradici pod koberec!
Zdroj: The St. Marcel Initiative
Překlad: D. Grof