Komentář Eleison DXX – Pozadí manželství (2017)
(520)
1. července
2017
POZADÍ MANŽELSTVÍ
Udržet
pohromadě v manželství jednoho muže a jednu ženu až dokud je smrt
nerozdělí není vzhledem k prvotnímu hříchu žádná jednoduchá věc. Přesto to byl
původní Boží plán pro lidi od počátku Stvoření, a tak to i zůstává. Avšak
v době, kdy skrze Mojžíše ustanovil starozákonní právo, musel brát do
úvahy některé rozvody, „pro tvrdost vašeho srdce“ (Mt XIX, 7-8). Bůh však
nezamýšlel, aby manželství bylo takové, a tak, když Náš Božský Spasitel
ustanovil Nový zákon, na jednu stranu zrušil všechny rozvody, zatímco na druhou
stranu učinil z manželství jeden ze sedmi zvláštních kanálů posvěcující
milosti, jednu z nadpřirozených svátostí tak, aby všechny duše vstupující
do Jeho Církve měly přístup k zvláštní nadpřirozené pomoci pro udržení svých
manželství pohromadě.
Ve
svém manželství ani nejsou angažováni jen muž a žena. Správná výchova dětí
si vyžaduje jejich (biologického) otce a jejich (biologickou) matku a normálně
vyžaduje, aby ti dva spolu zůstali, aby poskytli úplný a stabilní domov. Navíc
zdraví společnosti jako celku vyžaduje, aby zdravé děti mohly vyrůst ve zdravé
dospělé. A tak jestliže křesťanstvo vůbec kdy dosáhlo nebývalých výšin
civilizace, bylo to, když o tom člověk přemýšlí, hodně kvůli síle katolického
manželství. Z toho plyne, že ďábel neustále napadá přirozené a katolické
manželství, jako pro sebe významný prostředek, jak zničit křesťanstvo a jak
poslat všechny duše do pekla.
V naší
době zničení křesťanstva oslabením Církve udělalo obrovský krok vpřed
s Druhým vatikánským koncilem (1962-1965). Před tímto koncilem byly
katolické anulace manželství striktně regulovány. Nebyly to rozvody, protože se
před církevními představiteli muselo prokázat, že z nějakého závažného
důvodu byla manželská smlouva neplatná úplně od začátku, takže platné
manželství nikdy nenastalo. Ale od koncilu tato striktnost ustoupila
uvolněnosti, takže se z výjimek nyní anulace staly v některých zemích
pravidlem, tj. „katolickým rozvodem“. Proto když arcibiskup Lefebvre založil
své Bratrstvo sv. Pia X., aby vzdorovalo úpadku rozpoutanému Druhým vatikánským
koncilem, přirozeně se jeho Bratrstvo vyhýbalo snadným anulacím a činilo vše,
co mohlo, aby pomohlo katolickým párům v dnešní rozkladné společnosti
vytvořit manželství, které vydrží pospolu.
Bohužel,
nástupci arcibiskupa v čele jeho Bratrstva nyní 20 let skrytým, ale
vytrvalým způsobem pracují, aby se připojili ke koncilní církvi tím, že opustí
jeho odpor vůči Druhému vatikánskému koncilu. To znamená, že když před třemi
měsíci koncilní papež zmocnil koncilní biskupy delegovat své koncilní kněze,
aby se aktivně podíleli na manželstvích uzavíraných v rámci Bratrstva,
přičemž s tím bylo oznámeno, že toto papežské rozhodnutí změní manželskou
praxi Bratrstva, pak vedení Novobratrstva na jednu stranu uvítalo toto
rozhodnutí jako velký dar z Říma, zatímco na druhou stranu sedm vysoce
postavených kněží ve Francouzském distriktu Bratrstva veřejně protestovalo
proti koncilovému vměšování Říma do katolické praxe. Vedení ihned všech sedm
kněží degradovalo a také odvolalo z funkce autora protestu.
Bitva mezi
liberalismem a katolicismem tedy zuří dál. Tři ze sedmi protestujících dle
zpráv vzdorují. Stručně řečeno, jak napsal jeden z nich, jakýkoliv koncilní
biskup nyní může poslat kněze na svatbu Bratrstva – a jak nějaký takový
kněz může být poslán zpět poté, co byl takto přivítán vedením? Nebo může biskup
odmítnout [poslat] kněze – to je však pouze šťastná náhoda ponechávající
mylný princip koncilního vměšování netknutý. Nebo má biskup dovoleno delegovat
kněze Bratrstva – to však bude mít sklon dát na kterémkoliv priorátu Bratrstva u
koncilních i nekoncilních manželství povstat falešným, ne-li navzájem
soupeřícím, vztahům mezi těmi dvěma [manželstvími]. Konciliarismus a
katolicismus se nemohou ani mísit, ani navzájem smířit.
Kyrie
Eleison
Zdroj: The St. Marcel Initiative
Překlad: D. Grof