O
posledních věcech (2016)
Kázání P. Martina Fuchse v Praze
13. listopadu 2016
***
Jaký je rozdíl mezi
pohřbem protestanta a pohřbem katolíka?
Existují rozdíly
v následujících bodech:
- Protestanti
nevěří v očistec.
- Protestanti
nepomáhají zesnulým ani skrze mše svaté, ani skrze modlitbu, ani skrze
odpustky.
- Protestanti
neumisťují na hrob krucifix.
- Protestanti
nepoužívají svěcenou vodu a posvěcené svíčky.
1.
Protestanti nevěří v očistec
Pro ně jsou zesnulí buď v nebi,
nebo v pekle. My se však nemusíme modlit za ty, kteří jsou v nebi, a
nemůžeme se modlit za ty, kteří jsou v pekle.
„Kdo
uvěří a dá se pokřtíti, spasen bude; kdo však neuvěří, bude zavržen.“ (Marek
16:16)
Protestanti říkají
zesnulým sbohem. Vzdávají poctu jejich skutkům a jsou jim vděční. Jedí a pijí
na jejich poctu.
Když byl Fischer –
německý herec, který hrál v napínavém filmovém seriálu – pohřben
v Mnichově, šla zpráva, že tisíce lidí čekaly marně na modlitbu. Uznávaly
jeho život a těšily se na pohřební hostinu, aby si užily oblíbené jídlo zesnulého.
Katolíci věří
v očistec, v místo očištění. Toto místo se v Písmu svatém
nezmiňuje přímo, ale jen nepřímo.
Ve 2. knize
Makabejské (12:40) se Juda Makabejský v chrámu chystá k obětem ve
prospěch mrtvých vojáků. To dává smysl jedině, jestliže prospěch oběti může být
určen také zesnulým.
V Novém zákoně
můžeme číst o hříchu proti Duchu Svatému. Tento hřích nemůže být odpuštěn ani na
tomto světě, ani ve světě, který má přijít. Hříchy mohou být prominuty ve
světě, který má přijít, ale není to ani v pekle, ani v nebi (Matouš
12:32). Pak tedy musí ve světě, který má přijít, existovat místo, kde je možné
prominutí zbytku hříchů.
Mimoto je očistec
zmiňován v dnešním Evangeliu. Říká se tam, že nevděčný služebník uvrhl
svého spoluslužebníka do vězení, dokud nezaplatil dluh (Matouš 18:30). Toto
vězení naznačuje vězení ve světě, který má přijít, místo očištění.
A v prvním listě
Korintským (3:10-15) svatý Pavel říká, že stavitel, který staví na pravém
základě, jímž je Kristus, ale používá pouze dříví, seno nebo slámu, nesloží
zkoušku, až bude jeho dílo zkoušeno v ohni v den Páně. Jeho dílo
shoří, ale on sám bude spasen, ale ne jinak než ohněm.
Učitelský úřad Církve o
očistci učí skrze Florentský koncil v roce 1439 a skrze Tridentský koncil
v letech 1545-1563. Je dogmatem, že existuje očistec a že můžeme ubohým
duším pomoci konáním dobrých skutků.
Existují důkazy, že
modlitba za zesnulé byla tradicí již v raných dobách: v misálu,
nápisech na náhrobních kamnech, oltářních obrazech atd.
Svatý Tomáš říká: „Ti,
kdo popírají očistec, hovoří proti Božské spravedlnosti. Protože mnozí umírají
ve stavu milosti, nevykonali však ještě dostatečné pokání.“
2.
Protestanti nepomáhají ubohým duším zesnulých ani skrze mše svaté, ani skrze
modlitbu, ani skrze odpustky
Zpívají v kostele,
ale neslaví mši.
Slavení večeře Páně není
oběť.
Katolíci pomáhají ubohým
duším skrze mši svatou.
To je největší skutek na
zemi, protože Kristus sám sebe obětuje svému nebeskému Otci. Nemůžeme vykonat
větší skutek pro ubohé duše, než že za ně necháme sloužit mši svatou.
A v každé mši,
dokonce i v takové, která se neslouží za zesnulé, existuje zvláštní
vzpomínka na zesnulé.
Katolíci pomáhají ubohým
duším modlitbami a poutěmi, stejně jako činil oběti Juda Makabejský za duše
zesnulých vojáků.
Katolíci pomáhají ubohým
duším kajícími skutky a odpustky.
Protestanti prohlašují,
že dogma o odpustcích se v Písmu svatém nenalézá.
Musíme však zvážit, že ne
vše je v Písmu svatém napsáno. Mimoto má Církev pravomoc nejen odpouštět
hříchy, zavazovat a uvolňovat, ale také uvolňovat vše ve spojitosti
s prominutím zbytku hříchů.
Když je v soukromé
firmě jmenován ředitel, toto jmenování zahrnuje všechnu práci, která je jeho
povinností, ať už je to pronájem místa, najímání zaměstnanců, koupě jistých
produktů atd. Není nutné popisovat každou povinnost jeho práce.
Katolíci pomáhají ubohým
duším almužnami a jinými dobrými skutky. Také jim pomáhají s tím, co
opomněli, například zaplacením dluhů.
3.
Katolíci umisťují na své hroby krucifix, protestanti jen kříž
Skrze Ježíše Krista je pro
nás kříž znamením vítězství, jen skrze Něj se stal znamením spásy. Ve Starém
zákoně bylo mnoho křížů, na něž byli lidé věšeni, ale žádný z těchto křížů
neměl moc odpustit ani lehký hřích. Pohled na kříž nám ukazuje, jak musíme
zemřít, nehodným způsobem pro člověka, ale hodným pro křesťana. Musíme přijmout
smrt bez ohledu na způsob, jakým nás může postihnout.
4.
Protestanti nepoužívají svěcenou vodu a posvěcené svíčky
V protestantském
kostele není žádná svěcená voda. Svěcená voda je požehnáním Církve. Působí skrze
modlitby Církve. Církev používá žehnání, jako je užíval Kristus. Žehnal chleba
a pokrm, žehnal apoštolům před Svým Nanebevstoupením, žehnal dětem atd.
My samozřejmě nemůžeme zesnulému
podat svátost nebo mu žehnat, protože jeho zásluhy končí, když umírá. Celý
pohřební obřad a svěcená voda jsou požehnáními, která znamenají, že modlitby
Církve jsou poskytovány zesnulým.
Pohled na hřbitov, na
způsob, jak je pohřeb vykonáván, nám ukazuje víru lidí. Nechceme nikoho soudit,
ale je mnoho lidí, kteří vyrostli v mylné víře. Jestliže najdou cokoliv
rozporného ve svém náboženství, musí hledat jiné náboženství.
Podstatou je, že existuje
jen jedna pravda, protože existuje pouze jeden Bůh a tudíž pouze jedna víra.
Jestliže v dnešní
době navštívíme pohřeb vykonávaný pokoncilní Církví, uvědomujeme si, jak
protestantizovanými se katolíci stali. Slaví mši Vzkříšení, zapalují
velikonoční svíci, jednají jako bychom všichni šli do nebe.
Ano, věříme ve vzkříšení
k životu, ale nemůžeme si být jistí, že zesnulí jej získají. Svatý Jan ve svém
Evangeliu také hovoří o vzkříšení k soudu (Jan 5:29).
Můžeme si být jistí pouze
v případě dítěte, které zemřelo před dosažením věku rozumu, že takový
zesnulý bude neomylně šťastně vzkříšen.
V pokoncilní Církvi
ctí život zesnulého, ale nemodlí se za něj. Často je zde namísto mše jen
bohoslužba následovaná podáváním Svatého přijímání komukoliv, ať je pokřtěn
nebo ne, ať je katolík nebo ne, ať je ve stavu milosti nebo ne. Dokonce i
veřejní hříšníci – lidé, kteří žijí v konkubinátu nebo v homosexuálním
partnerství – mohou obdržet Svaté přijímání.
Máme dovoleno navštívit
nekatolický nebo modernistický pohřeb – arcibiskup Lefebvre považoval Novus
Ordo mši za nekatolický obřad – jen pasivně, tj. jestliže máme závažné důvody,
například pohřeb obchodního přítele nebo příbuzného. Navíc není dovoleno se
pohřbu účastnit aktivně, například hrát na varhany nebo přijímat Svaté
přijímání.
Pomáhejme ubohým duším!
Připravme se na věčný život a starejme se o to, abychom měli katolický pohřeb!
Amen.
Překlad: D. Grof