Komentář Eleison CDVIII – Shledán lehkým (2015)
(408)
9. května
2015
SHLEDÁN LEHKÝM
Katolíci,
kteří se dnes snaží udržet si Víru, nemají snadnou úlohu. Zde je popis jednoho
pozorovatele současného stavu Bratrstva sv. Pia X. v USA, jak jej pozitivně
i negativně vidí. Vezměme nejprve ten negativní, nikoliv abychom nevražili na
Bratrstvo, ale abychom prokoukli onen problém. Patrick Henry, jakožto americký
vlastenec, v roce 1775 řekl: „Pokud jde o mě, ať již to bude stát
jakékoliv utrpení ducha, jsem ochoten slyšet celou pravdu, vědět to nejhorší a
zařídit se podle toho.“
„Doteď kněží Bratrstva v USA nereagovali
na modernistickou infiltraci svého Bratrstva. Většina se velice snaží, aby
ospravedlnila každé slovo a čin svého generálního představeného. Jak mohou ospravedlnit
kompromis v nauce je pro mě tajemstvím. Jeden z nich říká, že jen rozhovor
s biskupem Fellayem vše vyjasní. Hrstka amerických seminaristů, se kterými
jsem se setkal, jsou znetvořováni, ztracení v ospravedlňování všeho,
dokonce i „dobra“ nacházejícího se v Druhém vatikánském koncilu. Slepá
poslušnost je bubnem, podle nějž pochodují. Konspirační teorie jsou
v semináři tabu, takže jako budoucí kněží budou snadnou kořistí nepřítele.
Na návštěvu Novus Ordo biskupa Schneidera nebo na „argentinskou asimilaci“ nebyla
žádná reakce. „Odpor“ vůči modernismu biskupa Fellayho se naprosto nediskutuje,
je zavrhován jako další vzpoura, jako vzpoura „devíti“ kněží v roce 1983.
„Přesto priorové FSSPX nekriticky dovolují
účast na mších Bratrstva sv. Petra a definují modernismus jako „hromádku
prachu“, která se má sfouknout na stranu. Jeden nově vysvěcený kněz byl poslán,
aby navštívil slavnostní inauguraci místního Novus Ordo biskupa. Celkově
neexistuje žádný boj proti omylům Druhého vatikánského koncilu nebo proti
omylům vlastní Věroučné deklarace Bratrstva z roku 2012. Co je nejhorší,
je věroučný propad, který se v Bratrstvu udál od roku 2012, přesto kněží
FSSPX stále říkají, že nebudou nijak konat, dokud neuvidí něco konkrétního.“
Taková
slepota může být jedině Božím trestem. Co trestá? V 50. letech 20. století
byli katolíci usilující příliš mnoho o své světské pohodlí potrestáni koncilem
v 60. letech. Věrnému zbytku Bůh poskytnul arcibiskupa Lefebvra, pravého
pastýře 70. a 80. let. Jistě byl Bůh oprávněn na oplátku očekávat, že tito
katolíci zbytku pochopí onen problém a opustí mylné řešení 50. let. Ale ne. Od
konce 90. let se vůdci FSSPX a pak i kněží a laici pomalu ale jistě vracejí
zpět k „padesátismu“ neboli „nedělnímu katolicismu“ 50. let, který je chabou odezvou
na množství milostí, jež poskytnul Bratrstvu. Zdálo by se, že Bůh toho má dost.
Povolil tedy diecézi v Argentině, aby ustavila příklad toho, jak oficiální
Církev poskytne schválení Bratrstvu, které vedení Bratrstva odmítlo jako „čistě
administrativní opatření“, ale jež dláždí cestu pro úplné římské církevní
schválení nebo schválení diecézi po diecézi, u nějž budou všichni předstírat,
že si jej nevšimli, ale z nějž se takřka všichni budou radovat. Tihle
Římané jsou mistři!
Všemohoucí
Bůh však ještě pozvedá odporující zbytek z tradičního zbytku. Výše
citovaný pozorovatel to uzavřel: „Myslím
si, že až půjde do tuhého, bude zde hrstka Nikodémů a Josefů z Arimatie
mezi kněžími a bratry a doufejme i sestrami Bratrstva. „Odporující“ věřící
v Severní Americe jsou neochvějní, s občasnými nově příchozími
z Novus Ordo nebo odnikud.“ Tatáž neochvějnost byla zjevná
v reakcích mnoha katolíků na konsekraci biskupa Faureho. Zde je budoucnost
pro duše. Tentokrát se však nemylme: Všemohoucí Bůh již nechce nedělní katolíky.
Chce potenciální mučedníky.
Kyrie
Eleison
Zdroj: The St. Marcel Initiative
Překlad: D. Grof