Potlačený
rozhovor s arcibiskupem Marcelem Lefebvrem – 2. část (1978)
Poznámka překladatele: Následující rozhovor s arcibiskupem měl
být publikován v roce 1978 jedním předním katolickým vydavatelem. Americká
biskupská konference však vydavateli pohrozila exkomunikací a nepřímo pohrozila
likvidací vydavatelství, jestliže tento rozhovor otiskne. Obdobný postih hrozil
i jakémukoliv dalšímu vydavateli, který by rozhovor publikoval.
Upravená
verze rozhovoru byla nakonec publikována 18. července 1988 v The
Spotlight, známém pravicovém washingtonském týdeníku. Níže je překlad úplného a
neupraveného přepisu rozhovoru.
***
O
jaké ekumenické Bibli to mluvíte?
Existuje ekumenická Bible
vytvořená před dvěma nebo třemi lety, kterou uznalo mnoho biskupů. Nevím, zda
ji Vatikán veřejně podpořil, ale zcela jistě ji nepotlačil, protože se používá
v mnoha diecézích. Například před dvěma týdny biskup z Fribourgu ve
Švýcarsku nechal protestantské pastory vykládat tuto ekumenickou Bibli všem
dětem z katolických škol. Tyto hodiny byly stejné pro katolíky i
protestanty. A co má tato ekumenická Bible co do činění se Slovem Božím?
Protože Slovo Boží se
nemůže změnit, vede to vše k stále většímu zmatení. Když si pomyslím, že
arcibiskup z Houstonu v Texasu nedovolí katolickým dětem, aby byly
biřmovány, aniž by se svými rodiči absolvovaly patnáctidenní kurz u místního
rabína a místního protestantského pastora.
Jestliže rodiče odmítnou
poslat své děti na takovou výuku, nemohu být (tyto děti) biřmovány. Musí
předložit podepsané osvědčení od rabína a protestantského pastora, že oba
rodiče i děti řádně navštěvovali výuku a teprve pak mohou být biskupem
biřmovány.
Toto jsou absurdity, u
kterých končíme, když následujeme liberální cestu. Nejen to, nyní už dokonce
natahujeme ruce k buddhistům a muslimům. Mnozí biskupové byli rozpačití,
když byl zástupce papeže nedávno ostudně přijat muslimy.
Co
se stalo?
Nepamatuji si všechny konkrétní
detaily, ale ten incident se stal v Tripolisu v Libyi, kde se vyslanec
papeže chtěl modlit s muslimy. Tito muslimové to odmítli a šli svou
oddělenou cestou a modlili se po svém způsobu a zanechali vyslance v beznadějné
situaci, kdy nevěděl, co má dělat. To ilustruje naivitu těchto liberálních
katolíků, kteří mají pocit, že stačí vidět se s těmito muslimy a hovořit
s nimi a oni okamžitě učiní kompromis vůči svému vlastnímu náboženství.
Pouhý fakt, že chtějí mít
blízký vztah s muslimy, vyvolává opovržení muslimů vůči nám. Je dobře
známým faktem, že muslimové nikdy nezmění nic ze svého náboženství; to je
naprosto nepředstavitelné.
Když katolíci přijdou a
postaví naroveň naše náboženství s jejich, vede to jen ke zmatení a
opovržení, které berou jako pokus diskreditovat jejich náboženství a nestarají
se o naše náboženství. Mají mnohem větší respekt ke komukoliv, kdo řekne: „Jsem
katolík; nemohu se s vámi modlit, protože nemáme stejné přesvědčení.“
Taková osoba je muslimy respektovanější než ten, kdo říká, že jsou všechna
náboženství tatáž; že všichni věříme týmž věcem; že všichni máme tutéž víru.
Cítí, že je taková osoba uráží.
Neobsahuje
však Korán dojemné verše chvály vůči Marii a Ježíšovi?
Islám přijímá Ježíše jako
proroka a má velký respekt vůči Marii a to islám jistě přibližuje našemu
náboženství blíž, než řekněme například judaismus, který je od něj mnohem
vzdálenější. Islám se zrodil v 7. století a do určité míry měl užitek
z křesťanských nauk té doby.
Judaismus je na druhou
stranu dědicem systému, který ukřižoval našeho Pána. A členové tohoto
náboženství, kteří se neobrátili ke Kristu, jsou těmi, kteří radikálně
odporovali našemu Pánu Ježíši Kristu. Pro ně neexistuje jakákoliv možnost uznat
našeho Pána.
Jsou v této věci v opozici
vůči samému základu a existenci katolické Víry. Oba však nemůžeme mít pravdu.
Buď je Ježíš Kristus Synem Božím a Pánem a Spasitelem nebo není. To je jeden
z případů, kde nemůže existovat nejmenší kompromis, aniž by došlo ke
zničení samotného základu katolické Víry. To neplatí jen na náboženství, která
jsou v přímém protikladu k Božství Ježíše Krista jako Syna Božího,
ale také pro náboženství, která aniž by Mu odporovala, jej jako takového
neuznávají.
Proto
jste si v tomto bodě naprosto jistý a jste dogmatický?
Zcela dogmatický.
Například muslimové mají velmi odlišnou představu Boha, než máme my. Jejich
pojetí Boha je velmi materialistické. Není možné říci, že jejich Bůh je tentýž
jako náš Bůh.
Není
ale Bůh stejným Bohem pro všechny lidi na světě?
Ano. Věřím, že Bůh je
stejným Bohem pro celý vesmír dle Víry katolické Církve. Ale pojetí Boha se
náboženství od náboženství velmi liší. Naše katolická Víra je jedinou pravou
vírou. Jestliže v ní člověk zcela nevěří, nemůže tvrdit, že je katolík.
Naše Víra je taková, s níž nemůžeme činit žádný kompromis se světem. Bůh,
jak si jej představují muslimové, říká: „Když půjdete do ráje, budete stokrát bohatší,
než jste nyní na zemi. To se také vztahuje na počet vašich žen, které máte zde
na zemi.“ Toto pojetí Boha je sotva tím, o čem je náš Pán a Spasitel.
Proč
přikládáte více důležitosti papeži sv. Piu V. než papeži Pavlu VI.? Konec konců
jsou oba stejně tak papeži. Nepřijímáte nauku o papežské neomylnosti? Máte
pocit, že se tato nauka vztahuje více na jednoho než na druhého?
Zdá se mi, že papež Pius
V. chtěl zapojit svou neomylnost, protože použil všechny výrazy, které všichni
papeži tradičně a obecně používali, když chtějí (chtěli) manifestovat svou
neomylnost. Na druhou stranu papež Pavel VI. sám řekl, že nechtěl použít svou
neomylnost.
Kdy
to naznačil?
Naznačil to tím, že
nevyhlásil svou neomylnost v kterékoliv věci Víry jako to činili jiní
papeži v historii. Žádný z výnosů Druhého vatikánského koncilu nebyl
vydán s váhou neomylnosti. Mimo to ve věci mše nikdy svou neomylnost
neuplatnil. Nikdy neužil výrazy, které užil papež sv. Pius V., když se (Pavel
VI.) rozhodl dovolit, aby byla tato nová mše vnucena věřícím. Nemohu srovnávat
tyto dva akty promulgace, protože jsou zcela odlišné.
Řekl
papež Pavel VI. někdy, že nevěří ve svou papežskou neomylnost?
Ne. Ve skutečnosti to
nikdy neřekl kategoricky. Ale papež Pavel VI. je liberál a nevěří ve stálost
dogmat. Nevěří, že dogma musí zůstat neměnné navždy. Je za určitou evoluci dle
přání lidí. Je za změny, které mají původ v humanistických a modernistických
zdrojích. A proto má takový problém stanovit pravdu navždy. Ve skutečnosti má
odpor k tomu, učinit to osobně a je velice nesvůj, kdykoliv takové případy
vyvstanou. Tento postoj odráží ducha modernismu. Tento papež doposud nikdy
neuplatnil svou neomylnost ve věci Víry a mravů.
Řekl
sám papež, že je liberál nebo modernista?
Ano. Papež to
manifestoval na koncilu, který není dogmatickým koncilem. Také to jasně řekl ve
své encyklice nazvané Ecclesiam Suam.
Řekl, že jeho encykliky nebudou věci definovat, ale že si přeje, aby byly
přijímány jako rada a pobídka k dialogu. Ve svém Krédu řekl, že nechce
uplatňovat svou neomylnost, což jasně ukazuje jeho sklony.
Máte
dojem, že jeho vývoj k dialogu je tím, co vám dovoluje nebýt
s papežem ve sporu?
Ano. Z liberálního
hlediska by tento dialog měli dovolit. Když papež nepoužívá svou neomylnost ve
věci Víry a mravů, je člověk mnohem svobodnější při debatování o jeho slovech a
jeho činech. Z mého pohledu mám povinnost odporovat tomu, co se stalo,
protože to podkopává neomylné učení papežů 2000 let. Nejsem však zastáncem
takového dialogu, protože člověk nemůže seriózně debatovat o pravdě katolické Víry.
Je to tedy opravdu převrácený dialog, který je mi vnucen.
Co
by se stalo, kdyby papež náhle využil svou neomylnost, aby vám přikázal
uposlechnout jej? Co byste dělal?
V případě, kdy by
papež formálním způsobem uplatnil svou neomylnost jako nástupce sv. Petra,
věřím, že by Duch Svatý v té samé chvíli papeži nedovolil být v omylu. Pak
bych papeži samozřejmě věnoval pozornost.
Kdyby
ale papež uplatnil svou neomylnost, aby podpořil změny, proti kterým teď tak
silně protestujete, jaký by pak byl váš postoj?
Tato otázka ani
nevyvstane, protože Duch Svatý je naštěstí vždy zde a Duch Svatý by zajistil,
aby papež nepoužil svou neomylnost k něčemu, co by bylo v protikladu
k nauce katolické Církve. Přesně z tohoto důvodu papež neuplatňuje
svou neomylnost, protože Duch Svatý by nedovolil, aby se takové změny udály pod
imprimaturem neomylnosti.
Kdyby
to však mělo nastat?
To je nemyslitelné, ale
kdyby to nastalo, Církev by přestala existovat. To by znamenalo, že by nebyl
žádný Bůh, protože by Bůh odporoval sám Sobě, což je nemožné.
Není
však skutečnost, že papež Pavel VI. zaujímá místo sv. Petra, pro vás
dostačující, abyste dbal čehokoliv, co papež jako náměstek Krista na zemi po
vás požaduje, stejně jako to činí druzí katolíci?
To je bohužel omyl. Jde o
nepochopení papežské neomylnosti, protože od Prvního vatikánského koncilu, kdy
bylo vyhlášeno dogma o neomylnosti, papež již byl neomylný. Nebyl to nenadálý
výmysl. Neomylnost byla tehdy mnohem lépe chápána, než je nyní, protože tehdy
bylo dobře známo, že papež není neomylný ve všem pod sluncem.
Byl neomylný jen ve velmi
specifických věcech Víry a mravů. V té době mnozí nepřátelé Církve dělali
vše, co mohli, aby toto dogma zesměšnili a aby šířili jeho mylné chápání.
Například nepřátelé Církve často říkali těm, kteří byli nevědomí a naivní, že
kdyby papež řekl, že pes je kočka, bylo by povinností katolíků slepě tento
postoj bez jakýchkoliv pochybností přijmout.
Samozřejmě to byl
absurdní výklad a katolíci to věděli. Tentokrát stejní nepřátele Církve,
protože to slouží jejich záměru, pracují tvrdě na tom, aby bylo cokoliv, co
papež říká, přijato bez pochybností jako neomylné takřka jako by jeho slova
byla pronášena naším Pánem Ježíšem Kristem samotným.
Tento široce propagovaný
dojem je nicméně zcela mylný.
Neomylnost je nesmírně
omezená a využívaná ve velmi specifických případech, které První vatikánský
koncil velmi dobře definoval a podrobně popsal. Není možné říct, že cokoliv
papež říká, je neomylné. Faktem je, že papež je liberálem, že celý tento
liberální trend se projevil na Druhém vatikánském koncilu a vytvořil směřování
ke zničení Církve – zničení, u nějž člověk očekává, že nastane každým dnem.
Poté, co se tyto
liberální ideje infiltrovaly do seminářů, katechismů a všech projevů Církve,
jsem nyní žádán, abych se s těmito liberálními idejemi sblížil. Protože
jsem se s těmito liberálními idejemi, které by zničily Církev, nesblížil,
existují pokusy potlačit mé semináře. A z tohoto důvodu jsem žádán, abych
přestal světit kněze.
Je na mě vyvíjen ohromný
tlak, abych se přidal a přijal toto směřování ke zničení Církve, což je cesta,
kterou nemohu následovat. Nepřijímám to, abych byl v rozporu s tím,
co papežové tvrdili dvacet století. Jak já, tak ti, co mě podporují, jsme
poslušní všech těch papežů, kteří nás předcházeli, nebo bychom museli být
poslušní současného papeže. Jestliže budeme poslušní (současného papeže, tj.
Pavla VI.), pak jsme neposlušní všech papežů, kteří nás předcházeli. Nakonec
bychom skončili tak, že bychom byli neposlušní katolické Víry a Boha.
Ale
stejně jako biskupové (dřívějška) poslouchali papeže své doby, neměli byste i
vy poslouchat papeže dneška?
Biskupové nemusí
poslouchat humanistické příkazy, které odporují katolické Víře a nauce, jak ji
stanovil Ježíš Kristus a všichni rozliční papeži v průběhu staletí.
Promyšleně
jste se tedy rozhodl být neposlušný současného papeže?
Je to sebezpytná a
bolestná volba, protože události z toho opravdu učinily volbu, koho
neposlechnete, spíše než koho poslechnete. Činím tuto volbu bez pochybností
nebo váhání Rozhodl jsem se neuposlechnout současného papeže, abych mohl být ve
společenství s 262 (předešlými) papeži.
Vaše
nezávislost byla několika pozorovateli přičtena tradici galikanismu (2).
Právě naopak, jsem zcela
římský a vůbec ne galikánský. Jsem za papeže jakožto nástupce sv. Petra
v Římě. Vše, o co žádáme je, aby byl papež ve skutečnosti nástupcem sv.
Petra, nikoliv nástupcem J.J. Rousseaua, svobodných zednářů, humanistů,
modernistů a liberálů.
Když
jste řekl, že tyto ideje byly ve světě široce šířeny a přijímány, nemyslíte si,
že si toho na sebe berete příliš mnoho? Jak očekáváte, že Bratrstvo sv. Pia X.
bude klást odpor proti takovému směřování, kdy všechno hraje proti?
Věřím našemu Pánu
Spasiteli. Kněží Bratrstva sv. Pia X. věří našemu Pánu a já nepochybuji, že Bůh
nás všechny povzbuzuje. Všichni ti, kteří bojují za pravou víru, mají plnou
Boží podporu. Samozřejmě, v porovnání s liberální mašinérií jsme
velmi malí. Mohl bych zítra umřít. Bůh mě však nechává žít o trochu déle, abych
mohl pomoci druhým v boji za pravou Víru. Už se to v Církvi stalo i
dříve. Praví katolíci museli pracovat za přežití Víry za všeobecného odsouzení
a útisku ze strany těch, kteří předstírali, že jsou katolíky. Je to jen malá
cena, která se platí za to, že jste na straně Ježíše Krista.
Kdy
se to již stalo?
Stalo se to úplně prvnímu
papeži. Sv. Petr vedl věřící do omylu svým špatným příkladem následování
mosaického zákona. Sv. Pavel odmítl uposlechnout tento příkaz a vedl opozici
proti němu. Pavel zvítězil a sv. Petr odvolal svůj omyl.
Ve čtvrtém století sv.
Atanáš odmítl uposlechnout příkazy papeže Libéria. V té době byla Církev
infiltrována idejemi ariánské hereze a papež byl pod tlakem, aby šel
s nimi. Sv. Atanáš vedl opozici proti této odchylce od nauky Církve.
Hierarchií byl
nemilosrdně napadán. Byl suspendován. Když se odmítl podvolit, byl
exkomunikován. Opozice vůči herezi si nakonec vytvořila potenciál a po smrti
papeže Libéria obsadil stolec sv. Petra nový papež a uznal dluh Církve vůči sv.
Atanášovi. Exkomunikace byla sňata. Byl uznán za zachránce Církve a
kanonizován.
V sedmém století
papež Honorius I. upřednostňoval herezi monotheletismu – tezi, že Ježíš Kristus
nemá lidskou vůli a tudíž nebyl pravým člověkem. Mnozí katolíci, kteří znali
nauku Církve, to odmítli přijmout a dělali vše, co mohli, aby zastavili šíření
této hereze.
Konstantinopolský koncil
v roce 681 odsoudil Honoria I. a proklel jej. Existuje mnohem více
příkladů tohoto druhu, kdy se praví katolíci postavili proti zjevné velké
převaze, aby nezničili nebo nezměnili Církev, ale aby zachovali pravou Víru.
Nepokládám tuto převahu
za drtivou. Jedním z hlavních cílů našeho bratrstva je světit kněze –
skutečné kněze – aby Mešní oběť pokračovala; aby katechismus pokračoval; aby
katolická Víra pokračovala. Samozřejmě, že nás někteří biskupové napadají a
kritizují. Někteří se snaží překazit naše poslání. To je však jen dočasné,
protože až všechny semináře budou prázdné – už nyní jsou takřka prázdné – co
budou tito biskupové dělat? Pak již nebudou žádní kněží.
Proč
myslíte, že již nebudou žádní kněží?
Protože dnešní semináře
neučí nic o tom, jak formovat kněze; učí liberální psychologii, sociologii,
humanismus, modernismus a mnoho jiných věd a polověd, které jsou v rozporu
s katolickou naukou nebo nemají nic co do činění s naukou Církve nebo
s tím, co by měl kněz znát. Co se týká nauky Církve, ta se v dnešních
seminářích sotva učí.
Co
se dnes v seminářích učí?
Například v semináři
v New Yorku profesoři teologie seminaristy učí, že „Ježíš nutně nechápal,
co bude výsledkem Jeho smrti na Kříži“; že „Nikdo není tak úplně důsledný, že by
neřekl něco, co nesouhlasí s tím, co řekl v minulosti. To se vztahuje
dokonce i na Ježíše“; že „Josef mohl být fyzickým otcem Krista“; a další
profesor učí, že: „Jeden psychiatr doporučuje mimomanželské sexuální poměry
jako léčbu impotence – jsem v této oblasti otevřený a nikoliv uzavřený
těmto možnostem“.
Jsou
tato prohlášení zdokumentovaná a zaznamenaná?
Ano.
Byla
na ně upozorněna hierarchie?
Při mnoha příležitostech.
Učinila
hierarchie nějaký pokus zastavit podobná učení?
Pokud vím, tak ne.
Cítíte
se někdy osamělý a izolovaný?
Jak se mohu cítit
osamělý, když jsem ve společenství s 262 papeži a celou katolickou Vírou?
Pokud myslíte osamělý mezi jinými biskupy, odpověď je ne. Sotva mine den, kdy
neobdržím nějakou zprávu od nějakých biskupů, nějakých kněží, nějakých laiků
z různých částí světa vyjadřující podporu a povzbuzení.
Proč
nevystoupí veřejně a nepodpoří vás?
Jak jsem dříve
poznamenal, mnozí to vnímají tak, že si chtějí udržet své posty, aby byli na
správném místě a mohli s tím něco udělat, kdyby vyvstala ta příležitost.
Odděluje
vás váš postoj od jiných křesťanských denominací?
Vůbec ne. Jen před pěti
dny mě přišly navštívit některé pravoslavné vůdčí osobnosti, aby vyjádřily svou
podporu pro náš postoj.
Proč
by měly vyjadřovat podporu, když ve skutečnosti říkáte, že máte pravdu a oni se
mýlí?
Podporují mě právě proto,
že můj postoj je jednoznačný. Mnohé jiné křesťanské denominace vždy vzhlížely
k Římu jako k jakési stabilizující kotvě v bouřlivém světě.
Cítili, že ať se stane cokoliv, Řím je vždy zde, věčný, neměnný.
Tato přítomnost jim
dávala útěchu a odvahu.
Ještě překvapivější jsou
islámští vůdci, kteří mi k mému postoji vřele gratulovali, ačkoliv jsou si
plně vědomí, že jejich náboženství nepřijímám.
Neměla
by se křesťanská láska snažit vyhnout upevňování rozdílů a rozdělení, které by
mohly být zahojeny?
Rozdíly a rozdělení jsou součástí
tohoto světa. Jednotu Církve lze získat jedině příkladem a pevnou oddaností
naší katolické Víře. Křesťanská láska začíná věrností k vlastní Víře.
Co
vás nutí věřit, že vás značný počet pravoslavných, protestantů nebo muslimů
podporuje?
Kromě přímého, častého
kontaktu, který se mnou tito lidé navazovali, zde byl například rozsáhlý
průzkum, jejž provedly renomované noviny v Paříži, a který dotazoval členy
těchto rozličných denominací. Výsledek byl, že zdaleka neshledávali naši Víru
urážlivou nebo je ohrožující, obdivovali jednoznačný postoj, který zaujímáme.
Na druhou stranu ukazují
naprosté pohrdání všemi těmi liberálními katolíky, kteří se snažili vytvořit
směsici z katolické Víry a jejich náboženství.
Nevybídl
vás papež, abyste se smířil? Přijal jste tuto výzvu?
Požádal jsem o návštěvu
papeže vloni v srpnu. Papež odmítl, dokud nepodepíšu prohlášení o
bezpodmínečném přijetí všech usnesení Druhého vatikánského koncilu. Velice rád
bych viděl papeže, nemohu však podepsat usnesení dláždící cestu ke zničení
Církve.
Jak
můžete být věrný Církvi a neposlouchat papeže?
Člověk musí chápat smysl
poslušnosti a musí rozlišovat mezi slepou poslušností a ctností poslušnosti.
Poslušnost bez rozlišování je ve skutečnosti hříchem proti ctnosti poslušnosti.
Jestliže tedy
neposloucháme kvůli tomu, abychom praktikovali ctnost poslušnosti spíše, než že
bychom se podvolili protizákonným příkazům odporujícím katolické mravní nauce,
vše, co musí člověk učinit, je konzultovat jakékoliv katolické teologické
knihy, aby si uvědomil, že my nehřešíme proti ctnosti poslušnosti.
Poznámky
1)
Stoupenci arcibiskupa Marcela Lefebvra
trvají na uchování tzv. tridentské mše. To byla mše (a s tím spojený
obřad), která následovala po Tridentském koncilu (Trident, Itálie) a která byla
papežem sv. Piem V. vyhlášena jako trvalá a neodvolatelná v roce 1570. Je
to mše, kterou katolíci latinského obřadu znali 400 let, dokud nebyla tato
bohoslužba po Druhém vatikánském koncilu (1962-1965) přepracována.
2)
Galikanismus, spojený s francouzským
katolicismem, byla tradice odporu vůči papežské autoritě. Existovaly dva
aspekty galikanismu, královský a církevní. První prosazoval práva francouzských
králů nad francouzskou katolickou církví; druhý prosazoval práva všeobecných
koncilů nad papežem. Oba byly odsouzeny jako hereze na Prvním vatikánském
koncilu v roce 1870.
Zdroj: Catholic Apologetics
Překlad: D.
Grof