Půda, bydlení, práce (2024)
Atila Sinke Guimarães
2. října 2024
Půda, bydlení, práce – Tierra, Techo, Trabajo jsou tři španělská slova, 3T, která shrnují agendu tzv. lidových hnutí. Papež František reprezentanty těchto hnutí 20. září 2024 oficiálně přijal ve Vatikánu na oslavu jejich 10. výročí. Lidová hnutí je demagogický termín, který vymyslel František, a vztahuje se k mnoha revolučním komunistickým skupinám po světě, jež jsou přímo inspirovány jeho milovanou teologií osvobození.
O události téhož dne přinesl zprávu deník L´Osservatore Romano a následně také ve vydání z 23. září s přepisem Františkova dlouhého proslovu. Tyto zdroje využívám k napsání tohoto komentáře.
Bergoglio se v Palazzo San Calisto setkává s lidovými hnutími.
Aby papež František účastníky před setkáním povzbudil, bylo ohlášeno, že vydává novou knihu obsahující proslovy, které k lidovým hnutím pronesl za posledních deset let. Poté bylo zpřístupněno pětiapůlminutové video, které obsahuje některé výňatky z Bergogliova podvratného poselství. Můžete se na něj podívat zde .
Vlastní setkání začalo prezentací kardinála Michaela Czernyho, SJ, hlavy Dikasteria pro službu integrálnímu lidskému rozvoji. Soustředil se na pasáž z knihy Přísloví: „Otevři svá ústa za němého... otevři ústa svá, usuzuj podle práva, zjednej spravedlnost chudým a ubohým.“ (31:8–9), kterou shrnul do prázdného hesla: „Měli bychom být hlasem těch, kteří nemají hlas.“ To bylo hlavní motto jeho krátkého proslovu.
Došel k závěru, že velkým problémem není hlas chudých, který je díky snaze koncilní církve slyšet všude, ale hluchota bohatých... I když tento jezuitský kardinál řekl, že řešení by nemělo být násilné, zdá se, že toto jsou poslední otevřené dveře, když bohaté prezentoval jako beznadějně neústupné.
Dále tři laici ze Srí Lanky, Jihoafrické republiky a Argentiny hovořili o půdě, bydlení a práci jako zástupci organizací Via Campesina, Slum Dwellers International a Union de los Trabajadores de la Economia Popular.
Ještě před Františkovým projevem prezentoval známý levicový agitátor Juan Grabois – rovněž z Argentiny – agendu hnutí:
• Půda (Tierra) – Ucelená agrární reforma, která dá půdu každému.
• Bydlení (Techa) – Sociálně-urbanistická reforma v každé zemi s cílem zajistit každému člověku vlastní dům.
• Práce (Trabajo) – Vytvoření smíšené ekonomiky, v níž se veřejná a soukromá sféra propojí se sférou „lidovou“, takže už nebudou existovat lidé bez práce.
Rozhořčený František ukazuje pěst a ve svém dlouhém projevu ostře vystupuje proti kapitalismu.
Není to nic nového. Je to stejné poselství teologie osvobození jako v posledních padesáti letech, které podporovalo vpády na farmy a do domů vedené „pastoračními“ agenty, kteří rozdávali mačety a pušky k zabíjení majitelů a k ničení majetku. A tomu všemu žehnali kněží.
Od chvíle, kdy se Bergoglio stal papežem, využíval papežskou autoritu k nátlaku na vlády, aby schvalovaly zákony ve prospěch této komunistické agendy. Lidová hnutí používá jako součást svého manévru: Vypadá to, že „radí“ vládám, aby se změnily, ale tato hnutí se ve skutečnosti chovají jako vetřelci, kteří zabírají majetek.
Nyní se dostáváme k papežově proslovu
„Bramboračka“
Domnívám se, že L´Osservatore Romano musel odložit zveřejnění Františkova proslovu do dalšího vydání, protože byl tak dlouhý, že by se do prvního vydání v den setkání nevešel. A dlouhý skutečně byl. Je to proslov, který má 4 928 slov a zabírá jedenáct tištěných stran (malým fontem...). Může jej vidět zde.
Nahoře, František přichází na setkání; dole, Juan Grabois burcuje masy.
Vytiskl jsem si jej a přečetl. V celém proslovu jsem nenašel žádnou logiku. Františkova řeč mi připadala jako příležitost k tomu, aby si vybil svou antikapitalistickou nenávist v mozaice nesouvisejících témat bez jakéhokoliv intelektuálního zájmu.
Takovéto dlouhé proslovy pronášeli diktátoři jako Fidel Castro a demagogové jako Juan Perón před podřízenými posluchači, kteří si nemohli stěžovat, jinak by byli patřičně „odmítnuti“. Zdá se, že František přejal styl těchto vůdců, které obdivuje.
Vzhledem k tomu, že ani zaměstnanci Vatikánu nedokázali jeho proslov rozdělit na racionální části – nebyly v něm mezititulky, ani odstavce jako referenční body – pokusím se čtenářům z této „bramboračky“ naservírovat několik vybraných soust na ochutnání. (Překládám z italského textu.)
Třídní boj
• „Nedopusťte, aby byl lid rezignovaný; musí se organizovat a vytrvat v každodenním budování komunity a zároveň v boji proti strukturám sociální nespravedlnosti.“
• Pokud si lidová hnutí nebudou stěžovat, pokud nepozvednete svůj hlas, pokud nebudete bojovat, pokud neprobudíte vědomí [ostatních], bude to těžší.“
• „Pokračujte v boji proti této zločinecké ekonomice pomocí lidové ekonomiky. Nejsem si jistý, jestli je dovoleno mluvit o »lidové ekonomice«. Jsem ale přesvědčen, že je. Pokud je to něco, čemu někdo nerozumí, pak to uveďte do praxe, aby to mohl pochopit. Nevzdávejte to, prosím. Vím, že žádám těžkou věc, ale je to opravdu nutné.“
• „Na druhou stranu mám naději, když vás vidím držet prapor s heslem »půda, bydlení, práce« (tierra, techo, trabajo). Tři T. Děkuji vám za to. I tváří v tvář tak velkému pesimismu stále věřím v kvas, který je silnější. Pokud budete tím kvasem, věci se změní.“
Hrozba násilím
• „Plody ekonomického rozvoje však nejsou dobře rozdělovány. To je zjevná realita, která, pokud se to nezmění, vytvoří ještě větší nebezpečí. Nebude-li existovat politika – dobrá politika, racionální a spravedlivá politika –, která posílí sociální spravedlnost, aby každý měl půdu, bydlení a práci, aby každý měl spravedlivý plat a svá náležitá sociální práva, pak se bude šířit logika materiálního a lidského konzumu, která za sebou zanechá násilí a spoušť. Buď harmonii sociální spravedlnosti, nebo násilí, které s sebou nese zpustošení.“
Komunistický pohled na bohatství
• „Ano, vidím něco, co mě znepokojuje, něco, co podporuje zvrácený způsob vnímání reality, způsob, který vyzdvihuje hromadění bohatství, jako by to byla ctnost. Říkám vám: Není to ctnost, je to neřest. Bohatství je stvořeno k tomu, aby se spolurozdělovalo, aby tvořilo, aby sbratřovalo. Hromadit není ctnost, není to ctnost. Rozdělovat, ano, to je [ctnostné].“
• „Je paradoxní, že velké bohatství má často jen málo společného se zásluhami: Je výsledkem vykořisťování lidí a ničení přírody, je produktem finančních spekulací a daňových úniků, pochází z korupce a organizovaného zločinu. Obecně lze říci, že mnohé bohatství je nashromážděno tímto způsobem.“
Volný trh
• „Slepá soutěž o vyšší platy není tvůrčí silou, ale špatným přístupem, cestou do záhuby. Je to nezodpovědné, nemorální a iracionální chování, které ničí stvoření a rozděluje národy. Nepřestaneme ho odsuzovat.“
To je několik příkladů toho, co papež Bergoglio učí...
V pěti tisíci slovech takřka zapomněl zmínit Ježíše Krista, jehož náměstkem na zemi by měl být. Vlastně jsem Ježíšovo jméno nalezl pouze čtyřikrát, a to jen letmo. Namísto toho jsem v každém odstavci nalezl drsný revoluční jazyk, který se snaží zničit zbytky křesťanské civilizace v dnešní společnosti.
Je smutné, že přesně toto tento skutečně progresivistický papež dělá...
Zdroj: Tradition In Action
Překlad: D. Grof