středa 4. října 2023

Přichází nová brazilská mše? (2023)

 

Přichází nová brazilská mše? (2023)

Atila Sinke Guimarães

29. března 2023

Zatímco se veškerá pozornost obrací k Vatikánu a říjnové Synodě o synodalitě, v jiném koutu světa se děje velmi důležitá věc a prakticky nikdo ji nesleduje.

V Brazílii, kde je 400 aktivních biskupů (což je druhý nejvyšší počet po Itálii, kde je včetně Vatikánu 730 biskupů) a počet katolíků je 123 milionů, což je největší skupina na světě, se rodí nová mše, která je velmi blízko.

Dobře informované zdroje, které chtějí zůstat skryté, říkají, že po celé Brazílii svolávají biskupové kněze, aby je připravili na přicházející novou mši.

Brazílie je rozdělena na devatenáct biskupských oblastí. Mé zdroje informují, že každý z těchto regionů se připravuje na to, že bude mít svou vlastní specifickou mši. Nejsem si jistý, je-li to pravda, nebo to takto bylo jen prezentováno kněžím, aby pro ně byla tato myšlenka přijatelnější. Je možné, že to bude jen jedna mše pro celou zemi. Níže vás seznámím s tím, co jsem jako zprávu obdržel z jednoho z těchto regionů.

V regionu Východ II, který zahrnuje stát Minas Gerais se sedmi arcidiecézemi a dvaceti jedna diecézemi, shromažďují preláti všechny své kněze, aby jim řekli, že se mají připravit na ohromnou změnu, která se chystá pro jejich současnou Novus Ordo mši.

Ačkoliv se změní celá liturgie, nejdůležitějšími inovacemi jsou slova proměňování chleba a vína, která se změní, aby se přizpůsobila „citlivosti“ každého regionu.

V Minas Gerais by nová konsekrační formule při proměňování chleba měla znít:

„...dával Svým učedníkům a řekl: Toto je Má láska, která se vydává za vás a za všechny...“

Nová konsekrační formule při proměňování vína by měla znít:

„Vezměte a pijte z něho všichni: toto je víno a voda života, které se vám vlévají do srdce...“

Tyto změny budou údajně zveřejněny 12. října 2023 na svátek Naší Paní z Aparecidy, Královny a Patronky Brazílie.

Dle stejných zdrojů se tyto změny připravují od roku 2004 od pontifikátu Jana Pavla II. a dnes jsou konečně hotové, aby se s plným souhlasem papeže Františka zavedly do praxe.

To jsou informace, které jsem doposud obdržel.

Je to reálné?

První otázka je: Jak důvěryhodná je tato informace?

Zairský ritus ve Vatikánu, nahoře, ženy vzývají své předky; dole, František to podporuje

Viděli jsme, jak se v bazilice sv. Petra slavil africký, zairský ritus. „Zairské upotřebení“ římského ritu probíhalo v jazyce, kterým se hovoří v Kongu a jmenuje se lingala, a bylo provázeno častým spontánním tleskáním, tancem a výkřiky.

Víme, že František povzbuzoval mexické biskupy, aby navrhli mayský ritus, který již byl zaslán do Vatikánu ke schválení.

V exhortaci Querida Amazonia čteme, že papež povzbuzuje jihoamerické indiánské kmeny, aby vyvinuly svůj vlastní liturgický ritus. Úvodem navrhoval přizpůsobení celé liturgie modlářským rituálům těch indiánů, kteří jako své bohy uctívají přírodní živly.

V této exhortaci prohlásil:

 Inkulturace křesťanské spirituality v kulturách původních národů může mít zvláštní prospěch ze svátostí, protože spojují božské a kosmické, milost a stvoření. V amazonské oblasti by se na svátosti nemělo pohlížet v diskontinuitě se stvořením. Jsou »přednostním způsobem, jímž se Bůh ujímá přírody, aby se stala prostředkem zprostředkování nadpřirozeného života«.“ (§ 81)

Když pak František pojednával o nedělní mši, prohlásil:

V tomto smyslu »setkání s Bohem neznamená útěk z tohoto světa nebo obrácení se k němu zády«. Znamená to, že můžeme do liturgie převzít mnoho prvků vlastních zkušenosti domorodých národů a respektovat domorodé formy vyjadřování v písních, tancích, rituálech, gestech a symbolech. Druhý vatikánský koncil vyzval k této snaze o inkulturaci liturgie u domorodých národů. Uplynulo více než padesát let a my v tomto směru musíme ujít ještě dlouhou cestu.“ (§ 82)

Existují-li tyto precedenty, nevnímám žádný rozpor mezi předpovězenou novou brazilskou mší se změněnými konsekračními slovy a mezi dnešními papežskými směrnicemi.

Řekl bych, že informace, kterou jsem zde předal, se jeví jako pravdivá. Pokud náhodou [tato mše] nebude vyhlášena a zavedena teď v říjnu, jak mě informuje můj zdroj, mohlo by to být kvůli některým reakcím ze strany kněží a nikoliv ze strany biskupů nebo Vatikánu.

Okamžité důsledky

Nová výše zmíněná konsekrační slova se naprosto rozcházejí s celou minulostí katolické Církve.

Až doposud se Novus Ordo Missae Pavla VI. snažil zachovávat zdání tridentské mše a předstírat, že s ní má určitou kontinuitu. Tato nová brazilská mše na nic takového nedbá. Jde o očividný rozchod s minulostí, všechny vazby jsou přerušené.

Je to nicméně normální vyústění Novus Ordo mše. Je to přirozené rozlití řeky změn, která pochází z liturgické reformy Pavla VI.

V této epizodě progresivisté vyhazují z okna dvoutisíciletou úctu – neřkuli obdiv, který by měli mít – ke slovům Našeho Pána. Ve skutečnosti, pokud se slova změní, ztrácí celá eucharistická nauka Církve svůj smysl.

Protestanští pastoři vysluhují „svátosti“

Pokud může být formule kánonu opravdu pozměněna, aby potěšila „citlivost“ toho či onoho publika, mše již není znovuzpřítomněnou Obětí Našeho Pána Ježíše Krista. Nedochází již k proměňování. Taková „mše“ se stává neurčitou připomínkou Poslední večeře, která se znovuustanovuje podle volby divadelního publika. Nevidím žádný rozdíl mezi touto „mší“ a protestantskou bohoslužbou.

Není však zrušena jen Svatá eucharistie, ale je také srovnána se zemí celá svátostná teologie, která vyžaduje precizní formulace a přesnou materii k uskutečnění svátostí.

V této nové konsekrační formuli koncilní církev ukazuje svou pravou tvář a objevuje se v celé své ošklivosti.

Pokud se tento krok uskuteční, katolíci budou čelit skutečné zkáze.

Zatímco reakce na Novus Ordo mši rozdělila katolíky na frakce – progresivisty, centristy, konzervativce, tradicionalisty a různé druhy sedesvakantistů –, tato nová brazilská mše slibuje dosáhnout v tomto rozdělení vrcholu.

Vatikán a preláti nejspíš počítají s všeobecným slabomyslným a lhostejným přijetím této mše, které se bude podobat souhlasu, jaký u lidí viděli při covidových uzávěrách a očkování. Mohou se velmi mýlit...

V důsledku této změny může vypuknout skutečný náboženský chaos, který se může vymknout jejich kontrole. Kouzlo se může obrátit proti čaroději. Karty se mohou obrátit.

Sledujme tento brazilský experiment a uvidíme, co se stane.

Zdroj: Tradition In Action

Překlad: D. Grof