Komentář Eleison DCLXXIX – Drexelův návrat (2020)
(679)
18. července
2020
DREXELŮV
NÁVRAT
Druhý vatikánský koncil
(1962–1965) byl velikou událostí v dějinách Církve, která byla naplánována jeho
hybateli a osnovateli, aby oklamala velký počet katolíků – kléru i laiků – a přiměla
je nahradit pravou katolickou Církev jejich Novocírkví přizpůsobenou moderní
době. Trápením pro věřící katolíky však od té doby bylo, že tato zrada
katolické Pravdy pocházela od autorit pravé Církve. Katolíci se však od kolébky
učili, že mají tyto autority vždy poslouchat a nikdy nekritizovat. Dokonce i
Náš Pán a Naše Paní když hovořili k lidem, zřídkakdy kritizovali své
vlastní kněze, aby tím nepohoršovali katolické duše.
Zde však šlo o zvláštní
zájem knihy Víra je větší než poslušnost.
Protože pokud tato poselství, která byla předána prostřednictvím P. Drexela,
skutečně pocházejí od Našeho Pána samotného, jak si nárokují, pak zde sám Bůh
kritizoval biskupy, teology a kněze zodpovědné za to, že z koncilu vzešla
tato Novocírkev, a zjevně katolíky dispensoval od jejich obvyklé
povinnosti nikdy nekritizovat kněze. Bůh zde katolíkům říkal, že mnoho jejich
pastýřů – nikoliv všichni – se proměnili ve vlky. „Vím, jaké trápení vaše věrné
duše snášejí,“ říkají tato poselství, „ale držte se své víry a nenechte tyto
zrádce ji změnit. Oni se mýlí, vy máte pravdu, jak ukáže čas, a velká bude vaše
odměna, pokud vytrváte.“
Takové poselství mohlo
vyřešit jedno z trápení pravých věřících po koncilu, ale mělo tendenci také
vytvořit jiná trápení: Co pak s nevěrnými autoritami Církve? Zvláště co
s papežem? Všeobecné vnímání papežské neomylnosti jde mnohem dál, než je
její striktní definice z roku 1870 se čtyřmi podmínkami. Jak tedy mohl Jan
XXIII. svolat koncil vlků a jak jej mohl Pavel VI. dovést do konce a stát
v čele toho, jak byl následně realizován v praxi? Toto trápení je
takové, že se mnozí seriózní a věřící katolíci od konce 70. let – krátce
poté, co P. Drexel zemřel – začali utíkat například k sedesvakantismu,
podle nějž koncilní papeži vůbec nebyli papeži. Řešení, které nabízí poselství
P. Drexela je spíš to, že Pavel VI. sám nebyl jedním z vlků. Je jasně
kritizován (přinejmenším ve dvou poselstvích), ale měl také dobré úmysly, nebyl
si vědom všeho, co jeho podřízení dělají, trápil se tím, co se děje
s Církví.
Přesto musí člověk
říct, že osobní odpovědnost Pavla VI. za koncilní pohromu byla ohromná. Někteří
stoupenci katolické Tradice z toho tedy vyvodí závěr, že „Náš Pán“,
o němž mluví P. Drexel, určitě není skutečným Naším Pánem, ale jen jakýmsi
výplodem Drexelových „zbožných“ úvah. V takovém případě bychom
shovívavost těchto poselství vůči Pavlu VI. vysvětlili tak, že vyřešila
trápení mnoha „dobrých“ biskupů a kněží oné doby –
koncilní biskupové byli strašní, ale papež ne. Na druhou stranu, jestliže
poselství přece jen pocházela od Našeho Pána, pak si člověk může říct, že
v nich byl Náš Pán vůči Pavlu VI. shovívavý možná proto, aby odvrátil
reakci katolíků, kteří by byli v pokušení více či méně si zoufat nad
strukturální Církví Našeho Pána – On sám tím říkal, že za ní stále stojí a
nepotřeboval k tomu říct nic nepravdivého, aby to vyjádřil.
Deo volente, toto
vydání „Komentářů“ je úvodem k druhé minisérii, která reaguje na knihu Víra je větší než poslušnost, a to kvůli
hodnotám, které v těchto poselstvích předaných v 70. letech P.
Drexelovi tyto „Komentáře“ nacházejí. Měly by následovat tři „Komentáře“ o krizi
v Církvi, biskupech a Pavlu VI. tak, jak jsou tato témata prezentována
v knize Víra je větší než poslušnost.
Pak by čtenáři těchto „Komentářů“ měli být schopní lépe posoudit, zda poselství
pocházejí od Našeho Pána. V každém případě je jasné, že se v této
krizi Církve musí sami rozhodnout.
Kyrie Eleison
Zdroj: The St. Marcel Initiative
Překlad: D. Grof