Korporativistický lék na
hospodářský liberalismus (2019)
10. dubna
2019
V současném
světě, zvláště na Západě, je pro katolíky i nekatolíky běžné přijímat hospodářský
liberalismus nejen jako něco normativního, ale i nevyhnutelného.
To znamená,
že jen nemnozí si umí představit hospodářský řád, který neupřednostňuje
akvizice, lichvu a tzv. „volný trh“ nad obecným dobrem člověka ve společnosti.
Zatímco hospodářský liberalismus se dá rozšiřovat nebo umenšovat
v závislosti na politické povaze, „obvykle přijímaná pravda“ ze strany profesionálních
ekonomů a liberálních ideologů se ustálila na představě, že státní „zasahování“
do trhu je špatné per se a lze jej
ospravedlnit pouze za omezených okolností, jako je zabránění monopolizaci
určitých průmyslových odvětví nebo ochrana společných zdrojů jako je přísun
vody. Dokonce, i když většina západních států, včetně Spojených států
amerických, ustavila v rámci svých právních systémů složité regulační
orgány, existují ustavičné výzvy k deregulaci průmyslu a omezení sociální
ochrany pro pracující, jako je právo sdružovat se v odborech.
Pak je jen
stěží s podivem, že třídní antagonismy mezi vlastníky a pracujícími, jež
poháněly tolik socialistických vzpour v 19. a 20. století dnes stále
přetrvávají. Navíc ideologie individualismu, zhoubného produktu liberální
ideologie, přispívá k socioekonomické situaci, kde jsou profese
atomizovány a pracující ztratili vzájemný pocit solidarity.
Ačkoliv
postindustriální ekonomiky jako jsou Spojené státy, přinášejí své vlastní
jedinečné výzvy a těžkosti, byly širší problémy spojené s ekonomickým
liberalismem snadno patrné už před více než stoletím, když papež Lev XIII.
předložil svou význačnou encykliku Rerum novarum.
S rychlým šířením industrializace a globální ekonomické pohromy způsobené
neomezenou hrabivostí počátkem 20. století, vyzval papež Pius XI. ve své
vlastní encyklice Quadragesimo anno
k opuštění liberálního hospodářského řádu ve prospěch návratu
k cechovnímu systému podobnějšímu tomu, který existoval ve středověku.
Systém, který Pius XI. navrhoval, se obecně popisuje jako korporativismus.
Eileen Eganová (uprostřed) s Poláky propuštěnými
ze sibiřských pracovních táborů vedle autobusu, poskytujícího katolickou pomoc
někdy ke konci druhé světové války. (Foto Catholic News Services)
Co je korporativismus?
Než budeme
pokračovat, je nutné definovat, co je korporativismus a proč jej katoličtí vůdci
jako Pius XI. a laičtí katoličtí spisovatelé jako novinářka Eileen Eganová
obhajovali. V brožuře publikované v roce 1941 v Our Sunday
Visitor Press Co je korporativní systém?,
str. 5-6, poskytuje Eganová následující obecný přehled:
„Korporativistická náprava začíná u základních
špatností. Obhajuje návrat k etickým standardům při provozování všeho
podnikání. Namísto trvání na tom, že individuální zisk je vším a že je konečným
cílem podnikání, bude kritériem jednání obecné dobro.
To přivede zpět ideu spravedlivé mzdy pro pracujícího
člověka, tj. mzdy, která jemu a jeho rodině poskytne hmotné a kulturní podmínky
pro dobrý život. Protože je nespravedlivé omezovat vlastnictví majetku jen na
nemnohé, bude širší rozdělování majetku nutnou podmínkou dobrého společenského
řádu.
Dalším důsledkem vrácení mravních zásad zpět do
hospodářského života národa bude vážný pokus vytvořit zabezpečení pro obyčejnou
výdělečně činnou osobu. Protože výdělečně činná osoba je utvořena k obrazu
a podobnosti Boží, má pozitivní právo na spravedlivou mzdu, trochu zabezpečení
a vlastnictví nějaké části majetku světa.
Kdyby povzbuzující lék takových mravních zásad byl
vpraven do nemocného těla našeho společenského řádu, zlé dopady třídní války by
přestaly existovat. Jako na aparát k dosažení takových vynikajících cílů
poukazují [američtí katoličtí] biskupové [ve své publikaci „Církev a
společenský řád“] na korporativní systém. Je aplikovatelný na mnohé politické
soustavy, například na republikánskou nebo monarchistickou. V každé oblasti
by pracující a zaměstnavatelé téhož povolání zformovali svazy, v nichž by
se obě skupiny aktivně zapojily pro dobro všech. Ty by se spojily dohromady se
všemi dalšími pracujícími a zaměstnavateli z téže oblasti v celém národě.
Tyto mocné federace reprezentující všechny zájmy
povolání by nastavily standardy práce a výroby, aby chránily veřejnost, a
vyhlásily by a prosazovaly spravedlivé zajištění práce, mezd a obecného blaha
pro výdělečně činné osoby. I zemědělské a kulturní činnosti by mohly být
organizovány stejným způsobem, aby žádný pracující nezůstal sám a nechráněný
proti nespravedlnosti. Větší část práce pro sociální a hospodářskou
spravedlnost by se udělala skrze regionální svazy zaměstnavatelů a zaměstnanců,
stát by však musel být bdělým strážcem práv slabých.“
Morální hospodářství
Z náčrtu
korporativismu předloženém výše je jasné, že je to hospodářský systém založený
na mravních zásadách spíše než na chamtivosti. Individualismus je nahrazen
solidaritou a profesní sdružení pracují k překonání třídního boje. Takové
uspořádání může být obtížně pochopitelné v socioekonomickém řádu, který
neustále povzbuzuje jednotlivce, aby se prosazovali na úkor druhých, ale tak
tomu je. Kristova Církev, a katolická sociální nauka, kterou předkládá, směřuje
k přemožení světa, tj. světa v obležení hříchu, spíše než aby
uzavřela smír s jeho protizákonnými zásadami. I když hrabivost a
materialismus zůstanou trvalými problémy až do druhého příchodu [Krista],
Církev předkládá a zachovává nauku, která může dát povstat hospodářství, jež
s člověkem zachází s patřičnou důstojností.
Proč se
tolik katolíků bálo korporativistického léku na naše všudypřítomné hospodářské
nemoci? I když se zde nedá v plnosti odpovědět, není pochyb, že všeobecný
stav naukového zmatení způsobeného Druhým vatikánským koncilem si zasluhuje
velký podíl viny. Ačkoliv je chvályhodné, že určité spisy pokoncilních papežů
se odvolávaly na principy vyslovené podobnými, jako jsou Lev XIII. a Pius XI.,
jiná méně obezřetná prohlášení jako jsou ta, která běžně činí papež František,
vedla některé katolíky k tomu, aby katolickou nauku viděli spíše jako
podněcující než zavazující. Stejně problematickou je snaha některých údajně
katolických organizací a myslitelů prosazovat hospodářský liberalismus jako
jedinou cestu vpřed, přičemž svádí své bližní katolíky na scestí, aby uvěřili,
že Církev nemá k hospodářským záležitostem co říci.
U tradičních
katolíků zvláště si však korporativistický nápravný prostředek zasluhuje
studium a promyšlení. I když současná společnost může být daleko od využití
jeho zásad ve větším měřítku, důraz korporativismu na solidaritu a spravedlivé
zacházení může být snadno zaveden do praxe všemi katolíky v jejich
profesním životě. Když tak učiní, nebudou tito katolíci jen v souladu se
sociální naukou Církve, ale názorně nekatolíkům předvedou, že existuje horizont
za hospodářským liberalismem.
Zdroj: SSPX USA
Překlad: D. Grof