Cesta
k Dobrému Pastýři (2019)
Kázání P. Martina Fuchse
v Praze 5. května 2019
Kázání na Druhou neděli po Velikonocích
***
Je to velký zármutek pro každého
horlivého a duše milujícího Misionáře, že nemůže být se všemi svými
novokřesťany v poslední hodině jejich života. Velké vzdálenosti v oblasti, ve
které on, jako jediný katolický kněz působí, činí tuto důležitou pastorační
péči mnohem hůře dosažitelnou, než je tomu v naší křesťanské domovině.
Jaká škoda, že počet misionářů není
dostatečný! Vždyť tito noví konvertité si tou svojí velikou úctou ke svatým
svátostem a jejich horlivým přijímáním zasloužili milost této kněžské pomoci v
hodině své smrti více než někteří z nás.
Jeden kanadský misionář během jedné
kruté zimy informoval o tom, jak mezi domorodci zavládl hladomor a infekční
onemocnění. Doslova píše: „Na jedné z apoštolských okružních cest jsem v jedné
vesnici uviděl ležet na rohoži jedenáct doslova zkamenělých těl, která ztuhla
mrazem silným 40 stupňů. Když jsem se přiblížil k jejich pozemské skořápce,
abych se pomodlil, uviděl jsem ke svému úžasu, že každá mrtvola držela v
rukou složený list z březové kůry – tedy jakýsi psací papír této severní země.
Na okamžik mou duší proniklo
strašlivé podezření: „Ach,“ pomyslel jsem si bolestně, „jaké smutné pověry!“
Obával jsem se totiž, že tito chudí lidé, když je potkala velká nouze a já jsem
tady tak dlouho nebyl, opět hledali útočiště u místního modlářského šamana.
Vzal jsem jeden z těch listů do
ruky; měl nahoře napsána tato slova: „Pouze náš otec smí číst následující
řádky.“
Byla to jejich zpověď. Tito dobří
lidé, když cítili, že smrt se už blíží a viděli, že se ze svých hříchů už
nebudou moci vyzpovídat, napsali je alespoň na kus březové kůry. Jak to
udělali? Sami ta písmena načmárali?
Nevím. Všechny ty listy končily
téměř identickou prosbou: Otče, prosím tě o odsloužení jedné Mše svaté za spásu
mé duše. Jako mešní stipendium ti nechávám bobrovou kožešinu, ... kožešinu z
kuny, ... svoji pěknou sekeru.
„Když jsem četl toto poslední
svědectví jejich víry a tyto bezelstné závěti, zalily se mi oči slzami. Ó tyto
milované, velké děti! Ony ode mě slyšely, že při nedostatku kněží dokonalá
lítost spojená s touhou přijmout svátost působí odpuštění hříchů a chtěly před
Bohem svému svědomí a svému knězi dosvědčit, že v tomto postoji zemřely."
Drazí věřící!
Láska si vždy najde cestu k dobrému
Pastýři! Dobrý Pastýř nám zanechal prostředky milosti, se kterými můžeme
dosáhnout spásy. Pokud bychom je nemohli skutečně přijmout, bude stačit touha
po jejich přijetí.
Svatý křest je pro dosažení
spásy absolutně nezbytný pro všechny lidi. Neboť Spasitel řekl
Nikodémovi: „V pravdě říkám ti, nenarodí-li se kdo znovu z vody a Ducha Svatého
nemůže vejít do království Božího.“ (Jan 3,5)
nemůže vejít do království Božího.“ (Jan 3,5)
Křest vodou je obvyklý způsob. Kromě
křtu vodou však existují ještě dva další způsoby: Křest touhy a křest krve.
Jsou lidé, kteří nevědí, že člověk
musí být pokřtěn, aby mohl být spasen, protože jim to žádný kněz neřekl. Kdyby
věděli, že je to vůle Boží, jistě by se nechali pokřtít. Tito lidé mají křest
touhy.
Svatý Pavel o tom píše v listě Židům
(11,6): „Kdo chce přistoupit k Bohu, musí věřit, že je a že je odměnou těm, kdo
jej hledají."
Může se stát, že k někomu už přišel
kněz a hlásal mu nezbytnost křtu, on se přihlásil na katechetickou přípravu,
ale pak náhle při nějaké nehodě zemřel. Měl touhu po svatém křtu a to dokonce ústně
vyjádřenou.
V Písmu svatém najdeme potvrzení
tohoto způsobu svatého křtu v listu Římanům: „Pokud svými ústy vyznáváš
Pána Ježíše a ve svém srdci věříš, že ho Bůh vzkřísil z mrtvých, budeš spasen.“
(Římanům 10, 9)
Třetím způsobem křtu je křest krve: V
době pronásledování křesťanů někteří pohané viděli, jak byli křesťané
popraveni, když byli předhozeni lvům jako žrádlo. Když se ale stalo, že jim lvi
jenom olízli nohy, mnozí pohané se obrátili a prohlásili se za křesťany. Nato
byli také oni popraveni. V tom okamžiku obdrželi křest krve a byli zachráněni,
neboť Spasitel jasně řekl: „Kdokoli se ke mně přizná před lidmi, k tomu se i já
přiznám před svým nebeským Otcem“. (Mt 10,32)
A pro ty věřící, kteří po svatém
křtu spáchali těžký hřích, ustanovil Spasitel svatou zpověď. Večer v den svého
Zmrtvýchvstání se zjevil apoštolům a řekl: „Přijměte Ducha Svatého. Komu
hříchy odpustíte, tomu jsou odpuštěny, komu je neodpustíte, tomu odpuštěny
nejsou.“ (Jan 20,23)
Svatá zpověď je obvyklým způsobem,
jak získat zpět milost posvěcující. Je to božské přikázání pro ty, kteří jsou
ve stavu hříchu.
Kdo však v nouzi už nemá možnost
obrátit se na nějakého kněze, může i tak být spasen: a to skrze svou lítost a
pokání. Pro tuto kajícnost najdeme ve svatém Evangeliu příklady: Svatá Máří
Magdaléna oplakala své hříchy z lásky k Pánu. (Lk 7,48)
A také lotr po pravici vzbudil v
posledním okamžiku svého života lítost: „Pamatuj na mě, až přijdeš do svého
království.“ A Spasitel mu odpustil slovy: „Amen, pravím ti: dnes budeš se mnou
v ráji.“ (Lk 23,42-43)
Mysleme v této krizi víry na to, že
kdykoli a kdekoli máme možnost vrátit se k dobrému Pastýři. Amen.
Překlad: P. VVP