Co je za Františkovou rehabilitací
Jidáše? (2017)
Marian T. Horvat, Ph.D.
6.
prosince 2017
Při
třech různých příležitostech František veřejně vychvaloval Jidáše a naznačoval,
že tento apoštol, který zradil Našeho Pána Ježíše Krista, je nepochopenou
osobností a „koncem jeho příběhu“ možná není peklo. Neměli bychom být
překvapeni, protože tentýž papež nás při jiných příležitostech ujišťoval, že
jde v tradici
Jana Pavla II. a tvrdil, že peklo jako fyzické místo také neexistuje.
Nejposlednější
pokus rehabilitovat Jidáše, je v knize Padre
Nostro, což je rozhovor, který František poskytl Donu Marcovi Possovi. Výňatek
publikovaný v Il Corriere della Sera 23. listopadu 2017 odhaluje
Františkovo popření tradiční katolické nauky, že Jidáš byl zavržen. U tří osob
zúčastněných při Kristově Umučení – sv. Petr, dobrý zločinec a Jidáš – papež
Bergoglio prohlašuje, že „případ, který mě nejvíce dojímá, je Jidášova hanba“.
Prochází
onen příběh a prezentuje Jidáše jako „obtížně pochopitelnou povahu“: za prvé, upřímně lituje; za druhé, „spravedliví – tj. [židovští]
kněží – jej odmítli; za třetí,
protože neumí najít cestu ze své situace, je přemožen „vinou, která jej dusí“.
To je soucitné vypodobnění zrádce Jidáše, který dle papeže, je sám zrazen
nedostatkem milosrdenství ze strany „spravedlivých“, kněží...
Pak
pokračuje, aby nalezl nepodložený středověký „důkaz“ pro svou teorii, že Jidáš
mohl být spasen: „Možná by si někteří mohli myslet: ´tento papež je heretik...´
Ale ne! Měli by jít a podívat se na zvláštní hlavici sloupu v bazilice sv.
Marie Magdaleny ve Vézelay v Burgundsku [ve Francii]... Na této hlavici je
na jedné straně oběšený Jidáš, ale na druhé je Dobrý Pastýř, který jej nese na
svých ramenou a odnáší jej pryč.“
Jidášův sloup, který František
obdivuje a má jeho obrázek vystavený za svým kancelářským stolem
František
se vyznává, že miluje tuto konkrétní sochařskou práci a svůj překroucený výklad
tak moc, že má jeho fotografii za svým stolem ve Vatikánu, aby mu to pomáhalo
rozjímat nad velkým Božím milosrdenstvím. „Na rtech Dobrého Pastýře je úsměv, o
němž bych neřekl, že je ironický, ale trochu spoluvinný,“ vysvětluje.
Pro
kohokoliv s průměrnou znalostí středověkého umění a teologie je tento
výklad bezostyšným překroucením dějin. Za prvé, sloup v bazilice ve
Vézelay, která uchovává ostatky sv. Marie Magdaleny, zjevně prezentuje Jidáše
jako zrádce a symbol hrůzy a předkládá jej k veřejnému opovržení: Jeho
jazyk ohyzdně visí z jeho úst a jeho oči mu děsivě lezou z důlků, když
visí na smyčce, kterou pro sebe v zoufalství vytvořil.
Středověké venkovské oblečení –
člověk na sloupu má jasně znamenat dělníka, nikoliv Ježíše
Kniha
o dějinách umění nám říká, že tato hlavice byla vytesána mezi lety 1115 a 1120
a byla, jako podobná zobrazení v jiných kostelech zamýšlena tak, aby do
myšlení věřících barvitě vnesla strašlivý osud apoštola, který zradil Krista,
přičemž se věřilo a hlásalo, že tím [osudem] jsou věčné plameny pekelné. Tam
vlastně Dante – který vychází z tradičního katolického učení – umisťuje
Jidáše, do nejhlubší propasti, neboli devátého kruhu, vyhrazeného pro největší
zrádce.
Muž
odnášející mrtvé tělo by sotva mohl být „Dobrý Pastýř“, neboli Ježíš Kristus,
jak předkládá papež Bergoglio. Ve 12. století byl Kristus v umění a
sochařství vždy zpodobňován s Boží svatozáří, s vousem a vždy
oblečený v dlouhém rouchu, bezešvém jednodílném kusu oděvu, který pro Něj
Naše Paní utkala.
Tento
čistě oholený muž se svou krátkou pracovní halenou a bez svatozáře jasně
vykonává odpornou práci odtažení těla sebevraha Jidáše, který měl dle zvyklostí
hanebný pohřeb po soumraku. Proto dělníkův „ironický“ výraz, který František
raději vykládá jako Kristovu „spoluvinu“ na Jidášově zločinu, nemá co do činění
s pocity pochopení; namísto toho prostě vyjadřuje zhnusení onoho dělníka,
že musí nést takové odporné břemeno.
František,
který tak dychtí rehabilitovat Jidáše a představit si, že by mohl být spasen,
neskrývaně falzifikuje nejen symbolismus sloupu ve Vézelay, ale také
středověkou teologii.
Další případy, kdy František
zachraňuje Jidáše
Není
to poprvé, co se František pokusil zachránit Jidáše. O stejném sloupu
v bazilice ve Vézelay hovořil i v rozhovoru
s německým časopisem Zeit 8.
března 2017, a opět jej použil jako domnělou výukovou lekci středověké teologie
o Kristově milosrdenství a možné spáse Jidáše.
Jiná středověká prezentace Jidášovy
sebevraždy s ďábly, kteří berou jeho duši – Autun, Francie, 12. století
„Netvrdím,
že Jidáš je v nebi a je spasen. Ale ani netvrdím opak,“ řekl František.
Mohu jen říct, podívejte se na tuto hlavici a na to, co si mysleli mniši ve
středověku, kteří svým sochařstvím učili katechismus. A podívejte se do Bible,
v níž se říká: Když si Jidáš uvědomil své činy, jde k velekněžím.
Bible užívá slovo pokání. Možná mu nebylo odpuštěno, ale kál se.“
Nic
by nemohlo být vzdálenější katolické nauce. Od doby raných církevních Otců
Církev posuzovala sebevraždu jako smrtelný hřích, jako akt nespravedlnosti vůči
Bohu Stvořiteli, a jako těžkou urážku vůči křesťanské lásce, jíž je člověk sám
sobě povinován. Proto tento akt zoufalství odsuzovala jako nejotřesnější zločin
a odpírala člověku, který spáchal sebevraždu, křesťanský pohřeb. K tomuto
smrtelnému hříchu Jidáš přidal zločin zrady Bohočlověka. Toto byla trvalá nauka
mnichů středověku, nikoliv tyto Františkovy nesmyslnosti.
A
nakonec v homilii o Boží láskyplnosti z 12. června 2016 papež
Bergoglio soucitně popisuje Jidáše jako „ztracenou ovci“, která se kála. „Jsem
přesvědčen, že Pán vezme toto slovo [pokání] a vezme je s Sebou,“ řekl. Toto
pokání nám říká, že až do konce „Boží láska působila v duši Jidáše“.
Prostě jen vychází z učení von
Balthasara
Proč
se František pokouší rehabilitovat Jidáše? Některé blogy si kladou tuto otázku
a předstírají, že František je prvním papežem, který podporuje takovouto
špatnou nauku.
Ve
skutečnosti pouze používá slova z nauky švýcarského teologa a kněze Hanse
Urse von Balthasara, rádce Jana Pavla II. i Benedikta XVI. Oba tito papeži
bezvýhradně podporovali učení von Balthasara a měli jen slova nejvyšší chvály
pro teologa nazývaného „nejvýznamnějším [teologem] 20. století“. Kardinál
Ratzinger obdivoval jeho nauky natolik, že v Římě zřídil Casa Balthasar, aby
šířil jeho nauky, zvláště mezi seminaristy.
Jan Pavel II. a Benedikt XVI.
považovali von Balthasara za mistra a následovali jeho nauky o pekle
Jak
výstižně demonstruje Atila Guimaraes ve své knize Animus Injuriandi I (Touha pohoršovat), von Balthasar byl raným
obhájcem Jidášovy zrady. Na rozdíl od Františka, který papouškuje von
Balthasarovo myšlení svým obvyklým nesouvislým a absurdním způsobem, tento
švýcarský teolog pečlivě vytvořil celou novou teologii, aby zachránil Jidáše
před věčným zavržením.
Podle
uvažování tohoto teologa to byl Bůh Otec, kdo zradil Krista tím, že Jej vydal
kruté smrti. A tak Otec učinil jako první to, co Jidáš učinil později. Jak
poukazuje Guimaraes, čtenář zjišťuje, že je nucen souhlasit s von
Balthasarem, že jsou zrádci buď oba – Bůh Otec a Jidáš – nebo není vinen žádný.
Guimaraes
pokračuje: „Podle von Balthasara byl tedy Jidáš Bohem vyvolen, aby hrál roli
Jeho reprezentanta.“ S tímhle dává tento teolog Jidášovi rozhřešení a
prezentuje ho jako Božího vyslance, který vykonal rozsudek Otce (Animus Injuriandi I, str. 48-50).
V jiném
díle von Balthasar podporuje teorii francouzského básníka Charlese Péguyho,
podle níž si představuje, že Kristova láska k Jidášovi, když visel na
Kříži, byla tak veliká, že vykřikl jako „šílenec“, aby vyjádřil, že se
neshoduje se zatracením tohoto zrádce. Je samo o sobě dost špatné prezentovat
Našeho Pána jako šílence, ale domnívat se, že Kristova poslední slova k Otci
při Jeho agónii byla inspirována lítostí k Jidášovi, je rouhavé. Von
Balthasar dále vykresluje obraz Jidáše, který se dovolává našeho soucítění
s cílem umenšení spravedlivé hrůzy, kterou bychom měli mít pro tuto zradu
(tamtéž, str. 51-53).
Jan Pavel II. objímá svého učitele
von Balthasara
Toto
je nová nauka von Balthasara vychvalovaná a podporovaná Janem Pavlem II. a
Benediktem XVI. František nyní jen opakuje stejný příběh.
Abych
to uzavřela, poznamenávám, že von Balthasar vlastně jde dále než jen
k pouhému soucitu k Jidášovi. Animus
Injuriandi I ukazuje, že předkládá „církev zavržených“. On ji nazývá
„Církev nejupřednostňovanějších ze strany Našeho Pána“. Kristus je sjednocen
jak se zlým zločincem, tak s Jidášem – zatracenými a nejopuštěnějšími jako
je Kristus sám – a sestupuje s nimi do pekla. Pak vykoupil všechny
zatracené v pekle a vystoupil s nimi do nebe a zanechal peklo prázdné
(tamtéž, str. 161-162, 165-166).
Ale
je toho víc. Von Balthasar věří, že skrze zradu a sebevraždu sehrál Jidáš
Iškariotský roli spoluvykoupení. [...] (srov. tamtéž, str. 173)
Jak
poukazuje Guimaraesova studie: „Kdyby někdo, kdo by chtěl zničit katolickou
Víru a Církev, hledal teologické vysvětlení, sotva by mohl nalézt příhodnější
tezi než je tato vykládaná von Balthasarem“ (tamtéž, str. 176).
Vidíme,
že Františkovy pomatené pokusy rehabilitovat Jidáše jsou založeny na mnohem
hlubší a pohoršlivější teologii, než s jakou by mohl přijít jako se svou
vlastní. Je to progresivistická teologie, která inspirovala Druhý vatikánský
koncil a koncilní Církev.
Vyobrazení Jidášovy sebevraždy
z 15. století
Zdroj:
Tradition In Action
Překlad:
D. Grof