FSSPX: Kde je tvé přesvědčení? (2017)
9.
srpna 2017
Čtenáři
si možná vzpomenou, že byla do Říma v červnu 2016 zaslána žádost na opravu
omylů nalezených v Amoris Laetitia,
podepsaná 45 teology.
Obsah
jejich zhodnocení Františkova milostného dopisu Satanovi (alias Amoris Laetitia) měl zůstat tajný, ale
tento dokument krátce poté unikl a byl dostupný na různých webových stránkách.
(LifeSite News byly jedny z nich, ale následně, pravděpodobně na žádost
jeho autorů, byl stažen.)
No,
úplný text této kritiky teologů je opět dostupný na internetu, včetně webových stránek Bratrstva sv. Pia X.
– hmm a bez komentáře.
Shledávám
to jako dosti vypovídající.
Vzpomeňte
si, že na jaře tohoto roku P. Jean Michel Gleize, FSSPX, předložil svou vlastní
detailní kritiku, v níž došel k závěru, že Amoris Laetitia neobsahuje nic skutečně heretického.
Teprve
poté, co jsem se domohl vyjasnění ze strany Amerického distriktu FSSPX, mohu
čtenářům podat zprávu, že toto je oficiální postoj Bratrstva.
Oněch
45 teologů to však vidí jinak.
K jejich
hodnocení budu mít víc co říct v pozdějším příspěvku, ale pro teď nechť je
známo, že došli k závěru, že ne méně než jedenáct tezí předložených
v Amoris Laetitia by mělo být
„odsouzeno jako haeretica“.
Definice
haeretica předložená těmi 45 teology
je v podstatě stejná jakou použil P. Gleize v procesu hodnocení pro
Bratrstvo.
Tito
teologové píšou:
Heretická
tvrzení odsouzená jako „haeretica“ jsou taková tvrzení, která odporují tvrzením,
jež jsou obsažena v Božím zjevení a jsou definována slavnostním soudem
jako Božsky zjevené pravdy buď ze strany římského pontifika, když hovoří „ex
cathedra“, nebo ze strany kolegia biskupů shromážděných na koncilu, nebo
neomylně předložených k věření ze strany řádného a univerzálního
Magisteria.
Vyzývám
vás, abyste si přečetli úplný text hodnocení oněch 45 teologů sami pro sebe. Má
skutečně některé nedostatky, o nichž budeme diskutovat později, ale musíme je
[teology] pochválit, že se nezdráhali nazvat herezi svým pravým jménem.
Při
vší úctě k FSSPX, jejich publikování kritiky oněch 45 teologů předložené
bez jakéhokoliv komentáře, tím méně jejího vyvrácení, vyvolává některé závažné
otázky:
Chce
Bratrstvo nyní pozměnit svůj předchozí postoj, tj. chce podpořit závěr oněch 45
teologů, že Amoris Laetitia si
zaslouží ne méně než jedenáct odsudků za herezi?
Mám
pocit, že nechce, což je z mnoha důvodu škoda.
Proto
otázka, která zůstává, je, proč by FSSPX zveřejnilo jakýkoliv text na svých oficiálních webových stránkách – bez
jakéhokoliv omezení – pokud na jeho obsah není ochotno dát svou vlastní souhlasnou
pečeť?
Než
se pokusíme odpovědět na tuto otázku, nechť je známo, že zveřejnění dokumentu
ze strany Bratrstva, který se odchyluje od jeho vlastního postoje, v tomto
případě dokumentu oněch 45 teologů, není osamoceným případem.
V květnu
jsem obracel pozornost čtenářů ke skutečnosti, že FSSPX zveřejnilo článek pod
titulkem Proč papež mlčí ohledně dubií,
který sestával z výňatků z prezentace Claudia Pierantoniho na
konferenci k Amoris Laetitia
pořádané laiky a konané v Římě 22. dubna 2017.
V něm
člověk nalezne tak absurdní tvrzení jako: „[František] je obětí všeobecného
historického odcizení, které postihuje velké části teologického učení“ (oběť!)
a Amoris Laetitia dokonce ani
neobsahuje cokoliv, co je „přímo nepravověrné“.
Opravdu
si chce FSSPX vzít tyto postoje za
své vlastní?
Osobně
nevěřím, že to chce.
Také
jsem nedávno poukázal na to, že FSSPX zveřejnilo (opět bez jakéhokoliv
vlastního komentáře) článek z LifeSite News, který šílel ohledně proslovu
kardinála Burka na Římském fóru pro život, kde líčil velkého ekumenistu Jana
Pavla, Druhý vatikánský koncil a novou evangelizaci jako příklady věrnosti fatimskému
poselství.
Opravdu
si chce FSSPX vzít tyto postoje za
své vlastní?
Osobně
nevěřím, že to chce.
Nyní
zpět k otázce, která se nabízí:
Proč
Bratrstvo na svém oficiálním webu zveřejňuje jakýkoliv obsah, který jasně nereprezentuje jeho vlastní postoje?
Jedinou
odpovědí, která mě napadá je, že dnešní FSSPX těžce postrádá pevné přesvědčení,
tj. těší ho hrát, nebo alespoň působit, že hraje, na všechny strany.
U
toho si zrekapitulujme některé neslučitelné postoje, které se nacházejí na
oficiálních webových stránkách, jak byly zmíněny v tomto příspěvku:
- Amoris Laetitia
neobsahuje cokoliv, co si zasluhuje odsouzení jako hereze.
- Amoris Laetitia
obsahuje výroky, které jsou jednoduše „nakloněné herezi“.
- Amoris Laetitia
neobsahuje cokoliv, co by mohlo být považováno za „nepravověrné“.
- Amoris Laetitia
obsahuje ne méně než jedenáct tvrzení, jež si zasluhují odsoudit jako
hereze.
- František,
autor Amoris Laetitia, je obětí
doby.
- Požadavek
Naší Paní předložený ve Fatimě, včetně zasvěcení Ruska, „není jen pro
jednou ... [ale] musí se přijímat generaci za generací v souladu se
stále novými ´znameními doby´“.
Mohla
by být jakákoliv prostá duše procházející webové stránky FSSPX obviněna za to,
že bude při odchodu [z nich] přemýšlet nad tím, čemu přesně vlastně Bratrstvo
věří? A co je důležitější, mohlo by se očekávat, že takový člověk bude odcházet
a znát pravdu?
Jak
tragické je, že Kněžské bratrstvo, které kdysi vydávalo časopis Si, Si, No, No
– což je jméno převzaté z Matoušova evangelia 5:37 – „Vaše řeč budiž však:
Ano, ano – ne, ne! Co nad to jest, ze zlého jest.“, se nachází v tak
žalostném stavu.
Modleme
se, ať FSSPX znovu oživí svou horlivost, kterou kdysi mělo, a ať je to brzy.
Zdroj: AKA Catholic
Překlad: D.
Grof