Staré FSSPX a nové FSSPX (2017)
27. března
2017
Následující
je smyšleným rozhovorem mezi dvěma lidmi. Jeden reprezentuje Bratrstvo
dřívějška, druhý Bratrstvo roku 2017. Mnozí bezpochyby již dříve slyšeli
podobné rozhovory.
***
Všechny ty
rozhovory o „regularizaci“ s Římem mě znepokojují.
Proč? Já myslím, že to Bratrstvu pomůže.
Jak to?
Nu, za jedna nám dluží regularizaci. K Lefebvrovi
se zachovali nespravedlivě. Za dvě, výsledkem bude, že přijde více lidí.
Spousty lidí.
Zajímavé.
Kolik lidí přišlo, když byly „sňaty“ exkomunikace?
Uf. Nejsem si jistý. Asi hodně.
A kolik jich
přišlo, když papež František řekl, že se mohou zpovídat u kněží Bratrstva?
Nevím.
Souhlasíte,
že je důležité tyto věci vědět?
Je to možné.
Nemyslíte
také, že by bylo dobré vědět, jestli ty skupiny, které šly s Římem, byly
svědky spousty lidí, kteří k nim přišli?
No, jo. Ale pravděpodobně jde také o to, že měly horší
dohodu než je ta, co se snaží získat biskup Fellay. On je takový svatý muž a já
mu věřím.
Možná.
Neříká však Písmo svaté, že máme vše prověřovat?
Jo. Takže?
No, věříte
prostě čemukoliv, co biskup Fellay dělá?
Samozřejmě. Má dlouhodobé zkušenosti. Ví, čím se
Římané zabývají.
Být dlouho u
moci je ale nebezpečné. Může to kazit a nepřátelé Bratrstva mohou zjistit
slabosti biskupa.
Možná. Ale biskup Fellay byl vybrán samotným
arcibiskupem.
Biskup
Williamson také.
Ach, ten? Jo, jaká chyba!
Proč?
Vždycky se rozkřikoval a třeštil. Věří, že Židé
všechno řídí. A nebyl poslušný. Lefebvre měl vždy rozvážné vystupování, jako ho
má biskup Fellay. V každém případě byl Williamson v životě pozdějším
konvertitou. Nemyslím si, že vůbec kdy pochopil, o čem je katolicismus.
No a co?
Augustin byl konvertita. Sv. Maria Magdalena byla konvertitka.
Srovnáváte biskupa Williamsona se sv. Augustinem?
Ne. Jenom
říkám, že lidé konvertují a že vaše tvrzení je irelevantní.
Ať je to jakkoliv, je dobře, že už tady není.
Víte, že
arcibiskup Lefebvre také věřil, že Židé „všechno řídí“?
Ne, nevěřil. P. Pfluger říká, že konspirační teoretici
jsou blázniví.
Ve své knize
Duchovní cesta napsal: „Nesmíme se
bát prohlásit, že současné římské autority od Jana XXIII. a Pavla VI. se staly
aktivními spolupracovníky mezinárodního židozednářství a světového socialismu.“
Hmmm...
Nikdy
předtím jste ten citát nečetl?
Ne.
Zajímavé.
Nicméně, soudíte biskupa Fellayho, že? Jste
katoličtější než on?
Ne, ne, ne.
Jen říkám, že slepá poslušnost je nekatolická. Myslím si, že musíme pochopit,
co dnes biskup Fellay říká v porovnání s tím, co říkal předtím.
Souhlasím.
Tak tedy,
v roce 2003 Jeho Excelence přirovnala „regularizaci“ Camposu k tomu,
že byl umístěn do ekumenické ZOO. Zhruba ve stejné době řekla, že Bratrstvo
nemůže zahájit rozhovory s Římany, dokud Řím nebude zamýšlet vrátit se
k Tradici.
To už je dávno.
Jen jsem se
ptal, jestli si myslíte, že bychom měli porovnat, co říkal v minulosti,
s tím, co říká dnes.
Prostě si myslím, že nyní je biskup Fellay moudřejší.
Musíme se dále posouvat vpřed a po troškách se Řím bude měnit.
Je moudřejší
nebo odporuje tomu, jaký sám byl v dřívějšku?
Věřím, že je dobrým biskupem.
No, to
neodpovídá na otázku. Řekněme to takto: Myslíte si, že je možné, aby bylo
Bratrstvo pokoušeno stejně jako byla pokoušena Církev na Druhém vatikánském
koncilu?
Co tím myslíte?
Myslím tím,
že Církev na Druhém vatikánském koncilu se rozhlédla a řekla si: „Jestliže se
nezměníme, staneme se bezvýznamnými, vyřazenými a vyloučenými ze světa.“
Nicméně nyní kněží Bratrstva jako P. Schmidberger a další říkají totéž.
„Jestliže nebudeme regularizováni, jestliže to teď nevyřešíme, staneme se
bezvýznamnými, vyřazenými a vyloučenými z Církve.“ Je to totéž, ne?
Historie se opakuje?
Nevím, kdo je P. Swissburger. Ale vím, že když budeme
samostatní příliš dlouho, můžeme se stát skutečně schizmatickými a dokonce
sedesvakantistickými.
To ale arcibiskup
neříkal. Říkal, že nemá žádné obavy, že budeme samostatní. Věděl, že je
v pravdě. Byli to Římané, kdo jsou ve schizmatu.
No, možná to tehdy říkal, ale dnes vidím v naší
kapli mnoho lidí, kteří jsou schizmatičtí.
Opravdu?
Kteří?
Mnozí. Říkají, že nechtějí mít nic do činění s Římem,
a že bychom se měli držet stranou.
Cožpak nám
Písmo svaté neříká, že nemáme být v jednotě s těmi, kteří popírají
katolickou Víru? Není pochyb, že papež František je modernista, který odmítá
Tradici. Navíc v roce 2011 samo Bratrstvo řeklo, že vejít do styku
s Římem by znamenalo riskovat nákazu a že nelze vést dialog
s koncilními autoritami bez přijetí jejich omylů.
O tom jsem neslyšel, ale to bylo tehdy. Teď je teď. Je
to věc spravedlnosti!
Ignorujete,
co jsem řekl.
Ne, neignoruji. Je to věc spravedlnosti!
Slyšel jste,
co jsem říkal?
O čem?
No o tom, co
říkal arcibiskup, a o tom, co řeklo Bratrstvo v roce 2011?
Ještě jednou, co to bylo?
Říkali:
„Držte se stranou.“
Ještě jednou, to bylo tehdy a teď je teď. Je to věc
spravedlnosti!
Přestaňte
křičet. Jste relativista?
Kdo?
Relativista
je někdo, kdo říká, že se věci mění v závislosti na čase a místě.
To nejsem. Jsem tradiční katolík. Rozumný tradiční
katolík!
Tradiční
katolíci obvykle nepoužívají frázi „to bylo tehdy, teď je teď“.
Myslíte to vážně? Právě před měsícem jsem byl o sedm
kilogramů těžší. To bylo tehdy, tohle je...
To nemyslím.
Znovu se podívejme na to, o čem jsme předtím hovořili. Přinesly jiné skupiny,
které jdou s Římem, spousty konvertitů?
Vsadím se, že otec X zná ty počty.
No, ve
skutečnosti jsem se na to otce X ptal před šesti měsíci. Zkoumal jsem to asi
dva roky. Říkal, že minulý rok na priorát volali čtyři noví lidé a ptali se na
čas sloužení mše. A když byly exkomunikace „sňaty“, bylo jich asi pět nebo
šest. Také říkal, že ani skupiny Ecclesia Dei skutečně nenarostly. Jeho prior
před časem opustil FSSPX a přidal se k nim. Říkal, že lituje, že odešel,
protože Řím se na ně vždy vrhne a žádá, aby naplňovaly Druhý vatikánský koncil.
No, to není dobré.
Ne, to není.
Stejná věc se stala Institutu Dobrého Pastýře, který byl arcibiskupem Pozzem
v podstatě donucen přijmout koncil.
Kdo je arcibiskup Pozzo?
Kněz, který
má na starosti rozhovory s FSSPX a Římem. Vážně ho neznáte?
Ne. Co je Dobrý Pastýř?
Byl [tento
institut] založen P. Paulem Aulagnierem. P. Aulagnier byl vyhozen
z Bratrstva v roce 2003, protože chtěl být regularizován. P.
Violette, v té době představený Kanadského distriktu FSSPX, napsal dopis,
který mu vytýkal jeho argumenty ve prospěch regularizace.
No, znovu. Fellay se nenechá „dát pod Řím“ nebo nenechá
Bratrstvu vnutit Druhý vatikánský koncil. Řekl, že neudělá kompromis. Je
rozumný. Je moudrý.
Můžete říkat
cokoliv, ale neznamená to, že se to nestane. National Catholic Register [americký
Novus Ordo týdeník – pozn. překl.] přinesl ve skutečnosti zprávu, že Bratrstvo
„zmírnilo“ své články a eseje.
Tady zase říkáte, jak je biskup Fellay špatný vůdce.
Páni, vy ale unáhleně odsuzujete.
To jsem
neřekl.
Chováte se tak.
Nevím, proč
chcete tohle o Fellaym předstírat. V každém případě, co si myslíte o tom,
že byl P. Violettem vyhozen, protože chtěl dohodu? Biskup Fellay dnes
v podstatě používá tytéž jeho argumenty, aby dohodu prosadil.
Co říkal? Jsem si jistý, že to bylo skvělé!
Podobné věci
jako P. Aulagnier. „Riskujeme, že budeme schizmatičtí. Uděláme více dobra pro
Církev uvnitř. Můžeme pomoct ostatním.“
No, já věřím biskupu Fellaymu. Je rozumný.
Vkládáte do
biskupa Fellayho mnoho důvěry. Nemyslíte si, že je to pro Bratrstvo důležité poučit
se od druhých, kteří byli Římem „regularizováni“? Nikdo z nich
nedosáhl úspěchu, který si představovali. Řím je, jak řekl Fellay v roce
2003, v tomhle větší hráč, a v průběhu času prosadí svou vůli. Neměli
bychom se z těchto zkušeností poučit?
Jo, ale...
Není to
rozumné, poučit se od druhých?
Jo, ale...
No,
dobře...?
Podívejte, jestliže FSSPX uzavře dohodu a bude uznáno
jaké je, pak nejspíš časem poroste. Myslím tím, že Tradice všude roste.
Co myslíte
tím, že Tradice roste?
Více lidí chodí na latinskou mši a tak.
To
neznamená, že Tradice roste. Znamená to, že více lidí chodí na latinskou mši.
Jenom proto, že lidé chodí na latinskou mši, neznamená to, že se Církev mění.
No, je to uctivější mše a ti, kteří ji navštěvují,
jsou v jistém smyslu tradičnější.
Ale
arcibiskup vždy říkal, že ten boj je o víře. Ano, Lex Orandi, Lex Credendi. Ale jestliže tito lidé nechodí na
latinskou mši ze správných důvodů, pak na tom nesejde. Zbožná úcta není tou
věcí. Latinská mše není „mimořádnou formou“ římského ritu, což navštěvování na
indultu nepřímo říká. Novus Ordo mše a latinská mše jsou v naprostém protikladu
jedna k druhé. Jedna je zednářským výmyslem vytvořeným s ekumenickým
dialogem na mysli. Druhá byla smírnou obětí vytvořenou Duchem Svatým. Je dost
zvláštní, že biskup Fellay nařídil kněžím Bratrstva zpívat Te Deum, když Benedikt XVI. napsal Summorum
Pontificum, které staví obě na roveň.
Podívejte, je jasné, že v současnosti více lidí mluví
o krizi v Církvi. Můj učitel ve škole sv. Marie byl knězem, a říkal mi, že
biskup Athanasius Schneider mluví o krizi celou dobu.
Ano, ale
tento biskup věří v mezináboženský dialog. Jestliže lidé, kteří hovoří o
krizi, nemají stejná přesvědčení, jaká měl o Druhém vatikánském koncilu
arcibiskup, pak co na tom záleží? Biskup Schneider s tím, v co věří,
Církev nezachrání.
To vše je krok správným směrem, a čím více lidí chodí
na latinskou mši, tím lépe! Já sám chodím i na mše FSSP a ti kněží jsou dost
solidní.
Vy chodíte
do kostelů FSSP? Jediným důvodem proč existují je, že Lefebvre byl
exkomunikován. Tím, že tam chodíte, když ne přímo, tak nepřímo v podstatě
souhlasíte s deklarací Ecclesia Dei.
Vy si tedy myslíte, že jediní katolíci na světě jsou
FSSPX, a že není spásy mimo Bratrstvo?
To jsem
nikdy neřekl. Jen se snažím žít svůj život podle zásad. Podle nauky. Jako by
měl každý. Lefebvre říkal, že FSSPX, které založil, má čtyři znaky Církve, a že
nesmí činit kompromisy s omylem. Pravda je výlučná.
No, pak tedy musíte věřit, že ve světě zbývá jen velmi
malý počet katolíků. Vy si myslíte, že jste částí tohoto elitního zbytku?
Neděláte nic jiného, než že házíte kameny a uzavíráte se před ostatními.
Chápu to
tak, že jdu kamkoliv mě pravda vede. Proč bych se měl přátelit s lidmi,
kteří nevěří věcem, kterým věřím já? Lev XIII. katolíkům říkal, že chtějí-li si
ochránit svou víru, měli by být mezi stejně smýšlejícími katolíky. Pravdou je,
že druzí „tradicionalisté“ musí přijít k FSSPX. Neučil vás váš učitel na
škole sv. Marie, čemu věřil arcibiskup? Neučil vás, že Druhý vatikánský koncil
je rozkolem s minulostí, že ekumenismus je v rozporu s vírou, a
že tyto druhé skupiny nemají společné věci s Bratrstvem?
Opravdu se nepamatuji. Tak něco.
Takže vás
tedy tyto věci ve škole skutečně neučili. Co vás tedy učili?
No, četli jsme Flannery O´Connorovou a každý rok jsme
měli Shakespearovy hry. To byla bomba! Procházeli jsme arcibiskupův Otevřený
dopis bezradným katolíkům, to ale bylo
v mém třetím ročníku a četl jsem jej jen jednou.
Můžete si
vzít můj. Je v mém autě. Nosím s sebou kopie navíc, abych je mohl rozdávat
lidem. Také si můžete vypůjčit Biskup
hovoří, obviňuji koncil a Zbavili
jej trůnu. Mám je doma.
Dobře, děkuji. Ty jsem nečetl.
Žádný
problém. V každém případě jste dříve řekl, že si myslíte, že více lidí
přijde do kaplí FSSPX, bude-li [Bratrstvo] regularizováno?
Ano. Tolik lidí nás vidí jako schizmatiky. Drží se
kvůli tomu stranou.
Kolik lidí?
Spousta.
To není moc
přesné. Kolik?
No, vím, že jeden pár z místního indultu by
přišel.
Pár?
Můj přítel z druhého konce státu říká, že tam je
asi šest indultních mší. Jsem si jistý, že tam existují někteří, kteří by
přišli.
Jsou ty mše
dobře navštěvované?
Říká, že ano.
Dobře, kdo tam
vlastně chodí? Mají ty kostely k sobě přidružené školy? Navštěvují tyto
mše mladé rodiny, mladí lidí nebo sedmdesátníci?
Nejsem si jistý.
Tak jak tedy
Bratrstvo vůbec kdy poroste, jestliže tato indultní společenství nerostou? Kdo
k nám přejde?
Znám pár lidí ve městě a zdá se, že jsou otevření
naslouchat tomu, co říkám.
Dobře, pár
není, co jste říkal předtím. Navíc, myslíte si, že rodiny, které jsou svého
druhu tradiční a které mají nějaké čtyři nebo pět malých dětí, které navštěvují
místní školu FSSP nebo indultní školu, půjdou a vše zahodí a přejdou
k nám, kde nikoho neznají? Jestliže tam posílají děti do školy, tak se
nechystají odejít.
Možná.
Myslíte si,
že staří lidé na těchto mších se právě teď chystají odejít? Někteří z nich
na tyto mše chodí dvacet let a oddával je kněz, který slouží mši. Nebudou chtít
začínat nanovo.
Možná.
Mladí lidé,
kteří navštěvují tyto latinské mše, pravděpodobně navštěvují i setkání
Juventutem. Myslíte si, že se chystají opustit své kamarády? Myslíte si, že se
chystají opustit svého kněze? To jsou vazby, které se nebudou přerušovat.
Možná.
To je mnoho
„možná“. Předtím jste byl neústupný, když jste říkal „přijde spousta lidí“.
Musíme se nadále modlit růžencová křížová tažení, jak
nám to říká biskup Fellay. Není to věc, co se stane přes noc. Potřebuje to čas.
Lidé už nás nebudou moct nazývat schizmatiky, jestliže se uzavře dohoda. To je
dobrá věc.
Proč záleží
na tom, co si myslí druzí? My víme, že máme pravdu. Bůh ví, že jsme
v pravdě. Svatí se radovali, že jsou uvrženi do vězení kvůli pravdě. Není
exkomunikace z této koncilní církve pro vás známkou cti? Bůh vidí pravdu.
Náš boj je duchovním bojem. Ne marketingovým trikem.
No, možná může regularizace uklidnit myšlení lidí.
Jejich
myšlení se může uklidnit, jen když se za to budou modlit. Bůh nám říká: „hledejte a naleznete“ Kdyby
katolíci chtěli znát pravdu o Bratrstvu a chtěli opravdu vědět, jestli mají přijít
na mše Bratrstva, pak by se měli modlit k Bohu, aby poznali pravdu o této
situaci. Milost je nepochybně pohne, aby přišli.
No, ne každý to udělá.
No, pak si
zaslouží být, kde jsou. V podstatě říkáte, že lidé, kteří nechápou nebo
nevěří tomu, co arcibiskup říkal a dělal, by měli přijít sem.
Říkám, že chci, aby byli lidi spaseni. Zdá se, že si
myslíte, že je to špatná věc.
Ne, vůbec
ne. Modlím se za druhé, aby byli také spaseni. Ve skutečnosti se snažím
přesvědčovat svou rodinu a jiné lidi, aby přišli na mše Bratrstva.
No, to je dobře. Ale kdyby sem přišli, mohli by být
spaseni.
Ne nutně.
Může se stát, že to, že budou vystaveni pravým svátostem a dobré nauce, je
přivede na správnou cestu, to však nezaručuje spásu. Navíc, Bratrstvo už ani
nekáže o společenské nauce a omylech Říma.
Ale když sem dostaneme víc lidí, můžeme změnit Církev!
To není pravda.
Arcibiskup říkal, že by to byla nebezpečná věc. Jeho slova: „Existuje mnoho
lidí, kteří pokračují s moderním a liberálním duchem, kteří ale přijdou
k nám, protože chtějí příležitostně navštěvovat tradiční obřad a mít
kontakt s tradicionalisty. To však bude velmi nebezpečné pro naše tradiční
věřící. Jestliže k nám vtrhnou všichni tito lidé, co se stane
s Tradicí? Postupně dojde k určitému druhu prolnutí, druhu konsenzu
... Pomalu, pomalu skončíme tak, že nebudeme schopní rozlišit mezi liberalismem
a tradicí. Je to velmi nebezpečné.“
Díváte se nazpět a jste zahořklý. A já uvažuji nad tím,
zda by takový byl taky arcibiskup.
Páni! Dobře.
No, prostě si myslím, že musíme být realističtí. Musíme si zde být vědomí
lidské přirozenosti, sociologie a psychologie. FSSPX je záchranný člun, ne
vlečný člun. Jestliže na loď naberete příliš mnoho lidí, kteří hovoří příliš
mnoha různými jazyky, jistě se potopí.
Zdá se, že nechcete, aby lidé přišli na mši. To se Kristu
nepodobá.
Myslím si,
že Bůh zaopatří ty, kteří z jakéhokoliv důvodu nechodí do kaplí Bratrstva.
FSSPX je jako tlustý muž na konci lana při přetahování lanem. Je to nakonec na
vás a na mě obrátit tyto duše. Jak jste vlastně začal navštěvovat kapli
Bratrstva?
Vyrostl jsem u Bratrstva a šel jsem do školy sv. Marie.
O pár let později jsem absolvoval. Můj tatínek se také narodil v Tradici.
Také je pro dohodu. Jak jste zde skončil vy?
Vyrostl jsem
jako Novus Ordo, ve dvaceti jsem se stal ateistou, ve třiceti jsem se vrátil
k víře. Po čase jsem se začal vyptávat svého kněze na latinskou mši. Říkal
mi, abych tam nechodil, ale cítil jsem, že musím. Nakonec jsem šel do kostela
FSSP a na bohoslužby Institutu Krista Krále. Po čase jsem zjistil, že jim něco
chybí. Díky milosti Boží jsem začal ve čtyřiceti pravidelně navštěvovat kaple
Bratrstva. Ale pohybuji se zde dost dlouho, abych viděl, čím Bratrstvo bývalo a
čím se bohužel stalo. Bojím se o jeho budoucnost. Jinak řečeno, bojím se vás!
Zdroj: Psalm 129
Překlad: D.
Grof