Mezi modernismem a jansenismem (2017)
18. února
2017
V červenci
1989, po další krizi v FSSPX, a po dalším bolestivém odchodu lidí, napsal arcibiskup
Lefebvre dopis biskupu de Galarretovi, který byl v té době představeným
Jihoamerického distriktu. V tomto dopise arcibiskup identifikuje dva
způsoby, jimiž se ďáblovi daří svádět tradiční katolíky a zvláště kněze a
věřící FSSPX, a truchlí nad tím. Napsal:
Při
příležitosti nového rozdělení vyprovokovaného P. Morellem v Jižní Americe,
jež vystavuje naše drahé Bratrstvo zkoušce, se mi zdá příhodné analyzovat, jak
pracuje ďábel, aby oslabil nebo zrušil naše dílo.
Cožpak
autoři různých rozdělení nejednají podle dvou základních pokušení, která se
poté rozvětvují? (1)
Nemůžeme společně pracovat
Abychom lépe
pochopili a uvědomili si první pokušení, musíme si vzpomenout, co arcibiskup
řekl tehdejšímu prefektovi Svatého Officia, kardinálu Ratzingerovi, dva roky
předtím, 14. července 1987:
Eminence,
i když nám dáte všechno – biskupa, nějakou autonomii na biskupech, bohoslužbu
[dle misálu z roku] 1962, necháte nás dál vést naše semináře – nemůžeme společně pracovat, protože
pracujeme v diametrálně protichůdném směru. Vy pracujete na
odkřesťanštění společnosti, lidské osoby a Církve, a my pracujeme na tom,
abychom je pokřesťanštili. (2)
Také si
vzpomeňme, co se stalo následujícího roku během schůzky v Le Pointet,
právě před proslulými svěceními v roce 1988. Biskup Tissier popisuje důvod
této schůzky následovně:
Všichni byli
pohnuti arcibiskupovou pozorností, jeho starostí, aby je udržel informované, a
jeho přání nalézt konsenzus mezi veterány i mezi mladšími řeholními
představenými. Všichni chápali
důležitost této schůzky, která měla zajistit, že až po svěceních začnou padat
sankce a pomluvy, bude Tradice stát jednotná. (3)
Bohužel, už
dokonce během tohoto setkání se stalo zjevným, že veteráni i mladší řeholní
představení jsou mezi sebou rozdělení. Mezi těmi, kteří byli zastánci
pokračování v úsilí o praktickou dohodu, byli P. Tissier de Mallerais a
Dom Gerard, zatímco ti, kteří byli proti takové praktické dohodě, ukázali, že
jsou jasně ve shodě s postojem arcibiskupa, že nemůžeme pracovat společně
s koncilním Římem:
Sestry byly
takřka všechny kategorické: „Nemůžeme
jednat s biskupy, kteří ztratili Víru,“ řekly dominikánky z Fanjeux.
Sestry z Brignoles měly za to, že závislost na Římu by je přinutila ke „kontaktům s jejich bývalými
kongregacemi, které jsou nyní modernistické,“ a „to je nemožné“. Sestry Bratrstva zmiňovaly „riziko pro Víru a soudržnost Tradice“. Nakonec karmelitánky řekli,
že je to „trójský kůň v rámci
Tradice“. (4)
Navzdory zdaleka
ne jednomyslné podpoře pro arcibiskupovo pevné přesvědčení, že jakákoliv
spolupráce s modernisty je nemožná, se rovnováha nakonec překlopila ve
prospěch operace přežití a proti usilování o praktickou dohodu:
Arcibiskup
Lefebvre, který objektivně předložil výhody i nevýhody dohody, nakonec
naznačil, kam se nyní rovnováha naklání. Zásada, o níž se to opírá, je
osvětlující: „Oficiální kontakt
s modernistickým Římem není nic proti zachování Víry.“ (5)
A tak, aby
arcibiskup zachoval Víru, vzdal se myšlenky snažit se dojít praktické dohody
s koncilním Římem a přikročil k nyní proslulým svěcením z roku
1988. Lze se ptát, opustil opravdu arcibiskup myšlenku dosažení praktické
dohody, a pokud ano, proč? Odpověď na tuto otázku dal o několik let dříve v
[chrámu] St. Nicholas du Chardonnet v Paříži, když řekl:
Ale když jednáme s těmito
lidmi, kteří uzavřeli tuto dohodu s ďáblem, s liberálními idejemi,
nemůžeme mít jakoukoliv důvěru. Budou nás
po troškách balamutit; budou se pokoušet nás chytit do svých pastí, dokud se nezbaví těchto mylných idejí.
Takže z mého pohledu to není otázkou toho, dělat cokoliv, co člověk chce.
Ti, kteří budou mít sklon chtít to přijmout, skončí tak, že budou recyklováni. (6)
Žádná praktická dohoda bez věroučné dohody
Znamená to,
že od té chvíle arcibiskup odmítal jakýkoliv kontakt s Římem jako věc
principu? Ne, vůbec ne. Vidíme, že od té chvíle nebyl arcibiskup ochotný
spolupracovat s Římem na pouze praktické úrovni, dokud a pokud budou
přijímat nauku svých předchůdců. Jinak řečeno: „žádná praktická dohoda bez věroučné shody“. V říjnu 1988, pár
měsíců po proslulých svěceních, řekl arcibiskup Lefebvre v rozhovoru
poskytnutém časopisu Fideliter:
„Položím
rozhovory na doktrinální úroveň:
Souhlasíte s velkými encyklikami všech papežů, kteří vás předcházeli?
Souhlasíte s Quanta Cura Pia IX., Immortale Dei a Libertas Lva XIII., Pascendi
Gregis Pia X., Quas Primas Pia XI., Humani Generis Pia XII.? Jste v plném
společenství s těmito papeži a jejich učením? Přijímáte ještě celou Protimodernistickou
přísahu? Jste za společenskou vládu Našeho Pána Ježíše Krista?
Nepřijímáte-li nauku svých předchůdců, je zbytečné se bavit! Dokud nepřijmete opravu koncilu s
přihlédnutím k nauce těchto papežů, svých předchůdců, není možný žádný dialog.
Je zbytečný.“ (7)
Tato
zásada „žádné praktické dohody bez věroučné dohody“ byla výslovně potvrzena
generální kapitulou FSSPX v roce 2006, jako zásada, na níž bude založen
jakýkoliv budoucí kontakt s koncilním Římem.
První pokušení
Podívejme
se tedy na první pokušení, které arcibiskup definoval jako „touhu udržovat
dobré vztahy s papežem či současnými biskupy“, navzdory tomu, že nadále
vyznávají nejzávažnější omyly založené na jejich liberálních a modernistických
zásadách. Napsal:
Prvním pokušením je
zachovat si dobré vztahy s papežem či současnými biskupy. Zjevně je normálnější a příjemnější
být v souladu s autoritami, než s nimi být v konfliktu,
zvlášť když tyto potíže mohou vést k sankcím.
...
Ačkoliv
se lhaní koncilního Říma často prokázalo jako fakt, není [pro ně] nicméně
zbytečné zkoušet to, protože vždy naleznou někoho, kdo spolkne návnadu.
Ale
omyly Druhého vatikánského koncilu a jeho duch jsou trvale a veřejně
potvrzovány fakty a prohlášeními. Nic se v liberálních a modernistických
principech nemění. Apostaze se šíří, katolická víra nadále mizí.
Většina našich kněží,
seminaristů a věřících si nedělá iluze a jsou přesvědčení, že je nemožné věřit
autoritám koncilní Církve, dokud vyznávají takové omyly.
(8)
Je
zajímavé poznamenat, že arcibiskup si byl dobře vědom skutečnosti, že ne
všichni jeho kněží, seminaristé a věřící smýšlí stejně jako on. Většina
z nich ano, ale někteří již byli oklamáni a mysleli si, že by mohli
uzavřít dohodu s koncilním Římem bez věroučné dohody jako základu, na němž
by byla taková spolupráce vybudována. To jasně vidíme na Domu Gerardovi, který
velmi brzy po setkání v Le Pointet odjel do Říma, aby uskutečnil svou
vlastní dohodu.
A
je věcí historie, že ti, kteří tajně nesouhlasili se zásadou, na niž se
arcibiskup odvolával v Le Pointet, tj. žádná praktická dohoda bez věroučné
shody, po arcibiskupově smrti příliš nemrhali časem a začali pracovat
k novému směřování. Mezi nimi byl P. Aulagnier, který již v roce
1992, dokonce ještě před tím než byl zformován GREC,
inicioval „nové kontakty s uznávanými církevními autoritami“. (9)
Opuštěná zásada
Přesuňme
se nyní rychle do května 2012, kdy v Hattersheimu v Hesensku
v Německu uspořádal P. Niklaus Pfluger, první asistent generálního
představeného FSSPX, přednášku, v níž potvrdil to, čeho si již někteří
bystřejší tradicionalisté všimli, tj. že původní zásada „žádnou praktickou
dohodu bez věroučné shody“, jak byla definována a potvrzena generální kapitulou
v roce 2006, již není základem, na němž jsou kontakty FSSPX s Římem
založeny. Tato zásada byla nyní jasně nahrazena novou hnací silou: „zájmem
papeže dosáhnout kanonické řešení“.
„Žádná praktická dohoda
bez věroučné shody“ – taková byla zásada, s níž Bratrstvo začalo rozhovory
se Svatým stolcem.
Jednání z minulých let však odkryla, že odlišné postoje týkající se ústředních věroučných otázek nemohou být
překlenuty.
Poslední
týdny odkryly, že papež je natolik zainteresován na kanonickém řešení pro
Bratrstvo, že je připraven zpečetit dohodu, i když Bratrstvo neuzná tyto
zpochybňované texty Druhého vatikánského koncilu a novou mši. Kdyby však
Bratrstvo odmítlo dohodu dokonce i za těchto podmínek, pak budou možným výsledkem nové exkomunikace.
Za
těchto okolností generální představený, biskup
Bernard Fellay, nepovažuje za možné papežův návrh odmítat. Rovnalo by se to
sklouznutí k sedesvakantismu, kdyby se člověk stále izoloval od papežova
přání, jestliže toto přání nemá za následek uznání mylné nauky. Je také
věcí prozíravosti nezpřetrhat všechny vztahy s Římem. Člověk by měl nechat
alespoň jedny dveře otevřené, i když se v tuto chvíli zdá, že neexistuje žádná blízkost ve věroučných věcech. (10)
Přinejmenším
můžeme ocenit čestnost toho, že připustil opuštění staré zásady a zavedení
nové: „dokud se po nás nebude žádat uznání mylné nauky, jsme ochotní splnit
papežovo přání uskutečnit praktickou dohodu“. Jinak řečeno, nemusíme již
souhlasit v nauce, jen je žádáme, aby tolerovali naše odlišnosti, což
nevede k ničemu jinému než k falešnému ekumenismu rozšířenému na
tradicionalisty. Tuto novou zásadu můžeme shrnout do slov: „praktická dohoda
založená na falešném ekumenismu“ nebo jak nyní často slýcháme jako prvořadou
podmínku: „pokud nás přijmou, jací jsme“.
Proč
tedy Řím nepřijal členy FSSPX „jací jsou“ už v roce 1988, nebo v roce
2006? Proč to ze všech možných papežů Druhého vatikánského koncilu musí být ten
nejhorší z nich, kdo přijme členy FSSPX „jací jsou“? Mohlo by to být tak,
že namísto toho, že přijímají členy FSSPX „jací jsou“, prostě přijímají členy FSSPX
„jakými se stali“? Vzhledem k dlouhému seznamu změn, jichž si všimli mnozí
tradiční katolíci uvnitř i vně FSSPX v posledních letech, není odpověď
opravdu žádná velká věda. Jmenujme jen některé: vyloučení
biskupa Williamsona, brandingová kampaň, věroučná
deklarace z roku 2015, odmítnutí nadále rozlišovat mezi koncilní církví a
katolickou Církví, různá znamení a formy zmírňování postoje vůči skupinám
Ecclesia Dei a spolupráce s nimi, potlačování knih považovaných Menzingenem
za příliš tradiční nebo kritické, potlačování vlastních arcibiskupových spisů,
utajená setkání GREC atd... (11)
Metodičnost v jejich šílenství
Vzhledem
k tomu, že pokušení je definováno jako „přemlouvání nebo přesvědčování
člověka, buď skrze manipulaci nebo skrze zvědavost, touhu nebo strach ze
ztráty“, aby se propůjčil k určitému činu, rozlišuje arcibiskup dále
některé metody, skrze něž jsou tradiční katolíci obvykle přemlouváni nebo
přesvědčováni, aby udělali takovou praktickou dohodu s neobráceným Římem:
Bratrstvo
tedy bude obviňováno ze zveličování
chyb Druhého vatikánského koncilu, z hrubého
kritizování spisů a činů papeže a biskupů, přehnaně rigidního lnutí k tradičním obřadům a nakonec ze sektářství, jež jednoho dne povede ke
schizmatu.
Jakmile
se zmíní slovo schizma, bude užíváno
jako strašák k vylekání
seminaristů a jejich rodin, vedoucí je k opuštění Bratrstva o to snadněji,
že kněží, biskupové a sám Řím prohlašují, že nabízí záruky ve prospěch určité Tradice.
Mohli
bychom vytvořit dlouhý seznam těch, kteří nás z těchto důvodů opustili.
A
tak, aby se biskup Fellay vyhnul tomu, že bude obviněn ze „zveličování chyb Druhého vatikánského koncilu“, ujistil svět, že „Bratrstvo přijímá 95% jeho učení“ (12) a
že koncilní náboženská svoboda je „velmi,
velmi limitovaná“ náboženská svoboda (13), čímž nepřímo naznačuje, že
tradiční katolíci zveličují omyly Druhého vatikánského koncilu.
Pokud
jde o „strašáka schizmatu“ jsme upomínáni tím, co biskup Fellay, P. Pfluger a
P. Nély napsali v dubnu 2012 v odpovědi na dopis,
jenž biskup Tissier, biskup Williamson a biskup de Galarreta napsali
generálnímu představenému: „Je to
závažné, protože taková karikatura již neodpovídá realitě a logicky skončí v budoucnu ve skutečném
schizmatu.“ (14) Podobné komentáře pronesl P. Angles (15) a vydavatel
The Remnant (16).
A
co návnada „záruk ve prospěch určité Tradice“? V listopadu tohoto roku
biskup Fellay poskytl krátký rozhovor, v němž shrnul nadcházející dohodu
následovně: „My jsme Římu velmi jasně
řekli, že, stejně jako to ve své době říkával arcibiskup Lefebvre, máme podmínku sine qua non: nebude-li tato
podmínka splněna, pak se nepohneme. A
touto podmínkou je pro nás to, abychom mohli zůstat, jací jsme, abychom si
ponechali všechny zásady, které nás držely naživu, které nás držely katolickými.“
Když byl tázán, co tedy ještě nadcházející praktické dohodě s koncilním
Římem chybí, odpověděl: „Úřední razítko. A
také jasné, přímočaré prohlášení, že
budou tyto záruky respektovány.“ (17)
Zde
musíme poznamenat, že ačkoliv biskup Fellay učinil srovnání s arcibiskupem
Lefebvrem, je toto srovnání dosti povrchní, protože arcibiskupovou podmínkou
„sine qua non“ bylo, že „Řím příjme nauku svých předchůdců“, zatímco podmínka
„sine qua non“ biskupa Fellayho je, že „nás Řím přijme, jací jsme“. Jinak
řečeno, jak to nazýval arcibiskup „záruka ve prospěch určité Tradice“, a určitě
ne opuštění omylů ze strany Říma.
A
co si tedy FSSPX myslí o těch, kteří odporují jeho ustupování vůči tomuto
pokušení? Takto to vyjadřuje biskup Fellay: „Podívejte se na karikaturu Tradice, která se nazývá „Odporem“,
například: je to nekatolický duch, který je takřka sektářský.“ (18) Cožpak to není to, před čím nás arcibiskup
varoval, že ty, kteří se budou snažit přidržovat Tradice, budou nazývat
sektáři?
Takřka
všechny taktiky, zmíněné arcibiskupem, k tomu, aby nás přiměly přijmout
praktickou dohodu s těmi, kteří pracují v protikladném směru, byly
představenými FSSPX využity. Může tedy pak existovat nějaká pochybnost, že
FSSPX podléhá tomuto prvnímu pokušení, o němž arcibiskup hovořil v roce
1989? Mějte to na paměti, když se budeme dívat na druhé pokušení.
Druhé pokušení
Druhé
pokušení, říká arcibiskup, je zapříčiněno „skutečně ďábelským duchem“, který
vede některé lidi k tomu, aby „hledali důkazy všeho druhu o vadách a
slabých stránkách“ a „zneužívali a umocňovali nejbezvýznamnější skutečnosti až
do bodu, že se stávají skutečnými pomluvami“, aby mohli oklamat věřící, aby opustili
své přátele katolíky a stali se stoupenci jejich „vlastní skupiny“. Vyniká
zvláště jedno slovní spojení, které arcibiskup zmiňoval, protože dnes slýcháme
takřka přesně tatáž slova: „My jsme ti čistí, ostatní jsou nečistí.“
Poslechněte
si arcibiskupa:
Druhým
pokušením, které ďábel vzbuzuje v myslích některých našich kněží, jež
vyprovokovává současné rozdělení v rámci Bratrstva, lze shrnout
následovně: „Měli jsme důvěru v rané Bratrstvo, v jeho zásadách a
činech, avšak, nyní vidíme, že jeho myšlení se mění a proto, ve věrnosti k včerejšímu
Bratrstvu, opouštíme dnešní Bratrstvo.“
Aby se ospravedlnil tento
postoj, je nutné nám ukázat důkaz těchto změn. A tak budou zneužívána a
umocňována nejbezvýznamnější fakta až do bodu, že se stávají skutečnými
pomluvami.
(...) Také proti mně byla vznesena obvinění.
Někteří
lidé, například P. Bouchacourt (19), nyní mohou být v pokušení použít
arcibiskupova slova proti Odporu, protože také Odpor opustil dnešní Bratrstvo,
aby zůstal věrný Bratrstvu včerejška. Toto přirovnání je pouze povrchní,
protože, jak jsme již předtím viděli, Bratrstvo se vskutku změnilo a již za to bylo
samotným arcibiskupem odsouzeno. A arcibiskup netvrdil, že „opustit Bratrstvo“
je samo o sobě chybou, jako je jí spíše skutečnost, že někteří lidé zakládají
toto rozhodnutí na „bezvýznamných faktech“, které jsou „zneužívány a umocňovány
až do bodu, že se stávají skutečnými pomluvami“.
Jde
o skrytou neupřímnost a dokonce i přímé lži:
Podobně
se pro ně stalo nutným oklamat
věřící, aby je následovali. Čin skutečně založený na lžích.
To,
co arcibiskup zmiňuje dále o P. Morellovi, bude dnes znít povědomě
s ohledem na jiného kněze vaguse [narážka na P. Pfeiffera v USA, který se
se svou skupinkou oddělil od „Odporu“ – pozn. překl.]:
V případě
P. Morella je princip stejný, ale údajné změny, o nichž tvrdí, že si jich
všiml, jsou spíše na duchovní a morální úrovni. Tento postoj P. Morella má
základ ve zvláštním psychickém stavu,
v přirozené potřebě mít osobní, výlučné učedníky, protože je přesvědčen,
že má zvláštní charisma posvěcovat duše.
Jak
se říká: „nic nového pod sluncem“. Arcibiskup nám dále vysvětluje, jak tito
lidé prezentují svůj případ svým stoupencům:
Rozhodnutí
přemístit P. Morella způsobilo odchod této skupiny ze semináře. Bylo nutné najít důvody k ospravedlnění
odchodu z Bratrstva. Což nebylo těžké: „My jsme ti čistí, ostatní jsou nečistí.“
Připomíná
to něco? „My jsme ti čistí, ostatní jsou nečistí.“
A
kdyby pořád ještě existovaly nějaké pochyby ohledně skutečného problému,
arcibiskup nám ještě jednou říká, co je špatné a jak rozpoznat to, co nazývá
„ďábelským duchem“:
Od nynějška je duch,
který je zachvacuje, skutečně ďábelský, a vede je k tomu, aby hledali
důkazy všeho druhu o vadách a slabých stránkách.
Já
si nedělám žádné iluze. Brzy mě samotného budou pomlouvat, jako jsem již byl
pomlouván všemi těmi, kteří se od Bratrstva oddělili.
Ten
průběh je vždy stejný. Je to věc toho, ospravedlnit
za každou cenu pohoršlivý skutek, kdy je odtržena skupina kněží, seminaristů a
věřících.
Nyní
tedy máme velmi jasný a výstižný souhrn tohoto ďábelského ducha. Ve své touze
shromáždit kolem sebe malé stádo, jež by mohli nazývat „svým“, „hledají důkazy
všeho druhu o vadách a slabých stránkách“, aby přilákali své oběti, aby
„opustili dnešní Bratrstvo, aby zůstali věrní včerejšímu Bratrstvu“.
Je
zajímavé poznamenat, že arcibiskup rozpoznal v tomto postoji „mylný
koncept duchovní formace“, který „zavání jansenismem“:
V tomto
současném případě máme co do činění
s mylným konceptem duchovní formace, který zavání jansenismem. Kéž nás
Bůh tohoto ducha uchrání!
Pro
ty, kteří nejsou obeznámeni s herezí jansenismu, zde je to co encyklopedie
New Advent říká závěrem svého detailního hesla o Jansenovi a jansenismu:
Je
zjevné, že kromě svého lnutí k „Augustinovi“ a svému rigorismu v mravech,
se [jansenismus] mezi herezemi odlišuje vychytralými
postupy, šikanou a nedostatkem upřímnosti na straně svých stoupenců, zvláště
jejich předstíráním, že zůstali katolíky, aniž by se ale zřekli svých omylů,
zůstáváním v Církvi navzdory Církvi samotné, dovedným vyhýbáním se a beztrestným vzdorováním rozhodnutím nejvyšší
autority. Takové chování nepochybně nemá obdoby v análech křesťanstva
předcházejícího propuknutí jansenismu, ve skutečnosti by bylo neuvěřitelné, kdybychom v naší době u jistých skupin
modernistů nenacházeli příklady této udivující a absurdní dvojakosti.
Trestuhodné teoretické i praktické důsledky jansenistického systému, a polemik, jimž dal vzejít, mohou být
ihned patrné z toho, co bylo řečeno, a z historie několika posledních
století. (20)
Z toho
můžeme snadno vidět, že když arcibiskup zmiňoval zápach jansenismu, bylo to
kvůli „vychytralým postupům“, „předstírání“, „dovednému vyhýbání“,
„beztrestnému vzdorování autoritám“, „udivující a absurdní dvojakosti“ a nikdy
nekončícím „polemikám“.
Hledání důkazů o všech druzích vad a
slabých stránek
Když
jsme již řekli, jak představení FSSPX upadli do prvního pokušení prosazovat
čistě praktickou dohodu bez předešlé a zásadní věroučné dohody, podívejme se
nyní na několik příkladů, abychom zjistili, zda některý z tradičních
katolíků podlehl tomuto druhému pokušení a skončil u tohoto „ďábelského ducha“
„hledání důkazů o všech druzích vad a slabých stránek“ zacházejícího dokonce
tak daleko, že používá „podvod a lži“, to vše, aby povzbudil druhé, „aby opustili
dnešní Bratrstvo, aby zůstali věrní Bratrstvu včerejška“.
V roce
2016 biskup Williamson po vysvěcení biskupa Thomase Aquinase učinil několik
postřehů o této významné a radostné události pro Odpor. Biskup prostě
komentoval počet návštěvníků, počet přítomných novinářů, relativní mlčení médií
a nakonec poznamenal, že mu je v každém případě jedno, jaký je názor
médií. Jedné velmi zářivé „žárovce“ na jednom velmi zářivém stromě se však
podařilo nalézt některé závažné chyby v biskupových postřezích, a vysvětlila
svému obecenstvu, jak jsou tyto postřehy důkazem, že biskup Williamson „používá
komunistickou taktiku“ (problém, reakce, řešení). Její věrní stoupenci ji
odměnili vyznamenáním „skvělé analýzy“.
Před
několika týdny byl na jistém fóru kritizován P. Chazal, protože na jedné fotce
si někdo všiml něčeho, co na jeho oltáři vypadalo jako klika od dveří.
Připomnělo mi to farizeje s jejich tefiliny a rozšířenými střapci, jež Náš
Pán nazval „obílenými hroby“. Jak se dalo očekávat, trvalo to jen dva další příspěvky
a tato debata na fóru přešla k obvyklému seznamu sloganů a absurdních
obvinění, jež provázejí prakticky každý příspěvek od většiny jejich členů.
Minulý
rok byli P. Picot a P. Chazal umístěni na seznam těch, „jichž se je potřeba
stranit“, prostě proto, že se P. Chazal rozhodl ubytovat P. Kramera ve své malé
misii v džungli, což bylo považováno za zločin kvůli tzv.
„sedealteristickým“ názorům P. Kramera. Vinen spolupachatelstvím. Třešničkou na
dortu však byla skutečnost, že ti, co hodili tento kámen zároveň plně a
otevřeně podporovali veřejného sedesvakantistu, jehož zvali, aby měl přednášky,
hodiny katechismu, kázání, sloužil mši a dokonce mu dovolili kázat proti svému
vlastnímu biskupovi. A do dnešního dne titíž velcí inkvizitoři otevřeně
podporují sedesvakantistické kněze, přesto stále obviňují druhé, že nejsou
dostatečně tvrdí vůči sedesvakantistům. Vskutku pokrytectví a dvojakost!
A
samozřejmě je zde mnoho lží o třech biskupech [biskupu Williamsonovi, Faurem a
Thomasovi Aquinasovi], ale hlavně o biskupu Williamsonovi, jež byly opakovány
tak často, že nyní dokonce i dobří kněží začínají věřit těmto lžím a jsou
pokoušeni obviňovat své vlastní biskupy ze všeho špatného pod sluncem, a
odmítat společenství s nimi.
A
tak vidíme, že tito lidé používají hrubé přehánění, citáty vytrhané
z kontextu, naprosté lži, dramatický a emocionální jazyk a všechny druhy
klamu, aby přesvědčili druhé, že jediní oni jsou „čistí a druzí nečistí“. Nebo,
abych použil jejich slova: oni jsou „pravý Odpor a ostatní jsou falešný Odpor“.
Takový je zápach jansenismu.
Závěr
Vyhněme
se těmto dvěma pokušením, jednoho, které nás pokouší podceňovat modernismus a
krizi v Církvi a příliš se přiblížit neobrácenému Římu, a druhé, které
zveličuje „vady a slabé stránky“ u našich přátel katolíků a způsobuje, že se
oddělujeme od jiných tradičních katolíků v duchu, který „zapáchá
jansenismem“. Udržme si rovnováhu mezi těmito dvěma krajnostmi a klidně držme
kurz, jejž pro nás arcibiskup a Církev vymysleli.
Na
praktické úrovni nám arcibiskup dává svou následující radu:
Prozíravost
vyžaduje, abychom neměli naprosto žádný kontakt s těmi, kteří nás opouští,
dokonce ani písemný, s výjimkou toho, že někdo z nich ukazuje vážné
známky kajícnosti. Modleme se za ně: taková je pravá křesťanská láska, kterou
vůči nim můžeme praktikovat.
Ať
jsou tato rozdělení pro nás příležitostí zpytovat svědomí, abychom byli
statečně bdělí neoslabovat ve věroučných, mravních, duchovních a kázeňských
věcech. Vigilate et orate (Bděte a modlete se).
Amen.
Poznámky
1)
Dopis biskupovi de Galarretovi
z července 1989
2)
The Biography, Marcel Lefebvre, biskup Tissier
De Mallerais, str. 548
3)
Ibid, strana 558
4)
Ibid, strana 558-559
5)
Ibid, strana 559
7)
Rozhovor arcibiskupa Lefebvra poskytnutý
pro Fideliter, říjen 1988 (Archbishop Lefebvre & the Vatican)
8)
Dopis biskupovi de Galarretovi
z července 1989
9)
"Towards a Necessary Reconciliation,
P. Michel Lelong, str. 104
10)
P. Pfluger, přednáška v Hattersheimu,
Hesse, Německo, 2012, (německý originál: 1.5.12: Abkommen mit Rom auch ohne lehrmäßige Einigung - spes
unica aktuell) (anglický překlad: RORATE CÆLI: Rome-SSPX:Important: Fr. Pfluger speaks on recent
developments)
Zdroj: Archbishop
Lefebvre Forum
Překlad: D.
Grof