Komentář Eleison CDXCII – Rozlišujte, rozeznávejte (2016)
(492)
17. prosince
2016
ROZLIŠUJTE, ROZEZNÁVEJTE
Jestliže se má věřit zjevně
závažnému důkazu, že se v rámci Novus Ordo mše (NOM) dějí zázraky – a
takové zázraky se dokonce mohou stávat často, jeden z posledních se zdá
pocházet z Božího hodu vánočního z roku 2013 z Legnice, která je také
v Polsku (http://www.garabandal.org/News/Adoration_of_the_Blessed_Sacrament.shtml)
– pak se skutečně někteří z nás musí znovu zamyslet. Takto to formuluje
jeden čtenář: „Bůh si nemůže protiřečit, takže jeho zázraky nemohou protiřečit
nauce jeho Církve. NOM se však odchyluje od základní nauky o mši. Tyto zázraky
jsou tudíž buďto falešné, nebo je NOM od Boha. Jaké je v takovém případě
ospravedlnění toho, že tradicionalisté lnou k Tradici? Protože je-li NOM
v nitru Novocírkve potvrzován zázraky, pak je i Novocírkev potvrzována
Bohem a novopapeži, a já je musím uposlechnout. Nemohu si vybírat, že ne?“ Ano,
můžete, a nejen můžete, ale musíte, abyste splnil svou absolutní povinnost
udržet si Víru.
Je tomu tak proto, že jiným jménem
pro „vybírání si“ je „rozlišování“. Všichni z nás musí celý den
rozlišovat. To je zdravý rozum a je to to, co sv. Tomáš Akvinský dělá od
počátku do konce své podivuhodné Summa
Theologiae. Podívejme se blíže na argument našeho přítele.
Základním jádrem sporu je NOM. NOM
je mešní ritus, kniha mající stovky, ne-li tisíce stran, a obsahující mnoho
věcí. Z katolického pohledu je tento ritus jako celek nesporně špatný,
protože radikálně mění pojetí mše od toho, že je [mše] smírnou obětí zaměřenou
na Boha, k tomu, že je to pokrm společenství zaměřený na člověka. Protože
většina katolíků prožívá své náboženství navštěvováním mše, pak když se jako
takové změní její pojetí, fakticky se změní i jejich náboženství. Proto je NOM
hlavním ničitelem pravé Církve a hlavním motorem Novocírkve. Proto je NOM jako
celek nejen špatný, ale skutečně velmi špatný.
To však neznamená, že všechny jeho
části, jakožto části, jsou špatné. Jakožto části jsou některé
ještě katolické, protože takovými musely být, aby, když byl NOM v roce
1969 zaveden, oklamaly kněze, že se zásadně neliší od tridentského ritu mše,
zvláště v konsekraci. Jinak by jej odmítli, a nemohl by odvést svou práci
při ničení Církve. NOM je tedy, pokud jde o jeho části, částečně dobrý a
částečně špatný, zatímco jako celek je to dvojznačné, záludné, podvodné
dílo.
Avšak pokud jde o lidi „čistému je
vše čisté“ (Tit. I,15), a tak nevinným duším, které si ještě nejsou vědomé jeho
vnitřního nebezpečí pro Víru, může skrze svou konsekraci a dobré části ještě
poskytovat milost a duchovní potravu, zvláště když jsou méně potlačené díky
knězi, který tyto dvojznačnosti, nakolik je to možné, činí katolickými. A pokud
jde o Boha, ten „píše rovně i na křivých řádcích“, jak říká přísloví, takže
špatné části NOM mu nemusí bránit činit zázraky u katolických částí, aby sytil
nevinné a varoval provinilé.
Proto je NOM na jednu stranu jako
celek velmi špatný a tradicionalisté jsou naprosto nezbytní pro Církev, aby
svědčili o jeho špatnosti a aby učinili dostupnou pravou mši pro chvíli, kdy se
duše probudí ohledně špatnosti NOM, což ony v různém čase a s různou
rychlostí činí, a aby si takové duše mohly zachovat Víru a přečkat krizi. Na
druhou stranu je NOM v [některých] částech ještě dostatečně dobrý, aby
sytil nevinné duše a aby umožnil Bohu dělat zázraky, také pro nasycení duší
nebo aby je varoval. Bůh tedy tímto nepotvrzuje ani NOM jako celek, ani
Novocírkev jako celek, ani novopapeže celkově, ale spoléhá na mě, že použiju
mozek a Víru, které mi dal, abych rozlišoval dobré od zlého. On ve svém
nádherném nebi nechce žádné nemyslící roboty!
Kyrie
Eleison
Zdroj: The St. Marcel Initiative
Překlad: D. Grof