Oslava apokalyptické nákazy (2016)
500. výročí luteránské revolty
John Vennari
Papež František se bude účastnit obřadu
připomínajícího 500. výročí protestantské revolty [Článek byl napsán ještě před
těmito oslavami. – pozn. překl.]. Vatikánský časopis Bollettino z 25. ledna oznamoval: „Svatý Otec František bude
cestovat do Lundu do Švédska, aby oslavil 500. výročí reformace. Jeho Svatost
František má v úmyslu se zúčastnit společného obřadu katolické Církve a
Světové luteránské federace, aby oslavil 500. výročí reformace, který se
plánuje konat v Lundu ve Švédsku v pondělí 31. října 2016.“
Papež povede „společnou bohoslužbu“
spolu s dvěma luteránskými vůdci: prezidentem Světové luteránské federace
(SLF) „biskupem“ Dr. Munibem A. Younanem a generálním tajemníkem SLF reverendem
Dr. Martinem Jungem. Bude se konat v katedrále v Lundu, což je
středověká katedrála, kterou luteráni drží od 30. let 16. století do dneška.
Počátkem 20. století svatý Maxmilián
Kolbe varoval, že „ekumenismus je nepřítelem Neposkvrněné“. (1) Papeži před
Druhým vatikánským koncilem jednotně odsuzovali samotný ekumenismus pěstovaný
od koncilu, protože v podstatě klade jedinou pravou Církev ustanovenou
Kristem na stejnou úroveň s falešnými náboženstvími. Šílenství dnešní
praxe ekumenismu bude názorně ukázáno, když se blíže podíváme na arciheretika
Martina Luthera a zpustošení, které způsobil.
Epidemie kobylek
Kapitola 9 Apokalypsy se otevírá
strašlivou vizí svatého Jana:
„I zatroubil pátý
anděl. Tu jsem spatřil hvězdu, která spadla s nebe na zem. Té byl dán klíč od
jícnu propasti.“
„I otevřela jícen
propasti a z jícnu vystoupil kouř jako z veliké pece, takže se slunce i ovzduší
zatmělo dýmem z jícnu.“
„A z kouře vyletěly na
zem kobylky. Těm byla dána moc, jakou mají štíři na zemi...“ (Apok. 9:1-3)
Zbožní katoličtí
komentátoři Písma svatého v posledních 500 letech v této vizi viděli
předpověď Luthera a jeho protestantské revolty.
Luther
Otec Herman Bernard
Kramer v knize The Book of Destiny
(Kniha osudu) vysvětluje: „Luther skutečně otevřel jícen propasti a uvolnil
proti Církvi všechnu zuřivost pekla. Proto moderní vykladači [Písma svatého]
vidí v této padlé hvězdě Luthera.“ (2) Otec Kramer odkazuje na to, že to
dokazuje i význačný komentátor Písma svatého Cornelius a Lapide. (3)
„Celý popis kobylek,“
vysvětluje otec Kramer, „pasuje do posledního detailu na krále a vladaře, kteří
silou zavedli tuto herezi 16. století.“ Pokračuje: „Když Luther předložil svou
heretickou a nemorální nauku, obloha se stala jakoby ztemnělou kouřem. Šířila
se velmi rychle v některých oblastech země a vyprodukovala vladaře a krále,
kteří byli dychtiví oloupit Církev o její majetek. Přinutili lid na svých
panstvích a na územích uloupených Církvi přijmout Lutherovy nauky. Zastánci
protestantismu udělali falešné překlady Bible a svedli lid do svých omylů, když
zjevně dokazovali z „Bible“ (svých vlastních překladů) správnost svých nauk.
Byl to vše podvod, lež a pokrytectví. Špatní a slabí, laxní a vlažní, lhostejní
a nepraktikující katolíci, a ti, kteří zanedbávali důkladné poučení, tak byli
svedeni. A tihle lidé, kteří nyní viděli katolickou Církev skrze kouř omylu z
[pekelné] propasti a spatřili překroucenou karikaturu pravé Církve, se jí
začali bát a nenávidět ji.“ (4)
Co se týče Luthera,
dělal „vše, aby vštípil nenávist vůči [katolické] Církvi do srdcí svých
stoupenců.“ (5). Otec Kramer vysvětluje:
„Němečtí vládci
horlivě přijali luteránství, aby se stali duchovními hlavami církví na svých
panstvích a oloupili Církev. Jejich domnělá jurisdikce v duchovních věcech
byla uzurpací ... V Dánsku, Norsku a Švédsku králové vnutili lidu
luteránství silou a mečem, klamem a pokrytectvím. V kostelích ponechali
oltáře a nechali odpadlé kněze používat roucha a vnějšková lákadla katolické
Církve, aby svedli lid. Rozdrtili katolickou víru terorismem, tím, že ji
učinili hrdelním zločinem a velezradou, když někdo zůstal katolíkem. Každý
monarcha se učinil duchovní hlavou církve ve svém království. Jejich takzvaní
historici zfalšovali dějiny, aby vyvolali nenávist vůči Církvi v srdcích
lidu. Předstírali, že prokázali pravdu luteránství skrze mylné překlady Bible,
které udělal Luther a další, a jejími ještě mylnějšími výklady. Tito vladaři a
králové byli kobylkami objevujícími se ve vidění sv. Jana. Měli zuby lví, aby
zastrašili vlažné katolíky, aby se podrobili.“ (6)
Haydockův komentář
v Douay Rheims Bibli [Klasický anglický překlad Bible z 15.-16.
století v rámci protireformačních snah. – pozn. překl.] obsahuje podobné
vysvětlení Apokalypsy 9:2:
„Luther a jeho
stoupenci propagovali a hájili své nové nauky s takovým zanícením a vášní,
až to všude způsobovalo vzpoury a povstání, jež si, jak se zdálo, vychutnávali.
Luther se tím otevřeně vychloubal. “Stěžujete si,“ říkal, “že skrze naše
evangelium se svět bouří; já odpovídám: budiž za to díky Bohu; tyto věci tak
musím mít a běda mi, kdyby takové věci nebyly.““ (7)
Komentář dále
vysvětluje, že slunce se skutečně zatmělo, protože světlo víry bylo zatemněno
velice rozšířenou herezí protestantismu. Vysoce vážený otec redemptorista
Michael Müller objasňuje, jak tyto protestantské „reformy“ uhasily světlo pravé
Víry:
„...oni rozpitvali
katolickou víru, dokud ji nezredukovali na pouhou kostru; odťali realitu Těla a
Krve Krista ve Svaté eucharistii, Boží křesťanské oběti předkládané při mši,
vyznání hříchů, většinu svátostí, kající úkony, několik kanonických knih Písma
svatého, vzývání světců, celibát, většinu všeobecných koncilů Církve a veškerou
současnou církevní autoritu; překroutili povahu ospravedlnění, když tvrdili, že
víra sama ospravedlňuje člověka; z Boha učinili autora hříchu a zastávali
názor, že uposlechnout přikázání je nemožné.“ (8)
Msgr. Joseph Clifford
Fenton, význačný americký teolog, správně vypozoroval, že Lutherova údajná
reformace Církve „sestávala ze snahy, aby lidé opustili katolickou Víru a
vzdali se svého členství v jediné pravé novozákonní Církvi bojující, aby
následovali jeho nauku a vstoupili do jeho organizace.“ (9)
To byla Lutherova
revolta, odtrhnout miliony duší od jediné pravé Církve Kristovy, a
pravděpodobně zavedení milionů duší do věčného pekelného ohně. Protestantská
revolta není nic, co by se mělo slavit!
V současné
ekumenické atmosféře mají výše zmíněná fakta jen malý ohlas, protože ekumeničtí
katolíci pokládají tyto pravdy za nepříjemnost. Mnohé z toho, co světci,
teologové a Církev sama učila, pokud jde o tyto omyly a nebezpečí
protestantismu, se buď nezmiňuje, nebo ospravedlňuje jako ubohá omezenost dávno
minulé doby. Díky Druhému vatikánskému koncilu Církev údajně vyrostla ze svého
nedospělého protireformačního postoje, který byl založen na uzavřené mentalitě
typu „mimo Církev není spásy“. Ekumenický katolík v podstatě opustil
pravého Boha katolicismu, aby sloužil falešnému bohu ekumenismu a
mezináboženského dialogu. Spaluje antiprotestantské nauky Církve jako zápalné
oběti svému novému božstvu.
Luther, člověk
Vezměte si například,
čeho si věrní katolíci všimli na Lutherovi.
David Goldstein,
horlivý katolický konvertita z judaismu, který byl nazýván „svatým Pavlem
20. století,“ správně poznamenal:
„Otec první
protestantské církve [Luther] změnil 28. verš 3. kapitoly Epištoly sv. Pavla
Římanům tak, aby vyhovoval nauce, že křesťanská víra bez křesťanských skutků
dostačuje ke spáse: “Zastáváme názor, že člověk je ospravedlněn bez skutků
zákonem víry samé.“ Jednomu ze svých stoupenců, který si stěžoval, že byla
vznesena námitka proti jeho překroucení tohoto posvátného textu, dal Luther
bezcitnou útěchu: “Jestliže vás kterýkoliv papeženec obtěžuje tím slovem
(„samé“), rovnou mu řekněte: Dr. Martin Luther to má tak: Papeženec a osel jsou
jedno a totéž“. (Amic. Discussion, I, 27).“ (10)
Goldstein dále
vysvětluje brutalitu Lutherovy revolty: „Vojáci vladařů pozabíjeli rolníky,
vyrabovali kostely a zamezili veřejné katolické bohoslužbě. Takovým způsobem
bylo luteránství učiněno naukou první protestantské církve – německé státní
církve (1520).“ (11)
Goldstein dále
poukazuje, že Luther popřel zavazující platnost mravního zákona: „Musíme
odstranit Desatero z dosahu očí, i ze srdce“ (De Wette, IV, 188) a opět:
„Jestliže by se vás Mojžíš pokoušel zastrašovat svým hloupým Desaterem
přikázání, rovnou mu řekněte: Běž obtěžovat Židy. (Skutky, Wittenberg, ed. V, 1573).“ (12)
Luther, vysvěcený kněz
a zasvěcený řeholník, svévolně porušil svůj Boží slib celibátu a oženil se
s jeptiškou, která také byla pod slibem celibátu. Ohledně znehodnocených
Lutherových nauk si Goldstein povšiml:
„Lutherovy spisy
týkající se záležitostí pohlaví jsou protikladem slušnosti. Jen
v socialistických spisech volné lásky jsme viděli jejich chválu. Zde tyto
oplzlé spisy získaly Lutherovi věhlas jakožto “klasickému zastánci zdravé
smyslnosti“ (Bebel, Woman, str. 78,
New York, 1910). Po mnoho staletí nemorálnosti zostuzovaly duchovenstvo, ale
Luther má nezáviděníhodný věhlas v tom, že obhajoval pohlavní hříchy jako
„nezbytné“.“ (13)
Jednou
z největších mezi Lutherovými hanbami byla ta, kdy dal Filipu I.
Hesenskému dovolení mít dvě ženy najednou. Povolení bylo podepsáno Lutherem,
Melanchtonem, Bauerem a pěti jinými protestantskými kazateli. (14)
Proto je úpadkem, že vůdci naší katolické Církve
plánují slavit 500. výročí člověka, který strávil svůj život znehodnocováním
křesťanského zjevení. Přesto to není překvapivé. Podobné šílenství jsme viděli
v roce 1983, kdy vysoký katolický duchovní chválil Luthera za jeho
„hlubokou zbožnost“ (15), čímž vyjádřil bezvýhradnou veřejnou úctu člověku,
kterého pokřivené náboženské názory dovedly k odmítnutí pravé Církve,
popření svého kněžství a k tomu, že učil, že mše je ohavnost horší než
nejodpornější veřejný dům. (16)
Tam, kde není žádná nenávist k herezi, není žádná svatost
V tomto
ekumenickém víru je zapomenut fakt, že protestantismus je hereze a hereze je
hřích. V objektivním řádu je to smrtelný hřích proti Víře, který posílá
duše do pekla na věčnost. Vysoce ctěný otec Frederick Faber vysvětloval, že
hereze je „hřích hříchů, úplně nejodpornější z věcí, na něž Bůh shlíží
dolů na tento zlý svět. ...Je to poskvrňování Boží pravdy, což je nejhorší ze
všech nečistot.“
Faber si tudíž všímá,
že „tam, kde není žádná nenávist k herezi, není žádná svatost.“ (17)
Podobně hovořil svatý
Alfons Liguori o povinnosti bojovat proti herezi, protože ta zabíjí naše duše a
duše druhých:
„Hereze byla nazývána
rakovinou: “Šíří se jako rakovina.“ (2 Tim. 2:17) Jako rakovina infikuje celé
tělo, tak hereze infikuje celou duši – myšlení, srdce, rozum a vůli. Také je
nazývána nákazou, protože nejen infikuje toho, kdo je jí nakažen, ale i druhé,
kteří s ním přijdou do styku. Šíření této epidemie ve světě skutečně
poškodilo Církev víc než modloslužba.“ (18)
Ale pro dnešní
katolické vůdce již hereze protestantismu není problémem. Nemají tito vůdci
žádnou lásku ke katolické nauce? Kdyby ji měli, veřejně by se stavěli proti
protestantské herezi, která ji znetvořuje. Nemají lásku k duším? Kdyby ji
měli, nepředstírali by, že protestant může být spasen tím, že zůstane ve svém
vlastním člověkem vytvořeném náboženství, jež je plné omylů proti výslovné
nauce Našeho Pána Ježíše Krista.
Protestantismus – revolta proti Bohu
Na ničem z toho
nezáleží ekumenikům, jako je vatikánský biskup Brian Farrell, který se dojatě
díval do budoucnosti k roku 2017, a požadoval hlubokou studii ohledně
toho, „co reformace znamenala a co měla znamenat v průběhu staletí, a co
ve skutečnosti znamená dnes...“ Nemusí se však pouštět do další hluboké studie,
protože jeden z největších papežů v dějinách jasně vyjádřil, co
reformace znamená. Blahoslavený papež Pius IX. správně rozpoznal, že
protestantismus ve všech svých formách je „revoltou proti Bohu, pokusem
nahradit Boží autoritu lidskou, vyhlášením nezávislosti stvoření na Bohu.“ (19)
Tato revolta proti
Bohu má hluboké důsledky.
Důsledky luteránské revolty
Velký katolický
historik Hilaire Belloc poukazuje na to, že tato hereze nepostihuje jen
jedince, ale že má také negativní společenský dopad. (20) Belloc nám připomíná,
že člověk musí žít a uspořádat svůj život dle svého přesvědčení, nějakého
systému názorů. A jestliže je jeho přesvědčení deformováno oproti pravdě
zjevené Bohem, uzpůsobí podle toho svůj život. Proto, když velké masy lidí
upadnou do hereze a žijí podle toho, změní to oproti Božímu plánu Našeho Pána
celou strukturu jejich společnosti. Vytvoří to prostředí, které nenapomáhá
vedení života v posvěcující milosti, společnost, kde zlo je
institucionalizováno.
Díky protestantské
herezi jsme například ve společnosti legalizovali rozvod. Díky anglikánům
v Lambethu ve 30. letech 20. století máme legalizovánu antikoncepci.
[Autor má na mysli Lambethskou konferenci anglikánských „biskupů“ svolávanou
každých deset let „arcibiskupem“ z Canterbury. – pozn. překl.]
Díky protestantismu
obecně, jak poukazuje význačný otec Denis Fahey, máme nadměrný růst moci státu.
Je to proto, že protestant se na svou „církev“ nedívá jako na autoritu
ustavenou Kristem, aby učila všechny lidi a řídila je. Podle protestantů
Kristus nikdy takovou Církev nezaložil. Proto pro protestanta je nejvyšší
autoritou na zemi stát. To má okamžitý důsledek na vzrůstající moc vladařů a
panovníků v protestantských zemích, která dala povstat státnímu
absolutismu a dokonce i tomu, co bylo nazýváno „Božským právem králů“. (21)
Jak světští králové a
vůdci získali pozemskou moc, společenské království Krista upadlo.
Sv. Terezie z Ávily nazvala luteránství „ubohou sektou“
Protestantismus: umíráček křesťanstva
Když se v Otče
náš modlíme: „Přijď království tvé, buď vůle
Tvá, jako v nebi tak i na zemi..“, modlíme se za ustavení
společenského kralování Ježíše Krista, v němž státy, vlády a společenské
instituce zakládají své zákony ohledně toho, co je správné a špatné, na tom, co
učí Evangelium, že je správné a špatné, a na tom, co katolická Církev Našeho
Pána učí, že je správné a špatné. To se nazývá „křestanstvem“.
Organizace Evropy ve
13. století, se navzdory různým vadám kvůli lidským povahovým chybám, snažila
realizovat tento Boží plán. Otec Fahey píše: „Formální principy řádné
společenské správy ve světě, nadvláda Mystického těla byla chápána a
z velké části přijímána.“
Otec Fahey však
vysvětluje: „Luteránská revolta připravená kultem pohanského starověku za
renesance ... vedla k přerušení tohoto řádu.“ (22)
Toto je pravým
dědictvím protestantismu, rozbitím společenského království Krista.
Za prvé,
protestantismus odmítá celé pojetí viditelné Církve ustanovené Kristem, aby
učila, řídila, posvěcovala a obětoval bohoslužbu Otci v Jeho jménu. Pro
protestanta neexistuje žádná viditelná Církev, existuje pouze osamělý
protestant a jeho Bible. Neexistuje žádná vnější církevní autorita, jíž musí
protestant kvůli spáse uposlechnout. Jestliže jednotlivý protestant nesouhlasí
s výkladem Písma svatého ze strany svého duchovního, může si svobodně
přijmout svou vlastní, a dokonce založit svou vlastní sektu k propagaci
své biblické intepretace.
Takto ve skutečnosti
započaly všechny protestantské sekty. Protestanti tudíž nemají Boží Víru
přijatou z nebe skrze vyučující Církev ustavenou Naším Pánem.
Protestantismus je spíše racionalismem. Jednotlivec se rozhoduje podle sebe,
jak si bude vykládat Bibli, nebo výklad které denominace se mu nejvíce líbí.
To nutně vede
k neomezenému rozmnožování sekt. „Dovedeno ke krajnímu závěru,“ poznamenává
otec Fahey, „by to vedlo ke vzniku tolika církví, kolik je jednotlivců.“ (23)
Protestantismus samotnou svou povahou způsobuje nekonečné tříštění. Náš Pán
Ježíš Kristus, který je Moudrost sama, by nikdy neustavil takový nestabilní
systém.
Toto rozmnožování sekt
tak pohoršovalo učeného anglického protestanta Dr. Waltona, že aplikoval článek
9 Apokalypsy na samotný protestantismus, čímž vědomě či nevědomě souhlasil
s katolickou exegezí:
„Zdá se, že se
otevřela bezedná propast, z níž vystoupil kouř, který zatemnil nebe a
hvězdy, a kobylky vyletěly s ostny, a početné plémě sektářů a heretiků,
kteří obnovili všechny staré hereze a vynalezli mnohé vlastní obludné názory.
Ty naplnily naše města, vesnice, tábory, domy, dokonce i naše kazatelny, a
vedou ubohé pošetilé lidi s sebou do propasti záhuby.“ (24)
Otec Müller za použití
slov svatého Pavla nazývá tyto sekty „skutky lidské svévole“. Jako takové
podléhají zkaženosti svévole. Jedním z prvních důsledků nauky o osobním
posouzení – tj, že jednotlivec se sám rozhoduje, jak vykládat Písmo svaté – je
druhem zbožštění člověka, což je hlavní zásadou svobodného zednářství:
nezávislý člověk rozhoduje sám pro sebe o všech věcech bez konzultace
s vyučující Církví působící v Božím jméně.
Otec Fahey cituje
protestantského spisovatele Hermana, který vysvětluje lidský způsob, jímž
protestanti věří:
„Málo záleží na tom,
že my [protestanti] souhlasíme s katolíky ohledně jistých bodů křesťanské
nauky. To, co je pro nás v katolické Církvi odpudivé, není to, čemu
katolíci věří, ale především způsob, jakým věří. Velkým rozdílem mezi Římem a
námi je, že my nemůžeme strpět víru, která není nezávislým přesvědčením.“ (25)
Otec Fahey si tudíž
všímá, že „nezávislý člověk, který rozhoduje dle své vlastní autority, co
přijme z Evangelia, jež nám přišel předat sám Bůh, je již na cestě ke
zbožštění sebe sama.“ A jak bylo zmíněno, zbožštění člověka je základem nauky
svobodného zednářství.
Není pochyb, že
svobodné zednářství je produktem protestantismu. Otec Michael Müller řekl touto
větou totéž: „Hlavní duch protestantismu tedy vždy byl prohlašovat každého
člověka za nezávislého na Boží autoritě Římskokatolické církve a tuto Boží
autoritu nahradit autoritou lidskou.“ (26) V téže věci opět citujeme
blahoslaveného papeže Pia IX., který nazval protestantismus „revoltou proti
Bohu, pokusem nahradit Boží autoritu lidskou, prohlášením nezávislosti stvoření
na Bohu.“ (27)
Krátce řečeno,
Francouzská revoluce, která se zakládala na zednářském zbožštění člověka, je
přímým důsledkem protestantské revolty. Bezbožný sekularismus, náboženský
indiferentismus a mravní libovůle, které se zrodily z Francouzské
revoluce, mohou vzhlížet k protestantismu jako ke svému pravému otci.
Toto je vyprahlé
dědictví, které budou naši duchovní slavit, když otevřou své nejlepší šampaňské
na oslavě v roce 2017, a budou slavit pětisté výročí Lutherovy zkázonosné
hereze.
„Ta ubohá sekta“
Svatá Terezie
z Ávily nazvala luteránství „tou ubohou sektou“ (28) a ustavila svůj první
základ bosých karmelitánek v Ávile, aby pomohla „vyléčit toto strašlivé
zlo“ tím, že by přinesla „Našemu Pánu nějakou útěchu“. „Proto,“ řekla svatá
Terezie, „když se všechny z nás zaměstnávají přímluvami za bojovníky
Církve a kazatele a teology, kteří ji hájí, můžeme až do své krajnosti pomoci
tomuto mému Pánu, který je napadán s takovou krutostí...“ (29)
Člověk si jen může
představovat, jak by svatá Terezie z Ávily reagovala na katolíky spojující
se s protestanty, aby oslavili pětisté výročí luteránské revolty.
Koho však zajímá, co
si svatá Terezie myslí. Pro ekumenické katolíky je tanec na hrobech světců
nutným rituálem jejich nového náboženství.
Poznámky:
(1) Zápis
v deníku s datem 23. dubna 1933. Citováno v P. Karl
Stehlin, The Immaculata Our Ideal (Varšava: Te Deum, 2005), str. 37.
(2) Otec Herman Bernard Kramer, The Book of Destiny, (poprvé publikováno
v roce 1955, znovu publikováno v Tan Books, Rockford, Illinois, 1975), str. 223.
Stojí za poznámku, že otci Kramerovi trvalo napsat tuto knihu o Apokalypse více
než 30 let.
(3) (Cor. a Lapide, str. 201, Poznámka 1 ma), tamtéž.
(4) Tamtéž, str. 223-224.
(5) Kramer, str. 224.
(6) Tamtéž, str. 223-224.
(7) The Douay-Rheims, Nový zákon s vyčerpávajícím katolickým komentářem
sestaveným P. Geo, Leo Haydock (znovu publikováno v Catholic Treasures, 1991),
str. 1637.
(8) Otec Michael Müller, C.SS.R., The Catholic Dogma [New York:
Benzinger Brothers, 1888], str. 35. Následující citát Luthera samotného
demonstruje Lutherovu zvrácenou nauku: „Boží přikázání jsou všechna stejně
nemožná.“(De Lib. Christ, t. ii., sv. 4). Tamtéž str. 36.
(9) Msgr. Joseph Clifford Fenton, „The Council and Father Kung,” American
Ecclesiastical Review, září 1962.
(10) David Goldstein, Campaigners for Christ Handbook, [Boston: Catholic
Campaigners for Christ, 1931], str. 197-198.
(11) Tamtéž, str. 197.
(12) Tamtéž, str. 198.
(13) Tamtéž.
(14) Tamtéž., a také in P. Müller, str. 37.
(15) Bohužel
to byl papež Jan Pavel II., který chválil Luthera za jeho „hlubokou zbožnost“. Viz “Pope Praises Luther in an Appeal For Unity on Protestant
Anniversary,” New York Times, 6. listopadu 1983.
(16) O Svaté
mešní Oběti Luther řekl, že žádný hřích bezbožnosti, dokonce ani „zabití,
krádež, vražda, nejsou tak škodlivé jako tato ohavnost papeženské mše.“ Dále
řekl, že by raději „měl nevěstinec nebo byl lupič, než aby se rouhal a haněl
Krista patnáct let tím, že recitoval mši.“ Luther, Hartman Grisar, S.J. (anglický překlad, Herder), sv. 2, str. 166; sv. 4.
str. 525.
(17) Z díla otce Fabera The Precious Blood.
(18) Sv. Alfons z Liguori, The History of Heresies, Anglický překlad
převzat z č. 1-2, vydání z roku 2000 Christ to the World (Řím).
(19) Citováno in Müller, str. 43-44.
(20) Viz Belloc: The Great Heresies.
(21) Viz otec Denis Fahey, C.S.S.P, The Mystical Body of Christ in the Modern
World, [poprvé publikováno v Regina Publication v Dublinu, 1935; znovu
publikováno v Christian Book Club of America, 1987). Toto téma je zpracováno v
kapitole III.
(22) Tamtéž, str. 10.
(23) Tamtéž, str. 12.
(24) Citováno in Müller, str. 33.
(25) Citováno in Fahey, str. 13 (zvýraznění přidáno).
(26) Müller, str. 43-44.
(27) Tamtéž
(28) Svatá Terezie z Ávily, Cesta k
dokonalosti, anglický překlad benediktini ze Stanbrook, [poprvé publikováno
v roce 1911; znovu publikováno v Tan Books, 1997] str. 5.
(29) Tamtéž, str. 6.
Zdroj: Fatima Crusader
Překlad: D. Grof