Komentář Eleison CDXLIII – Tovární život (2016)
(443)
9. ledna 2016
TOVÁRNÍ ŽIVOT
Zde je další
dobrý dopis od jednoho čtenáře těchto „Komentářů“. Duševně zdravě se dívá na
duševně chorou scénu. Čtenáři mohou být znechuceni tím, co popisuje, nebo mohou
být znechuceni tím, jak to popisuje. Mnoho čtenářů musí rozpoznat to, čemu
každý den čelí, když jdou do práce, a zde mohou lépe vidět, než doposud viděli,
proč a jak jejich pracovní místo narušuje jejich katolickou víru. Píše:
Pracuji nyní více než dva roky v továrně
vyrábějící auta, a i když platí dobře, prostředí je druhem mikrokosmu světa
jako celku. Nechte mě to vysvětlit...
1) Mísení
pohlaví – muži a ženy pracují společně v těsné blízkosti. Taková práce
zcela ničí ženskost ženy. Samozřejmě zde existují jisté práce, které ženy
vykonávat nemohou, ale kvůli tomu falešnému pocitu rovnosti musí společnost
umožnit ženám pracovat tam. Příběhy, které jsem slyšel o porušování 6. a 9.
přikázání, jsou skutečně zneklidňující. Nemusím to rozvíjet. Ale co jiného kdo
čekal? Proč by žena vůbec měla chtít pracovat na takovém místě?
2) Myšlení mužů
je neschopné činit morální soudy – Samozřejmě zevšeobecňuji, ale většina
mužů, se kterými jsem hovořil, nepřemýšlí v pojmech morálky (tj. dobra a
zla), ale v pojmech toho, jaká potěšení je zabaví. Hovořil jsem
s několika spolupracovníky a pokoušel jsem se přiblížit jim otázky morálky
způsobem, aby mohli pochopit, ale zdá se, že to jde mimo jejich chápání. Když
se muž „marinoval“ ve věcech těla, je neschopen přemýšlet o duši. Co je horší,
někteří z těchto spolupracovníků se naprosto nestydí chvástat se svými
hříchy. Kdysi měli muži stud. Zdá se, že již nemají.
3) Jsem bohem
sám sobě – Falešná svoboda je povýšena na vůdčí princip v životech
lidí. Několikrát jsem diskutoval s některými svými spolupracovníky, a co
jsem pokaždé obdržel, bylo, že pravda a morálka jsou čistě subjektivní
záležitost. To, čemu věříte, že je pravda, je dobré pro vás, ale nemůžete váš
způsob myšlení vnucovat komukoliv jinému. Řekl jsem svému mistrovi, že takové
myšlení je nesmysl. Řekl jsem, co když si někdo myslí, že mít víc než jednu
ženu je dobré? On řekl, že přesvědčení je na jednotlivci. Jestliže člověk
odmítne takový základní princip jako, že pravda není subjektivní, pak nemá
smysl s ním hovořit. Každý jednotlivec se v podstatě stává svým
vlastním bohem, protože ON si vytvořil svou vlastní realitu namísto, aby se
podrobil něčemu mimo sebe.
Prostředí moderní továrny s sebou nese jistou
bezbožnost. Nečekám, že tovární dělníci budou příkladem prvotřídní ctnosti, ale
řekl bych, že moderní továrny jsou exponenciálně horší, než to, o čem psal
Charles Dickens ve své době. Mohu pokračovat dál a dál, ale co chci říct, je
toto: jak může milost působit v životech, jež jsou ničeny skrze hřích a
život vyhledávající potěšení? Jak se člověk může přiblížit k lidem, kteří
ani neumí pochopit nejelementárnější normy morálky? Je to přinejmenším
frustrující. Prosím, modlete se za nás v „zákopech“.
Žena
osvobozující se od ženskosti a rodiny, muž osvobozující se od objektivní
morálky a objektivní pravdy – jak se vskutku může člověk přiblížit, nebo jen
hovořit, s takovým „pokolením zvráceným a nevěřícím“ (Lk IX, 41)?
Příkladem, láskou a modlitbou. Poradil jsem pisateli vzít si do práce prstýnkový
růženec, aby se mohl diskrétně modlit desátek za desátkem za své
spolupracovníky a duchovně se chránit před svým pracovním prostředím. Bude však
muset být diskrétní.
Kyrie
Eleison
Zdroj: The St. Marcel Initiative
Překlad: D. Grof