Komentář Eleison CDV – Chápání vakance - I (2015)
(405)
18. dubna
2015
CHÁPÁNÍ VAKANCE - I
Dominikánští
kněží z Avrillé ve Francii nám všem prokázali velkou službu tím, že znovu
publikovali úvahy o uprázdněném Římském stolci, sepsané před nějakými 400 lety
proslulým tomistickým teologem ze Španělska, Janem od sv. Tomáše (1589-1644).
Protože je věrným nástupcem sv. Tomáše Akvinského, těží z oné vyšší
moudrosti středověku, kdy teologové ještě uměli poměřovat lidi Bohem namísto
toho, aby poměřovali Boha lidmi, což je tendence, která začala jako nutnost
(jestliže již duše nemohly přijímat středověký penicilin, museli přijímat podřadnější
lék), ale vyvrcholila na Druhém vatikánském koncilu. Zde jsou velmi zkráceně
hlavní myšlenky Jana od sv. Tomáše ohledně sesazení papeže:
I Může být papež sesazen?
Odpověď: Ano, protože katolíci mají povinnost oddělit
se od heretiků poté, co byli heretici upozorněni (Tit III, 10). Heretický papež
také uvádí celou Církev do stavu legitimní sebeobrany. Papež však musí být
prvně upozorněn tak oficiálně, jak je to možné, pro případ, že by [herezi]
odvolal. Jeho hereze také musí být veřejná a deklarovaná tak oficiálně, jak je
to možné, aby se zabránilo celkovému zmatení mezi katolíky, kteří [jej] musí
následovat.
II Kým musí být oficiálně deklarován za heretika?
Odpověď: Nikoliv kardinály, protože ačkoliv mohou
volit papeže, nemohou jej sesadit, protože heretickým papežem je ohrožena
univerzální Církev a tak jej může sesadit pouze nejuniverzálnější možná
autorita Církve, jmenovitě církevní koncil složený z kvora všech kardinálů
a biskupů Církve. Ten by byl svolán nikoliv autoritativně (což může učinit jen
papež), ale mezi sebou.
III Z jaké autority by církevní koncil sesadil
papeže?
(Zde leží
hlavní potíž, protože Kristus dává papeži nejvyšší moc nad celou Církví bez
výjimky, jak definoval První vatikánský koncil v roce 1870. Již Jan od sv.
Tomáše předkládal argumenty ohledně autority, důvodu a kanonického práva, aby
prokázal tuto nejvyšší moc papeže. Jak jej potom přesto může koncil, který podléhá
papeži, sesadit? Jan od sv. Tomáše přijímá řešení předložené jiným proslulým
dominikánským teologem, Tommasem Cajetanem (1469-1634). Sesazení papeže Církví
by nepadlo na papeže jakožto papeže, ale na pouto mezi člověkem a jeho papežstvím.
Může se to zdát hnidopišské, ale je to logické.)
Na jednu stranu ani církevní koncil nemá pravomoc nad
papežem. Na druhou stranu má Církev povinnost vyvarovat se heretiků a chránit
ovečky. Proto stejně jako jsou na konkláve kardinálové Kristovými zmocněnci
svázat tohoto člověka s papežstvím, ale jen Kristus mu dává jeho papežskou
autoritu, tak by církevní koncil byl zmocněncem Krista rozvázat tohoto
heretika od papežství skrze své slavnostní vyhlášení, ale pouze Kristus by
jej svou Boží autoritou nad papežem, autoritativně sesadil. Jinak řečeno
by církevní koncil papeže sesazoval nikoliv autoritativně, ale pouze ze
zmocnění. Jan od sv. Tomáše potvrzuje tento závěr z kanonického práva
Církve, které na několika místech říká, že jen Bůh může sesadit papeže, ale
Církev může vydat soud o jeho herezi.
Bohužel, jak
poukazují dominikáni z Avrillé, takřka všichni kardinálové a biskupové
Církve dnes jsou tak široce nakaženi modernismem, že neexistuje žádná lidská
naděje církevního koncilu, který by jasně viděl, a odsoudil modernismus
koncilních papežů. Můžeme se jen modlit a čekat na Boží řešení, které přijde ve
správný Boží čas. Příští týden: Není papež automaticky sesazen jen svou herezí?
Kyrie
Eleison
Zdroj: The St. Marcel Initiative
Překlad: D. Grof