Svatý Marek
příklad utrpení pro Pána Ježíše (1903)
Neděle druhá
adventní
Blahoslavený
jest, kdo se nebude nade mnou horšiti. (Mat. 11, 6)
Uvážíme-li,
kdo Kristus Pán jest a co pro pokolení učinil, že jest pravý Bůh a že nás
vykoupil, zdá se téměř nemožným, aby lidé Pána Ježíše nemilovali a aby se nad
Ním horšili. Když uvážíme jen, kdo Bůh jest, že jest to bytost nejdokonalejší,
nejkrásnější a nám nejužitečnější, když uvážíme, že vykoupení jest vysvobození
člověka z jeho nejhroznější bídy a největšího neštěstí a navrácení do stavu
šťastného a blaženého, stavu synů Božích, zdá se nám, že by každý člověk měl
pro Pána Ježíše všecko vytrpěti, Pána Ježíše a Jeho svatou pravdu, všude
hájiti, a kdyby se mu i některé činy Páně zdály proti jeho náhledům, pomysliti
si: Co činí Bůh, jest dobré a dokonalé; a proto kdybych tomu i nerozuměl,
nesmím se nad tím horšiti nikdy.
Tak se zdá,
a tak by mělo býti opravdu. Avšak Kristus Pán sám dnes takřka prosí, aby se
nikdo nad Ním nehoršil, ano nazývá docela blahoslaveným toho, kdo se dle Jeho
slov zachová. Vědělť Pán, že o Něm budou mnozí lidé smýšleti příliš po lidsku,
tedy také po světsku, a že se jim bude zdáti Jeho chudoba a Jeho skromné
vystupování vůbec dokonalosti zaslíbeného Vykupitele tak odpornými, že si budou
mysliti, že by jako zaslíbený Vykupitel vůbec tak činiti neměl, a že proto snad
docela počnou o Jeho důstojnosti Vykupitelské pochybovati a tak se nad Kristem
pohoršovati. A mnozí bohužel pohoršovali se opravdu. A jako se nad Kristem
Pánem mnozí pohoršovali a pohoršují, tak jest také veliký počet těch lidí, kteří
pro Pána Ježíše nechtějí pranic trpěti; nechtějí konati pokání, že jest
obtížné, nechtějí se postiti, že jim to jest protivné, nechtějí choditi na mši
svatou, je-li cesta nepohodlná; a přijdou-li do, takových okolností, že by měli
pro Pána Ježíše trpěti nějakou potupu a pohanu, bojí-li se, že se jim lidé pro
svaté náboženství budou posmívati: raději jako zrádcové víru svou zapírají a ku
Kristu Pánu veřejně se nehlásí. A kolik tisíc ba milionů jest i katolických
křesťanů, kteří kdyby měli pro Pána Ježíše trpěti mučení nebo docela smrt,
jistě by Ho raději opustili a zapřeli!
A přece toto
utrpení pro Pána Ježíše jest dílo tak záslužné. Neboť nazývá-li Kristus Pán
blahoslaveným již toho člověka, který se nad Ním jen nehorší, jak teprve
pochválí a jednou odmění veřejně toho, kdo pro Něho trpěl! Nezůstane-li bez
odměny u Pána Boha sebe nepatrnější skutek dobrý, vykonaný ve jménu Ježíše
Krista, jaké odměny dostane se lidem za utrpení pro Pána Ježíše Krista!
Poněvadž tudíž trpěti pro Pána Ježíše jest tak velice důležito a záslužno, jest
zajisté potřebí, abychom se k ochotnosti trpěti pro Pána Ježíše, náležitě
povzbudili. Jest toho potřebí nyní, v posvátné době adventní, poněvadž i tím
připravíme Pánu Ježíši cestu do srdcí svých.
Předmětem
našich úvah jsou svatí evangelisté; a z těch se mi zdá, že nás nejlépe učí
trpěti pro Pána Ježíše svatý Marek; promluvím tedy o svatém Marku, příkladu
utrpení pro Pána Ježíše.
1. Svatý
Marek nazýval se původně Jan; rodem byl žid a pocházel z Jerusalema. Tam měla
matka jeho dům, ve kterém se shromažďovali křesťané ku společné modlitbě a ku
bohoslužbám; proto také čteme ve Skutcích apoštolských, že když byl svatý Petr
zázračně vysvobozen andělem z vězení a tak vysvobozen z ruky Herodovy, který
jej chtěl dáti usmrtiti, šel k domu Marie, matky Jana, kterýž měl přijmí Marek,
kdež byli věřící shromážděni a modlili se, a tloukl tam na dveře. (12, 1–16)
Na víru
křesťanskou byl svatý Marek obrácen svatým Petrem; proto jej také tento apoštol
nazývá svým synem, an píše křesťanům rozptýleným v Malé Asii takto: „Pozdravuje
vás církev, kteráž jest v Babylóně, to jest v Římě, spoluvyvolená a Marek syn
můj.“ (I. 5, 13)
Ačkoliv
nebyl apoštolem Páně, přece vykonal pro rozšíření víry Kristovy mnoho cest do
rozličných končin světa, a obcoval zejména s knížaty apoštolskými svatým Pavlem
a pak svatým Petrem. Se sv. Pavlem konal první jeho apoštolskou cestu po Malé
Asii a po ostrově Cypru, načež se vrátili do Jerusalema. Když pak byl roku 51.
v Jerusalemě sněm apoštolský, byl na něm také svatý Marek přítomen. Po tomto
sněmu šel svatý Marek se svým sestřencem Barnabášem opět na ostrov Cypr. Na to
pak stal se průvodčím svatého Petra, se kterýmž se odebral za příčinou kázaní
učení Páně do Říma.
V Římě se
zdržel delší dobu. Tu pak ho požádali křesťané, aby jim dle kázání svatého
Petra a dle učení, které od něho slyšel i v rozmluvách soukromých, sepsal učení
a život Pána Ježíše. To tedy zavdalo podnět k evangeliu podle sepsání sv.
Marka. Svatý Marek přání tomu vyhověl, evangelium napsal, a předložil je ku
potvrzení a schválení svatému Petrovi. Svatý Petr pak evangelium to schválil a
věřícím ku čtení odporučil. Poněvadž pak svatý Petr zemřel roku 67, patrno, že
evangelium to sepsáno bylo před rokem 67.
Poněvadž jak
svatý Pavel, tak svatý Petr na svých apoštolských cestách vytrpěli mnoho
potupy, urážek a pohromy, ano jak připomíná svatý Pavel i mnoho ran, nelze
pochybovati o tom, že na tom všem podíl měl také svatý Marek. Řekl-li Kristus,
že není učedník nad mistra, a že když Jeho pronásledovali i apoštoly pronásledovati
budou: právem uzavíráme, že jako trpěli apoštolé, tak trpěli také učedníci Páně
a průvodčí svatých apoštolů, a proto také svatý Marek.
Avšak dějiny
církevní se zmiňují o hrozném utrpení svatého Marka výslovně. Nejstarší
spisovatelé církevní totiž praví, že po sepsání evangelia nebo docela již
jednou před tím, poslán byl svatý Marek od svatého Petra kázat evangelium do
Afriky, zejména do Egypta. Svatý Marek uposlechl rozkazu toho a chodil po všech
městech Egypta a Lybie, hlásaje učení Páně. Bůh práci jeho žehnal tak, že mnozí
přijímali svatý křest. Konečně přišel svatý Marek také do města Alexandrie,
kteréž bylo v příčině obchodu tehdáž nejznamenitější na celém světě. Také tu
Bůh práci jeho žehnal, tak že tu svatý Marek založil zvláštní diecési a sám jí
po tři roky jako biskup spravoval. Během těchto tří roků rozmnožil se počet
křesťanů v Alexandrii tak, že tam bylo vystavěno i několik křesťanských chrámů,
ve kterých se konaly služby Boží, a které byly novým vydatným prostředkem ku
šíření křesťanství.
Aby pak mohl
svatý Marek z Alexandrie odejíti a kázati křesťanství ještě jinde, ustanovil
tam biskupem Aniana. Avšak než z Alexandrie odešel, vzbouřili se pohané proti
křesťanům, a s pohany spojili se i židé, a poněvadž viděli, že hlavním
hlasatelem, utvrzovatelem a šiřitelem křesťanství v Alexandrii jest svatý
Marek, obrácen byl hněv jejich hlavně proti němu. Svatý Marek nástrahám jejich
utekl. Avšak poněvadž viděl, že ho přece často jest potřebí v Alexandrii,
přicházel tam potají. Když pak jednou tak do Alexandrie přišel, bylo to
prozrazeno jeho nepřátelům, a ti nedbajíce na nic přepadli ho, an právě sloužil
mši svatou. Byl jat u oltáře, hozen mu na krk provaz, a tak byl smýkán a tahán
po ulicích města po celý den. Na večer byl téměř mrtvý uvržen do vězení.
Veškeré toto utrpení snášel svatý Marek s myslí statečnou, ano děkoval Bohu za
to, že byl hoden pro jméno Ježíš trpěti. Proto se mu zjevil večer sám Kristus
Pán a posiloval ho k utrpení dne následujícího. Toho dne pokračovali pohané i
židé ve svém hrozném díle ze dne předešlého. Světec Páně byl opět smýkán po
ulicích města Alexandrie a to tak dlouho, až vypustil ducha. Mrtvola jeho byla
pohany uvržena do ohně; ale oheň byl náhle uhašen deštěm, tak že ji křesťané
vzali a pochovali s uctivostí za městem.
To se stalo
roku 68, tedy o rok později než byli v Římě umučeni knížata apoštolská svatý
Petr a svatý Pavel. Na hrobě svatého Marka v Alexandii postaven byl ve čtvrtém
století chrám, a ve století devátém si vyžádali ostatky svatého evangelisty
Benátští kupci a převezli je do Benátek, kdež se chovají dosud.
Odznakem
svatého Marka jest lev, poněvadž začíná evangelium vypravováním, jak kázal
svatý Jan Křtitel pokání na poušti, a králem pouště jest lev.
2. A nyní
všimněme si, jak se máme od svatého Marka učiti pro Pána Ježíše trpěti, aby se
na nás naplnila slova Páně: „Blahoslavený jest, kdo se nebude nade mnou
horšiti,“ a abychom dle kázání svatého Jana Křtitele a dle vůle svaté církve
připravili srdce své na příchod Páně.
Již jsem
připomenul, že svatý Marek vykonal za tím účelem, aby kázal učení Ježíše
Krista, mnoho dalekých a obtížných cest. Vždyť chodil po Asii, a když byl v
Římě, nezůstal jenom tam, nýbrž obcházel také krajiny okolní; konečně byl
poslán svatým Petrem do Afriky a procházel přemnohá, ba téměř všecka města i v
Africe. Tak chodil svatý evangelista po všech třech dílech tehdáž známého
světa. Uvážíme-li, jak bylo tehdáž cestování nesnadné, ano jak bylo právě pro
hlasatele učení Ježíše Krista obtížné a nebezpečné, jest nám vyznati, že tu
vytrpěl sv. Marek mnoho, velmi mnoho. Opustil matku, opustil vlast, opustil
svůj rodný dům, kde mohl žíti zajisté dosti pohodlně, a snáší takové nesnáze a
svízele v cizině. Mohl říci dojista se svatým Petrem: „Ejhle, opustil jsem vše,
čeho se mi za to dostane?“
Jak nás
mocně, tento příklad svatého Marka nabádá, abychom byli rovněž ochotni pro Pána
Ježíše trpěti a snášeti rozličné svízele a konati obtížné cesty. A na to
upozorňuji zejména. Jest pravda, že mnozí lidé mají do chrámu Páně cestu zcela
pohodlnou, a bohužel, že z těch zanedbávají chrám Páně přemnozí. V létě dlouhé
výlety a v zimě kolikahodinný tanec jim nejsou pranic obtížné, ano to mají za
zábavu, ale vykonati několik kroků do chrámu Páně, to jest obtížné. Z mnohých
míst, zejména venkovských, jest sice cesta do chrámu Páně obtížná; avšak,
nejmilejší, pamatujte, že tuto cestu nekonáte pro nikoho jiného než pro Boha a
pro sebe. Boha pak máte milovati nade všecko, a že byste měli milovati i sebe a
to láskou dobře spořádanou, která více dbá o duši než o tělo, o tom nebude
rozumný člověk pochybovati žádný. Když by se vám zdála cesta obtížnou,
rozpomeňte se na evangelistu Páně svatého Marka, připomeňte si, kolik tisíc
tisíců kroků vykonal, aby rozšířil známost jména Kristova! Na tuto obtíž cesty
do chrámu Páně upozorňuji právě nyní v době adventní obzvláště; mše svatá jest
ráno dříve než jindy, a dny jsou nejkratší, také počasí pravidelně nepohodlné,
tak že cesta na Rorate není příjemná. Avšak, drazí v Kristu, snášejte tyto
nesnáze rádi a ochotně, choďte na Rorate pilně, nebojte se nesnází žádných.
Obětujte je všecky Bohu i Jeho milému Synu Ježíši Kristu, který trpěl pro vás
mnohem více, a pro Něhož svatí a světice Boží taktéž trpěli mnohem více.
Svatý Marek
nesnášel pro Pána Ježíše jenom obtíže cesty, nýbrž on na těch cestách vytrpěl
zajisté od nepřátel jména Kristova mnoho urážek a potupy. – Vždyť svatý apoštol
Pavel píše, že ten Kristus ukřižovaný, kterého apoštolé a učedníci Páně
hlásali, byl „židům pohoršením, pohanům pak bláznovstvím“ (I. Kor. 1, 23); a když
týž apoštol kázal Krista Pána v Athénách, hádali se s ním někteří mudrci
epikurejští a stoičtí a řekli: „Co nám chce povědíti tento plískač?“ (Sk. ap.
17, 18). A jestli se tak chovali k Pavlovi, nechovali se jinak ani k Markovi. –
Jak nás i to nabádá, abychom byli hotovi pro Pána Ježíše trpěti i potupy a
nadávky! Na to máme pamatovati obzvláště v dobách nynějších. Nyní jest ten
obyčej, že když lidé nemohou něco dokázati nebo vyvrátiti, počnou nadávati a
posmívati se. A tak si počínají nepřátelé Pána Ježíše obzvláště. Kdo by
spočítal všecka ta jména, kterými tupili a tupí věrné vyznavače a plnitele
učení Páně?! A bohužel, někteří katoličtí křesané jsou tak pošetilí a slabí, že
se těmito nadávkami dávají zastrašiti, a Krista Pána buď zapírají, nebo se k
Němu aspoň veřejně nehlásí. Tak nejednejme nikdy. Pamatujme, že všichni svatí a
světice Boží trpěli pravidelně potupy, a že právě tím zasloužili si oslavení od
Boha. Kristus Pán řekl: „Blahoslavení jste, když vám zlořečiti a protivenství
činiti, a lhouce všecko zlé o vás mluviti budou, pro mne: radujte se a veselte
se; nebo odplata vaše hojná jest v nebesích.“ (Mat. 5, 11–12). Tato slova Páně
buďtež nám pravidlem v životě, a ne špatný příklad rozličných slabochů, kteří
nechtějí pro Pána Ježíše nic vytrpěti, nýbrž raději Ho opouštějí nebo docela
zrázují.
Přicházím ku
třetí části, ze které se máme od svatého Marka učiti pro Pána Ježíše trpěti.
Svatý Marek nesnášel pro Pána Ježíše jen obtíže cesty a práce, netrpěl jen
potupy a pohanění, nýbrž obětoval za Pána Ježíše i život, a to spůsobem tak
hrozným. Po dva dni byl tahán po kamenitých a hrbolatých ulicích města
Alexandrie, až konečně vypustil ducha. Na svatého Marka koná se také již od
doby papeže Řehoře Velikého, jenž zemřel roku 604, processí, při kterém se zpívají
litanie o všech svatých, jako na křížové dny. Tato processí nás mají také
pamatovati na hrozný spůsob smrti svatého Marka. Utrpení svatého Marka bylo
zajisté veliké; zdaž se člověk nezachvěje, když si na ně jen vzpomene? A co
jest vzpomínka proti hrozné skutečnosti? Na těle světce Páně tu nezůstalo,
zajisté ani místečka zdravého; všude samá rána, ze všech prýští krev, co
předpověděl prorok o Božském Vykupiteli, že od hlavy až do paty nohy není na
něm místa zdravého, to zajisté platilo také o svatém Marku. A on snáší vše
trpělivě a děkuje za toto utrpení.
Tak musíme
jednati také my. Jest pravda, že nám takové utrpení nehrozí nyní, a můžeme
důvěřovati v Boha, že se k nám snad ty časy, kde musili křesťané za víru svou
položiti život, nevrátí; avšak i naše láska k Pánu Bohu musí býti tak veliká,
že kdyby se k tomu příležitost naskytla a potřeba toho žádala, byli bychom
raději ochotni obětovati svůj život i všecko než, zapříti a zraditi Boha. A
nyní zkusme každý sebe sama; snášíme rádi a ochotně obtíže a nepohodlí, urážky
a potupy pro Boha, když se nám jich opravdu dostává, nebo když nám hrozí?
Neutíkáme před nimi, nebo nezapíráme Pána, abychom jich jen trpěti nemusili? Ó
jaké chyby, jaké nedostatky, jaké hříchy poznává dojista každý sám na sobě! A
jestliže v tom malém utrpení, v té maličké a nepatrné oběti; jsme k Pánu Ježíši
tak nevěrni, jak bychom jednali, kdyby nás Bůh podrobil, nebo kdyby na nás
dopustil tu zkoušku, abychom obětovali pro něho i život?
Proto,
nejmilejší, vzpomínejme často na svatého Marka, evangelistu, pamatujme, jaké
nesnáze pro Pána Ježíše rád obětoval, kolik cest tak dlouhých po Evropě, Asii,
Africe vykonal; pamatujme, co tu vytrpěl pohany a potupy, a všecko bez
veškerého i nejmenšího reptání; pamatujme konečně, jak hroznou a zdlouhavou smrtí
život za Pána Ježíše položil a tak si korunu věčného blahoslavenství zasloužil!
Vzbuďme tudíž pevné předsevzetí, a prosme Boha o milost, abychom ho také
provedli, že budeme rádi a ochotně pro Pána Ježíše trpěti; učiňme tak proto,
abychom Mu připravili příjemnou cestu do svého srdce, a aby se jednou na nás
naplnila slova Jeho: „Blahoslavený jest, kdo se nebude nade mnou horšiti.“
Amen.
Zdroj: P.
František Šulc, Knihovna sv. Vojtěcha, 1903, str. 29
Zpracoval: Jakub
Albert