Otevře
„svatý“ Jan Pavel II. dveře nekatolickým „svatým“? (2014)
Peter Crenshaw
Jestliže všechna náboženství vedou k Bohu a
v pekle vlastně nejsou žádné duše, nebylo by pak logickou nástavbou, že
všichni zemřelí lidé jsou v nebi? A je-li tomu tak, nestala se svatořečení
naprosto zbytečnými? Co tedy pokoncilní Vatikán skutečné myslí svatořečením?
***
Jak čas
plyne a my se blížíme plánovaným svatořečením blahoslavených Jana XXIII. a Jana
Pavla II., těší se většina katolíků, neuvědomujících si skutečný význam této
události, na celosvětovou oslavu těchto dvou populárních papežů. Na Jana XXIII.
vzpomínají starší generace jako na „dobrého papeže Jana“, což je přezdívka,
která mu byla dána kvůli jeho laskavému chování a kvůli chvále ze strany médií
za to, že otevřel Církev světu.
Podobně
Jan Pavel II. byl a stále je velice populární kvůli svému osobnímu charismatu,
cestám po světě a neuvěřitelným Světovým dnům mládeže. Kolem obou mužů se tak
rozvinul jistý kult osobnosti. V případě blahoslaveného Jana Pavla II.
horlivost pro jeho svatořečení od jeho smrti v roce 2005 nepolevila.
Za
osobní popularitou ve světě však leží hlubší otázky ohledně toho, zda některý
z těchto mužů vyhoví tradičním standardům na blahořečení či svatořečení.
Je tomu tak kvůli bezprecedentním a novotářským krokům obou papežů a také kvůli
nesporně katastrofálním plodům obou pontifikátů. Dokonce i Vatikán uznává
problematické aspekty pontifikátu blahoslaveného Jana Pavla II. A to natolik,
že 1. dubna 2011 kardinál Angelo Amato, prefekt Kongregace pro záležitosti
svatých, učninil bezprecedentní krok, kdy vyjasňoval důvod pro blahořečení Jana
Pavla II.:
Papež Jan Pavel II. je blahořečen nikoliv kvůli svému
vlivu na historii či na katolickou Církev, ale kvůli způsobu, jak žil
křesťanské ctnosti víry, naděje a lásky.
The Remnant Newspaper shrnul
tyto znepokojující otázky týkající se blahořečení Jana Pavla II. v Prohlášení o výhradách týkajících se
nadcházejícího blahořečení papeže Jana Pavla II. dne 21. března 2011. Toto
prohlášení za méně než měsíc sesbíralo tisíce podpisů a bylo nakonec předloženo
Angelu kardinálovi Amatovi, prefektu Kongregace pro záležitosti svatých.
Degenerace procesu svatořečení
Od
svého započetí v roce 1983 byly nové beatifikační a kanonizační procedury
Jana Pavla II. pečlivě zkoumány v různých publikacích. Nové procedury Jana
Pavla II. v zásadě odstranily model trvající 400 let od doby Sixta V.,
papeže, který zavedl „ďáblova advokáta“, aby zajistil, že bude případ každého
kandidáta důkladně prověřen. Kanonizační zákony Sixta V. se vyvinuly
v období během více než 350 let od chvíle, kdy Řehoř IX. prvně ustanovil
přezkoumání života a zázraků kandidátů. Tato přezkoumání byla skutečně potřebná
v důsledku mylných blahořečení, která byla pohoršlivě vyhlášena místními
biskupy.
Poté,
co již Pavel VI. „zjednodušil“ tyto kanonické procedury v 60. letech 20.
století, je Jan Pavel II. prostě jen „nerevidoval“; celkově je nahradil svou
procedurou. Jan Pavel II. uváděl předešlé organické změny pravidel kanonizace
v průběhu staletí, stejně jako Pavel VI. uvedl změny týkající se tradiční
mše, jako záminku k provedení svých vlastních „změn“. Až na to, že místo,
aby se spíše pokusily stavět na existujícím systému, zničily „změny“ Jana Pavla
II. předešlý systém.
Mezi
jinými úpravami Jan Pavel II. zlikvidoval 400 let starou funkci ďáblova
advokáta, drasticky zredukoval časovou délku toho, jak dlouho musel kandidát
čekat, než mohl být proces kanonizace zahájen, a přenesl velkou část tohoto
procesu zpět dolů na úroveň diecéze a biskupství, kde byl před dobou Řehoře IX.
Tak nás „změny“ Jana Pavla II. přivedly zpět ke kanonizačnímu procesu vedenému
biskupem jako na počátku 13. století – doby, kdy jedna diecéze ve Švédsku
jednou svatořečila opilého mnicha, který byl zabit při opilecké rvačce.
Degenerace
procedury kanonizace v katolické Církvi proto vyvolala otázky ohledně
spolehlivosti nového a zdokonaleného procesu a toho, zda jsou papežské
kanonizace založené na takovéto zjednodušené proceduře stále neomylné. Jednu
takovou podrobnou studii sepsanou P. Jean-Michelem Gleizem, FSSPX, lze najít zde. Studie,
jako je tato, tvoří důležitý příspěvek k úsilí dát smysl této materii z teologické
a kanonické perspektivy. Když jsem řekl toto, přemýšlím, zda může být tato věc
vyřešena na mnohem méně vysoké úrovni.
Luteránský svatý?
Všechna
vemlouvavost kanonických, teologických a naukových argumentů týkajících se
toho, zda nadcházející kanonizace jsou neomylné, se zdá vytvářet jeden základní
předpoklad: že papež František chápe koncept svatosti v souladu
s Tradicí Církve a bude zamýšlet takovou svatost potvrdit 27. dubna 2014.
Je to však bezpečný předpoklad?
Zvažte
následující prohlášení papeže Františka přednesné během jeho rozhovoru
s Andreou Torniellim 10. prosince 2013:
...Znal jsem farního kněze v Hamburgu, který měl co
do činění s procesem blahořečení katolického kněze popraveného gilotinou
nacisty za to, že učil děti katechismus. Po něm byl na seznamu odsouzených osob
luteránský pastor, který byl zabit ze stejného důvodu. Jejich krev se
promísila. Farní kněz mi řekl, že šel za biskupem a řekl mu: „Budu se tím dále
zabývat, ale oběma případy, nejen případem katolického kněze.“ To je
ekumenismus krve. Ještě dnes existuje; stačí jen číst noviny. Ti, co zabíjí
křesťany, se neptají na váš průkaz totožnosti, aby viděli, v jaké církvi
jste byl pokřtěn. Musíme vzít tato fakta v potaz.
Zdá se
tedy, že je František velmi otevřený možnosti beatifikace a potencionální
kanonizace luteránského pastora. František se zde možná odvolával na případ
luteránského pastora Karla Friedricha Stellbrinka. Stellbrinkovi a třem katolickým
kněžím sťali hlavy rychle po sobě v důsledku toho, že se vyjadřovali proti nacistickému režimu
v Německu. Beatifikační případy těchto tří katolických kněží se rozeběhly
pod Benediktem XVI. v roce 2011, nikoliv však u Stellbrinka. To vytvořilo
spor ve vztazích s německými luterány:
...rozhodnutí Vatikánu beatifikovat 25. června tyto tři
kněze – ne však Stellbrinka – prověřuje ekumenického ducha a znepokojilo
některé náboženské vůdce, že by tato událost mohla vrazit klín mezi tyto dvě
komunity.
„Lidé se bojí, že kněží, kteří jsou beatifikováni, budou
nahlíženi jako, že jsou výše postavení než Stellbrink, a že
pozornost se bude zaměřovat na tyto tři, nikoliv čtyři,“ řekl Constanze Maase,
pastor luteránské církve v Lübecku.
„Mnozí křesťané včetně mě jsou zklamáni, že současný
papež, jak se zdá, činí málo pro ekumenickou solidaritu církví, zvláště pokud
jde o luterány,“ napsal luteránský pastor Heinz Russmann v úvodníku
publikovaném na lübeckém zpravodajském webu.
„Všichni čtyři by měli být blahořečeni,“ řekl Russmann,
veterán ekumenického dialogu v tomto městě. „Neprojde-li toto
[blahořečení], pak žádné!“
Mohl by
František být člověkem, který nakonec pozvedne Stellbrinka k úctě oltáře
ve velkém ekumenickém gestu? Mohlo by svatořečení Jana XXIII., muže, který
svolal Druhý vatikánský koncil, a Jana Pavla II., který předsedal nejekumeničtějšímu
pontifikátu v historii, vydláždit cestu? Konec konců, stanou-li se jednou
tito papeži svatými, neměli bychom následovat jejich příkladu?
Sv. Martin Luther King?
Bez
ohledu na to, zda František tento krok učiní, mnozí katoličtí biskupové, kněží
a věřící již ctí jisté nekatolíky de facto jako světce a dokonce kladou tuto
„povinnost“ nad zjevně menší povinnosti jako je např. vzdorovat vraždění
nenarozených. V roce 2010 kardinál Daniel DiNardo sloužil jako hlava
pro-life úřadu USCCB [Americké biskupské konference – pozn. překl.] a jako
arcibiskup arcidiecéze Galveston-Houston. Téhož roku utratila organizace
Planned Parenthood 26 milionů dolarů na sedmipatrové zařízení pět kilometrů od
kardinálovy katedrály, jehož celé jedno podlaží sloužilo jako potratová
klinika. Podle houstonské Coalition for
Life je tento komplex v Houstonu nejrozsáhlejším potratovým zařízením
na západní polokouli.
V lednu
2010 na den Martina Luthera Kinga zorganizovali vůdci pro-life první rozsáhlý
protest proti této budově; měl zohlednit fakt, že bylo toto zařízení postaveno
v oblasti, která je převážně hispánská a černošská, čímž se mělo umožnit,
aby, pokud jde o potraty, efektivněji cílila na ženy z menšin. Různí
afroameričtí a menšinoví náboženští vůdci se protestu účastnili k poctě
dědictví Dr. Kinga. Navíc akci navštívili mnozí další náboženští vůdci a
pro-life organizace a řečníci. Počty protestujících se počítaly na tisíce.
Jediným
prominentním houstonským náboženským vůdcem, který nebyl přítomen na protestu,
však byl kardinál DiNardo. Přesto si tento kardinál, hlava pro-life úřadu
USCCB, nalezl čas den před protestem sloužit mši na počest nekatolíka Martina
Lithera Kinga. Arcidiecéze ten týden na svém webu oznamovala:
...katolíci z celé arcidiecéze Galveston-Houston uctí
život Dr. Martina Luthera Kinga ml. tuto neděli a připomenou si jeho nadčasovou
výzvu k dosažení míru skrze službu jeden druhému.
...Kardinál DiNardo bude slavit arcidiecézní mši a
emeritní arcibiskup Joseph A. Fiorenza pronese kázání...
...Taneční sbor vystoupí těsně před začátkem mše v 15
hodin.
Fotografování, které nebude rušit, a točení na video
v jistých částech uvnitř katedrály je během mše dovoleno...
Tím se
kardinál, hlava pro-life úřadu USCCB a hlavní pastýř katolického stáda
v Houstonu, rozhodl pro sloužení katolické mše pro nekatolické náboženské
vůdce, zatímco se nedokázal připojit k protestantským stoupencům řečených
náboženských vůdců a stejně tak i jeho bratrů katolíků v protestu proti
potratovému zařízení za 26 milionů dolarů vzdálenému 5 kilometrů od jeho
vlastní katedrály. O dva roky později v listopadu 2013 byl tentýž kardinál
DiNardo svými spolubratřími oceněn, když jej zvolili viceprezidentem USCCB.
Jestliže
si někdo myslí, že to, že katoličtí duchovní vzdávají úctu, která se vzdává svatým,
lidem jako Dr. King a jiným protestantským postavám, je výjimkou, pak se zjevně
neúčastnil jedné z tisíce předměstských lidových Novus Ordo mší
v USA, jimž „předsedají“ liberální „sociálně spravedliví“ kněží. Zvažte
tuto otázku, kterou položila katolička v Missouri v EWTN [katolická
televizní síť – pozn. překl.]:
Je dovoleno umístit obraz Martina Luther Kinga ml.
v kostele během doby, kdy USA slaví svátek na jeho počest? Mnohdy je obraz
vyzdoben a dokonce má kolem sebe i zapálené svíce. Zdá se, že to porušuje kánon
1187 [Nového Kodexu kanonického práva – pozn. překl.], který říká, že úctu je
dovoleno vzdávat pouze schváleným světcům a blahoslaveným. Zdá se, že je to zde
v USA obvyklejší, dokonce jsem se s tím setkala během výstavy
Nejsvětější svátosti, kdy byl jeho obraz umístěn v sanktuáriu poblíž
oltáře se zapálenými svícemi. - L.S. O´Fallon, Missouri
Ačkoliv
si expert EWTN nemyslel, že to je zvláště dobrý nápad, navazující otázka,
kterou dostal, zapříčinila, že v této věci provedl průzkum. Nakonec
objevil dopis Ekumenické komise Ústředního výboru pro velké Jubileum roku 2000
z roku 1998 určený příslušným národním komisím, který lze nalézt na
vatikánských webových stránkách. Dopis říká následující:
Svědectví víry vydané křesťany, dokonce až k prolití jejich
krve, si zasluhuje zvláštní pozornost vzhledem k Jubileu. Toto svědectví
se stalo společným dědictvím katolíků, pravoslavných, anglikánů a protestantů.
Křesťanská komunita nemůže dovolit, aby vzpomínka na tato svědectví Kristu
zanikla, protože demonstrují přítomnost a účinky Ducha Svatého v různých
církvích a církevních společenstvích. Tento hlas z „communio sanctorum“ je
hlasitější a přesvědčivější než prvky rozdělení. Památka jejich svědectví a
víry je příslibem naděje pro budoucnost. Za tím účelem by bylo užitečné
sestavit „společný kalendář“ nebo „ekumenickou martyrologii“, kompendium
křesťanů – katolických, pravoslavných, anglikánských, protestantských – kteří
vydali svědectví Kristu našemu Spasiteli, někdy dokonce i tím, že prolili svou
krev.
A
později pod pozoruhodným podtitulkem „Společenství svatých“ říká:
Na mnoha místech křesťané ve svém středu uznali mučedníky
a příkladné vyznavače víry, naděje a lásky – muže i ženy. Někteří z nich
jako jsou František z Assisi, Rublev, Johann Sebastian Bach, monsignor
Romero, Alžběta Setonová, mučedník Anuarite ze Zairu a Martin Luther King jsou
z mnoha důvodů uznáváni za konfesními hranicemi. Ekumenické skupiny by se
mohly podívat na příklad některých těchto svědectví s ohledem na to, jak
identifikovat, jak v nich lze rozpoznat dílo Ducha Svatého a jaká může být
jejich role v prosazování plného společenství.
Později
poskytla Komise „pro nové mučedníky“ v rámci Výboru pro velké Jubileum
„seznam mučedníků a svědků víry se zastoupením mnoha křesťanských denominací“.
Ačkoliv expert EWTN připouští, že jméno Dr. Kinga bylo na tomto seznamu,
ujišťuje čtenáře, že „nebyl výslovně zmíněn na akci, kterou navštívil Svatý
Otec“. Ptáte se: Ona zde proběhla akce, kterou navštívil Svatý Otec (Jan Pavel
II.) týkající se této věci? Ano, proběhla.
„Ekumenismus svědků víry“ papeže Jana Pavla II.
Na zmíněné akci
řekl Jan Pavel II. ve svém kázání následující:
...V našem století ‘svědectví Kristu až k prolití
krve, jsou pokládána za společný poklad katolíků, pravoslavných, anglikánů i
protestantů‘ (Tertio Millenio Adveniente, 37) ...A jejich tolik! Nesmí být
zapomenuti, spíše musí být připomínáni a jejich životy zdokumentovány...Přítomnost
zástupců jiných církví a církevních společenství dává dnešnímu svátku zvláštní
význam a výmluvnost v tomto Jubilejním roce 2000. Ukazuje, že příklad
hrdinských svědků víry je pro všechny křesťany skutečně drahocenný. Ve 20.
století takřka všechny církve a církevní společenství poznaly pronásledování,
což sjednocuje křesťany na svých místech utrpení a činí z jejich sdílené
oběti znamení naděje pro dobu, která má teprve přijít... Tito naši bratři a
sestry ve víře, ke kterým se dnes obracíme s vděkem a úctou, stojí jako ohromný
přehled křesťanské humanity ve 20. století, přehled evangelia blaženosti žité
až k prolití krve... ‘Kdo miluje svůj život, ztratí jej; a kdo nenávidí
svůj život na tomto světě, zachová jej pro život věčný‘ (Jn 12:25)...
Drazí bratři a sestry, drahocenné dědictví, které nám tito
stateční svědci předali, je dědictvím sdíleným všemi církvemi a církevními
společenstvími. Je to dědictví, které hovoří mocněji než všechny příčiny
rozdělení. Ekumenismus mučedníků a svědků víry je nejpřesvědčivějším ze všech;
křesťanům 21. století ukazuje cestu k jednotě. Je to dědictví Kříže žitého
ve světle Velikonoc: dědictví, které obohacuje a zachovává křesťany, když
vstupují do nového milenia.
„Ekumenismus
mučedníků?“ „Ekumenismus svědectví víry?“ Jestliže se „sv. Jan Pavel II.“ stane
skutečností, přemýšlí někdo o tom, zda František neužije tato slova jako
sjednocující pokřik pro kanonizaci nekatolických mučedníků a světců? Jak lépe postoupit na
„cestě k jednotě“?
Aby
nezůstal pozadu ve věci „jednoty“, zdá se, že druhý papež v kanonizační
rovnici, Jan XXIII., by mohl být jmenován jejím svatým patronem! V článku
z 24. března 2014 nazvaném „Sv. Jan XXIII., svatý patron křesťanské
jednoty?“ Vatican Insider píše:
Vlivní zástupci pravoslavné církve byli mezi prvními,
kteří uznali svatost Jana XXIII. ve dnech Druhého vatikánského koncilu. Dokonce
chtěli prohlásit tohoto dobrého papeže svatým „patronem“ ekumenické cesty...
...Nyní se papež František rozhodnul prohlásit Jana XXIII.
svatým pro gratia, založeném na validních důvodech, které jsou zdravou alternativou k vědecky
a teologicky prokázanému zázraku. Jedním z pastoračních důvodů, proč se
František rozhodnul prohlásit Roncalliho za svatého, je relevantnost jeho
ekumenické vize v moderní době.
Ekumenická
horečka skutečně rychle stoupá. P. Kenneth Doyle, prominentní sloupkař
v diecézních novinách jihozápadní Indiany, je již napřed. 11. března
prohlásil, že by nejen „neměl žádný problém“ modlit se v soukromé modlitbě
za přímluvu k takovým hrdinům jako jsou baptista Martin Luther King a
luterán Dietrich Bonhoeffer, nevidí také žádný problém modlit se za přímluvu ke
Gándhímu, stejně jako to činí k zesnulým členům své vlastní rodiny.
V děsivých
chvílích jako jsou tyto je často užitečné obrátit se pro ujištění k oné
neokatolické baště pravověrnosti ke Catholic
Answers (Katolické odpovědi), ohledně
toho, že se taková věc nikdy nemůže stát. Bohužel, to, co jsem zjitil, nebylo
tak ujišťující. Když byl „expert“ z Catholic
Answers dotazován: „Mohl by být nekatolík kanonizován v katolické
Církvi?“, expert odpověděl následovně:
Teoreticky je možné, že by Církev mohla kanonizovat
nekatolíka, protože kanonizace je prostě oficiálním uznáním, že konkrétní osoba
je v nebi. Dodneška tak vždy Církev činila pouze u svých vlastních členů.
Je tomu tak proto, že jedním z důvodů kanonizace je stanovení vzoru
katolické křesťanské svatosti pro katolíky.
Koncilní koncept svatosti
Co tedy
toto vše znamená? Myslím, že to znamená, že se potřebujeme zeptat, zda
pokoncilní koncept kanonizované svatosti je totožný se stálým katolickým
konceptem kanonizované svatosti. Protože, chápe-li František a neokataolické
Magisterium kanonizace nekatolíků jakou reálnou možnost, pak musí být celý
jejich pojem „svatosti“ sám podezřelý.
Jestliže
27. dubna 2014 papež František prohlásí Jana Pavla II. za „světce“, ale má-li za
„světce“ „ekumenického svědka víry“, jakým by stejně dobře mohl být někdo jako
baptista Martin Luther King nebo luterán Dietrich Bonhoeffer, má skutečně
v úmyslu použít svou papežskou neomylnost závazně, jak vždy kanonizace v Církvi
závazná byla? Nebo spíše jen formálně uznává ekumenické příklady, u nichž věří,
že se můžeme poučit z jejich životů? Jak sám papež František řekl, jedním
z důvodů, proč kanonizuje Jana XXIII. je „relevantnost jeho ekumenické
vize v moderní době“.
Koncilní koncept neomylnosti
Katolická
encyklopedie prohlašuje:
...všechny argumenty teologů pro papežskou neomylnost
v kanonizaci svatých se zakládají na skutečnosti, že při takových
příležitostech papeži věří tomu a trvají na tom, že rozhodnutí, které
zveřejňují, je neomylné.
Proto
bychom se měli také ptát, jaký je koncept koncilní neomylnosti. Je to
kolegiální pojetí neomylnosti, oddělené a odloučené od katolického pojetí,
které neomylnost přímo váže s papežským úřadem? Mimo to, věří papež
František v této ekumenické pokoncilní éře, kdy se neomylnosti nikdy
nedovolává, že jsou kanonizační prohlášení skutečně neomylná v katolickém
smyslu toho slova? A co dřívější kanonizovaní světci předkoncilní Církve, kteří
jsou dnes pokoncilním ekumenickým papežům „nepříjemní“? Řekl by František svým
anglikánským, pravoslavným a protestantským bratrům a sestrám, že kanonizace
těchto velmi „neekumenických“ předkoncilních svatých byly neomylně správné? A
pokud ne, jak by mohl věřit, že jeho vlastní kanonizace jsou neomylné?
Koncilní koncept spásy
Navíc,
protože kanonizovaní svatí musí být v nebi, vstupuje do hry otázka spásy.
Je pokoncilní koncept spásy totožný s katolickým konceptem? Jednou
zkouškou by bylo to, zda František nebo pokoncilní papeži skutečně souhlasí
s Piem IX., když zavrhnul následující představy jako omyly:
Lidé mohou v kterémkoliv náboženském kultu nalézti
svou cestu věčné spásy a dojíti věčné blaženosti. Ve věčnou spásu všech těch,
kteří nežijí v pravé Církvi Kristově, můžeme míti alespoň dobrou naději.
Jsou
odsudky těchto prohlášení jakkoliv slučitelné s ideou spásy vyjádřenou
budoucím „svatým“ Janem Pavlem II. během jeho středeční audience v roce
1999?:
Věčné zatracení zůstává možností, nemáme však bez
zvláštního božího zjevení zaručeno vědění o tom, zda a kteří lidé
jsou v něm skutečně zahrnuti.
Stejně
jako Jan Pavel II., i kněží jako P. Robert Barron a také biskup Michael Olson,
kteří jsou oba v konzervativních kruzích považováni za pravověrné, jsou
velmi otevřeni ideji, že v pekle není žádná lidská duše. Když někdo sdílí
tento koncilní názor na možnou univerzální spásu, je snadné chápat, jak by
„expert“ z Catholic Answers či
papež František neměli problém s kanonizací nekatolíka, když je v nebi
stejně pravděpodobně jako kdokoliv jiný. Navíc by mohli kanonizovaného
nekatolíka vystavovat jako dobrý příklad lidských a přirozených ctností.
Pro
katolíka je však tato představa spásy a svatosti zcela zavržená. Ačkoliv Církev
nepřehlíží teoretickou možnost, že
nekatolíci v nezaviněné nevědomosti mohou být spaseni, zřídka ohledně toho
sdílí „dobrou naději“, protože jediné jisté a určité prostředky, které Církev poskytuje
ke spáse, jí dal Ježíš Kristus. Proto by byla kanonizace nekatolíka pro
katolíka zcela nemožná. Kdyby tak papež učinil, zašel by dál, než že se řeklo,
že existuje možnost spásy nekatolíků, [zašel by] až k tomu, že spása
některých nekatolíků je neomylně jistá.
Mimoto,
celý předpoklad kanonizované svatosti samotné se vždy zakládal na konceptu
mučednictví za jednu pravou katolickou Víru a na heroické ctnosti a svatosti
v jedné pravé katolické Víře. Jan Pavel II. hovořil o „ekumenismu
mučedníků“ a František hovoří o „ekumenismu krve“, jako by Církev učila, že
nekatolíci, kteří jsou zavražděni jako čestní, jsou jistě a okamžitě spaseni.
Tak tomu není. Jak učí Florentský koncil:
Nikdo, nezáleží na tom, jak mnoho dal na almužnách, a
dokonce i když prolil krev pro jméno Kristovo, nemůže být spasen, pokud
nesetrval v náručí a jednotě katolické Církve. (Papež Evžen IV., Florentský
koncil, Cantate Domino, sezení 11, 4. února 1442)
Podobně
i mnoho velkých světců hovořilo proti ideji ekumenických křesťanských světců:
Praví mučedníci se nacházejí pouze v katolické
Církvi; protože existuje jen jediná pravá víra, existuje jen jediné pravé
mučednictví. – Sv. Irenej z Lyonu
Protože jsou heretici a schizmatici vně Církve a odděleni
od jednoty a lásky, i kdyby měl být nějaký zabit pro jméno Kristovo, nemohl by
být v smrti korunován. – Sv. Cyprián
Nakonec
proto papež František nemůže předstírat, že nekatolík, který je zabit ve jménu
Krista, je automaticky spasen, tím méně pak nekatolíci, kteří jsou zabiti
proto, že žijí bezúhonný život.
Je
proto jisté, že žádný skutečně katolický koncept kanonizované svatosti nemůže
zahrnovat nekatolíky. Předpokládá se, že katoličtí svatí jsou heroickými
příklady toho, o co by věřící měli usilovat, aby spasili svou duši. Svatí
nebyli jen do morku kosti katoličtí, ale vystavěli na tom i pevný základ
k dosažení duchovních výšin. Idea vyzdvihnout nekatolíka jako příklad ke
spáse něčí duše, by byla považována nejen za nemyslitelnou, ale v každém
okamžiku historie Církve před naší dobou za rouhavou.
Závěr
V závěrečné
analýze je problém mnohem vážnější a strašnější, než co papež František učiní
27. dubna. Problém jde až k samotnému kořeni toho, co to znamený být
„světcem“ a být „spasen“ v katolické Církvi. Nakonec může docela dobře
nastat to, že nadcházející kanonizace 27. dubna a možná mnohé další koncilní
kanonizace budou v budoucnu Církví posouzeny jako neplatné. Jestliže
budou, je pochybné, že budou za takové prohlášeny kvůli procedurálním nebo
formálním nedostatkům. Namísto toho to bude na tom základě, že velká část věřících,
kněží, biskupů a kardinálů až po papeže prostě ztratili všechen smysl toho, co
skutečná katolická svatost vůbec znamená.
Zdroj:
The Remnant Newspaper
Překlad: D. Grof